iemand ervaring met redressiehelmpje?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door princesje83, 4 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. princesje83

princesje83 Fanatiek lid

1 apr 2008
    1.402
    0
    0
    regio rotterdam
    ons zoontje is nu 4 maanden en heeft een flinke voorkeurshouding naar rechts. We hebben een fysio en hij is lichamelijk wel gewoon goed in orde, dwz geen blokkades of wat dan ook. Hij kan dus wel goed naar links met zijn hoofdje en draait overdag als hij wakker is ook regelmatig alle kanten op met zijn hoofd, maar als hij slaapt ligt hij standaard naar rechts.... Al geprobeerd een nestje te maken in bed, maar dan krijgt hij het nog voor elkaar om zijn hoofdje een beetje schuin te draaien en een zijslaper is ook geen optie meer, ging in het begin een paar weekjes goed maar nu worsteld hij zich er gewoon bovenuit, met slaapzak en al :rolleyes:
    Hij heeft nu door zijn eigenwijze ligging dus een lichtelijke afplatting op zijn achterhoofd. Het is zeker niet heel erg, maar ik zie het wel en ik denk er dus over na om hem een helmpje te laten aanmeten.
    Op het cb zei ze gisteren er dan nu actie voor moet ondernemen, vrijdag is de fysio hier weer aan huis en dan zal ik aan haar vragen of ik doorgestuurd kan worden met hem naar het zh.

Nu vraag ik me af of er dus iemand is die ervaring heeft met het helmpje en vooral bij een kindje waarbij de afplatting niet heel erg was. Wat zeiden de arsten er van? Werd het ook vergoed door het ziekenfonds? en hoe lang heeft je kindje het helmpje moeten dragen?
    Mijn nichtje heeft er ook 1 gehad maar die had echt een heel scheef hoofdje en bij haar is het ontzettend mooi geworden, nadat ze hem 4 maanden heeft gedragen. Maar die ervaring ken ik dus al, ben meer benieuwd naar kindjes waarbij het scheve hoofdje wel meeviel....

vast bedankt!

2. princesje83

princesje83 Fanatiek lid

1 apr 2008
    1.402
    0
    0
    regio rotterdam
  3. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Sorry, ook ik niet, maar ik lees wel graag even mee, want m'n nichtje moet er misschien ook eentje, zij is nu ook bijna 4 maand en heeft een flink scheef hoofdje.

4. Life in Pink

Life in Pink Niet meer actief

Ik ben gister bij de fysio geweest en heb het er met haar over gehad. Mijn dochter heeft nu nog een lichte afplatting, dit was een stuk erger, maar door veel te oefenen is dat al heel aardig bijgetrokken.
    Als we er voor kiezen moet ze binnen nu en 4 weken aan de helm, anders heeft het geen zin meer. Maar de fysio zei dat ze die dan tot en met 1 jaar, 22 uur per dag moet dragen! Nou, dat vind ik echt sneu! En het is alleen estetisch.
    Wij gaan het dus niet doen. Bij een jongetje had ik misschien iets langer moeten nadenken i.v.m. eventueel kaal worden later. Bij een meid zal het haar het goed bedekken.

Sorry, tis niet echt antwoord op je vraag. Maar ik las dus laatst in psychologie magazine dat de kindjes met scheef hoofd en helm en de kindjes met scheef hoofd zonder helm, uiteindelijk rond de leeftijd van 1 jaar in dezelfde mate de hoofdjes zijn bijgetrokken.

Succes met je keuze en ben benieuwd naar ervaringen!

5. princesje83

princesje83 Fanatiek lid

1 apr 2008
    1.402
    0
    0
    regio rotterdam

DAt was bij mijn nichtje idd ook zo..
    maar ik hoop dus ook eigenlijk dat ons ventje hem dan misschien alleen in de nacht hoeft te dragen omdat zijn afplatting niet zo heeel erg opvalt... Mijn nichtje heeft overigens echt geen last gehad van dat ding, alleen in de zomer was het wat vervelend met de warmte... Nouja, ik ga het morgen gewoon even overleggen met de fysio en misschien kan een arts in het zh me wel meer vertellen over hoe lang hij dan ongeveer op zou moeten enzo...

igg bedankt voor jullie reacties!

6. Life in Pink

Life in Pink Niet meer actief

Mijn fysio zei idd ook dat kindjes er eigenlijk helemaal geen last van hebben, dat is dan wel fijn om te horen.

Bij ons heeft ze gister een soort bandje om mijn dochters hoofd gedaan, wat dan een beetje uithard en hier de stand van de oren en neus op aan gegeven. Zo krijg je een afdruk van de hoofomtrek en zie je precies waar die afplating zit. Via een berekening kan ze dan berekenen (er komt een getal uit) dat aangeeft in hoeverre het waarschijnlijk vanzelf goed komt of dat er echt een duidelijke indicatie voor een helmpje is. Misschien kun je dit ook vragen aan je fysio.

Ik wist niet dat het ook zou kunnen helpen wanneer ze hem alleen 's nachts dragen, wellicht ook een optie voor hier.

Groet Snoozie

7. Corina

Corina Fanatiek lid

25 jan 2006
    4.881
    0
    0
    M'n zoontje draagt sinds begin december een helmpje.

Bij hem was de afplatting wel behoorlijk en z'n hoofd was ook erg scheef.
    Zo en zo ligt de keuze altijd bij de ouders. Of het nu wel of niet nodig is.
    Wij hebben er voor gekozen om het wel te doen. Zodat hij er later niet mee gepest word.
    Het ziekenfonds heeft het bij ons vergoedt.
    In eerste instantie moest hij hem 4 maanden dragen. 25 maart moeten we voor controle terug komen bij de kinderarts. Ben benieuwds of het dan helemaal klaar is.
    Het hangt er ook heel erg vanaf hoe groot zijn fontanel nog is. Bij Jochem was die nog erg groot. Dus dat is erg gunstig.
    En sowieso er op tijd meebeginnen, liefst rond 6 maanden.
    Wij zijn er vrij laat mee begonnen, door cb :evil: en zullen niet helemaal het gewenste resultaat krijgen.

Je kan ook een kijkje nemen op speciaal forum voor redressiehelm mama's: http://redressiehelmtherapie.yourbb.nl/ ... b4b6435e5e

8. princesje83

princesje83 Fanatiek lid

1 apr 2008
    1.402
    0
    0
    regio rotterdam
    bedankt voor de link!
    heb daar foto's gezien van voor en na! wat een verschil kan het geven zeg!

Deel Deze Pagina