Hoi! Mijn dochterje is 8 maanden en weegt rond de 6800 gram...dus nog geen 7 kilo. Op het cb de laatste keer bleek dat ze niet echt veel was aangekomen. Ze waren niet ontevreden over haar gewicht, integendeel, ze vinden haar lengte en bijbehorende gewicht prima terwijl ik het toch echt wel een beetje licht vind.. Ze zit aan de onderste lijn van de groeicurve...nu zit ze zelfs ONDER die lijn. Het is geen grote eter....weinig brood en avondeten...flessen gaan wel erg goed. Wie heeft er ook een erg licht kindje en maakt zich daar wat zorgen over? Groetjes Claudia
Wij hebben ook een best licht kindje (eigenlijk zelfs 3) maar maak me er niet meer druk om. Ze doet het prima, groeit gewoon in haar eigen lijntje, ontwikkeld zich goed, heeft volop praatjes, etc. Kortom, ik heb geen rede meer om me er zorgen over te maken. Je hebt nu eenmaal gewoon grote/kleine/gemiddelde/dikke/dunne kindjes, net zoals de variatie die je bij volwassenen ook tegenkomt. En wat ik nu dus vergeet, daar hebben wij ons dus bij neergelegd, na heel wat keren in de boom gejaagd te zijn door het commentaar op het cb. Maar inmiddels probeer ik daar dus boven te blijven staan, wat soms wel wat moeite blijft kosten, maar toch aardig lukt ! Onze jongste dochter was 1 week voordat ze 10 mnd werd 6750 gram en 66 cm !
hihi..dat is helemaal een lichtgewichtje... Je hebt ook wel gelijk dat ieder kindje anders is...zelf ben ik ook niet echt dik..en haar papa ook niet..misschien dat het ook daar mee te maken heeft.
Als de verhoudingen tussen gewicht en lengte goed zijn, is er echt zowiezo niets aan de hand. En wat wil je anders doen? Pokon erin gooien? Kindjes volgen hun eigen lijn en alleen als ze echt slecht drinken en dus dreigen uit te drogen moet je echt actie ondernemen!
Hmm was te laat, had nog even een aanvulling gemaakt ! En idd zo zijn wij het dus in perspectief gaan zetten, wat voor ons heel erg goed helpt. Wij kunnen gewoon geen grote kindjes maken ! Zelf zijn we overigens redelijk gemiddeld geloof ik, papa ong 1.90 en ong 85kg en mama 1.72 en ong 50kg.
Hier ook een lichtgewicht, woog met 11,5 maand 8300gr en met 8 maanden hetzelfde als jouw dochter. Ik maakte me er de eerste 6 maanden druk om, daarna niet meer. Ze eet redelijk goed, ontwikkelt zich heel goed, is vrolijk, slaapt goed, huilt nooit, waarom nog zorgen maken? Charlotte zit ook onder de ondergrens maar volgt wel mooi haar eigen lijntje. Ik maak me dus niet meer druk, het cb heeft dat eerder wel gedaan en nu ook niet meer. Tip: geniet van je kind en kijk hoe ze zich ontwikkelt, dat zegt meer dan getallen....
HIer nog zo'n lichtgewichtje. Met de 8 maanden woog ze 6790 gram en was ze 66 cm en met de 10 maanden is ze 70 cm en 7660 gram. Het meeste is al gezegd, dus veel eraan toe te voegen heb ik niet. Kijk vooral goed naar de kleine, is ze vrolijk, allert, poept en plast goed en eet goed, dan is er echt niets aan de hand. Ieder kind is anders, en zolang ze ook nog mooi haar eigen curvelijntje volgt dan is het toch allemaal prima. Nee, ik heb me er nooit zorgen om gemaakt, zelfs niet met de extreme 4-maanden dip die wij hebben gehad met bv.
bedankt voor jullie lieve reacties! Ik ga me er niet meer druk over maken..ze doet het immers SUPERgoed! ben ook echt trots op haar!!!!!!!!!! Lieve knuffel voor jullie lichtgewichtjes!
12mnd en net 8100 gram en 74 cm (geboorte 50cm en 3080gram) ook al 1 die vanaf begon lekker onder de lijnen loopt, wat cb zegt niks van aan trekken, zoalng ze vrolijk zijn en er goed uizien (alles in proporties) zou ik me niet druk maken, medewerkter van cb vond dat ze te dun was en te slecht groeide, maar de kinderarst van cb zei, wat ziet ze er goed uit, nou dat vonden wij ook het is gewoon een klein tenger meisje, maar wel een heeeeeeeeeeel druk en speels kindje, afentoe eet ze heel goed en andere dagen wat minder.
Hier ook een lichtgewichtje, met ruim 11 maanden 7,5 kilo en 74 cm. Alleen die van ons was met de geboorte 4440 gram Dus ons 9 pondertje is inmiddels een inie minie meisje. Ze is de eerste 4 maanden van boven de curve er dwars doorheen naar onder de curve gegaan. Heb me er veel zorgen om gemaakt. Ze heeft ook reflux en kma dat was ook de oorzaak, maar het laatste half jaar zit ze keurig op de onderste lijn met gewicht en op de middelste lijn qua lengte. Ze doet het verder super, moet alleen wat langer zoeken naar goede kleding die niet om haar heen hangt Geniet lekker van je kleine poppetje, voor je het weet is ze groot
Hier nog zo één. Aaliyah is nu anderhalf jaar oud en weegt 9,7 kilo. Dus zeker niet zwaar. Ze heeft altijd aan de ondergrens van de curve gezeten, terwijl ze qua lengte altijd de bovenlijn aanhield. Ze doet het prima, maar is gewoon geen grote eter. Niet te veel zorgen om maken hoor. En laat je zeker niet gek maken door het cb of door je omgeving. Dat is bij mij namelijk wel gebeurt. Het cb riep alsmaar dat ze veel te licht was en dat dat helemaal niet goed was. En ook mijn omgeving riep constant: "Wat een fijn poppetje, maar ze is wel lang hé?"", "Krijgt ze wel te eten???", "Breng haar maar een keer bij mij dan leert ze wel goed te eten!!!". "Ze is vast een moeilijke eter, want ze is zo mager!" En meer van dat soort opmerkingen. Leuk als het je eerste kindje is en je al zo onzeker bent.
Ik zou me er geen zorgen over maken. Zolang ze zich goed ontwikkelt, is er geen probleem toch. Je hebt inderdaad mensen in alle vormen en maten. Noah is nooit een van de zwaarste geweest, maar nudat alle probleempjes zijn opgelost (meervoudige voedselintolerantie, verborgen reflux en exceem, alleaal medicijnen voor ), is hij weer aardig aan het bijtrekken. Nu 8,9 kilo en 73 cm, ben helemaal trots op hem! Maar dat was ik ook toen hij 5 maanden was en nog geen 6 kilo woog en aan de sonde moest. Liefs Suzanne