Ruggenprik Ikazia ziekenhuis

Discussie in 'De bevalling' gestart door tjoebie, 14 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tjoebie

    tjoebie Actief lid

    1 jan 2009
    215
    0
    0
    Rotterdam
    Dag dames,

    Ik ben 37 weken zwanger van mijn tweede kind en ik zie enorm op tegen de bevalling.

    Mijn dochter heb ik zonder enige pijnbestrijding gekregen, dit was een enorm pijnlijke ervaring, ook al verliep de bevalling volgens het boekje zogezegt.

    Heeft iemand ervaring met een ruggenprik krijgen? Ik zou graag vanaf een cm of 4 a 5 er een willen maar hoe zit dat in het ziekenhuis? Geven ze je er gelijk een of moet je uren wachten?

    Ik ben van plan om in het Ikazia ziekenhuis te bevallen, iemand een idee of je hier in het weekend of de nacht een ruggenprik krijgt en hoe dat in zijn werk gaat?

    Ben erg benieuwd ook mensen met andere ervaringen mogen graag reageren!

    Groetjes
     
  2. Kari37

    Kari37 Fanatiek lid

    19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Ben zelf in Spanje bevallen dus weet niet precies hoe de procedure is in NL maar ik kan je misschien wel gerust stellen over de ruggenprik.
    Ik ben ingeleid en mij werd direct een ruggenprik aangeboden, die ik eerste instantie afgeslagen heb maar toen het allemaal heviger werd heb ik er om gevraagd en meteen gekregen.
    Ook ik was er een beetje huiverig voor maar ik dacht ook van even door de zure appel heen bijten is beter dan urenlang pijn lijden.
    Nou de ruggenprik zetten heb ik niet eens gevoeld, de positie waarin je moet zitten is ongemakkelijker omdat je stil moet blijven zitten en je weeën hebt.
    Heb was gebeurd voor ik er erg in had en bovendien verdoven ze het eerst plaatselijk.
    Het begon vrijwel meteen te werken en ik vond het een verademing.
    Ben daarna opgetopt en met keizersnede bevallen en heb niets gevoeld. Perfect.
    Ook naderhand nooit problemen ondervonden van de ruggeprik.

    succes!

    P.s. gewoon van te voren aangeven dat je een ruggeprik wilt (je moet ook wat papierwerk ondertekenen) en ja dat doen ze ook 's nachts en in het weekend.
     
  3. Romana

    Romana Actief lid

    1 jun 2010
    443
    0
    0
    Hai nou ik ben in het Ikazia bevallen van mijn eerst MET ruggenprik...

    En ik zeg je, eens maar noooooooooooit meer. Wat is Ikazia mij tegengevallen. Op alle gebieden.

    Op jouw vraag over de ruggenprik, heb echt moeten zeuren, want ze wilden niet 'zomaar' geven. Nadat ik woest werd en dan ook echt WOEST, wilden ze het eventueel toch wel geven maaaaaaar ik moest wachten op de anathaist (weet niet hoe je dat schrijft) ik ben bevallen op een zondagmiddag, en die man kwam ergens pas in de loop van de ochtend terwijl ik er snachts al om vroeg. ze hebben dus geen 24 uur service om het zo te zeggen.....

    Dan mijn ervaring NA de bevalling. Mijn kind werd opgenomen op de kinderafdeling ivm eventuele infectie door te lang gebroken vliezen. Ze hebben mij weinig op de hoogte gesteld wat er nou allemaal aan de hand was, en kreeg alleen begrippen te horen die ik nie helemaal begreep. Door de zware bevalling was ik nog in een roes dus heb het allemaal maar op me af laten komen.

    Hij kreeg een speentje in zonder overleg, hij kreeg een flesje met kunstvoeding terwijl ik borstvoeding wilde geven. Ze stimuleerden totaal mijn borstvoeding niet, terwijl ik hier graag bij geholpen wilde worden, maar werd na de afdelingstijden weggestuurd terwijl mijn zoontje net aan het drinken was :ss

    Het ergste vond ik nog dat ik hem niet zelf in bad mocht doen....
    Ik kwam er toevallig achter dat hij gewassen was omdat ik 6 uur smorgens naar de afdeling was gegaan om te voeden... Ze hadden mij niet op de hoogte gebracht dat ze hem zouden baden etc etc

    Doordat alles in een roes gebeurde ben ik er toen niet achteraan gegaan.... Maar later kwam alles weer boven, vooral nu bij mijn tweede zwangerschap

    Voor mij noooooit meer Ikazia!!!

    Ik ga nu bevallen in Erasmus, 24 uur service voor ruggenprik en alles is al doorgesproken met verloskundige en het ziekenhuis. verloskundigen zijn op de hoogte van mijn ervaring met Ikazia en weten gaan mij nu extra ondersteunen en begeleiden tijdens de bevalling....

    Hoop niet dat ik je 'bang' heb gemaakt maar helaas is dit mijn ervaring met Ikazia :(
     
  4. Kari37

    Kari37 Fanatiek lid

    19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Jee wat een nare ervaring!
    Ik dacht dat alle ziekenhuizen anno 2011 niet zo moeilijk deden over een ruggeprik.
    Moet wel eerlijk zeggen dat ik liever in spanje beval dan in nederland omdat ik vind dat er in nederland niet snel genoeg wordt ingegrepen in sommige gevallen, maar dat zal ook wel per ziekenhuis verschillen.
    Maar deed de ruggenprik opzich pijn dan in jouw geval?
     
  5. Miepie74

    Miepie74 Fanatiek lid

    10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    In principe moet het zo zijn dat als een barende vrouw vraagt om een ruggenprik, die anesthesist (ook 's nachts) MOET komen om m te plaatsen. Dat is landelijk zo afgesproken en dit geldt al vanaf januari 2010. Nu is het wel zo dat in sommige ziekenhuizen de maatschap van anesthesisten het te duur vindt of niet de moeite waard en alsnog moeilijk erover doen. Ik zou toch even navragen bij een objectief iemand (je vk bijvoorbeeld) of dat het geval is in het zh waar jij wil bevallen. Overdag is het meestal geen probleem, maar vaak wensen de heren en dames 's nachts niet voor een barende vrouw hun nest uit te komen.

    In het zh waar ik ben bevallen, wist ik dat dit het geval was omdat ik een aantal artsen in mijn vriendenkring heb die in andere ziekenhuizen werken. En het zh zelf doet voorkomen alsof ze altijd pijnbestrijding in huis hebben. Maar uiteindelijk beviel ik overdag en was het dus geen probleem.

    Je moet sowieso altijd eerst aan het ctg of ze doen een electrode op het hoofdje van de baby. Ze willen namelijk eerst een halfuurtje monitoren hoe de baby reageert op de weeën. Bij mijn tweede bleek dat als ik op mijn rug lag, haar hartslag tijdens de weeën zakte maar als ik op mijn rechterzij lag ging alles goed.
    En ik moest wat langer wachten omdat de anesthesist in een operatie zat. Tja, dat kan gebeuren natuurlijk... Alhoewel ik die kerel in mezelf heb vervloekt dat hij zo laat was, haha! Ik had natuurlijk helemaal niet door dat er nog andere mensen bestonden die misschien ook verdoving nodig hadden dus ik dacht dat hij koffie aan het drinken was ofzo...

    Maar goed, het verschilt dus nog steeds per ziekenhuis helaas dus laat je goed informeren!
     
  6. fightforlove

    fightforlove Niet meer actief

    Ik ben ook bevallen in het ikazia. Ik werd ingeleid en vroeg om een ruggeprik maar vragen was idd niet genoeg moest er zowat om smeken ze doen er best moeilijk over de anesthesist kwam dus midden in de nacht

    Nu ga ik naar een ander zkh omdat ik verhuisd ben en bij dit zkh is er 24 uur anesthesist aanwezig en kan zonder problemen nu al vast laten leggen dat ik een ruggeprik wil
     
  7. Anice

    Anice Niet meer actief

    Ik ben van mijn 2e ook bevallen in het Ikazia met een ruggenprik.
    Om 8.00 uur 's morgens heb ik hier om gevraagd en pas tegen 12.00 uur kon ik hem krijgen. In de tussentijd kwam de zuster af en toe binnen met de melding dat "het verzoek was ingediend bij de gynaecologe" maar ze nog geen antwoord had gekregen of het goed was. Uiteindelijk naar de OK voor de prik maar had veel weeen dus het duurde een tijdje voordat de beste man de prik kon zetten (op het moment dat ik even geen wee had) waarop hij een beetje geirriteerd reageerde. Al met al dus niet echt een positieve ervaring.
     

Deel Deze Pagina