Bij welke leeftijd voor het eerst Sinterklaas vieren

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door zogelukkig, 9 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Pakjesavond vieren met kind van 2,5

1. Ja, dat vindt een kind van 2,5 heel leuk

2. Nee, daar begrijpt een kind van 2,5 nog niks van

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Hoi,

Zoon heeft echt nog geen enige notie van Sinterklaas. Vandaag bewust het Sinterklaas-journaal gekeken, maar deed hem niks. Hij is 2,5.

Er zijn geen oudere broertjes of zusjes en we willen het graag thuis vieren hier met opa en oma. Maar heeft dat zin? Krijgt dat kind opeens allemaal cadeautjes, maar waarom zal hij denken. Met zijn verjaardag waren een handvol cadeautjes al teveel, zo is hij.

Ik heb al een cd met Sinterklaasliedjes op gezet, vond ie leuk, maar toen ik de plaatjes erbij liet zien, liep hij weg.

Ik wou hem graag schoen laten zetten zaterdag, maar dat gaat toch niet lukken zo?

Ik wil hem graag verwennen, maar als hij het niet begrijpt, is het dan leuk, heeft het dan zin?

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Wij hebben het wel al gedaan.

Ook geen notie maar omdat er een ouder nichtje van 3,5 bij was vond ze het wel erg leuk.

We hebben al vanaf 1,5 gedaan want we vieren het altijd ( ook toen we nog geen kids hadden allemaal)

3. fafje

fafje Niet meer actief

komt de sint ook ergens bij jullie in de buurt? mss als ie em in het echt ziet ..met pieten erom heen...dat ie het dan heel interessant vindt...

kan natuurlijk wel heel apart en verrassend voor em zijn, als je zn schoentje bij jullei kachel/raam/haard zet..en de volgende dag zit er ineens een cadeautje in...

Ikd nek wel dat je het kan introduceren op zo'n manier..gewoon kennis maken met het geheel...maar mss ineeens allemala cadeaus en ehct zo'n avondje is dan wat onduidelijk?? (ja weet ook nie hoor, maar zo stel ik het me dan voor)
    Dus mss al vr avodn schoentje...en dna alleen wat pepernootjes of kleinigheidje erin...en dan za nogmaals...mss kun je zondag dan vierne met opa en oma..

4. zogelukkig

Ja, we gaan zaterdag wel naar de intocht. Of alleen papa, maar zoon gaat daar dus wel naar kijken.

Maar dan nog de koppeling: bootje met grijze man met baard met vrolijke mannetjes met het krijgen van cadeautjes en schoen zetten enzo? Volgens mijn ouders vierden zij het pas voor het eerst toen mijn oudste zus 4 of 5 jaar was.

Wij hebben wel oudere (achter)neefjes en - nichtjes waar we ook welkom zijn, maar dat zijn drukke pakjesavonden, ook leuk en hilarisch voor de volwassenen. Als we daar naartoe gaan, is ons zoontje een week van slag, dat heb ik er niet voor over.

5. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Nu zal het nog niet z.n grote invloed hebben. Wel dat die als hij ze schoen gaat zetten de eerste paar keer raar staat te kijken. Maar mijn ervaring was dat mijn zoon het toen heel snel door had en zelf zijn schoen al begon te pakken.! Dus ergens pikken ze het wel op. Maar volgend jaar dan is die klik met sinterklaas in eens wel en veel begrijpelijker.

Voor nu is het zo wel genoeg toch?
    ;)

6. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Ik ben aan het vertellen en aan het spelen. Etalages bekijken en benoemen dat het straks feest is als sinterklaas er is.

Mmm lekker die pepernoten, wie heeft die gebakken? Ja bakpiet!
    Zelf een bootje knutselen van een half melkpak en keukenrol. Bouw van duplo een paleis en laat de boot varen van het paleis naar Nederland.

Koop eens inapkpapier en speel inpakpiet. cadeautjes inpakken is erg leuk. Ze kunnen meteen op de boot die je geknutseld hebt.

Koop anders een pietenpak voor in de schoen zaterdag. wedden dat het dan echt wel leuk wordt! En natuurlijk een bakje water voor het paard.

Ik heb trouwens wel uitgelegd dat piet niet bij ons binnenkomt, dat lijkt mij een beetje eng als ze moet gaan slapen!

Oh en nog een; google eens op pietendiploma. leuk om in het pietenpak even lekker los te gaan!

7. fafje

fafje Niet meer actief

ja persoonlijk denk ik dat zo'n intocht en paar x schoentje zetten ( om het door te krijgen) dan wel genoeg is...en mss over 2 weken zo'n avondje doen...(of niet) ....Weet natuurlijk niet hoeveel je zoontje al begrijpt...dnek dat je het ff aan moet kijken hoe hij dingen linkt...en hoeveel indruk dingne op hem maken...

ik vroeg het aan mn moeder, zij liet mij met 3 een scheontje zetten (jaren daarvoor kreeg ik gewoon een cadeautje)

8. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    wij hebben vorig juist expres élke avond de schoen gezet - en dan gingen we samen zingen bij de schoen - na 1,5 week mochten mama en papa niet meer meezingen en deed ze het zelluf!
    In de schoen stopten we dan varierend wat pepernootjes, een mandarijntje - zelfs een keer een banaan ;) en soms wat snoep en 2 x een cadeautje.

Soms vergaten we het s avonds of vergat ze smorgens te kijken ;) . Maar al met al was het erg leuk. Op pakjes middag had ze het wel gezien na 7 cadeautjes. Uitpakken en er mee spelen was veel leuker. Dus dat hebben we na een half uurtje/ uurtje ook gedaan. 2 pakjes zijn zelfs niet opengemaakt. Ook goed ;) .

Dit jaar mag ze ook weer iedere avond haar schoen zetten, maar nu zal ze gaan leren dat sinterklaas niet iedere nacht langskomt. Vorig jaar hadden we zoiets van: Eerst maar eens duidelijk maken wat het idee is van de schoen zetten :p - wat er dan gebeurd :) --- vandaar dat we dus iedere avond er wat instopte.

En oja: Water en een wortel voor het paard vond ze ook súper om klaar te zetten.. Het begon met 1x maar hoorde al snel bij het vaste ritueel :p

9. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    hier vanaf dat hij in de buik zat:D Maar we doen het bij mn ouders met het hele gezin. Voor lydia is het nu de eerste keer, vorig jaar wist ik nog niet dat ik zwanger was;)

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva was 2 jaar terug bijna 2 en snapte het toen al wel een beetje en vond het ook erg leuk en spannend, kwam regelmatig zelf met haar schoen 's avonds en zong liedjes. Met familie Sinterklaas gevierd en alle kindjes kregen 4 cadeautjes en dat vonden wij ook genoeg, het wordt al snel te veel. En zo doen we het elk jaar, vorig jaar helaas alleen met mijn ouders door het slechte weer.

Dit jaar gaan we trouwens voor het eerst naar de intocht, ik vind het nu pas echt leuk voor Eva.

11. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Wij hebben het vorig jaar voor het eerst écht gevierd. Mijn zoon was toen 4. Schoen zetten hebben we het jaar er voor al een paar keer gedaan en dat vond hij hartstikke spannend.

12. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Vorige jaar was mijn dochter 2.3 jaar en was er volop mee bezig, schoen zetten. liedjes zetten, alle tv programma's willen kijken.
    Verschilt denk ik per kind dus

13. piemie

piemie Fanatiek lid

28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Mijn zoontje is net 2 maar die heeft het er de hele dag over. Niet dat hij het volledig begrijpt maar, hij vindt het prachtig en weet dat Sint kadootjes komt brengen. Als hij zijn pieten muts op heeft gaat hij zelf op zoek naar "kadootjes"om aan ons te geven. Zo kreeg ik gister een auto en mijn vriend's horloge!!

14. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Wij vieren het al vanaf Dat jelle 6 maanden was, maar dat kwam omdat we elk jaar toch al bij elkaar komen bij oma om sinterklaas te vieren. Mijn schoonzus heeft wat oudere kinderen, dus vandaar.

Vorig jaar was Jelle 3,5 en toen hebben we thuis ook sinterklaas gevierd. De jaren daarvoor dus alleen bij oma. Jelle snapte er nog niets van, hij begint pas dit jaar door te krijgen hoe het werkt. ('t is nie zunne vlugge... ;) ) Hij mocht eerdere jaren wel zijn schoen zetten. maar als ik hem er niet aan herinnerde, stond diezelfde schoen 's avonds nog voor de kachel, met cadeau en al! :D

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Elk kind is anders. Zoonlief was vorig jaar 2 jaar en 4 maanden en hij vond het heel leuk maar dat had ook alles te maken dat dat de 3e keer was dat we het al vierden met hem.. hij heeft tenslotte een ouder neefje.

Ik denk dat ik het bij een kind wat werkelijk nog geen notie heeft, het anders zou aanpakken.
    - naar de intocht gaan, gewoon omdat het gezellig is
    - die avond de schoen zetten en de volgende ochtend kijken wat kindje er van vindt
    - leuk dan nog een paar keer schoen zetten (wij doen 2 x in de week)
    - niet leuk / bijzonder dan gewoon niet
    - sinterklaas avond: gewoon een gezellige avond doen met opa en oma (met de lekkernijen die erbij 'horen') en één kadootje van jullie en één kadootje van opa en oma. En gewoon uitleggen dat hij die van Sinterklaas en zwarte piet gekregen heeft omdat hij een lieve jongen is.

Gebruik de dagen gewoon om het extra gezellig te maken maar maak het nog niet te groot, dat gaan ze heel snel zelf doen ;)

16. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Er zijn ook wel leuke boekjes over, zoals Bobbie viert Sinterklaas, heel leuk peuterboekje. Gaat hij naar een kdv of psz of iets? Doen ze daar ook iets aan?

17. zogelukkig

Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Ik ben zelf erg gek op Sinterklaas en pakjesavond, zo gezellig!
    Schoen zetten vond ik altijd erg spannend en leuk; met liedjes zingen bij het open raam en een schoen met hooi en wortel voor het paard. Een boekje over de sint is wel leuk om te kopen.

We gaan het toch maar vieren, die pakjesavond, gewoon klein en misschien hoeft hij het allemaal nog niet te begrijpen. Opa en oma nemen vaak wat voor hem mee, maar ik hoop wel dat hij denkt dat de cadeautjes van de sint komen.

We gaan naar de intocht en de sint komt ook op het kdv en ook nog op mijn man's werk; even vergeten!

Ik ben benieuwd hoeveel hij weet over Sinterklaas over een paar weken!

18. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Mijn zoontje vindt het helemaal leuk, die rare plop :D. De zwarte pieten vindt hij erg leuk en interessant, die doen allemaal kunstjes. We vieren het dit jaar voor het eerst. Ik lees een boekje met hem en zing liedjes. Ze komen er vast snel achter hoe het werkt.

19. adi

adi Niet meer actief

Zg, dat laatste kan toch meevallen misschien? Hij is 2,5 en gaat naar psz. Een avondje druk spelen en pakjes/suprises openmaken en gillend rondrennen kan misschien juist leuk zijn.
    Ik denk dat kinderen dit soort gebeurtenissen leuker beleven als er meer kinderen zijn. Lijkt me gezelliger dan zitten met oma's en opa's.

Wij doen elk jaar suprises met de familie. Vorig jaar speelden de kindeten vooral met al dat karton en verpakkingen. Ze hadden de grootste lol.

Dit jaar zetten wij voor het eerst de schoen. Ik ga het verband leggen met de wortel voor de paard. En dat ze daarvoor een kadootje krijgen. En op mijn werk ontmoeten ze de sinterklaas en krijgen van hem een kadootje. Ik denk dat die grijze man in een jurk vooral eng zal zijn.

20. Denise K

Denise K Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.230
    354
    83
    Vrouw
    Wij vieren met ouders/oma al ons leven lang sinterklaas. Voor Rowan wordt dit dus al de 3e keer. Hij krijgt er echt niet veel van mee hoor, maar dat maakt het niet minder leuk. Hij krijgt gewoon 1 cadeautje, er staan sinterklaasliedjes op en een bakje pepernootjes op tafel etc.

Als je moet gaan wachten tot ze zulke dingen snappen dan hoef je de eerste paar jaar bijna niets te doen. De eerste 2 verjaardagen snappen ze niet, en dat vieren we toch ook ;)

Deel Deze Pagina