Diploma gastouder

Discussie in 'De lounge' gestart door Mams136, 8 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Hoi meiden.

Ik had laatst een topic geopend na aanleiding van een teleurstelling. Ik wou gaan leren voor kraamverzorgende maar dat blijkt momenteel financieel niet haalbaar te zijn (geen BBLplekken, en de opvang word te duur bij alleen stagevergoeding)

Nou heb ik met manlief een gesprek gehad, en we hebben besloten dat ik echt iets moet gaan doen want ik word gillend gek thuis;)

Ik ben nu 3,5 jaar gastouder en heb daar ook de benodige diploma's en certificaten voor behaald.

Weet iemand of ik met het diploma Helpende 2 Zorg en welzijn - Gastouder, bijvoorbeeld ook op een kdv/peuterzaal zou kunnen gaan werken?
    Of heb ik daar de volledige Helpende 2 diploma voor nodig??

2. Trotsemama1

Trotsemama1 Niet meer actief

lees even mee

3. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Valt nog weinig te lezen :p

4. Mama van 3

Mama van 3 Fanatiek lid

31 mei 2010
    3.254
    0
    0
    je moet een spw 3 opleiding daarvoor hebben, dus moet je nog een studie daarnaast volgen. Dit kan je bbl vorm doen dan moet je 1 dag naar school en daarnaast werken. Als je je helpende zorg en welzijn diploma hebt kun je volgens mij in jaar 2 instromen en jaar 2 en 3 in 1 jaar doen! Maar dit moet je eens informeren bij een roc

5. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Dit is de website van de opleider hier in de regio.
    Graafschap College

En hier staat duidelijk dat je met het helpende zorg en welzijn 2 diploma op een psz,bso of kdv kan werken.

Zal het ff kopieren:

Wat doe je als helpende zorg en welzijn?
    Je helpt met huishoudelijke taken en je biedt hulp bij de persoonlijke verzorging van mensen. Daarnaast bied je ondersteuning bij het voorbereiden van diverse recreatieve activiteiten, bijvoorbeeld op het gebied van sport en spel. In je werk word je aangestuurd door een leidinggevende. Je kunt zelfstandig werken, bijvoorbeeld in de thuiszorg, of samenwerken met collega’s. Vaak werk je op wisselende tijden, dus ook ’s avonds, in het weekend en op feestdagen. Je bent sociaal, geduldig, respectvol, handig en zelfstandig. Je staat stevig in je schoenen en je kunt goed omgaan met vertrouwelijke informatie. Je bewaakt de privacy van de cliënt en zijn of haar familie. Bovendien kun je goed plannen en organiseren. Belangrijk is dat je oog hebt voor de behoeften van mensen en dat je een groot inlevingsvermogen hebt. Alleen dan kun je zorg en begeleiding op maat bieden. Je zult ontdekken dat het werk zowel geestelijk als lichamelijk zwaar kan zijn. Daar tegenover staat dat je heel dankbaar werk verricht. Je kunt in of bij allerlei instellingen werken: een verzorgingshuis, verpleeghuis, woonzorgcentrum, woonvorm voor psychiatrische patiënten, ziekenhuis of woonvorm voor mensen met een verstandelijke of lichamelijke beperking, (dag)activiteitencentrum, thuiszorg, buurt- of clubhuis, cultureel centrum, peuterspeelzaal, kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang.

Maar dat is niet mijn vraag.

Moet ik de volledige diploma hebben, of is het diploma dat ik heb behaald voor mijn gastouderwerk voldoende?

6. Mama van 3

Mama van 3 Fanatiek lid

31 mei 2010
    3.254
    0
    0
    hmh ik weet dat er een meisje bij mij in de klas zat en die had ook de diploma behaald en die moest wel spw 3 doen.. Misschien gewoon een mail sturen naar die school om te vragen hoe en wat.

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik denk dat wanneer je het diploma helpende 2 wel bij een psz bijv kunt gaan werken maar dat je dan geen peuterjuf zal zijn maar bijv een hulp bij het voorbereiden van knutselwerkjes enzo.

8. denise89

denise89 Bekend lid

22 dec 2010
    820
    1
    16
    partime baan
    met de opleiding op niveau 2 kan je werken als ondersteunend peuterleidster.

het probleem echter is dat er op een peuterspeelzaal het liefst met kleinere groepen gewerkt wordt en daarvoor 1 leidster vaak genoeg is.
    en vaak zie je dat de ouders afwisselend komen helpen op de psz (in iedergeval waar ik stage gelopen heb) en de peuterspeelzalen hier in de omgeving werken met een vrijwilliger als ondersteuning om de kosten te drukken aangezien de subsidies niet zo hoog zijn.

de meeste kans heb je dus als je een diploma spw of pedagogisch werker minimaal op niveau 3 hebt. sommige psz zoeken een niveau 4 gediplomeerde en dan zit er meer administratie en leidende taken bij.

Deel Deze Pagina