Hoi Onze meid is 6.5 maandjes jong en is al sinds haar geboorte een moeilijke slaper. Ik heb de eerste 3 maanden zitten aanmodderen met borstvoeding die eigenlijk nooit goed gelopen heeft. Ze dronk niet efficiënt, gebruikte me als speen, ...en een gesprek met een nieuwe kinderarts gaf ons het inzicht dat we beter overstapten naar flesvoeding. Sinds haar geboorte slaapt ze dus eigenlijk op mij (borst), ook sliep ze de eerste maanden bij mij naast mij (wegens borstvoeding). Na de overstap ben ik begonnen met ze standaard na iedere fles en bij de eerste tekenen van vermoeidheid in haar bedje te leggen. Na enkele minuten wenen sliep ze dan 45 minuten. Dit was zo 3 maal per dag. 's avonds slaapt ze bij ons in haar eigen wieg en na de laatste fles van 22u30 sliep ze als een roos tot e volgende voeding rond 2-3u. Dan sliep ze tot 8. Nu de laatste weken, maanden eigenlijk slaapt ze niet meer in haar bed overdag! We wiegen ze in slaap en na 20-30 min is ze terug wakker en weent ze. Laten wenen daar doe ik niet aan mee...schiet me maar, het kan me niks schelen. Ik vind het te triest. Dus nu slaapt ze in de namiddag op mij. Van 13u-14u30 kan ze gerust op mij slapen in de zetel. Voor mij geen probleem, dan lees ik wat. Nadien FP en dan blijft ze meestal wakker tot 20u. Dan leggen we ze bij ons in de zetel op haar kussen en slaapt ze tot de laatste fles. We leggen haar dan in haar wieg, maar nu komt ze dus 10 tallen keren wakker 's nachts. We moeten dan haar handje vasthouden, wiegen, ...soms ook om 1u een fles geven. Dan slaapt ze weer tot rond 5u en dan geven we weer een fles want dan lijkt ze weer ontroostbaar. Dan slaapt ze tot 9u of langer. Als ze eerder wakker is neem ik ze dan bij mij, (man is gaan werken - ik ben nog thuis tot eind aug (ouderschapsverlof) en slaapt ze als een roos bij mij verder. GP geef ik dan om 11u-11u30. Binnen 14 dagen moet ze naar de kinderopvang en ben ik bang dat het niet zal lukken. Dan ze over haar toeren zal zijn, niet slapen, dat ze ze daar gaan laten wenen...bah... Ook zit ik in met het eetschema. Als ze om 5u haar fles krijgt en dan moet wachten tot ze in de kinderopvang haar GP geven, zal dit te lang zijn? Geven ze dan beter om 9u30 nog een klein flesje? Zijn er mensen die tips hebben rond het slapen? Mijn man wordt er ziedend van en wil haar apart gaan leggen boven en haar laten wenen! Laten we zeggen dat het hier echt plezant is met tijden.. Alle tips zijn welkom? Doen we er goed aan om een fles te geven 's nachts? Het helpt in ieder geval? Mijn man denkt ook dat ze wakker wordt van ons 's nachts? Als we draaien, kuchen, lakens goed leggen... (euh neen , niet van andere zaken...) Thx
Klinkt ook als een sprongetje hoor! Maar wat bij mij erg helpt is in haar bedje leggen en als ze gaat huilen, iedere vijf minuten even naar boven om haar weer toe te dekken. Dan weet ze dat je gewoon komt als ze huilt en dat je in de buurt bent. Maar dat ze wel gewoon in haar eigen bedje slaapt. De eerste nacht zal dit vast moeilijk voor je zijn en ze zal ook echt niet na een half uur slapen. Maar de volgende nachten zal het waarschijnlijk steeds korter worden omdat zij zich veilig voelt. Voor de slaapjes overdag is dit iets anders gezien je aangeeft dat ze eerst wel een half uur slaapt. Dan kan je bovenstaande niet toepassen. Ik zou haar er inderdaad dan gewoon uit halen. Dat ze zo kort slaapt overdag kan heel goed een sprongetje zijn, mijn dochter heeft daar ook periodes last van en na een tijdje verdwijnt dit weer.
Tja er zal een tijd moeten komen waarin ze moet leren zelf in slaap te vallen.. alleen zo zal ze als ze.snachts wakker word (wat heel normaal is) weer verder gaan slapen.. en hoe je dit aanleert is aan jou ik heb ze wel.laten huilen en dit werd steeds iets korter..wat belangerijk is is dat ze wakker in bed word gelegd en niet slapend anders schrikt ze zich een hoedje omdat ze verplaatst is.. sterkte ermee
Mijn zoontje had rond de 8 weken opeens dat hij wakker werd van ons (sliep toen nog bij ons). Mijn vriend snurkt en wanneer mijn zoontje in zijn lichte slaap kwam werd hij wakker... Bij ons hielp zijn eigen bedje en kamertje enorm. Hij sliep opeens door, ook overdag dutjes en tegenwoordig wilt hij liever daar slapen dan bij mij (wat soms wel jammer is). We hebben hem sinds die tijd bij elk slaapje in zijn kamertje gelegd en als hij jammerde gingen we gelijk naar hem toe voor een aai, opnieuw instoppen of speentje...echt huilen van verdriet in zijn bedje heeft hij nooit gedaan, dus ik zou ook niet weten wat ik had gedaan als hij dat wel had gedaan...laten huilen vind ik in ieder geval niks. Wat ik wel geloof is dat stukje tussen de avond fles en de nachtfles al een stukje nacht is. Ze 'hoort' die dus ook goed in te gaan met een kans om in haar diepe slaap te komen ipv de geluiden van jullie en evt tv mee te krijgen.
Je dochter zal toch moeten leren om zelf in slaap te vallen. Het is zoeken naar een manier waarop dat voor jou en je dochter werkt. Zou haar na de avond fles wel in bed gaan leggen omdat ze nu nog steeds geluiden mee krijgt van jullie/tv/omgeving en ze dit waarschijnlijk nachts verwerkt. Qua eetschema kan ik je geen tip geven want onze dochter krijgt voeding op verzoek (fles). Als ze om 5 uur een fles heeft gehad dan krijgt ze de volgende als ze dat aan geeft. Rond 10 uur krijgt ze bij ons haar fruithapje/oefenhapjes. Slaapt ze op dat tijdstip dan krijgt ze het later. Wij geven haar 's nachts dus ook een fles als ze wakker wordt en honger heeft. Mijn dochter is iets jonger als die van jou maar zij heeft echt het huilen nodig voordat ze in slaapt valt. Dit varieert van helemaal niet huilen tot 20 min huilen/mopperen. In het begin gingen wij terug zodra het mopperen over ging in echt huilen. Dan gaven we haar een knuffel en legde haar weer terug. Onze dochter ligt sinds dat ze 4 maanden is op haar eigen kamer omdat ze wakker werd als wij naar bed gingen.
Komt ze zelf voor de laatste fles of maak je haar ervoor wakker? Het kan heel goed zijn dat jullie slaapgeluiden haar storen, dus op haar eigen kamer slapen is zeker een poging waard. Ik zou haar daar dan om 20 uur al heen brengen en niet meer beneden bij jullie laten slapen, dat is rustiger voor haar. Een beetje huilen of mopperen is naar mijn idee niet heel erg, sommige kinderen hebben dat echt nodig om in slaap te komen. Het moet niet overstuur huilen worden natuurlijk. Ik zou wel een beetje naar een schema toe werken, hoeft niet super strak of zo, maar nu haalt ze in de ochtend in wat ze 's nachts tekort komt, zo gaat ze nooit fatsoenlijk slapen. Dus sta op een vaste tijd op en geef een fles, ook al heeft ze er een uur geleden nog een op, en begin de dag.