Hematoom in baarmoeder. Wie kent dit?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Mayke1717, 12 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mayke1717

Mayke1717 Bekend lid

15 jun 2011
    656
    2
    18
    Vrouw
    Tilburg
    Hallo,

Ik heb vorige week vrijdag en afgelopen donderdag bloed verloren. Afgelopen maandag weer naar de gyn gegaan en was toen 6 wkn en 4 dgn zwanger.. Nu klopte het hartje goed, was de "baby" 7mm maar er zat een flinke hematoom naast van 2 tot 3 cm.. Ik weet dat dit een inwendige bloeduistorting is maar.... De kans op een MK is nu heel groot. Kan ik er iets tegen doen?? Hoe kan hij slinken?? Ik zit nu met angst, onzekerheid en kan echt niet genieten! Ik wil er alles aan doen om dat ding weg te krijgen maar is dat wel mogelijk? Wie heeft dit ook wel eens mee gemaakt?

Op internet zijn er totaal geen informatieve sites over te vinden..

Ik hoor het graag als iemand er iets meer van weet.

Liefs, Mayke

2. marissie83

1 feb 2009
    35
    0
    0
    ik heb dit ook gehad bij mijn eerste zwangerschap al was ik toen al wel een heel stuk verder...
    Ik kreeg het advies rustig aan te doen en niet zwaar te tillen.

Heel veel succes en hopelijk gaat alles goed!!

3. FmT

FmT Fanatiek lid

24 jan 2011
    2.860
    0
    0
    IK had een hematoom van 5 tot 7 cm naast het vruchtje zitten met een goed kloppend hartje, mijn gyn zei dat het beide kanten op kon gaan, of de hematoom komt er uit en neemt het vruchtje als het ware mee, of de hematoom word door de baarmoeder opgenomen.

Ik denk als je de zoekfunctie gebruikt dat je heel veel topic's hierover kunt vinden.

Mijn advies rustig aan doen.
    Succes, en duimen dat alles goed gaat.

4. Janet83

Janet83 Actief lid

12 okt 2009
    158
    0
    0
    Hoi,
    Ik heb het bij deze zwangerschap ook gehad, ongeveer dezelfde grootte als bij jou. Het advies is om niet te tillen en zoveel mogelijk rustig aan te doen. Dat heb ik geprobeerd, ook al heb ik twee kinderen van 4 en 1 (die nog niet kan lopen, dus altijd getild moet worden), en bij de 20 weken echo was de hematoom onvindbaar, volledig opgenomen door m'n lichaam! Volgens mijn verloskundige gaat het vaker goed dan fout! Ik weet wel dat je er heel onzeker van wordt... Heel veel sterkte!!

5. Female

Female Niet meer actief

Ik had het deze zwangerschap ook. 1 bij 2 cm.
    Met de 12 weken echo was ie nog goed te zien.
    Heb me toen veel ingelzen. In NL blijken gynaecologen er nog best vaak ' laks' mee te zijn, terwijl ze in omringende landen heel duidelijk rust voorschrijven. Zo ook in Belgie (waar ik woon).
    Heb wekenlang niet getild en extreem veel rust genomen.
    Ook geen huishouden meer gedaan en een poetsvrouw geregeld. Niet meer in de tuin werken...

Het is een stap terug, maar je moet het er toch voor over hebben lijkt me...

En met de 20 wk echo was het helemaal weg.

Advies dat ik veel kreeg: als je gaat bloeden echt plat blijven liggen...

6. Janna

Janna Fanatiek lid

Ik heb met deze zwangerschap met 5 wk ook een hevige bloeding gehad. De ha sprak zelfs al van een miskraam, maar de bloeding zette uiteindelijk niet door, al had ik wel dagelijks last van beetjes bloedverlies (meestal bruin, soms rood).

Met 8wk een medische echo gehad en toen bleek het een hematoom van zo'n 3 cm te zijn. De echoscopist sprak idd van een iets verhoogde kans op een mk, maar dat de kans heel groot is dat het fout gaat was heeft zij nooit gezegd. Volgens haar zou het hematoom deels worden opgenomen door mijn lichaam en zou mijn bm ook proberen om een deel eruit te werken. Vandaar dat dagelijkse bloedverlies.

Natuurlijk was het een spannende tijd, maar ik was er toch vrij relaxed onder. Ik ben vanaf het eerste bloeden gestopt met sporten en heb wel rustig aan gedaan, maar dat was vooral vanwege de misselijkheid en moeheid, waardoor ik volledig gevloerd was! :D Ik heb verder niet het advies gekregen om rust te houden: ze zeiden dat ik gewoon alles mocht doen en dat ik eigenlijk niks kon doen om te voorkomen dat het mis ging, of om te zorgen dat het hematoom weg zou gaan. Met de termijnecho met 12 weken was het hematoom al helemaal weg.

7. Nofje

Nofje Lid

15 okt 2010
    36
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook met 5 weken en 3 dagen wat bloedverlies en met de echo was er ook duidelijk een bloeding te zien. Best fors zelfs nog (geen idee hoe groot, maar minstens de helft van de baarmoeders). Er zat wel een vruchtzakje. Een week later een kloppend hartje en de bloeding was al iets minder.. En weer 10 dagen later was de bloeding compleet weg. Toen was ik net geen 8 weken zwanger en het zag er weer prima uit. Nu afgelopen week weer een beetje bloedverlies gehad, maar alleen maar wat rozige/bruine afscheiding. Dus ik ben benieuwd aanstaande vrijdag naar de echo...
    Ik maakte mij ook zorgen en ze zeiden tegen mij dat ik echt rust moest houden. Ik heb in die weken zoveel mogelijk platte rust gehouden en ik heb behalve de vaatwasser uitruimen en een wasje wegvouwen helemaal niks gedaan in het huishouden. Manlief heeft dat allemaal opgepakt (hij is echt een Engel)... En alles is toch goedgekomen bij mij. Alhoewel ik het toch wel weer spannend vind de aankomende echo...

8. Mayke1717

Mayke1717 Bekend lid

15 jun 2011
    656
    2
    18
    Vrouw
    Tilburg
    @ Alle dames; bedankt voor de lieve reacties.. Dit doet me goed.. Ondanks dat ze het verontrustend vonden zeiden ze tegen mij ook wat ze tegen Janna zeiden; je kunt er niets aan doen en als het fout gaat, gaat het fout.. Ik werk zelf in de gehandicaptenzorg met ouder wordende complexe clienten.. Verzorging, agressie.. Veel tillen, bukken, sjouwen! Dus ik heb de stoute schoenen aan getrokken en ik heb me sowieso tot maandag ziek gemeld.. Nadat ik de echo heb gehad bel ik mijn baas om te overleggen hoe verder. Voor mijn part ga ik tijdelijk administratie doen want ik wil dat dit op een goed einde loopt!!

Echt super lief die reacties en ik houd jullie op de hoogte!!

9. Mayke1717

Mayke1717 Bekend lid

15 jun 2011
    656
    2
    18
    Vrouw
    Tilburg
    Afgelopen donderdag weer een bloeding gehad.. Vrijdag al een echo gehad en alles was goed.. Ik heb zelfs 2 vruchtzakjes.. Ik ben wel erg bang.> heb al 3 bloedingen gehad nu!! Maar ik blijf hoop houden.........

10. wonderbaby1

wonderbaby1 VIP lid

9 jan 2010
    7.063
    90
    48
    Noord-Brabant
    Sow mayke zelfs 2 vruchtzakjes! Fijn dat alles goed was zeg!

zagen ze bij de eerste echo geen 2 vruchtzakjes? En hoever ben je nu?

11. Janna

Janna Fanatiek lid

Wat fijn dat het goed gaat en dat er zelfs twee vruchtzakjes zijn! Probeer je niet te veel zorgen te maken. Ik heb toendertijd echt anderhalve maand bloedverlies gehad en ook de afgelopen anderhalve week heb ik weer af en toe bloedverlies, maar alles is gewoon goed. Voor sommige vrouwen/zwangerschappen hoort bloedverlies er gewoon bij, zonder dat dit kwaad kan.

Ik snap wel dat je er bang van wordt hoor. Je eerste gevoel is gewoon dat het niet hoort. Ik vind het ook nog steeds niet leuk. Maar toen ik mijn zus vorige week vertelde dat ik al een paar dagen bloedverlies had en ik er nog niet naar had laten kijken en ik ook niet zeker wist of ik dat wel zou doen, werd zij helemaal ongerust en probeerde ze me over te halen om het gelijk na te laten kijken (heb trouwens wel telefonisch contact gehad met de vk, hoor). Maar zij heeft dan ook nooit bloedverlies gehad tijdens de zwangerschap, dus dat idee geeft haar veel meer angst. Ik ben er nu vrij nuchter onder, omdat mijn eerste gevoel, dat het niet zou horen, nu verandert is. Ik voel het kindje nog steeds, het zijn maar kleine beetjes, het meeste is bruin en ik heb geen krampen. Klaar.

Veel succes ermee! Probeer je niet te ongerust te maken.

12. Mayke1717

Mayke1717 Bekend lid

15 jun 2011
    656
    2
    18
    Vrouw
    Tilburg
    Ze hadden met 5 weken wel gedacht een 2e vruchtzak te zien maar de week erna weer niet.. Maar nu toch wel heel duidelijk! De ene loopt wel een week achter qua groei maar dat kan geen kwaad.. Ik ben nu 8 weken en 4 dagen.. Nog 4 bange weken dus..........

Dank je wel voor je felicitatie wonderbaby 1

13. Mayke1717

Mayke1717 Bekend lid

15 jun 2011
    656
    2
    18
    Vrouw
    Tilburg
    @ Janna; dank je wel voor je geruststellende woorden.. De echoscopiste zei ook wel dat als een vruchzak al niet sterk genoeg is het vaak ook geen bloedingen "overleefd".. Ze had er alle hoop in dat beide tot 12 weken zeker blijven en daarna is het minder onzeker.. Als een vruchtje bij voorbaat al niet goed ontwikkeld/sterk is dan stoot het zich wel eerder af met bloedingen.. Dus daar klamp ik me ook maar aan vast.. Het is wel elke keer schrikken als ik een bloeding heb.... De dagen erna is het oud bloed....

Wel fijn wat je nu allemaal zegt.. Dat geeft me wel wat hoop hoor!!!

14. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    Bij mijn derde zwangerschap heb ik ook n hematoom gehad. Ik geloof van 3 bij 5 cm...
    Met 6 weken kreeg ik opeens bloedverlies, ik liep echt leeg, dacht dat t weer een mk was ( had ik de maand ervoor gehad met 9+3 weken). Meteen voor n echo geweest en daar zat n prachtig vruchtje met kloppend hartje. De gyn zei dat het spannend was omdat het risico er was dat de bloeding of de prikkeling van de baarmoeder, het vruchtje kon afstoten. Gelukkig zat het hematoom aan de goede kant, zodat het bloed niet langs het vruchtje hoefde naar de uitgang.
    Ik heb tot ongeveer 10 weken 2x in de tien dagen gebloed. Dit was dan 1 dag heftig en n dag bruinverlies.
    Ik heb die eerste weken 5 echo's gehad en met die van 13 weken was hij al bijna verdwenen. Bij de pretecho met 17 weken was er niets meer van te zien.
    Wij zaten toen in de VS en heb de term in het Engels gegoogled, kan je beter niet doen, ik kwam alleen maar negatieve verhalen tegen, werd er doodsbang van!
    Maar ik ben bevallen van ons tweede mannetje, hij loopt inmiddels heerlijk rond!!
    Ik hoop dat het bij jou ook allemaal goed zal blijven gaan!

15. Mayke1717

Mayke1717 Bekend lid

15 jun 2011
    656
    2
    18
    Vrouw
    Tilburg
    @ Surf; thnx voor je reactie.. Ik zal mezelf nu niet in de engelse term gaan verdiepen!!

Helaas is het 2e vruchtje afgestoten en nu heb ik nog er nog 1... Deze doet het wel heel goed.. Ik heb nu al 4 bloedingen gehad.. Soms dan lijkt het idd alsof ik leeg loop en tot 3/4 dagen daarna oud bloed.. Gisteren was het maar een hele kleine bloeding.... Tot nu toe doet de kleine het goed.. De gyn heeft gisteren gekeken en hij was goed gegroeid en het hartje klopte stevig.. Vrijdag weer een echo... Ik hoop zo dat de hematoom verdwijnd want de gyn zei dat ik vanaf het 2e trimester alleen maar meer kan gaan bloeden (omdat je lichaam steeds meer bloed aanmaakt) en dat is voor mij zelf niet goed maar daardoor kan mijn baarmoederhals open gaan staan waardoor ik al weeen kan krijgen.......

Ik hoop op een goede afloop... Bedankt!

16. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    sterkte met wachten!

17. mimi1982

mimi1982 Fanatiek lid

17 aug 2009
    1.850
    2
    38
    NULL
    NULL
    ik heb ook een hematoom gehad vanaf 6,5 week was ook zwanger van een 2ling 1 is ermee gesopt met 6.5.
    ik heb tot bijna 20 weken vreselijke bloedingen gehad ik liep echt letterlijk leeg ben er zelf voor op genomen geweest in het ziekenhuis daarna stopte het en heb nu een prachtige dochter rond lopen.
    mijn advies zoals velen hier schrijven heel veel rust in het buitenland word het inderdaad strenger gezegt als hier.

18. Mayke1717

Mayke1717 Bekend lid

15 jun 2011
    656
    2
    18
    Vrouw
    Tilburg
    @ Surf en Mimi 1982; dank jullie wel..

Vannacht om 1.30 weer een bloeding gehad en vanmorgen weer en ik viel zelfs flauw.. Mijn bloed is geprikt en het ijzer was goed. Bloeddruk ook goed.. Wat raar is dat de gyn maandag zei: er is nooit bewezen dat je door rust een beter verloop/minder bloedingen hebt en ik zeid at ik al weken in de ziektewet zat; hij zei dat het niet persé hoefde maar als ik me er goed bij voelde dan was het oké. De verloskundige vanmorgen zei: werk je nog? Nee. Dat is maar beter ook, rust houden, geen gemeenschap etc.... Dus er wordt ook heel tegenstrijdig in 1 zkh gepraat.. Ik houd me gewoon erg rustig.. Kan ik mezelf nooit schuldig voelen mocht het fout gaan en dit gaat zeker voor mijn werk!!!

19. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Ik heb ook halverwege de 5e week bloedingen gehad. Omdat ik een verhoogde kans op bbz heb ben ik gelijk naar de gyn gestuurd. Daar was ook een hematoom op de echo te zien. De gyn zei dat het er inderdaad niet hoort maar dat het vaker goed dan fout gaat. Ik heb ook geen rust o.i.d. als advies gekregen maar heb het toch wel wat rustiger aan gedaan toen. Ik kreeg bij ruim 8 weken weer een echo en toen was de hematoom alweer helemaal weg.
    Bij mij is die hematoom trouwens door mijn lichaam opgenomen verder. Ik heb geen bloedingen meer gehad maar dat kan dus wel.

20. Mayke1717

Mayke1717 Bekend lid

15 jun 2011
    656
    2
    18
    Vrouw
    Tilburg
    He Sterre82; bedankt voor je reactie.. Ik blijf helaas bloedingen hebben en hoop dat net als bij jou de hematoom door mijn lichaam op wordt genomen.BBZ is een buiten baarmoeder zwangerschap toch? Komt dat door je vernauwde eierstok? Wat fijn dat je toch spontaan zwanger bent geworden.. Succes de laatste loodjes

Groetjes Mayke

Deel Deze Pagina