strippen bij ong 36+5 tweede kindje?

Discussie in 'De bevalling' gestart door 1981Mama, 16 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Hello ladies,

ik loop wat op de zaken vooruit dat begrijp ik (zie handtekening), maar vraag me wel wat dingetjes af. Bij mijn eerste ben ik met 37+1 ingeleid en dat zal ook met deze zwangerschap zo eindigen (max 37+5), en ook dit kind zal weer groot zijn.. ik had 3cm ontsluiting maar wel een verhardde bmm toen ik begon die dag.
    Nu heb ik geen goede ervaring met inleiden en zou zo graag een bevalling willen zonder wee-opwekkers. Maar aangezien het kind er tussen 37+0 en 37+5 toch echt uit moet (even afhankelijk van omstandigheden de laatste weken) vroeg ik me af of je vlak voor 37w al te strippen bent bij een tweede?

Het zal niet vaak voorkomen maar ik heb alles over voor bevallen zonder inleiding ;)

2. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Hoe weet je nu al dat je een groot kind krijgt...?

Verder denk ik dat je deze vraag echt moet stellen aan je vk/gyn aangezien dit niet echt een standaard situatie is :)

Meiske2015 en Paardenbloem vinden dit leuk.
  3. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    ik heb type 1 diabetes. Niet goed in te stellen. Als hij niet groot is dan zit er iets flink verkeerd ;)

4. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Bij mijn tweede was ik met 37 weken echt nog niet te strippen (ingeleid later) ik heb begrepen dat het ook pas rond 41 weken bewezen effectief is.

5. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Zie willen het heel misschien wel doen maar het zal niet kunnen. En waarschijnlijk weinig zin hebben. Je lichaam moet daar echt klaar voor zijn.

6. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.772
    1.363
    113
    Heel andere vraag, maar is inleiden perse noodzakelijk? Mijn tweede was 4,5kg maar gewoon natuurlijk geboren. Ook niet echt een kleintje dus ;).

7. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ja. Moet er voor 38+0 sowieso uit ivm diabetes en kans op overklaarbare "inuteriene vruchtdood" die extreem toeneemt na 38+0

8. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Kunnen ze je bmm niet eerst zacht maken met iets? Of moet je lichaam dat altijd zelf doen, al dan niet onder aanmoediging van wee-opwekkers?

9. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    @Amberxx waarom zouden ze niet kunnen strippen? Strippen kan al bij 1cm ontsluiting.
    Of het nut heeft? Dat weet je niet.
    Als je weet dat je toch ingeleid gaat worden zal de vk het echt wel willen proberen.
    Ik ben met ruim 38 weken gestript zonder effect. 2e poging ook geen resultaat. Homeopaat geprobeerd ook niks. Met 40.1 bevallen.

10. mariellevanr

mariellevanr Niet meer actief

Hmmm ik weet niet of dit kan. Zoals je weet beginnen ze bij mij met inleiden op 36+3, maar dan met ballon. Als het mogelijk was zouden ze denk ik wel strippen toch?!

11. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ja een ballon is natuurlijk om je bmm een paar cm open te krijgen. Als je lichaam het dan niet overneemt, prikken ze je vliezen door, en als dat dan niets oplevert gaat het oxytocine infuus aan. Ik wil vooral geen oxytocineinfuus meer. Verschrikkelijk.
    Maar met de ballon verstrijkt je bmm niet, zou je dat nodig hebben voor strippen?
    Ik had wel gelezen dat bij een tweede strippen meer zin heeft

12. mariellevanr

mariellevanr Niet meer actief

Je kunt het natuurlijk altijd gewoon vragen. Niet geschoten is altijd mis!

En ehhh hoe sneller dat infuus hoe liever... Haha zo zijn we allemaal anders

13. Elisabetta

Elisabetta Fanatiek lid

3 apr 2017
    1.463
    412
    83
    Je kunt het inderdaad gewoon vragen aan je verloskundige. Als het mogelijk is zal ze het zeker proberen, zeker omdat je moet bevallen in de 37e week.

14. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier ingeleid met 36wkn, toen had ik ook al - ongemerkt - 2cm ontsluiting, heel normaal bij een tweede zei de gyn. Ze had kunnen strippen, maar aangezien er wat vaart achter moest (ernstige zwangerschapscholestase), gekozen voor ballonkatheter en daarna vliezen breken + infuus met weeënopwekkers. Dus als ze toch met 37wkn in willen leiden, zou ik gewoon vragen of ze twee dagen daarvoor eens kunnen kijken of strippen kan.

15. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.772
    1.363
    113
    Oh bah dat klinkt idd niet fijn. Dacht dat het alleen om het gewicht ging, maar dit is wel wat ernstiger. Hopelijk een gezond kindje straks!

16. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Ik was bij mijn derde met 39+6 nog niet te strippen... Zal helemaal afhangen van hoe het dan met je bmm staat.

17. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Inderdaad het zal afhangen hoe je bmm is. Bij mij had het al wel gekunnen. Ik had met 35 weeën/voorweeen. die leidde tot 4cm ontsluiting en een half verstreken bmm. Daarna stopte het en ben ik na 2e keer strippen op 38+3 bevallen.

Als strippen niets zou uithalen, dan zou ik een dag later ingeleid worden dmv vliezen breken. Door het strippen (1e keer op 38+1) was mijn bmm inmiddels ook al verstreken. Meer dan vliezen breken was er dan waarschijnlijk niet nodig geweest om te bevallen, tenzij er geen weeën kwamen.
    Maar gelukkig kreeg ik 2 uur na de 2e strippoging direct goede weeën.

Dus dat zou je ook nog kunnen vragen. Als je voldoende ontsluiting hebt, kunnen ze tabletten geven om de bmm te laten verstrijken, en daarna je vliezen breken. Dan heb je een vrij 'natuurlijke' inleiding.

18. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.513
    13.801
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    #18 hummeltje5, 18 aug 2017
    Laatst bewerkt: 18 aug 2017
    Allereerst: of je te strippen bent hangt af van het aantal cm. ontsluiting wat je al dan niet hebt. Daarvoor moet je 1 of 2 cm. hebben (meestal is 2 wat ze het liefste hebben en waarbij het ook het beste gaat).

Daarnaast: inleiden en een bevalling met of zonder weeënopwekkers zijn twee verschillende dingen.
    Inleiden houdt in dat je baarmoedermond weker wordt gemaakt.
    Dat kan met o.m. gel, maar ook met een ballonnetje of een tabletje (afhankelijk van welk protocol jouw ZH hanteert).

Kortom: je kunt, indien nodig, dus ingeleid worden, zodat je daarna eventueel gestript kunt worden (maar andersom kan ook; éérst strippen en dán inleiden, afhankelijk van de situatie natuurlijk), zónder dat je persé een bevalling met weeënopwekkers staat te wachten (maar kan dus ook zijn dat dat alsnog nodig is).

19. Kate87

Kate87 Bekend lid

11 jan 2017
    636
    595
    93
    Strippen heeft echt alleen nut als je lijf er klaar voor is. Je hebt dan ook zeker ontsluiting nodig, maar aangezien je al een kindje hebt is die kans wel aanwezig.
    De tijd zal het leren, maar ik vermoed dat 36+5 nog wel erg vroeg zal zijn om te strippen en je lijf er echt nog niet klaar voor is dan en het strippen niets doet. Zelfde als met doorleiden, je kan prima misschien tot 3 cm komen door middel van een ballon of een gel, maar als je lijf nog niet klaar is, kunnen ze er nog zoveel weeenopwekkers via het infuus erin doen, maar je bevalling zal dan echt traag verlopen.

38+ is echt een betere termijn.
    Maar je bent nog zo ontzettend vroeg, kijk eerst eens aan hoe de zwangerschap etc zal verlopen :)

20. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Weet niet of je nog leest, maar ik ben met 37 weken gestript van de tweede. Was goed te strippen al, maar het werkte niet.
    Met 39+0 hebben ze m'n vliezen thuis doorgeprikt om te kijken of dat iets op gang zou brengen. Drie uur later was ons kindje geboren. Zou het niet werken, dan moest ik me de volgende ochtend in het zkh melden voor de inleiding.

1981Mama vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina