Ons huis is definitief verkocht. Maar nu komt het probleem, we hebben zelf nog geen huis gevonden... We hebben ook helaas nog niks op het oog we kunnen natuurlijk wel een huurhuis nemen, maar dat is schrikbarend duur. En in dit dorp heb je die eigenlijk niet. Een paar dorpjes veder wel, maar dat zou betekenen dat het voor mij heel veel heen en weer rijden is met de auto, ivm school voor mijn zoontje.. Ik raak echt een beetje in de put ervan. Jullie tips?
Denk vooral aan de reden waarom je het huis hebt verkocht. Dus positief en niet aan de (tijdelijke) negatieve kanten. Zet lijntjes uit voor tijdelijke woonruimte en informeer voor longstay op vakantieparken. En als het tijdelijk is dan is op en neer rijden toch best overbrugbaar. Overblijven/ continuerooster/ direct na school afspreken enz.
Gefeliciteerd met de verkoop van je huis! Hoe had je deze situatie van te voren bedacht? Ik neem aan dat je van te voren wel hierover hebt nagedacht wat je opties qua huur/tijdelijke huisvesting zijn mocht het droomhuis nog niet voorbij gekomen zijn. Wat ik zou doen denk ik is makelaars bellen en je op een wachtlijst laten zetten. Mocht er dan een geschikt huis in de verkoop komen, worden die mensen al benaderd voordat het officieel te koop komt. Ten minste in deze regio dan. En makelaars kunnen ook evt helpen met het vinden van tijdelijke huurruimte. En is anders tijdelijk bij iemand (bijv ouders) inwonen een optie? Het komt vast goed!
Och, dit gevoel ken ik. Maar het is goed gekomen. En dat doet het bij jou vast ook. Voor wanneer moet je uit je huis zijn?
Hi, Zelfde schuitje! Maar toch inmiddels een huurhuis betrokken. Geeft een hoop rust om 'rustig' ons droomhuis te vinden. Succes en sterkte!
Dankjewel voor iedereen hun reactie! We hebben wel een huurhuis op het oog voor tijdelijk. Denk dat we dat maar moeten doen inderdaad.
Wat was het plan toen jullie je huis te koopt zette. Als ik het goed herinner hadden jullie toch overlast van de buren? En gaat je zoontje nu naar school?
Ja dat klop! En ja mijn zoontje gaat naarde peuterspeelzaal. Straks 4 ochtenden in de week. Toen wij het huis te koop zetten, hadden wenog niet echt plannen. We hadden zoiets we zien het wel.
Is dit de enige psz in de buurt? En verhuizen naar een wat grotere plaats. Is dat geen optie? Ik weet niet waar je vriend werkt en wat voor hem een max. reistijd is. Jij werkt niet toch? Dan jullie al wat flexibeler.
Klop, ik werk niet. Maar ik wil hier in de buurt blijven. Mijn vriend werkt door heel nl. Hij is kraanmachinist. Dit is nie de enige psz in de buurt, maar we weten niet hoelang we in dat huurhuis blijven
Zolang je maar in je hoofd houd dat het tijdelijk is valt het vaak best mee. Onze tijdelijke oplossing was verre van ideaal maar door het in ons achterhoofd te houden dat het tijdelijk was, was het prima uit te houden.
Geen paniek, iedere dag staan er weer nieuwe woningen op Funda etc. Dus iedere dag zijn er weer nieuwe kansen. Uit eigen ervaring weet ik dat het snel kan gaan. Vanaf wanneer moeten jullie de huidige woning verlaten? Wie weet komt deze week jullie droomwoning op Funda en kun je toch nog op tijd verhuizen. Zo niet, besef dan dat een huurwoning in een paar dorpjes verderop maar een tijdelijke oplossing is. Je schrijft dat het dan voor jou veel heen en weer rijden is met de auto ivm school voor jouw zoontje, maar ook dat is maar tijdelijk. Bovendien kun je daar ook wel een oplossing voor bedenken. Je zou hem bijvoorbeeld tijdelijk kunnen laten overblijven, zodat je maar 2x heen en weer hoeft te rijden. Of misschien zit er een kindje uit het dorp op de zelfde school, zodat je met de ouders kunt afspreken wie wanneer rijdt. Denk in mogelijkheden, niet in problemen. Enkele maanden geleden zaten wij in de zelfde situatie en het is helemaal goed gekomen. We hadden ons huis razendsnel verkocht en de kopers wilden er ruim 2 maanden later al in ivm de overdracht van hun eigen huis. We hadden nog niets nieuws op het oog en hadden dus maar enkele weken om iets anders te zoeken. We hebben Funda helemaal uitgepluist tot we er gek van werden. Ik droomde 's nachts alleen nog maar van huizen. Het was een spannende periode. Als we een maand voor de overdracht nog geen nieuwe koopwoning hadden gevonden, zouden we een huurwoning gaan regelen. Net in de week die we voor onszelf als deadline hadden gesteld, vonden we onze droomwoning. En toen ging het ineens heel snel. We hebben aangegeven dat we de vraagprijs wilden bieden op voorwaarde dat we binnen 4 weken de woning konden betrekken. Dat was even schrikken voor de verkopers, maar ze zijn wel akkoord gegaan. Binnen een week hadden we de hypotheek rond, omdat we voor de koop van de woning het hele traject al waren gestart en daarbij hadden aangegeven dat we "haast" hadden. De hypotheekadviseur had daarom al onze gegevens al, het was alleen nog maar wachten tot we de juiste woning hadden gevonden en dan kon hij zijn werk afmaken. Het taxatierapport was ook binnen 2 dagen geregeld (was een vriendje van de makelaar). Op de dag dat we het koopcontract tekenden (en dus officieel nog 3 dagen bedenktijd hadden), heeft de taxateur de woning getaxeerd. De dag erna kregen we het rapport. Zo snel kan het dus gaan. Kortom, er zijn echt wel mogelijkheden. Houd Funda goed in de gaten (maar dat doe je waarschijnlijk al), schrijf je in bij makelaars die je op de hoogte kunnen houden van hun nieuwe aanbod (vaak nog voordat het op Funda komt te staan) en start alvast het hypotheektraject. Zorg dat je alle benodigde papieren voor de hypotheek bij elkaar in een map hebt en ga daarmee naar een hypotheekadviseur. Hij of zij kan je dan al precies aangeven hoeveel je kunt lenen. Zodra je dan een koopwoning hebt gevonden, heb je ook snel de hypotheek geregeld. Veel succes!
Oh, ik lees nu pas dat jouw zoontje niet op school zit (zoals je in jouw eerste berichtje schrijft) maar op de peuterspeelzaal. Maar dan hoef je toch niet heel vaak heen en weer te rijden? Alleen maar brengen en halen. Mocht je dat te veel vinden, dan zou je er evt. voor kunnen kiezen om hem (tijdelijk) niet of minder vaak te laten gaan zo lang jullie in een huurhuis in een andere woonplaats zitten. Of tijdelijk een andere psz kiezen, in jullie nieuwe woonplaats.
Herkenbare situatie. Ik ervaarde alleen niet zo erg de stress. Wij hadden ons huis al op de eerste dag dat ie op Funda stond verkocht. Oeps. Dat was enorm schrikken. Helemaal omdat we de vraagprijs royaal hadden genomen. Makelaar had gezegd: minimaal 6 tot 9 maanden. Minimaal... Maar toen bood iemand bijna de vraagprijs. En toen? Wij hadden toen nog een half jaar tot aan de overdracht. Ik was er wel relaxed onder. We hadden een huis op het oog. Maar het was nog niet concreet. Uiteindelijk ging dat huis niet meer door. En toen hadden we nog maar twee of drie maanden... Iedereen om ons heen begon te stresskippen. Maar wij niet. Wij hadden de zoekfunctie best laag ingesteld wbt vraagprijs omdat we niet aan onze top wilden zitten. We mochten een ton hoger dan dat wij wilden. Uiteindelijk hebben we onze zoekresultaten 50.000 omhoog gedaan, maar dus altijd nog 50.000 onder onze max. Kun je daar nog wat mee schuiven? Wij hebben uiteindelijk ons absolute droomhuis gevonden. Wel duurder dan dat we in eerste instantie van plan waren, maar we kunnen het prima betalen en de buurt is zoooooo fijn
Dat jullie huis verkocht is biedt jullie juist alle kansen om een droomhuis te kopen. En opeens staat hij op funda en je hoeft alleen nog een bod te doen en je geen zorgen meer te maken over de verkoop van jullie eigen huis! Zo zie ik jullie situatie. Ga inderdaad huren en dan heb je alle rust en tijd om iets anders te vinden.
Herkenbaar behalve dat de kopers er nog af kunnen . Wij zijn ook op zoek maar nog geen idee waar er heen willen. We hebben 3 opties qua plaatsen maar dat betekent bij alle drie heel verschillende manieren van leven. En voor de kinderen het meeste verandering. Optie 1 is in de buurt en zorgt voor de meeste stabiliteit voor de kinderen.... Zo lastig dit. Waar doe je goed aan...
heel herkenbaar hoor, wij verkochten ons huis heel snel en het huis wat wij graag wouden werd net onder onze neus verkocht. We zijn heel proactief makelaars gaan benaderen en blijven benaderen. Omdat we best wel in een gewilde categorie zochten ook een aankoopmakelaar ingeschakeld. die weet wat er binnenkort op de markt komt. Uiteindelijk kochten wij een fantastisch huis voordat het op funda stond! Kortom ik zou ook eens informeren bij aankoopmakelaars bij jou in de buurt. En ik snap je hoor, ik zag mijzelf al op een camping zitten met twee kleine kinderen midden in de winter
Heb niet alle reacties gelezen... Hier hetzelfde probleem en we wonen nu al 1,5 jaar in een ‘tijdeijk’ huis. Enorm frustrerend maar ik hou me eraan vast dat er ooit iets komt wat voor ons geschikt is... Er zijn echt ergere dingen op de wereld dan een huurhuis betrekken omdat het even niet anders is... Ik heb dit 1000x liever dan tijdelijk bij ouders in ofzo. Succes met jullie zoektocht!
TS, wat jammer dat je niet meer reageert in dit topic. Meerdere personen (inclusief ikzelf) steken er tijd en energie in om jou een hart onder de riem te steken en vervolgens komt er helemaal geen reactie meer. Dit voelt best naar. Ik heb er relatief veel tijd in gestoken om een uitgebreid bericht te typen, maar je antwoordt niet eens op mijn simpele vraag en mijn persoonlijke verhaal over een soortgelijke ervaring. Tot mijn grote verbazing open je vandaag wel een 'nieuw' topic in de lounge over het feit dat jullie huis is verkocht en dat jullie nu op zoek moeten gaan naar een ander huis, al dan niet in een dorp verderop. Je gaat weer verder met het denken in problemen ipv in oplossingen en je negeert daarbij alle goedbedoelde opmerkingen en tips/adviezen die je in dit topic kreeg van onder meer @sillies @maartje84 en @koek over het zien en aangrijpen van nieuwe mogelijkheden, kansen en oplossingen. Wat een gemiste kans.