Bijna 1 jaar en zelf willen eten

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door johanne, 21 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. johanne

johanne Actief lid

15 okt 2012
    191
    0
    16
    Tja, mijn jongetje wordt volgende week 1 jaar en wat is hij aan het veranderen!
    Hij gilt regelmatig( corrigeren we wel) maar de grootste uitdaging nu is het avondeten. Hij wil absoluut niet meer gevoerd worden maar zelf de lepel geven is een drama. Zeker bij de Olvarit potjes. Hij krijgt amper wat binnen omdat het te dun is.
    Als ik zelf kook gaat het iets beter maar dan is het nog een groot drama als ik al maar even wil helpen of snel iets in zijn mond wil stoppen.
    Heb al van alles geprobeerd, hij een bakje met eten en ik zodat ik hem kan voeren..maar dan is het krijsen. Hij alleen een bordje maar dat kan hij niet. Alleen met zijn handjes wat grovere stukken eten lukt wel.
    Iemand nog tips/ideeën?

2. Twingia

Twingia Fanatiek lid

7 dec 2013
    1.151
    1
    38
    thuis dingen doen, met de kinderen knuffelen.
    Friesland
    Met een lepel eten kan nog wel even duren. Hier krijgt ze of stukjes, of ze word gevoerd door ons.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Dan dus de grovere stukken lekker met de hand...is toch prima eten. Dan kan hij alles zelf pakken en kunnen jullie rustig je eigen bord leeg eten...win win zou ik zeggen.

Olvarit vind ik sowieso niet meer geschikt voor een 1 jarige.

4. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Gewoon stukjes geven? Evt een bordje met zuignap of zoeentje die je kan verzwaren met water, dan blijft het beter staan. Een peutervorkje vind dl ook wel leuk, alhoewel die al vroeg met lepel at.

5. Koon

Koon Niet meer actief

Gewoon grotere stukken met de hand dus. Helemaal goed dat hij dat zelf aangeeft. Dat gepureerde eten hoeft ook echt niet meer als ze 1 zijn.

6. johanne

johanne Actief lid

15 okt 2012
    191
    0
    16
    Oke, dan wordt het dus lekker grof! Dankjulliewel voor de reacties! Ik vind alle nieuwe fases altijd zo onzeker!

7. johanne

johanne Actief lid

15 okt 2012
    191
    0
    16
    Ik heb zo'n ding met zuignap maar meneer krijgt het voor elkaar bord daar van af te trekken😆

8. Vosje7

Vosje7 Actief lid

3 apr 2013
    119
    1
    0
    NULL
    NULL
    Het is trouwens echt fijn dat je kindje het graag zelf wil doen, hoor, laat hem dit vooral doen want het is toch de bedoeling dat hij uiteindelijk zelfstandig eet! Je kan hem ook zijn eigen lepel geven en wat dunnere dingen zoals Olvarit gewoon zelf met jouw lepel bijvoeren.

9. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Gewoon geen bord gebruiken werkt ook prima, gewoon de stukjes op het tafelzeil of op het blad van de kinderstoel leggen.

Lotte kent vrijwel geen potjes die heeft altijd stukjes gehad. Alleen een aantal soorten fruit krijgt ze met een vorkje of lepel en stamppot bijvoorbeeld ook. Zolang ze voornamelijk zelf mag eten vind ze dat geen probleem.

10. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Een 1jarige is prima in staat om zelf zijn voeding te pakken, in de mond stoppen en kauwen. Ik vind het dus ook geen wonder dat je kind geen prutjes van een lepel of potjes meer wil, hij wil echt eten : )

Op die leeftijd legde ik de stukken voor op het kinderstoelblad, en dan telkens 5-6 stukjes. Als ze op waren legde ik de volgende neer. Borden zijn in deze fase meer speelgoed en kun je beter nog even mijden.
    Om te oefenen met een lepel kun je stamppotten maken, deze plakken goed op de lepel en zijn prima oefenmateriaal ;)

11. Sniffie

Sniffie Actief lid

29 mrt 2013
    339
    24
    18
    NULL
    NULL
    Hier hem gewoon een zooi laten maken. Duurde maar een paar dagen en toen had hij door hoe het moest. Hij was zo druk met zelf doen dat ik met een ander lepeltje er vaak nog iets tussendoor in kon stoppen zonder dat hij het echt merkte.
    Wat hier ook hielp was hem een gebaksvorkje geven. Daar kon hij goed mee prikken (aan die babyvorkjes bleef nooit wat aan zitten. Met 1 vorkje prikte ik wat (toen hij het nog niet zelf kon) en met het tweede vorkje mocht hij zelf aanklooien. Vaak pakte hij dan het vorkje met eten en dan prikte ik weer eten aan het andere vorkje etc.

Overigens hebben we hem zo lang mogelijk met de handen laten eten. Maar op een gegeven moment moest en zou hij ook met bestek eten zoals papa en mama dat doen ;)

12. Marijcha

Marijcha Actief lid

5 mrt 2014
    454
    0
    16
    Zuid Holland
    dochter is net 1 en heeft ook sinds een weekje deze fase. Met brood krijgt ze nu gewoon haar bordje met stukjes en meestal blijft hij op de tafel! Haha.
    met warm eten geef ik haar een volle lepel aan die ze dan zelf in haar mond stopt. En dat gaat steeds beter. Daarbij laat ik haar de grote stukken zelf pakken.

13. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.350
    10.310
    113
    Onze uk kreeg voor hij 1 was al stukjes aangeboden om zelf te pakken. Hij sHij ook geen potjes gewend.

Hij is nu 14 maanden en krijgt een schaaltje met wat stukjes van het bord. Wanneer het op is zet hij het op de grote tafel en vullen we het bij.

sinds zijn verjaardag wil hij een lepel eerst was het meer roeren en tikken en nu probeert hij eten op zijn lepel te krijgen. Alleen naar de mond is een ander verhaal dan gaat hij met zijn handen verder.

14. Moppiemuis

Moppiemuis Fanatiek lid

6 okt 2014
    1.996
    232
    63
    Ergens in het midden
    Mijn dochter is 16 maanden en eet brood met een vork en avondeten met een lepel 😁
    Lekker zelf laten doen!

15. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Mijn zoontje kon gelukkig al heel snel goed eten met een lepel.
    Als dat wat minder goed gaat dan zou ik hem wat grotere stukjes geven en lekker laten eten met zijn handjes.

16. Query

Query Actief lid

17 sep 2013
    278
    0
    16
    Mijn dochter krijgt brood gewoon in stukjes op haar peutervorkje aangereikt die ze dan zelf in haar mond stopt. Fruit eet ze gewoon vanuit haar handje (banaan door midden breken of perzik in vieren snijden). Rijstwafels en soepstengels eet ze ook zo uit het handje.
    Alleen het avondeten voeren we haar, heb (nog) geen zin in die rommel haha

Deel Deze Pagina