Bijna 1 jaar. Stoppen met fles.

Discussion in 'Voeding' started by Luvv, Feb 8, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Luvv

Luvv Fanatiek lid

Oct 27, 2010
    2,803
    3
    38
    Hoe doe ik dat? Ze krijgt nu 's ochtends bij haar broodje nog een fles en 's avonds voor ze nr bed gaat. Die laatste hoeft toch sowieso niet meer?? Ze eet haar groente en toetje altijd goed op. Wat zouden jullie doen? Die fles eerst vervangen voor een bekertje gewone melk of gewoon weglaten? En kan ik de voedingen beter eerst mengen met gewone melk of gewoon de flesvoeding in 1 keer weglaten?
    En als laatste wat wordt aangeraden? Halfvolle of volle melk?

Ik weet dat er ook peuter groeimelk enzo is maar ik vind dat eerlijk gezegd nogal duur dus als ze ook gewone melk mag en dat in principe net zo goed is doe ik dat natuurlijk liever.

2. marilouise

marilouise Niet meer actief

Hier krijgt ons mannetje bijna 13 maanden nu s'morgens pap met opvolgmelk, sávonds nog een fles, hij is niet dik enorm afgevallen zelfs na flink ziek zijn hij eet goed sávonds vol bord en een toetje, heb er weeleens aan gedacht de fles weg te doen maar hij vindt het nog zo lekker relaxen enz. maar ga denk ik langzaam aan toch maar afbouwen, hij drinkt ook gewone melk.

3. palmie37

palmie37 VIP lid

Jun 8, 2009
    5,294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Chloé krijgt smorgens een papfles, smiddags een gewone fles en savonds een fles met rijstebloem die ze bijna niet meer wil dus nog een paar dagen aankijken en dan doen we die weg!
    De papfles smorgens vind ze zo lekker dus dat laat ik nog wel even zo.

4. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Ik deed steeds vaker een tuitbeker met melk bij de maaltijd, en langzaam werd die fles dan een tuitbeker (half om half eerst). Ik heb daarna pas de opvolgmelk vervangen door gewone melk. De laatste fles 's avonds heb ik steeds kleiner gemaakt en uiteindelijk gewoon een keer gestopt (toen kreeg ze nog maar 60cc).

Je kunt ook van die laatste fles een tuitbeker maken, dan hoef je hem niet per sé af te schaffen. Julia krijgt ook nog vaak zat een beker melk voor het slapen. Niet raar toch?

5. adi

adi Niet meer actief

Hier krijgen ze nog steeds de avondflesje bij het naar bed gaan. Deze willen we nu wel vervangen voor een beker, maar de melk blijf ik gewoon geven 's avonds. Hier hebben ze dat echt nodig, die melk gaat in een teug leeg, ook al hebben ze super gegeten.

's ochtends kun je overstappen op een boterham met melk of pap.

Behalve als je kindje al best flink is, wordt volle melk aangeraden bij kleine kinderen, omdat de belangrijke vetten daar niet eruit zijn gehaald.

6. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

Apr 16, 2008
    2,099
    0
    0
    Ik geef mijn zoon 's avonds ook nog een fles hoor, de ene keer gaat deze leeg, de andere keer niet. 's Ochtends krijgt hij normaal gesproken een bord pap maar vorige week was hij ziek en wilde hij niet eten, dus dan geef ik een fles.

7. adi

adi Niet meer actief

He, jouw zoontje is op dezelfde dag geboren als mijn kindjes! Leuk :D

8. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ties krijgt ook nog steeds een avondfles, hij is 18 maanden.
    hij bouwt hem nu zelf af en drinkt tegenwoordig nog maar 3 slokjes, meer niet.

ik zou er nog even de tijd voor nemen, komt vast vanzelf goed.

9. PenF

PenF VIP lid

Aug 20, 2009
    8,387
    2,241
    113
    Female
    Coach
    Dordrecht
    Ik ben na ze evben te hebben laten wennen aan de smaak van gewone melk, ze in 1x over gedaan naar gewone melk. Ging helemaal prima!
    Hier krijgen ze die avondfles nog gewoon. F heeft hem niet zo heel hard nodig en drinkt vaak maar de helft. P drinkt hem altijd helemaal leeg, dus die heeft het gewoon nog nodig. Ik ga er gewoon vanuit dat ze het zelf wel aangeven als ze daar aan toe zijn :)

10. jesjuh

jesjuh Actief lid

May 29, 2007
    429
    0
    0
    Nijmegen
    Kenji krijgt smorgens een papfles en sinds gister de avond fles niet meer. Ik had het al afgebouwd van pap naar melkfles. En nu bleek de laatste dagen dat hij daar maar ongeveer 30 cc van dronk dacht ik gister laat ik eens proberen zonder. En het is prima gegaan. Nu ff afwachten wat hij de komende dagen gaat doen.
    Hier zei het CB zodra hij 1 was dat we de opvolgmelk op konden maken en over konden gaan op halfvolle melk. Na 3 dagen was de opvolgmelk op en gewone melk gegeven. Ging ook meteen goed eigenlijk. We "moesten"toen ook meteen de laatste fles laten vervallen maar ja hij dronk die toen nog best goed leeg. Dus hebben gewoon afgewacht tot hij het zelf aan gaf er geen behoefte meer aan te hebben. Had hij dat nog wel gehad kreeg hij hem gewoon wel. Dus denk gewoon doen waar jij en je kindje je goed bij voelen!!

11. Luna86

Luna86 VIP lid

Jan 11, 2009
    14,812
    9,319
    113
    Gelderland
    Mijn zoontje krijgt in de ochtend een fles met gewone melk en een broodje en in de avond nog een pyjamapapje die altijd nog helemaal leeg gaat. Op het cb gaven ze ook aan om er gewoon nog even mee door te gaan.

12. BLiS

BLiS VIP lid

Jan 29, 2009
    27,768
    1
    38
    Female
    verplaatst naar 'voeding'

13. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Op zich "hoeven" geen van beide flessen meer. Je kindje heeft wel melk nodig, maar dat hoeft niet uit de fles te komen. Vanaf een jaar staat volgens mij 300ml per dag. Dat mag ze gewoon uit een bekertje drinken.
    Maar, vaak vinden kindjes (en moeders) een fles nog erg fijn. Ons zoontje vond de avondfles gewoon nog echt een feestje. Hij kwam dan nog lekker bij je kruipen en kwam goed tot rust voordat hij naar bed ging. Op een gegeven moment verloor hij gewoon interesse. Nu ongeveer 2 maanden geleden. Toen zijn we gewoon gestopt en hebben we het ritueel gewoon wat aangepast. Hij taalt er nu helemaal niet meer naar.
    Ik denk dat het beste is om je eigen gevoel en kindje hierin te volgen. Het ene kind heeft liever een ochtendfles, de ander een avondfles. Het is ook hoe het voor jou uitkomt. Een gouden regel bestaat volgens mij niet.

14. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

Jan 13, 2009
    7,067
    0
    0
    Ik heb de avondfles ongeveer een kleine maand geleden laten vervallen. Er werd vanuit het CB aangegeven, dat ze hem niet meer nodig heeft, maar dat het vaak onderdeel is van het avondritueel.
    Die nacht sliep ze bij mijn moeder, en daar had ik het erover gehad om de laatste fles te laten vervallen. Mijn moeder dacht dat het al was ingegaan, dus niet gegeven. Ze taalde er ook niet naar.
    Sindsdien in princiepe geen avondfles meer.

Ook ben ik nu een kleine week wezig om koemelk te introduceren. Tot nu toe worden er alleen maar vieze gezichten getrokken en kom ik niet verder als 1 slokje (of ik moet er een flinke scheut yoghurt bij gooien). Zat onlangs met haar op mijn schoot een beker karnemelk te drinken, en dat vond ze bere interessant, dus haar laten proeven. Ze heeft mijn halve beker leeg gedronken.
    Zelf drink en lust ik geen melk, maar wel karnemelk. Overleg met het CB en de keuze is aan mij. Of gewoon volhouden met koemelk, of karnemelk geven. Nu is het nog "makkelijk aan te leren".

Vanaf zaterdag ga ik de middagfles terugbrengen naar de helft (nu krijgt ze 180+6), en kijken of ze bij haar boterham meer karnemelk wilt drinken. Kijken hoe ze daarop reageerd.

Haar ochtendfles doe ik als laatste. Vind het heel gezellig om 's ochtends lekker in bed haar de fles te kunnen geven (op de dagen dat ik niet hoef te werken), en daarna nog nakeuvelen.

15. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Melk is niet beter dan karnemelk volgens mij. Als jij zelf karnemelk drinkt lijkt het mij net zo makkelijk als zij dat ook drinkt. Het is alleen wat moeilijker in het buitenland. In Nederland is karnemelk goed verkrijgbaar, in het buitenland vaak niet.

Share This Page