Bij wie heb jij je spiraal laten zetten? Huisarts of gynaecoloog?

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door BeebieBeeb, 8 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Wie zette bij jouw een spiraal?

  1. Huisarts

    38 stem(men)
    64,4%
  2. Gyn

    25 stem(men)
    42,4%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
  1. Twinkle81

    Twinkle81 Fanatiek lid

    4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Ik had een koperspiraal. Mijn huisarts zet die sowieso niet, dus ik kreeg een verwijzing naar de gynaecoloog
     
  2. Sweety30

    Sweety30 Actief lid

    17 jun 2013
    482
    66
    28
    Vrouw
    De huisarts heeft hem bij mij geplaatst en een paar weken later een controle echo gehad om te checken of deze na plaatsing nog netjes op zijn plaats zat. Doet mijn huisarts standaard.
     
  3. Chitje

    Chitje Fanatiek lid

    25 jun 2018
    2.032
    1.142
    113
    Vrouw
    Eerste en tweede bij de gyn (omdat dat toen nog daar moest als je geen kinderen gehad had), derde bij de huisarts. Maakt echt niks uit. Ze doen er tegenwoordig zoveel dat een echo niet eens perse nodig is. Kosten zijn bij de huisarts een stuk lager, wachttijden vaak ook korter.
     
  4. Arwen86

    Arwen86 Actief lid

    29 nov 2016
    304
    206
    43
    Vrouw
    Ik had een koperspiraal omdat ik vreselijke migraine aanvallen kreeg van hormonen. Huisarts kon dat zelf wel zetten zei ze. Enorme spijt van gehad dat ik niet naar de gyn ben gegaan. Lag ik daar met de eendebek al in, moest ze eerst de bijsluiter lezen omdat ze alleen Mirena spiralen gewend was!:eek:o_O

    Het zetten was erg pijnlijk maar daarna 5 jaar geen omkijken naar. Ik heb nog geen kinderen, dat zal meespelen in de pijn bij het zetten. Voor mij wel een goede keuze. Ik moest overigens na een paar weken alsnog naar de gyn voor een echo om te zien of ie goed zat (zat wel perfect). Achteraf gezien had ik beter meteen naar de gyn kunnen gaan. Verwijderen bij de huisarts stelde vervolgens niets voor. Keer kuchen en hij was er al uit.
     
  5. Fee89

    Fee89 Fanatiek lid

    23 aug 2013
    2.349
    808
    113
    Gent
    Bij niemand, heb geen
    sorry zwak antwoord ;)

    maar mocht ik er 1 nemen, dan bij de gyn. Huisarts heb ik nog nooit echt intieme vragen of problemen aan voorgelegd en in belgie kan je makkelijker langs bij de gyn dan in ned heb ik begrepen
     
  6. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.673
    33.039
    113
    Mag ik vragen waarom je een koper had? Ik twijfel zo. Gyn zei dat bij koper je menstruaties heftiger kunnen zijn maar dat je dan iig geen hormonen in je lijf hebt...
     
  7. Rietje001

    Rietje001 Actief lid

    22 mei 2015
    133
    99
    28
    Vrouw
    Sudwest Fryslan
    Ik ben dan wel niet @Twinkle81 , maar ik heb wel een koperspiraal. Voor mij was / is de reden dat ik mezelf echt niet fijn vind als ik met hormonen loop te pielen. Ook in een spiraal was het voor mij al te veel.

    Ik heb nu mijn tweede koperspiraal, gezet bij de huisarts.
    Mijn eerste koperspiraal is wel door een gyn gezet, maar die werd geplaatst voordat ik een kind had gekregen (en dat was een drama, ik heb doorgezet uit pure koppigheid, maar manmanman).
    De tweede zat er zomaar in, stond met 10 minuten weer buiten.
    De eerste paar menstruaties waren wel heftig (ik heb mijn kraamverband mooi op gemaakt), maar mijn ervaring is dat het na een paar keer weer ongeveer was zoals ik gewend was.
     
  8. Imona

    Imona VIP lid

    8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Bij de huisarts. Een Kyleena spiraal. Daar zitten minder hormonen in ( ik wordt geen leuker mens van hormonen. Maar koper doen ze hier niet) en hij is kleiner en smaller dus minder pijnlijk.
    Eendenbek was bij mij niet nodig.. ze had zicht genoeg zonder. Ja lekker is het niet. Maar bevallen doet meer zeer dus vooruit maar.
    Heb daarna wel 2.5 maanden spotting gehad en daarna niet meer ongestd geweest. Ja misschien eens 1 of 2 dagen licht bloedverlies. Ideaal. En totaal geen krampen of pijn gehad.

    Donderdag gaat die van mij er uit ivm 2e kinderwens. Ook weer bij de huisarts.
     
  9. Twinkle81

    Twinkle81 Fanatiek lid

    4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Omdat ik redelijk gevoelig ben voor hormonen (bijv stemmingswisselingen). Aangezien de bijwerkingen vooral 'kans op' zijn, besloot ik het gewoon te proberen. Verwijderen is ook snel gedaan. Mijn 1e menstruatie was vreselijk heftig, maar daarna gewoon normaal. Ik heb hem binnen 3 maanden na mijn bevalling laten zetten, maar was toen al wel een keer ongesteld geweest.
     
  10. regenboogworst

    regenboogworst Fanatiek lid

    22 aug 2014
    1.297
    75
    48
    1e keer huisarts
    2e keer huisarts
    3e keer gynaecoloog omdat hij de 2e x is gaan zweven.
     
  11. Relax

    Relax Fanatiek lid

    26 sep 2009
    1.599
    1.794
    113
    Vrouw
    De verloskundige. Wel n vk in een andere plaats, van mijn eigen praktijk is niemand bevoegd om spiraaltje te zetten.

    Het kost in 2018 nog hetzelfde als bij de huisarts, volgend jaar wordt het plaatsen niet meer vergoed vertelde de vk me. Maar dat zijn de kosten niet: 61 euro. Van de spiraal zelf (145 euro) wordt 100 euro vergoed door mn aanvullende verzekering. Een kind is duurder ;) en 5 jaar de pil of nuvaring ook.

    De eendenbek en baarmoeder opmeten waren even vervelend en de krampen achteraf ook maar van t plaatsen heb ik echt niks gevoeld. Bijna 11 weken na mn bevalling en tijdens mn menstruatie.

    Ik koos voor mirena omdat ik heel heftig ongesteld word en daar ook veel last van heb. Het bloedverlies vermindert bij mirena en 1 op de 6 vrouwen wordt helemaal niet meer ongesteld. Het is afwachten hoe ik op deze hormonen reageer, van de nuvaring werd ik een leuker mens en van de pil werd ik een depressieve heks.
     
    BeebieBeeb vindt dit leuk.
  12. Vinexkindje

    Vinexkindje Fanatiek lid

    2 jul 2012
    2.206
    1.051
    113
    De eerste keer bij de huisarts en de tweede keer bij de verloskundige. Nu blijkt dus achteraf dat de verloskundige niet vergoed wordt door mijn verzekering. Wel even iets om goed te checken dus!
     
  13. Jairy0811

    Jairy0811 Fanatiek lid

    19 sep 2016
    2.217
    1.383
    113
    De eerste twee keren had ik een Mirena en die zijn door de huisarts geplaatst, nu een koperspiraaltje en deze heeft mijn vk geplaatst.
     
  14. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.423
    5.510
    113
    Vrouw
    Mijn huisarts doet ook geen echo’s maar ik kreeg gewoon een doorverwijzing naar de gyn.
     

Deel Deze Pagina