39,7 koorts. hoe in bed leggen en naar buiten?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door odet, 5 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. odet

odet Niet meer actief

mijn uk van 14 mnd is ziek.
    hij heeft vorige week de bmr prik gehad.
    gisteren had hij bijna 40 graden koorts en ik wist eigenlijk niet wat ik hem aan moest gevenin bed.
    hij was zo warm.
    ik heb hem met een truitje en romper (geen pyama broek) in een zomerslaapzak onder het laken gelegt.
    is dat nog te warm?
    of moet hij juist warm liggen?

en naar buiten?
    doen jullie dat als ze koorts hebben?

2. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Je moet een kindje nooit warm aan kleden als het koorts heeft maar natuurlijk ook niet te koud dus ik denk hoe je het nu gedaan hebt dat dat prima is. Aangezien het een zomerslaapzak is, is een deken wel lekker.

Naar buiten ga ik juist als Jamila ziek is, geen uren buiten lopen maar wel even een gezonde frisse neus halen. Gewoon goed aankleden buiten (romper, truitje, broekje, sokjes, slofjes winterjasje en voetenzak) en niet te lang buiten blijven maar gewoon even 10 a 15 minuutjes wandelen.

Succes en beterschap voor je ukkie!

3. lindabreusers

lindabreusers Actief lid

9 feb 2008
    337
    0
    0
    Met zo'n hoge koorts zou ik toch ff de HA bellen (of heb je dat al gedaan)
    Ook al is het van de BMR prik.

Ik zou hem alleen in een romper in een zomerslaapzak leggen. Hij moet zijn warmte kwijt kunnen.

4. odet

odet Niet meer actief

ik heb de ha niet gebeld.
    ik heb wel zitten twijfelen, maar ik hoor zo links en rechts dat ze weinig doen aan alleen koorts.
    als het morgenvroeg nog zo is dan zal ik wel gaan bellen, dan is ie 3 dgn ziek.

bedankt voor jullie antwoorden

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Lastig he? Thirza was hier laatst ook zo koortsig, en toen liep ik ook te zoeken van: wat doe ik nou?
    Ik heb even gekeken hoe warm het was op het kamertje, (de badthermometer geeft als ie gewoon los ligt de kamertemp aan). Het was toen vrij warm, dus toen heb ik haar ook in dunne kleertjes met dunnen slaapzak onder het lakentje gelegd. Als het ietsje kouder was geweest, had ik er een dekentje bijgedaan en eventueel het broekje uit, zodat ze goed uit kon zweten.

Naar buiten doe ik wel gewoon, maar niet meer dan echt nodig. Niet lekker aan de wandel dus, maar als ik een boodschapje moet hebben, ja, dan kan ik toch moeilijk even alleen gaan, :) Dus ook dan: lekker inpakken, warm genoeg, zonder te overdrijven. Met het weer van vandaag zou dat betekenen: kleertjes, jasje en dekentje (in de reiswieg). Voor de wandelwagen zou ik me met een ziek kindje voor kunnen stellen dat je (zeker met die wind van vandaag) de voetenzak er weer even op gooit...

6. raspberry

Oja, hier kreeg ik van de HA te horen dat het nodig is om te bellen als:
    je kindje geen plasluiers meer heeft, en/of:
    niet meer drinkt, en/of:
    de koorts boven de 39 komt, en/of:
    koorts langer dan 3 dagen aanhoudt.

Thirza is wat kleiner, dus dan is het wat eerder nodig om te bellen, (bij lagere temp nog, bedoel ik ;)). Hoge koorts is op zich niet erg: het lichaam is dan gewoon hard aan het werk en koorts is in principe een gezonde reactie op ongezonde dingen.
    as als je kleintje er ook helemaal suf en lusteloos van is, niet meer speelt enzo, dan is het iets om je zorgen over te maken.
    Maar, als je het niet vertrouwtm kun je altijd even bellen natuurlijk: de huisarts of de assistent schat dan even in hoe en wat en geeft je ofwel wat advies, ofwel laat je toch komen.

7. odet

odet Niet meer actief

spelen doet ie niet meer eigenlijk.
    hij wil alleen bij mij op schoot zitten.
    drinken doet ie nog goed, eten doet ie niet.
    dan zal ik toch maar even bellen voor de zekerheid.

bedankt

8. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Beter 1 keer te veel bellen dan 1 keer te weinig.

Als jij het niet helemaal vertrouwd gewoon bellen hoor!

Heel veel sterkte met je knulletje!

9. odet

odet Niet meer actief

ja, dat zal je zien.
    ha op vakantie.
    ik wacht even tot mijn manneke uit bedje is en dan zal ik hem eerst nog even tempen en dan bel ik wel een vervanger.

10. raspberry

Doe maar wel even idd... beter voor niets gebeld dan dat je achteraf spijt hebt dat je toch niet eerder gebeld had, ;)

11. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.798
    4.181
    113
    HA hier zegt dat bij "alleen" koorst je pas contact hoeft op te nemen bij 3 dagen achter elkaar 40 graden.
    Ik denk dat je je kindje prima heb weggelegt qua aankleding. Heb je al een paracetamol gegeven? Dat helpt hier altijd.
    En hier geldt onze eigen regel, bij koorst niet naar buiten

12. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

25 jun 2007
    996
    0
    0
    Wij zijn afgelopen zaterdag nog naar de huisartsen post geweest omdat ze al 2 dagen koorts had die elke keer opliep naar de 39.7 of 39.9 en ik er ook niet helemaal gerust op was.
    Daar zeiden ze dat een kindje best een dag of 3 hoge koorts mag hebben, zelfs boven de 40 graden. Zolang ze maar alert zijn en genoeg drinken.

En verder idd niet te warm aankleden en niet onder een te dikke deken ofzo

13. BrB

BrB Actief lid

20 mei 2008
    368
    0
    0
    Leusden
    Wanneer heeft je kindje de BMR-prik gekregen? Ons dochtertje heeft ook vorige week de prik gehad en de arts vertelde dat als er koorts komt tussen de 5e en 10e dag dat het dan heel goed door de prik kan komen. Dit houdt volgens haar 1-3 dagen aan en daarna zakt het weer. Ook kunnen ze vlekjes krijgen. Hebben ze bij jou niets aangegeven?

14. odet

odet Niet meer actief

ja, ik weet dat het van de bmr prik kan komen.
    die heeft hij vorige week maandag gekregen.
    dus het zal daar wel van zijn, maar hij is er ook nog eens verkouden bij en hij eet al niet meer vanaf maandag ochtend en hij wil alleen maar op schoot zitten.

ik heb nog een keer getemperatuurd.
    het was weer omhoog aan het gaan. 39,4
    heb de de ha gebeld en die zei dat ik hem paracetamol mag geven, maar dan wel 3 per dag anders heb je kans op koortstuipen (en daar ben ik dus bang voor)
    1 uur na de zetpil huppelde hij alweerrond.
    even getempt voordat hij naar bed ging: 38,3
    beter dus.
    nu hopen dat hij vanacht geen stuipen krijgt als de zetpil uitgewerkt raakt.
    verder moest hij donderdag beter zijn, anders moest ik terugbellen.

bedankt voor jullie antwoorden

15. BrB

BrB Actief lid

20 mei 2008
    368
    0
    0
    Leusden
    Gelukkig al minder koorts. Heel veel beterschap!

16. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Niet te warm aankleden in bed (volgens mij is het prima wat je doet) en als je naar buiten gaat: gewoon aankleden zoals altijd maar goed het hoofd bedekken. Niet te lang buiten blijven en genoeg rust aan bieden. Ook proberen extra te drinken.

De stelregel is trouwens: drie dagen aanhoudend boven de 39 graden... (dus continu boven de 39 dagen en dat drie dagen lang) dan bellen met de ha

17. odet

odet Niet meer actief

bedankt voor jullie reacties.

vanmorgen had ie 38 verhoging en de hele nacht doorgeslapen tot 8.30
    gelukkig, want dan kon ik ook een beetje bij tanken :)

vanavond toen ie in bad ging was het 37,5
    gelukkig

Deel Deze Pagina