Bij twijfel gewoon doen! die BV!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Beastie, 27 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Dankje ;)!

En jij woont in afrika? Wow das een stukkie weg :)! Wel super lijkt me (hoewel ik na 1 week van huis al heimwee heb :oops:).

2. Sellie13

Sellie13 Actief lid

9 jul 2007
    210
    0
    0
    Dit is echt niet waar, mamatje24.

In dit soort onderzoeken wordt altijd statistisch gecorrigeerd voor precies die verschillen in achtergrond die jij noemt, anders kan zo'n onderzoek nooit ergens gepubliceerd worden. Dan zou er nl. geen bal van kloppen. Zeker met grote bevolkingsgroepen die in zo'n onderzoek vaak meedoen, is dit corrigeren geen enkel probleem.
    De resultaten die hier genoemd worden over borstvoeding als beschermende factor, zijn dus echt waar en worden juist niet vertroebeld door verschillen in achtergrond. Wetenschappers houden daar altijd rekening mee.

3. Nemo

Nemo Niet meer actief

Er is een volk/stam in Azié die voed met 1 borst. Dit omdat dat kledingtechnisch beter uit komt. Er word vaker borstkanker geconstateerd bij die vrouwen in de borst waar daar niet mee word gevoed.

4. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    Maar da's wel pure liefde...da's zo mooi ;)

We gaan vanmiddag er heen...ze gaat super snel achteruit...reageert bijna niet meer. Vandaag krijgen we nog wat uitslagen maar ik denk persoonlijk dat het klaar is :(

Bedank voor de mensen die begrijpen dat ik met moeder niet beschuldig dat ze geen bv heeft gegeven aan aalle drie de kids...ze kon het gewoonweg niet...en de kennis wat bv betreft was ook veel minder dan nu...
    En dit wat ze nu heeft heeft een connectie misschien met borstkanker maar dat is ook alles...dit is alles vernietigend. :(

5. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    Zooo bijzonder die culturen ;) Dat meen ik hoor niet dubbelzinnig bedoeld ofzo....maar dat er zulke dingen gedaan worden...maakt de wereld zo divers en bijzonder.

6. Sellie13

Sellie13 Actief lid

9 jul 2007
    210
    0
    0
    Vergeet ik nog het allerbelangrijkste van dit topic:

Heel veel sterkte gewenst, Beastie. Alhoewel het bij mij niet zo 'dichtbij' was als bij jou, heb ik ook meegemaakt wat een afschuwelijke rotziekte kanker is en hoe moeilijk de laatste dagen kunnen zijn. Ik wens jou en de jouwen veel kracht en liefde toe.

7. appeltje

appeltje Niet meer actief

Nou, daar gaat mijn theorie... :)

Ik vind dat soort weetjes wel heel erg leuk en ben best geinteresseerd in borstvoeding en cultuur. Iemand die bekend is met een leuk boek / publicaties van antropologen die e.e.a. hebben beschreven?

8. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Heel veel sterkte Beastie. Ik las in jouw woorden trouwens nergens dat jij zou suggereren dat je moeder dit ook maar enigszins aan zichzelf te danken heeft. Ik kreeg juist het gevoel dat je door het slechte nieuws van je moeder, andere moeders voor wilde lichten dat een van de voordelen van bv geven is dat het de kans op borstkanker vermindert. Maar goed, zoveel mensen, zoveel opvattingen.

9. Nemo

Nemo Niet meer actief

Beastie heel veel sterkte vandaag en de komende tijd !

@Appeltje: als ik eens tijd/zin heb zal ik eens nazoeken hoe het precies zit. En ben je lid van de VBN ? Die hebben een leuke bibliotheek waar je gratis uit kunt lenen als je lid bent. Je betaald alleen de kosten van het terug sturen van de boeken.

10. appeltje

appeltje Niet meer actief

Oh, dat is goed om te weten. Ik heb het lidmaatschapsformulier thuis, dus dat trekt weer over de streep. ;)

11. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Appeltje: dat van die niet voedende borst stond in een BN (is magazine van de VBN) die kun je allemaal online nalezen als je lid bent. Dus dan kun je ook zelf zoeken ;)

12. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ik snap je helemaal Beastie, je eerste post trouwens al hoor ;)
    Ben het met je bedoeling 100% eens!

13. Merijn

Merijn Niet meer actief

Dat is helemaal niet waar wat jij zegt. Het is correlationeel onderzoek en deze staat er juist om bekend dat je geen causale verbanden aantoont en je dus geen derde factoren kunt uitsluiten. Zou lekker makkelijk zijn als we met 1 knopje alle andere factoren kunnen uitsluiten. Zo werkt dat helemaal niet. Sowieso vind ik het al bijzonder knap als jij alle mogelijke invloeden kunt opnoemen, laat staan uitsluiten.
    Mijn man is methodoloog, oftewel hij is zelf wetenschapper op en top aangezien hij juist de analyses bekritiseert die worden gebruikt door andere prutsende wetenschappers.

14. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Wat is het soms moeilijk te accepteren allemaal he....zucht :)

Jammer dat de goede bedoelingen van Beastie nu weer helemaal op de achtergrond raken omdat de een het beter denkt te weten dan de ander :rolleyes:

15. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik heb het nog even gecheckt bij hem en hij zegt dat er inderdaad wordt gecorrigeerd voor de logische derde factoren die kunnen meespelen, maar dat ze nooit allemaal uit te sluiten zijn in de analyse. Verder zegt hij ook dat de relaties tussen bijv borstvoeding en borstkanker heel klein zijn en absoluut niet zo groot als mensen op bijv. een forum als deze willen doen overkomen.

16. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ja, inderdaad, het gaat 2 kanten uit hoor. Beide partijen denken het beter te weten.

17. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ja dat vind JIJ en dat is inmiddels duidelijk, dank voor je bijdrage, next topic zou ik zeggen, want zo wordt het alleen maar een ik zeg, jij zegt gekloot, ze bedoelt het goed en er zijn sterke aanwijzingen dat het borstkanker helpt voorkomen, motivatie genoeg lijkt me.

Besef je wel dat je iemand aanvalt die dit uit verdriet schrijft, als waarschuwing. Zij gelooft hierin laat haar, er zijn wat mij betreft ook aanwijzingen genoeg en dat ze het niet helemaal wetenschappelijk verantwoord geformuleerd heeft..lekker belangrijk!

18. Merijn

Merijn Niet meer actief

Maar door dit te zeggen, kan zij wat mij betreft anderen verdriet doen. Mijn moeder heeft borstkanker gehad omdat ze flesvoeding heeft gegeven? Ik dacht het niet.

Edit: het gaat natuurlijk de andere kant uit :rolleyes: : Als mijn moeder borstvoeding had gegeven had ze geen borstkanker gehad.

19. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ze heeft toch al gezegd dat ze dit niet zo bedoelde?

20. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ja dat weet. Mijn reactie van net (die ik overigens heb weggehaald) was overhaast, ik had haar reactie toen nog niet gelezen (ik reageerde in eerste instantie ook op iemand anders).
    Maar ik was (en ben nog steeds eigenlijk) heel erg verbolgen over haar boodschap.

Deel Deze Pagina