Dutjes schema baby 3 maanden...?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Asley, 8 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Asley

Asley Bekend lid

4 apr 2018
    501
    159
    43
    Vrouw
    Hoi allemaal,

Onze kleine man is nu 15 weken oud en doet het heel goed! Tot noch toe heb ik mij niet aan vaste tijden gehouden (alleen de eerste en laatste fles). Dit ging al die tijd goed. Hij hield zich steeds aan de ‘wakkertijd’ en sliep daarna 45 min ongeveer. Daarna werd hij weer vrolijk wakker.
    Alleen de laatste tijd pakt hij zijn laatste slaapje net echt meer, waardoor hij in de namiddag opeens super lang wakker is. En ik heb het idee dat hij eigenlijk langere slaapjes nodig heeft nu hij een slaapje minder doet. Hij lijkt nu 3 slaapjes te willen doen. Nu krijg ik het idee dat het misschien beter is om overdag ook vaste tijden in te voeren zodat hij overdag hopelijk makkelijker, beter en langer slaapt. Hopelijk krijgen we dan ook onze vrolijke baby weer terug. Alleen nu vraag ik mij af wat nou een goed schema is? Zijn er hier mensen die zich aan een tijdschema hielden bij een baby van 3/4 maanden? Ik kom steeds niet echt lekker uit met de wakkertijd... En met wat ik nu heb bedacht slaapt hij meer dan de gebruikelijke 3 uur overdag...

mijn idee is:
    06:00-07:30 wakker en fles
    07:30-09:00 slapen
    09:00-11:00 wakker
    11:00-11:45 slapen
    11:45-13:45 wakker en fles
    13:45-15:15 slapen
    15:15-17:30 wakker en fles
    17:30-06:00 slapen
    20:00 fles

normaal sliep hij volgens mij ongeveer drie uur op een dag. Dit is eigenlijk meer... en zijn wakkertijd is volgens internet 1,5 uur. Ik heb nu 2x 2 uur. Ik kom dus niet zo lekker uit geloof ik:rolleyes:

2. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Wij hebben, en nog steeds, niet echt vaste tijden. Vanaf 3 maanden sliep hij ook echt goed overdag in bed maar langer dan 45 minuten haalde hij niet.

Hij ging naar bed zodra hij de fles had gehad, sliep dan 45 minuten, daarna een uurtje beneden en dan was hij weer moe dus ging nog even terug op bed. Zodra hij dan weer wakker was dan kwam hij ook alweer bijna voor de fles.

Vanaf een maand of 5 ging hij overdag langer slapen.
    's Morgens zo'n 1,5 uur.
    Begin van de middag 45 min
    Halvewege de middag ruim 2 tot 3 uur.

Dat laatste slaapje heeft ie dan ook wel echt nodig en soms moet ik hem zelfs wakker maken omdat ik niet wil dat hij TE lang slaapt.

Je zou m tussen door nog eens op bed kunnen leggen?

3. Asley

Asley Bekend lid

4 apr 2018
    501
    159
    43
    Vrouw
    Dus zo'n schema is misschien helemaal nog niet haalbaar? Hoopte dat hij uitgeruster en vrolijker zou worden, maar misschien kost dat tijd? Ik merk dat hij de laatste week regelmatig een slaapje langer maakt (1,5 uur zeg maar). Alleen isnhet nooit hetzelfde slaapje wat hij lamger doet:rolleyes:. Vaker op ned leggen heeft denk ik geen zin. Ik probeer hem al elke 1,5 uur op bed te leggen. Alleen dat laatste slaapje weigert hij regelmatig. Al deed hij vandaag zij laatste slaapje dus wel, en zelfs 1,5 uur. Echt regelmaat kan ik het dus helaas nog niet noemeno_O. Sowieso heb ik het idee dat zijn wakkertijd nu max 2 uur lijkt te zijn geworden ipv max 1,5. Maar als hij zo lang op blijft zal hij toch ook een langer slaapje moeten doen om zijn uren te halen..?!

4. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Nee joh, hier ook geen vaste tijden. Ik kijk gewoon naar hem of hij moe begint te worden. Zoja, dan leg ik hem op bed.

Hier ook nog wel eens een nacht fles, dus dan verschuiven alle fles tijden alweer. Even hoe het hier gisteren en vandaag uitzag...

Gisteren:
    04.00 fles, daarna slapen tot 07.30
    09.00 fles bij gastouder
    09.30 tot 11.00 slapen
    13.30 thuis fles
    14.00 slapen tot 18.00
    18.00 warme hap
    19.15 fles en op bed

Vandaag
    06.30 wakker en fles (dus geen nachtvoeding)
    08.30 op bed tot 10.30
    10.30 fles
    11.30 op bed tot 12.30
    13.30 fles en op bed tot 17.15
    17.30 warme hap
    19.15 fles en op bed, maar wilde niet slapen... slaapt nu net 20.45

Het gaat hier ook alle kanten op, maar ik volg gewoon zijn behoefte. De ene keer drinkt hij bijv. 5 flessen en de andere keer 4 flessen. Het zelfde met slapen. De ene keer zijn het 3 dutjes van 45 tot 60 minuten en de andere keer 2 dutjes van 1, 2 of zelfs 3 uur...

Jij slaapt toch ook niet elke dag de hoeveelheid aan zelfde uren? Dat doet je baby ook niet.;)

Hier is zijn wakkertijd soms maar een uur en dan is hij echt weer moe.. Ik kan hem dan wel beneden houden, maar dan wordt hij echt niet gezellig van (en ik ook niet:D)

5. suikerklontje

suikerklontje Fanatiek lid

23 nov 2015
    1.116
    522
    113
    Wij proberen al vrij vroeg met ritmes bij onze kinderen.
    Onze eerste dochter ging het voor gevoel beter dan bij dochter 2 (nu 15 weken)
    Het lukt haar nog niet om langer te slapen dan 30min met af en toe een uitzondering.

Zoals het bij dochter 1 ging en wij nu met R . bezig zijn is als volgt
    7.00-7.30 fles
    9.00 slapen (liefst 45-60min)
    11.00 fles
    12.00 slapen (liefst 1,5-2 uur, maar lukt dus nog niet)
    14.30 fles
    Rond 16.30 (ene dag eerder andere dag later) 30min slapen
    18.30 fles
    19.00 slapen
    22.15 fles

Wij maken er ook echt wakker rond 7.00. De dag start dan gewoon, doordeweeks of weekend

6. Imona

Imona VIP lid

8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Hier ook geen vaste tijden hoor. Hij regelt het zelf wel. Meestal s ochtends kont hij zelf om een uur of 7/half 8 voor een fles. Is hij dan wakker? Prima. Wil hij nog slapen. Ook prima.
    Merk vaak dat hij na 15.2 tot 2 uur wakker moe is. Dan gaat hij naar bed. Do s 3x soms 4x.
    Vaak is het s ochtends 45 minuten en is hij vrolijk wakker. Smiddags wordt hij ook nog vaak na 45 minuten wakker maar is hij nog moe. Valt dan bij mij in slaao en dan leg ik hem weer terug. En merk ook dat hij smiddags langer wakker is. Dan doet hij nog ergens een slaapje van 45 minuten en daarna dr nacht. Ene dag is dat 7 uur. Andere dag is dat half 10. Merk wel dat het langzaam. Aan steeds vroeger wordt. Als hij s avonds dan voor de nacht moe wordt geef ik je. Nog wel een fles. Ongeacht of dat net een uur geleden is. Even goed aftanken nog.
    Zo had hij gisteren 7 uur fles en half 9 werd hij moe dus nog beetje gedronken. En kwam hij met (3 uur) weer voor een fles. Hopelijk haalt hij het dan tot 7 uur%half 8. Maar zo.s is het dan ook nog wel eens 6 uur.

7. Asley

Asley Bekend lid

4 apr 2018
    501
    159
    43
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties!:thumup: Ik ga het maar niet te strikt bekijken, ben ik eigenlijk ook altijd op tegen, maar je wilt toch het beste voor je kind.. wel ga ik de komende dagen kijken of hij de slaapjes kan doen zoals ik heb hierboven heb opgeschreven. Dus 2x 1,5 en 1 x 45 min. Hopelijk is hij dan meer uitgerust door de dag heen en daarmee ook vrolijker. Op de arm slaapt hij niet. Hij kan alleen in bed slapen. Daarbuiten wil hij alles zien, meemaken en volop bewegen. We hebben geen knuffekbaby, dan wordt het krijsen:rolleyes:

8. Neilia

Neilia Niet meer actief

Zo gaat het meestal en dan volg ik haar, behalve de ochtendvoeding daar maak ik der voor wakker.

07:00 voeding
    09:00 voeding
    09:30 slapen
    13:00 wakker maken + voeding
    14:00 slapen (45min)
    16:00 voeding
    16:30 slapen (45min/1,5uur)
    19:00 voeding
    21:00 voeding
    21:30 slapen

Ene keer heeft ze een nachtvoeding andere keer niet.
    Ze krijgt bv.

9. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier had de oudste met 3 maanden ook geen regelmaat echt in dutjes en sliep vaak ook maar 45min per keer. Vanaf 6 maanden ging hij 2 vaste dutjes slapen.
    De jongste heb ik wat meer 'getraind' voor zover dat natuurlijk gaat, zij was daarin wat makkelijker te sturen, haar broer was veel pittiger, die kon ik niet in bed laten liggen, als hij wakker was, was hij wakker.
    Bij de jongste ben ik elke keer als ze naar 45 minuten wakker werd weer naar boven gelopen (als ze ging huilen) voor een speentje, even recht leggen en als het nodig was even troosten. De oudste leerde nooit echt slaapcyclussen aan elkaar rijgen en daar wilde ik bij de jongste wel in investeren. Dus ik heb haar na wakker worden nooit gelijk uit bed gehaald, maar altijd laten liggen. Soms lag ze nog wel een uur wakker in bed (wat ik dus bij de oudste sneu vond) en viel daarna toch nog weer in slaap. Na een week of 2 kon ze zelf de slaapcyclussen aan elkaar rijgen en ging ze lange slaapjes slapen, waarbij we haar met regelmaat ook gewoon wakker moesten maken.
    Zij had met 3 maanden ongeveer dit ritme (deed wel zoveel mogelijk op verzoek):
    4.00/5.00 nachtvoeding van 90/3
    8.00 fles 180/6
    9.30 - 11.30/12.00 slapen
    12.00 fles 180/6
    13.30/14.00- 16.00 slapen
    16.00 fles 180/6
    17.30-18.30 slapen, ging ze vaak al wel de nachtslaap in, maar maakten we haar zelf na een uurtje wakker
    20.00 fles 180/6

10. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Dit heb ik inderdaad ook met de jongste gedaan. Als ik m hoorde jengelen na 45 min dan ging ik naar boven. Als ik aan zijn ogen zag dat hij nog moe was, speentje er in en dan rommelde ik boven wat. Meestal viel hij weer in slaap. Ligt hij te kletsen na een dutje van 45 min dan laat ik hem nog even lekker liggen. Meestal valt hij dan inderdaad terug in slaap.

Olifantje1991 en Asley vinden dit leuk.
  11. Asley

Asley Bekend lid

4 apr 2018
    501
    159
    43
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties! @Olifantje1991 maakte je haar bij het laatste slaapje wakker omdat je 17.30 te vroeg vond om de nacht in te gaan? Onze kleine man doet dat ook, en wordt denk ik daardoor ook om 6 uur al wakker. Gister ging hij een keer om 18.30 naar bed en nu werd hij vanochtend om 06.30 pas wakker:thumup:

vandaag gaat eigenlijk nog niet slecht! Ik probeer wel van alle drie de slaapjes 1,5 uur te maken omdat hij ook veel wakker in bed ligt nu:rolleyes:. Maar hij huilt gelukkig niet. Ik zet na zijn eerste slaapje wel een app aan waar een föhn geluid uit komt, daar wordt hij altijd rustig van, anders pikt hij het niet. Maar vanochtend heeft hij na zijn slaapje van 45 min nog 45 min extra in bed gelegen. Wel deed hij steeds maar hele korte dutjes in die tweede 45 min. Vanmiddag heb ik na zijn eerste slaapje van 45 min weer die föhn app aan gezet en daarna sliep hij meteen weer een slaapje van 45 min! Nu doet hij zijn derde slaapje, benieuwd of hij er hier weer 2 van gaat maken . Zou fijn zijn als hij op deze manier leert om langer te slapen. Merk dat hij nu ook makkelijk 2 uur op kan. Veel meer rust zo!

Olifantje1991 en G89 vinden dit leuk.
  12. Asley

Asley Bekend lid

4 apr 2018
    501
    159
    43
    Vrouw
    fijn dat het zo goed werkt! Hopelijk gaat dat hier ook zo zijn:thumup:. Aan zijn ogen vind ik het altijd lastig te zien. Die staan al heel snel heel erg open:rolleyes:. Maar ik merk wel dat hij dan minder vrolijk is tijdens zijn wakkertijd, dat hij bijvoorbeeld na een half uur alweer wil slapen, of non stop gaapt. Ben benieuwd of onze jongen het ook gaat leren!

13. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ja ik vond dat inderdaad te vroeg om de nacht in te gaan, ook omdat dan de laatste fles al om 16.00 zou zijn en dat vind ik geen 'normaal' ritme. Pas als ze na 19.00 een fles hadden gehad liet ik ze slapen zo proberen te sturen richting normale slaaptijden zeg maar.
    Anders waren ze hier ook om 5.00 uitgeslapen. Dus ik probeerde ook 2 lange dutjes en 1 korte, tenzij ze heel de dag al minder sliepen, dan liet ik ze het 3e slaapje ook wat langer liggen, maar uiterlijk 18.00/18.30 maakte ik ze wakker en als ze dan weer moe werden nog een laatste fles en naar bed.

Asley en G89 vinden dit leuk.
  14. Asley

Asley Bekend lid

4 apr 2018
    501
    159
    43
    Vrouw
    Klinkt logisch! Wij gaan nu ook proberen bij te sturen naar 7 uur:thumup:. Alleen had meneer afgelopen nacht wel opeens een ‘slechte’ nacht. Toeval?? Of komt het doordat ik de slaapjes overdag aan het veranderen ben? Na 4 uur vannacht heeft ze hij bijna niet meer geslapen, maar zou ook kunnen dat hij ergens anders last van had. Hij had namelijk wel een ‘ik ben zielig’ huiltje, geen ‘ik verveel mij’ huiltje..:rolleyes:

Olifantje1991 vindt dit leuk.
  15. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Haha ja lastig is dat hè... vaak weet je het pas achteraf. :rolleyes:

Asley vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina