Ik wil niet als BV maffia overkomen maar ik ben nu in een moment in me leven gekomen dat ik iedereen die twijfels heeft om bv te gaan geven of die denken dat het een gedoe is of het niet vind bij zich passen ff aan het denken zetten. BV in namelijk niet alleen het beste voor je kind maar ook voor de moeder. Wist je namelijk dat als je langer bv geeft dan 6 maanden de kans op borstkanker voor de overgang met procenten daalt...en dit is niet een gerucht, of roddel maar een feit. Ook een feit is dat tegenwoordig 1 op de 8 dames borstkanker krijgt en dat is veel erg veel. Mijn moeder heeft borstkanker gehad...haar borst laten afzetten en chemo kuur uitvoorzorg genomen en hormoon preparaaten geslikt.. En nu 2½ jaar later heeft ze waarschijnlijk kanker aan haar herzenvies en ruggenmerg vlies...waarschijnlijk een soort van uitzaaiing van de borst kanker...me moeder komt uit de tijd dat de fles geven erg mode was...zoals veel van onze moeders daar uit komen Dit is kennis met keiharde feiten..gebruik dat als het kan...we hebben die kennis niet voor niets...
Mijn moeder is ook overleden aan borstkanker. Mijn zussen en ik zijn allemaal langvoeders... niet bewust vanwege de daling van het risico op borstkanker, maar wel frappant... Ik geloof wel dat ze een jaar hanteren ipv 6 maanden trouwens. Sterkte trouwens beastie!
@beastie... ik wil je veel succes wensen met je moeder! Het is niet niets Wij gaan waarschijnlijk (ik weet wel zeker) ook voorbij het jaar hihi
@Beastie: wat een verschrikkelijk naar nieuws ! Veel sterkte. Ook als je na het half jaar een flinke poos blijft voeden blijft het risico op borstkanker dalen. Geeft natuurlijk zeker geen garantie's maar is altijd mooi meegenomen.
Hoe durf je te suggereren dat als je moeder borstvoeding had gegeven, ze dan geen kanker had gehad. Verdiep je je er eens iets meer in zou ik zeggen. Wat een misgeintepreteerde topic.
Ik kan me voorstellen dat dit zinnetje dat doet vermoeden. Ik vind het vrij pijnlijk als je zoiets suggereert richting je moeder. Ik had er zelf niets over geschreven, omdat ik dacht dat het aan mijn gevoeligheid lag dat ik zoiets las (mijn ouders zijn beiden jong -vader 41, moeder 56 - overleden aan kanker. Dit ondanks gezonde levensstijl, borstvoeding etc.) Ik heb trouwens altijd begrepen dat niet zozeer de bv zorgt voor het verlagen van het risico, maar het langer uitblijven van een menstruatie het risico verkleint. Ik vraag me trouwens wel af of er een causaal verband aantoonbaar is tussen de stijging van het risico op borstkanker en de flesvoedingstrend. Is dat ooit onderzocht?
Garanties krijg je niet in het leven....en dan nog wil je ze weten van te voren..eng hoor. En kanker in welke vorm dan ook is niet erfelijk...maar je heb wel meer kans omdat je vaak de zelfde leef gewoonte er op na houd. En ook dat zegt eigenlijk weer nix. Ik pak de kennis en doe er mee wat ik wil doen..en dat is nog een poos doorgaan met bv. Ik gooi alle commentaar tegen de wind in ...want man o man wat zijn er veel mensen die het beter weten. Mensen die je brutaal vertellen dat je kind al 6 maanden bv krijgt dat dat genoeg is...want anders kan het niet logeren, te aanhangkelijk van mama wordt, etc etc...blegh....bemoei je er niet mee Mijn kind mijn borsten
Mijn moeder heeft 3 kinderen gehad...me broer, de oudste heeft nooit bv gewild. Na wat kolven en dat te laten bezinken vond de kraamhulp het te vet. Dus er ging meteen KV in. Me zus heeft 9 maanden bv gehad...en ik maar 10 dagen. In die tijd (eind jaren 60, begin jaren 70) was de kennis met bv gewoon niet zoals ie nu is. Als jet niet ging hup kv...nix proberen. Maar me moeder heeft wel degelijk bv gegeven...en ze heeft ook borstkanker gekregen na de overgang ( voor de overgang borstkanker krijgen is vaker veel agresiever soort..hoe en wat weet ik niet) Maar goed als jij vind dat ik me moeder op deze manier beschuldig van haar mogenlijk eigen dood dan heb je dat mis. Ze heeft en doet er alles aan om het zover mogenlijk bij haar vandaan te houden. Ze heeft haar borst laten afzetten terwijl iedere dokter vond dat dat niet hoefde. Prevenieve chemo genomen en preventief hormonen geslikt waar ze 2½ jaar dood ziek van is geweest en ik me moeder al niet meer herkende in haar doen en laten...ik weet beter hoe het zit dan jou... Ik wil alleen de twijvel dames...want jah sommige zijn gewoonweg niet te overtuigen.... over een treep te trekken. De streep die heet "het -is-nog-lang-zo-gek-nog-niet-die-BV" ..Thats all
In mijn ogen een beetje bot gezegd, maar ik ben het wel met je eens, al zou ik het in andere woorden zeggen. En ik ben het zeker met je eens dat men zich meer in de onderzoeken zou moeten verdiepen zoals die gedaan zijn, zoals die gedaan zijn worden ze heel anders gebracht als dat menig site e.d. ze brengt. Er zijn (en dat heb ik zojuist ook in een ander topic gezegd) significante verschillen waaruit men een en ander concludeerd maar wetenschappelijk bewezen in de zin van dat als jij borstvoeding geeft (min 6 mnd of langer) de kansen daadwerkelijk sterk verminderen of wat dan ook, nee dat zeer zeker niet. Het blijft ten alle tijden ook afhankelijk van de omgeving waarin je woont, hoe je leeft, je achtergrond, roken,niet roken, drinken niet drinken, millieu vanwaarvandaan je afstamt etc etc. Er is geen enkel wetenschappelijk onderzoek die stelt dat van de (ik noem maar wat) 2000 personen die eenzelfde soort leefstijl hebben en waarvan de helft bv en de andere helft fv geeft dat er dan kan worden gesteld dat er daadwerkelijk bewezen kan worden geacht dat degene die bv geven minder vaak getroffen werden door (b)kanker dan zij die fv gaven. En op die manier zou je een eigenlijk een dergelijk onderzoek moeten uitvoeren, wil je daadwerkelijk kunnen zeggen dat je met het geven van bv inderdaad de kans op (b) kanker verminderd. Mijn moeder bv gevend (bij de 1e 2) is e.e.a. bespaard gebleven(afzetten van borst), maar haar rechterborst zag bijna zwart door dat oh zo zaligmakende bv (ga verder niet op details in) dus voor hen die achter bv staan prima, voor hen die alles voor 100% waarheid aannemen ook prima, maar laat ook ruimte over voor hen die dat niet doen, of voor hen die daarover hun twijfels hebben. Ik vind bv geven heerlijk, en als ik ook maar enigzins het idee had dat mijn kinderen dat ook vonden had ik er echt wel meer energie in gestoken, maar ik het (mede ook door de ervaring van mijn eigen moeder) altijd het belang van mijn kind voorop gehad, en als ik zeg het belang van mijn kind bedoel ik daarmee letterlijk dat ik graag een gelukkgi en tevreden kind zie, en dat waren ze allen niet toen ik bv gaf, dat werden ze pas toen ik overging op flesvoeding, dat was voor allen een thuiskomen kan ik uit ervaring vertellen. De kans dat je getroffen wordt door een soort van kanker is tegenwoordig zo verschrikkelijk hoog en dat wordt met de jaren alleen maar hoger, raar maar waar. Dat terwijl in vergelijking met pakweg 20 jaar geleden men toch vaker fv gaf dan bv. Het een sluit het ander niet uit, zo simpel is het eigenlijk. Hoe erg ook voor beastie vind ik niet dat je kunt stellen (en zo kwam het ook op mij over) dat als je moeder bv had gegeven ze niet getroffen zou zijn door borstkanker.
Ja, DOEN! Er zijn nog tal van andere redenen te noemen hoor: (disclaimer: ze gelden niet voor iedereen en in alle gevallen) - goedkoop - je hebt altijd voeding bij je, dus makkelijk - je hoeft snachts geen flesje te warmen maar kunt zo je ukkie aan je t**t hangen, dus minder gebroken nachten, ik bedoel de breuk vd nacht is kleiner - het is lekker veilig (ik woon in afrika en als we op pad zijn geef ik haar liever de borst dan dat ze iets aan de kant van de weg mee-eet - geldt vooral voor de komende maanden, we zijn pas net met bijvoeden begonnen) - je wordt niet meteen de 1e mnd na de bevalling ongesteld (ik na 6mnd nog steeds niet! heerlijk!) - verliezen van zwangerschapskilos gaat makkelijker (ik zit nu zelfs 6kg onder mn "eigen" gewicht) - het is lekker (ok, ik heb geproefd... wie niet... het is lekker zoet) - de smaak verandert licht met wat je eet, dus je kindje leert al verschillende smaken tijden de maanden bv - het geeft minder darmproblemen bij je baby in de eerste maanden (krampjes, verstopping) - het is gezellig, intiem, warm, ontspannen pfff, nog meer voordelen?... ik ben even uitgetypt!
Trouwens, bolbuikje, bv met een tweeling, dat is helemaal een mooie prestatie! PETJE AF Geweldig zeg!
Tja, ach al waren het 1000001 redenen voor mij was het eigenlijk alleen dat ik mijn kindjes met mijn melk wilde voeden, omdat alleen die melk speciaal voor hen gemaakt is/was en geen andere melk . Al die andere dingen heb ik me nooit in verdiept (heel slecht ).