Goede opruimers, ik heb hulp nodig

Discussion in 'De lounge' started by Nescio, Apr 5, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

Voor de opruimliefhebbers onder ons...

Ik kom er niet meer uit. Ons appartement slibt aan alle kanten dicht met troep en rommel. Het kost me al zoveel moeite 'op het oog' schoon te maken. Ik heb een ondernemende dreumes en daarom moet het hier altijd schoon zijn, maar die rommel...

Kasten zitten volgestouwd met boeken, dozen die nog niet uitgepakt zijn sinds de vorige verhuizing. Het kamertje waar de wasdroger en wasmachine staan, zit vol met plastic tassen, klusdingen van man, tennisrackets en schoenen. De kapstok is overladen met verschillende jassen, grote sjaals, mutsen, schoenen die schots en scheef eronder staan, schoenendozen...

En mijn woonkamer wordt ook steeds meer 'overwoekerd' door allerhande rommel. Kranten, boeken die in de boekenkast zouden moeten staan, speelgoed, Maxi-Cosi, reiswieg en wipper, de box, de schommelstoel... en ik zit hier achter mijn computer en zie al die dingen levensgroot op me afkomen.

Nu denk je misschien, ga van je luie kont af en begin gewoon. Maar dat is mijn probleem. Ik weet niet waar te beginnen, omdat ik me zo irriteer aan alles en ik het liefst alles tegelijk wil aanpakken. Met als resultaat dat ik als een kip zonder kop door het huis banjer en weer voor het oog netjes alle rommel ergens stop waar hij niet gezien wordt. Maar morgen, beng, daar is het weer.

Enig idee voor een goede opruimstrategie?

2. sab1988

sab1988 Niet meer actief

oww vreselijk herkenbaar! Hier ook klein appartement.
    Momenteel zit veel speelgoed/vriend zijn werkspullen in van de plastic bakken. Staan er 8 in een hoek......
    wij verhuizen gelukkig wel over een half jaartje dus het is uitzitten..

3. Kiekies

Kiekies Fanatiek lid

Sep 17, 2012
    2,264
    0
    0
    Leerling VIG
    Waar liefde is
    Zet muziek aan en begin met opruimen. Wat je langer dan 4 maanden niet hebt aangeraakt weg doen, dingen die waarde hebben en je niet gebruikt in opbergboxen. Na 6 nummers stop je even en laat je het bezinken. Daarna weer door.

Mijn collega doet het op deze manier omdat zij een hekel heeft aan opruimen en verzamel woede had.

4. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Sja, gewoon ergens beginnen.

5. nogeenwonder

nogeenwonder Actief lid

Jun 7, 2009
    195
    1
    0
    grubbenvorst
    pff kan me voorstellen dat je t ff niet weet:(

maar dozen van de verhuizing? hoelang geleden ben je verhuisd als dat al n paar jaar is gewoon ongeopend weggooien....

een paar curverbakken halen en n rek voor in het washok en daar etjes de losslingerende spullen in opbergen..

kamer voor kamer werken en als je ziet dat er in n hoekje altijd t zelfde ligt zet je daar bijv. een mandje neer zodat die spullen wel netjes opgeborgen zijn..

en dit samen met iemand doen die gooien meestal iets sneller weg dan jezelf omdat het niet van hun is zeg maar

heeeeel veel succes'

en voor straks geniet lekker van een opgeruimd huis!

6. Krissie85

Krissie85 Niet meer actief

Ik beloof mijzelf elke keer 1 ruimte. .. maar dat werkt voor geen meter hahaha

7. Nescio

Nescio Niet meer actief

Bedankt voor de reacties.
    Dozen van de verhuizing staan hier inderdaad nog ongeopend, we zijn 1,5 jaar geleden verhuisd, maar omdat we hopelijk binnenkort weer gaan verhuizen raak ik ze nog niet aan.

Dat werken met muziek is wel een goede, maar het gewoon schoonhouden van alles kost al zoveel energie, dat ik het echte opruimwerk steeds uitstel.

Man is net als ik een enorme chaoot, dus dat helpt ook niet echt...;)

8. Nescio

Nescio Niet meer actief

Er was ooit een Amerikaanse website, the cleaning fairy, of the flying fairy, ik ben het vergeten. Ik ben daarop gekomen door een column van Aaf Brandt Corstius in de Volkskrant, jaren geleden.

Daar stonden heel aparte tips op om (o.a., het eerste dat je doet is je gootsteen schoonmaken, elke dag opnieuw) je huis geordend en echt opgeruimd te houden.

9. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,042
    1,860
    113
    Provincie Groningen
    langer dan een jaar niet gebruikt = weggooien.
    En verder gooi ik echt veel dingen weg.
    Knutselwerkjes van de kids bijvoorbeeld...blijft hier ongeveer 3 weken hangen, dan gooi ik het weg. En als het echt bijzonder is gaat het in hun herinneringen doos.
    Verder babydingen die ik niet meer gebruik verkoop ik meteen (willen geen kids meer).
    Alleen jassen aan de kapstok die je dit seizoen ook draagt, de rest in de kast. Idem dito met schoenen.

10. mamadk

mamadk Actief lid

Jul 29, 2012
    344
    0
    16
    NULL
    NULL
    Elke dag een kastje, laatje of plankje. Werkt nu bij mij ideaal.

11. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Kijk eens op RTL "mijn leven in puin" terug. Zo zie je hoe anderen het doen. Ik zou met een paar vrienden/familieleden alles aanpakken mocht het erg rommelig/volgestouwd zijn

Werk met stikkers

Rood = weg
    Groen= blijven

Jij plakt de stikkers en de vrienden ruimen het op ;)

12. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

Mar 23, 2009
    3,755
    0
    36
    Ik zou de kleinste ruimte pakken en daarmee beginnen... Voor spullen en gereedschap van Je man uit zakken halen en in bakken doen ...

In je gang aan de kapstok de jassen/schoenen etc die niet dagelijks worden gedragen terug de kast in.

Je woonkamer de maxicosi eruit ( je hebt t niet nodig lijkt me) en in gangkast als je die hebt.. Wipper in de box als de kleine er nie is of inzit... Speelgoed zou ik zeggen koop een kast vd Ikea met van die vakken en koop mandjes ervoor en alle speelgoed erin, oogt netjes en geen speelgoed.

Zou dus steeds een ruimte nemen en daarmee aan de gang gaan en afmaken en dan verder ... Pak anders t makkelijkste kleinste ruimte eerst ;)

Succes! T moet tog een keer gebeuren voordat je door de bomen t bos nie meer ziet :)) komt goed !

13. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    ik woon ook op een appartement, met 3 kinderen. (80m2).

Mijn keyword is: weggooien of ergens stallen. Hoeveel jassen, sjaals etc heb je nodig? Juist, 2 ofzo? Rest gewoon weg doen. Wipper, reiswieg, schommelstoel en evt maxicosi gebruik je neem ik aan ook niet meer? Heb je geen schuurtje waar je die spullen kwijt kunt? Jullie willen nog wel kinderen in de toekomst? Anders verkopen! Die boeken zul je vast ook niet allemaal nog willen hebben, verkopen op mp of via bol.com.

14. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    Turkije
    Van de week ook weer eens in mn kledingkast gekeken, dingen die ik het afgelopen jaar niet heb aangedaan gaan zonder pardon in een zak voor arme landen. Kinderkleding die niet meer past gaat ook direct weg.

15. Nescio

Nescio Niet meer actief

We hebben een ruim appartement (100 m2), maar gewoon niet handig ingedeeld.

Onze meubels in de woonkamer (40 m2, schat ik):
    -eettafel met 6 stoelen (is ook mijn werkplek)
    -boekenkast
    -dressoir
    -kleine bank die uitgeklapt kan worden tot tweepersoonsbed
    -twee kleine Ikea salontafeltjes
    -schommelstoel
    -tv-meubel waar een niet-gebruikte tv en printer op staat
    -hoog, smal dvd-kastje

En dan een groot tapijt voor mijn dochter om op te spelen.
    Verder staat hier haar kinderstoel, wipper, maxi-cosi (kan ik inderdaad in de auto zetten), box en doos met speelgoed.

Voor mijn gevoel moet ik me overal langswurmen om te komen. De weg naar de keuken, langs de eettafel, wordt voor mijn gevoel geblokkeerd door de stand van de eettafel. Om op mijn werkplek te komen moet me langs de box 'wurmen'. Het is gewoon niet handig ingedeeld.

16. Kyra73

Kyra73 Niet meer actief

Zou je anders eens een foto kunnen plaatsen van je woonkamer. Kunnen wij misschien nog suggesties doen.

17. Kyra73

Kyra73 Niet meer actief

Vergeet ik helemaal mijn tips:

Begin met de woonkamer en daarna jullie slaapkamer. Als ik die twee kamers op orde heb, dan geeft dat alweer veel meer ruimte in mijn hoofd weet ik uit ervaring.

18. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    Turkije
    Kun je niet een foto maken?

Tja tv meubel en niet gebruikte tv dus weg, printer als hij wordt gebruikt.. kan die niet in het dressoir want is niet echt gezellig in een huiskamer. Dvd's, kunnen die ook niet in het dressoir? ipv van 2 naar 1 salontafeltje? Gebruik je die schommelstoel nog? En die wipper? En de box? Hier is de box er in ieder geval al een tijd uit ivm ruimtegebrek. Wipper is ook niet meer voor deze leeftijd toch?

Ik zou in ieder geval de meubels tot een minimum brengen anders is het erg rommelig. En ook geen tig decoratiespul

19. aora

aora Actief lid

Sep 6, 2012
    444
    13
    18
    NULL
    NULL
    Je wil het wel maar ziet dus door de bomen het bos niet meer. Mss is dit dan een idee:

Maak voor de standaard schoonmaakklusjes een weekroutine, schrijf die op en hou je eraan! Krijg je iets niet gedaan (bijv. toilet schoonmaken) dan schrijf je die taak er voor de volgende dag bij en zorg je dat ie dan ook echt gedaan wordt.

Daarnaast schrijf je elke dag 1 of 2 extra taken op. Bijvoorbeeld plastic tassen uit washok weggooien en gereedschap man in plastic bak. Ben je klaar met je taak dan vink je hem af. Schrijf niet teveel taken op want het voelt niet lekker als je een taak moet doorschuiven. Zorg ervoor dat je elke dag gemakkelijk je lijst af kan hebben. Als je je lijst afhebt dan ben je ook echt klaar voor die dag en kan je met een lekker gevoel op de bank gaan zitten. Dit geeft ruimte in je hoofd.

Heb je extra energie dan doe je vast iets dat je in de toekomst in de planning hebt staan. Maar dit hoeft dus niet want je bent eigenlijk al klaar.

Bovenstaande werkte voor mij toen ik ineens van een klein appartementje een heel huis moest gaan schoonmaken en opruimen. Zag door de bomen het bos gewoon niet meer en nu is het geen enkel probleem meer.

20. Chaii

Chaii Niet meer actief

Wij hebben ook veel weggegooit en het is een stuk netter en overzichtelijker.
    Dingen die wat waard zijn verkopen, hebje nog een leuk zakcentje ook . :p

Share This Page