Zwanger tijdens ouderschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Lenn77, 28 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lenn77

Lenn77 Lid

20 mrt 2014
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedenmorgen,

Ik ben in september bevallen en sinds januari heb ik ouderschapsverlof. Ik werkte 40 uur, nu 28 uur.
    Ik ben opnieuw zwanger en in december uitgerekend.
    Klopt het dan dat mijn ouderschapsverlof 4 of 6 weken voor de uitgerekende datum stopt en dat ik over de periode van mijn zwangerschapsverlof weer per 40 uur betaald krijg?
    Na m'n zwangerschapsverlof wil ik dan weer ouderschapsverlof openemen.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#2 UWV, 28 apr 2015
    Laatst bewerkt: 28 apr 2015
    Beste Lenn77,

Je wilt weten of je ouderschapsverlof stopt op het moment dat je met zwangerschapsverlof gaat en wat de hoogte wordt van je zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO).

Ouderschapsverlof:
    Ouderschapsverlof is iets tussen jou en je werkgever. In het kort komt het erop neer dat je ouderschapsverlof niet stopt wanneer je met zwangerschapsverlof gaat. Wil je het ouderschapsverlof laten stopzetten? Dan moet je dit schriftelijk aanvragen bij je werkgever. Geeft jouw werkgever je toestemming om je ouderschapsverlof tijdelijk stop te laten zetten? Je kunt dan de resterende duur op een later tijdstip weer opnemen. Ook daarvoor dien je weer een verzoek in bij je werkgever.

Actuele informatie over het stopzetten van ouderschapsverlof vind je hier.

Hoogte:
    Als het goed is ga je in november met zwangerschapsverlof. Jouw referteperiode is dan 1-10-2014 tot en met 31-09-2015. Normaal gesproken kijkt UWV dan naar wat je gemiddeld verdient hebt in deze periode. Echter ben je met ouderschapsverlof gegaan per 1 januari 2015 en zou het dagloon dus lager voor je uitvallen. Om dat effect tegen te gaan kijkt UWV dan naar een loonaangifteperiode voor ingang van je ouderschapsverlof dat gelegen is in de referteperiode. Dit is de maand december. Als jij dus in december 40 uur per week uitbetaald hebt gekregen zal UWV de WAZO daarop baseren.

Actuele informatie over de berekening van het dagloon van de WAZO vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Lenn77

Lenn77 Lid

20 mrt 2014
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hartstikke bedankt voor de heldere uitleg!

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Graag gedaan!

Deel Deze Pagina