bri: mischien kun je het dan netjes formuleren,dan mag het vast wel. en ben ik nou gek of was dat een tijd geleden niet steeds op nieuws dat de hypotheek rente aftrek mis zou verdwijnen? En ik ben blij dat wij een huis kunnen betalen op 1 loon.hebben we wel rekening mee gehouden. Het zou wel krap worden,maar het zou kunnen. Daarom snap ik ook niet dat veel mensen met 2 lonen een huis kopen.,je bent gelijk genaaid mocht er 1 wat krijgen en niet kunnen werken. Ok waarschijnlijk krijgt de ander dan wel een uitkering maar dat is ook geen vetpot lijkt me. Waarom willen BEPAALDE mensen zoveel hebben,is toch niet echt belangerijk.
Er is tijdens de verkiezingscampagnes véél over gesproken, maar er is dus een coalitie gekomen die er niets aan wilde doen. Laat ik het er maar op houden dat ik het onbegrijpelijk vind dat er op één onderwerp zo'n taboe is gelegd, terwijl echt de hele wereld vindt (en niet onterecht) dat ons hypotheekrente-systeem op lange termijn niet houdbaar is. Blijkbaar mag overal op bezuinigd worden, maar niet op de aftrek van hypotheekrente. (en nee, ik heb niet makkelijk praten, wij hebben iets van 1000 euro per maand aftrek, dus het gaat ook over mijn huishoudportemonnee.) ik hoop dat ik hiermee netjes genoeg ben en niet al te zeer een politiek debat opzet. Tja, sommige mensen denken nu eenmaal liever niet na over wat er kan gebeuren in mindere tijden. Of ze denken dat het hen niet zal overkomen en hebben dus totaal geen buffers ingebouwd. Maar goed, het ging hier niet over hypotheekrente, maar over kinderopvangtoeslag. Ik ga maar eens op zoek of ik kan berekenen wat het voor ons betekent. In 2013 heb ik één kind op het kdv en één op de NSO, dus het raakt ons zeker.
Sorry, vind dit wel wat makkelijk gezegt, wie kan er tegenwoordig nog een hypotheek op 1 inkomen nemen, de gewone arbeider niet hoor. En tuurlijk heb ik er niet op gerekend dat de kinderopvang zo duur zou worden, werdt niets over gezegt!!!!
Snap ik, dat je zo reageert. Mijn eerste huis was van mij alleen, en daar woonde ik ook alleen in. Had er een echte tophypotheek op, toen mocht je nog 6x je jaarsalaris lenen. Volledig aflossingsvrij ook nog. Natuurlijk zaten daar risico's aan, grote risico's. En toch heb ik het toen gedaan, want ik wilde per se in Amsterdam wonen. Ik denk dat ik m'n kop toen ook een beetje in het zand heb gestoken, omdat ik dat huis (appartement, 60 m2, 2 kamers) zo ontzettend graag wilde. Gelukkig voor mij is het goed afgelopen, toen ik wilde gaan samenwonen heb ik het zo kunnen verkopen dat ik bijna geen restschuld had. En gelukkig voor mij ben ik in die periode niet werkloos of arbeidsongeschikt geraakt. Maar als dat wel was gebeurd, had ik echt een giga probleem gehad. Waarom ik er toen toch zo in was gestapt? Ik wilde dat huis, ik wilde iets kopen, en ik ging er van uit dat al die rampspoed (werkloosheid, arbeidsongeschiktheid) mij niet zou treffen. Als ik er toen écht goed over had nagedacht, had ik het misschien niet gedaan en was ik in m'n veel kleinere onderhuurappartement blijven zitten. Ik zeg niet dat mensen die een risico nemen met hun inkomsten en uitgaven dom zijn. Maar wel dat er mensen zijn die risico's nemen. Ik neem aan dat ze dat doen omdat ze er niet erg over nadenken, of omdat ze denken dat grote financiële tegenslag hen niet zal treffen. Of misschien omdat ze denken: dat lossen we dan wel weer op. Dat kan natuurlijk ook nog.
Het dringt nu pas tot me door dat deze plannen pas in 2013 effectief worden! Dat is voor ons wel een beetje gunstig, want dat is Sil z'n laatste jaar KDV. In oktober begint hij dan met school, dus krijgen we te maken met BSO, wat natuurlijk ook nog geld kost, maar (hopelijk veel) minder. Voor ons valt het dan allemaal gelukkig nog een beetje mee. 1 jaar wat zwaarder in de kosten moeten we makkelijk kunnen hebben. *opgelucht*
die getallen kloppen volgens mij niet, want wij verdienen wat meer dan die 35.000 per jaar en hebben 1 kind voor 2 dagen op het kdv. En wij betalen 121 euro per maand (zonder mijn 10%korting, die heb ik natuurlijk even niet meeberekend) Hier hebben ze het over 116 euro voor 2 kinderen voor 2 dagen. Dat moet volgens mij voor 1 kind zijn.
Zijn er ook instanties/mensen die een proefberekening voor je kunnen maken? Ben nogal slecht met cijfers en snap er geen bal van. (geen idee hoeveel wij op jaarbasis verdienen genant!)
Ik denk dat we allemaal wel ergens weten wat de politieke belangen daarin zijn. Bouwsector en vastgoed zijn onlosmakelijk verbonden aan de politiek, denk aan de bouwfraude. Het scheelde niet veel en was die ook in een doofpot verdwenen. Maar dat is offtopic
oh fijn! Hier worden ze halverwege 2013 alweer 4 Maar krijgen we tegen die tijd geen nieuwe verkiezingen bijna???
adi, bedankt. Maar die proefberekening kan je toch niet voor 2013 laten maken? (voel me echt dom sorry)
nee, en al helemaal niet met deze nieuwe regeling. Hij is namelijk nog helemaal niet definitief, moet eerst door de Eerste kamer komen.
Een indruk van wat ons te wachten staat: Vereenvoudiging en beperking kindregelingen | Rijksoverheid.nl
ja klopt, daar hebben we het al de hele tijd over . Alleen blijft het nog steeds een voorstel en een ontwerpbesluit. Deze stukken zijn 3 dagen geleden gestuurd naar de Eerste kamer. Nu is het afwachten.
Ok, iets goedkoper, maar in ons geval niet zo heel veel (nu 160 euro itt 190 euro voor een KDV). Valt me op dat BSO's vaak net zoveel vragen als een KDV, terwijl je voor een BSO tot een lager bedrag kunt opgeven bij de belastingdienst. Oh en dan heb ik de tussenschoolse opvang nog niet meegerekend trouwens. Dus dan zal het wel ongeveer op hetzelfde uitkomen.
Bri, sommige mensen hebben ook geen keuze dan een dure hypotheek en dus een risico te nemen. In veel steden is huren namelijk onmogelijk geworden omdat huurhuizen in de verkoop gaan. Voorbeeld van onszelf (en velen in mijn omgeving) Tijdelijk huurcontract, dat loopt af. Iets nieuws huren lukt niet want er zijn geen huurwoningen. Particulier huren kan hier in ehv alleen met 1 slaapkamertje voor 1000 euro excl per maand. Dan MOET je kopen en ben je blin als je uberhaupt een hypotheek kan krijgen. Dus dat risico is niet altijd vrijwillig. Had graag een huurhuis gehad ipv gekocht.