Slaap en eet schema baby 4 maanden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Annie82, 18 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annie82

Annie82 Fanatiek lid

27 nov 2015
    1.694
    807
    113
    NULL
    NULL
    Een vraagje: we hebben van het consultatieburo het advies gekregen om over te gaan op 4 voedingen:
    Rond 7.00 uur fles 210/7
    Tussendoor fruithapje
    Rond 12.00 uur fles 210/7
    Rond 16.00 uur fles 150/5 plus groentehapje
    Rond 21.00 uur fles 210/7

Op zich is dat het probleem niet maar hoe zit het dan met slaapjes?

Vanmorgen lag onze dochter van 9.15 tot half 12 in bed (was rond half 7 al wakker). Vanmiddag heeft ze geslapen van 13.45 tot 16.00 uur. Daarna wilde ze niet meer slapen. Fruithapje van vanmorgen wilde ze niet, dus dat heb ik rond 19.00 uur nog maar even gegeven. Tegen 20.00 uur sliep ze eindelijk.
    Iemand tips?

2. lynole

lynole Fanatiek lid

22 nov 2014
    1.433
    587
    113
    Vrouw
    Ik zou gewoon je dochter volgen en haar zelf het ritme laten bepalen.

Mijn dochter was nog niet klaar voor een fruit/groente hap. Ze bepaalde zelf hoeveel flessen ze wou en wanneer, hetzelfde met slapen. Inmiddels is ze 6 maanden en krijgt vaak haar fruithapje pas in de middag rond 4 uur omdat ze 's ochtends nog redelijk veel slaapt

3. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Laat schema`s voor wat ze zijn en kijk naar je kindje...

De hoeveelheden flesvoeding zijn enorm, dus dat ze dat fruithapje niet wilde snap ik wel.
    Dat hoort ook bij lange na nog geen voeding te vervangen maar, als je al met deze leeftijd aan fruit/groente zou willen beginnen, moeten oefenhapjes zijn, dus 2-3 theelepeltjes voor de smaak, meer niet.
    De natuurlijke maaginhoud is voor een kindje van 6 mnd pas zo`n 100 ml, kun je nagaan wat een enorme plons je dochtertje steeds binnen krijgt. Veel vaker kleinere flesjes aanbieden, elke drie uur is echt niet gek voor zo`n jong kindje, en niet meer dan een paar ieniemienie hapjes fruit. Of daarmee wachten tot ze 6 mnd is. Je slaapt zelf ook niet lekker met een klotsbuik... toch?

4. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind 4 maanden nogal vroeg voor groenten en fruit. Hier pastte dat ook echt niet qua slaapjes.

Ze dronken om 7.00 uur of 8 uur de eerste fles en dan om de 4 uur. Tussen de flessen door sliepen ze vooral en waren soms een half uurtje of uurtje wakker tussendoor om te spelen. Verder echt nog geen tijd om te eten.

Met 6 maanden waren ze al een stuk meer wakker en zijn we begonnen met vaste voeding dmv de rapley methode.

O ze kregen trouwens ook niet van die mega flessen die jij geeft. Hier max 150/5 of 180/6.

5. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Dronk ze haar vijfde flesje niet meer leeg of komt het cb met dit schema voor haar?
    Als ze haar fruithapje niet wil zou ik het niet meer zo laat proberen, maar eerder de dag erna of over een paar dagen weer.
    Ze hoeft nu nog geen bijvoeding als ze niet wil en ze hoeft ook nog niet over naar 4 flessen zonder dat ze zelf aangeeft daar aantoe te zijn.
    210/7 vind ik trouwens wel erg vee om 3 keer op een dag te geven en ook nog een fruithapje ernaast...

6. Aardbeitjes

Aardbeitjes Bekend lid

24 jul 2017
    837
    713
    93
    Vrouw
    Ik krijg altijd jeuk van dit soort opmerkingen. 'Het CB vind dat er nu 4 uur tussen moet....het CB vind dat 5 flessen genoeg zijn...' Alsof het CB je kind kent, nee die kennen alleen een standaard lijstje gemiddelden. Volg lekker je kind, als hij/zij honger heeft is het tijd om te eten. Niet omdat het toevallig 12u is ;) :$

Zoe123 vindt dit leuk.
  7. Annie82

Annie82 Fanatiek lid

27 nov 2015
    1.694
    807
    113
    NULL
    NULL
    Ik kijk ook echt niet op de minuut... of uur hoor! ik vond het ook een behoorlijke hoeveelheid in het flesje.
    Er zit geen rem op qua voeding. Ze dronk altijd 5 flessen van 180/6. Voor de laatste fles moesten we haar altijd wakker maken (rond half 11). Na die fles valt ze als een blok in slaap en 's ochtends is ze ook nooit voor 8 uur wakker. We moeten haar dus echt wakker maken 's ochtends als we beiden moeten werken. Vandaar het advies denk ik om over te stappen naar 4 flessen

8. Annie82

Annie82 Fanatiek lid

27 nov 2015
    1.694
    807
    113
    NULL
    NULL
    En oh ja: ze kwam met 5 flessen vaak binnen 3 uur weer voor volgende fles

9. Adrianna

Maar dan kun je gewoon 4x 180/6 aanbieden ipv nog een keer te verhogen.
    Wanneer je met bijvoeding start kun je beter niet meer gaan ophogen, maar eerder afbouwen, maar ook dit zal zij zelf gaan aangeven door flessen te gaan weigeren of niet meer helemaal op te drinken.
    Als er een dag komt dat ze wel haar fruithapje wil en een aantal hapjes neemt dan drinkt ze vanzelf ergens op de dag een stukje minder fles en daar begint dan het afbouwen.
    Ik zou dit dus niet doen omdat het cb het wil, maar omdat zij zelf dan aangeeft dat het tijd is.

10. Annie82

Annie82 Fanatiek lid

27 nov 2015
    1.694
    807
    113
    NULL
    NULL
    Dank Adrianna! Dat ik daar zelf niet op gekomen ben
    Groente en fruit vind ze heel erg lekker! Door in de ochtend fruit tussendoor te geven en in de avond groente kunnen we die 3 uur natuurlijk ook oprekken!

Adrianna vindt dit leuk.
  11. Aardbeitjes

Aardbeitjes Bekend lid

24 jul 2017
    837
    713
    93
    Vrouw
    Mijn geraas was enkel gebaseerd op het CB hoor, niet op jou. Dat was niet mijn bedoeling als het zo overkwam.

Ik vind trouwens 180/6 of 210/7 echt enorme hoeveelheden voor een hummeltje van 4 maanden. Ik zou logischerwijs gaan voor meer kleinere voedingen, dan minder grotere voedingen. Maar ik ben dan ook een fv-leek hoor ;)

12. Adrianna

De meeste kindjes die fv krijgen zitten op het laatst op 150/5 of 180/6.
    Met bv zijn er vaak meerdere drink momenten op een dag inderdaad waardoor er meerdere kleine hoeveelheden gedronken wordt.
    Met fv zijn de hoeveelheden vaak groter met een langere tijd ertussen.

13. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Ik ken je kindje niet maar wij zijn zo ongeveer met 5 maanden overgegaan van 5 flessen van 180/6 naar 4 flessen van 180/6. Komt omdat onze meid heel snel heel veel groente ging eten (na 3 weken proefhapjes zat ze al op 90gr) en steeds minder ging drinken.
    Cb zei toen: misschien 's ochtends fruit geven, nu wilden wij daarmee wachten tot 6 maanden dus geven we 2x per dag groente. Heb wel echt gekeken of N de fles niet miste, steeds eerst de fles als basis en dan hapje als erbij. Ze heeft alleen vele malen meer interesse in hapjes dan in de fles.
    210/7 zijn we nooit naartoe gegaan. Kon wel volgens cb als we merkten dat ze nog honger had, maar ze is nooit voor een grotere fles gekomen.

Deel Deze Pagina