Sofie is nu 7 maanden en krijgt naast haar groente en fruit nog 3 x 200 cc opvolgmelk. We zijn nu ook langzaam begonnen met een broodje en ze eet nu ongeveer een halve boterham. Wanneer ga je eigenlijk over op 2 flessen? Hoe doen jullie dat? 2 weken geleden was ik op het CB en daar vertelden ze dat ze toch nog minstens 500 cc opvolgmelk nodig hebben op deze leeftijd. Ik denk dat ze daar net op zit want 's avonds drinkt ze vaak 100 tot 120 cc en laat de rest staan. Ook de fles van 12 uur drinkt ze niet helemaal leeg nadat ze een halve boterham heeft gegeten. Hoe doen jullie dit?
gewoon je kindje volgen en de richtlijnen laten voor wat ze zijn. Het zijn immers richtlijnen om je inzicht te geven van hoe het er ongeveer aan toe gaat en wat men ongeveer adviseerd. Veel kinderen zitten op die leeftijd zelfs nog op 4 flessen. Vele zitten op 3 flessen, maar weinig kinderen zitten op die leeftijd nog maar op 2 flessen volgens mij, maar goed ik kan me vergissen natuurlijk. Ik zou het gewoon zo laten. 500 is nu toch wel het minimale dat ze nodig hebben, dus als de kleine meer wil, gewoon meer geven ook, ondanks dat ze boterham krijgt e.d. de bouwstoffen die in de melk zit heeft ze net iets meer nodig nog. Als je weer ff iets verder bent veranderd dat ook weer, want dan zal ze ongetwijfeld ook meer gaan eten van de boterham en zal je haar misschien tussendoor wat meer andere drinken aanbieden. gemiddeld zitten de meeste kindjes rond deze leeftijd op 650-700 ml opvolgmelk per dag nog. succes
Zodra je meissie een hele boterham eet tussen de middag zou ik de fles laten vervallen. Dan krijgt ze dus een boterham en ik zou thee erbij geven. Zolang ze nog een halve boterham eet nog wel een fles melk aanbieden en haar zoveel laten drinken als ze zelf wilt.
hoe doen jullie dat nou dat brood geven? wat doen jullie er op en hoe klein maak je die stukjes,doop je het ook in melk? ik ben er al minstens een maand mee bezig maar het wil nog niet echt lukken. ze gaat zo kokhalzen, verslitk zich regelmatig of lijkt er soms zelfs in te stikken. dus stop ik er weer een tijdje mee, bang dat ze erin blijft. of geven jullie gewoon brood door als t zo raar gaat, ze moet er ook aan wennen toch? amy krijgt ook nog 3 flessen hoor.
@susan wij begonnen hier altijd door een broodje te smeren en daar dan eerst even niets op te doen dus enkel boter. Over dat broodje deden we wat thee en dan trok ik er met de handen gewoon zelf hele kleine stukjes vanaf. toen dat redelijk ging, smeerde we er uiteindelijk wel wat lekkers op en worden ook de stukjes wat groter. zoals het bij jou is zou ik gewoon met hele kleine stukjes beginnen die al wat zacht zijn zodat je als ze zich al iets verslikt je niet bang hoeft te zijn dat ze er ook daadwerkelijk in zal stikken. het kost wat tijd, en je moet ook niet verwachten dat ze het zo ineens oppikt maar zonder dat je er erg in hebt zul je als je het elke dag blijft herhalen merken dat ze het achteraf toch wel snel gedaan heeft. doorzetten dus. tenzij je echt bang bent, dan moet je gewoon even wachten. succes in ieder geval
@ susan. Sofie at ook heel slecht brood en heb hier regelmatig topics over geopend. Maar ik heb de uitvinding gevonden Maar ja, ik weet natuurlijk niet of het bij jou kindje werkt. Ik haal de korsjes eraf en snijd het broodje wel in 16 stukjes (als het er niet meer zijn ha ha). Erg klein dus. Ik doe er een beetje fruithap op. Vers of uit potje ofzo en ik prop het broodje in haar wangzak. Eerder gaf ik het in haar mond maar dan ligt het dus meteen achterop haar tong en begint ze er ook in te stikken. Nu moet ze dus wel verplicht die kauwbeweging maken en gek genoeg gaat het nu stukken beter. Nog steeds niet helemaal fantastisch maar ik ben dik tevreden Ze overigens niet veel hoor. Misschien een kwart tot een halve boterham. Misschien heb je wat aan de tip?
Susan. Onze wendy heeft er ook minstens twee maanden over gedaan om haar brood goed te leren eten. Ook zij smoorde er steeds in en begon ze te kokhalzen. Hele kleine stukjes en ik doe er leverpastei of smeerkaas op. Dat vinden de kleintjes meestal heerlijk. Nu is ze een 13 maanden en eet ze drie stukken brood per dag met korst en ze vind het heerlijk. Voor de ts je moet naar je kindje kijken. Wendy kreeg met elf a twaalf maanden pas twee flesen omdat ze die derde gewoonweg nog nodig had. Maar die van mijn vriendin was krap aan acht maanden toen die al twee kreeg. DIe had het gewoon niet meer nodig en wou het ook niet. Ik zou eerst wel wachten tot de kleien een stukje brood per keer eet en dan overstappen naar twee flessen. Maar je kind kan het este aangeven waar ze(of hij) aan toe is en niet het cb. Die weet niet hoe jou kind is en hoe het eet. Veel succes dus.
Wij zijn vanaf 7,5 maand overgegaan op 2,5 fles.. een ochtendfles, een avondfles en een halve (120+4) naast de boterham. Die halve hebben we er ronde de 10,5 maand afgedaan.. En binnenkort gaan we over op gewone melk..