Bijna 1 jaar

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Minime2, Jan 22, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Minime2

Minime2 Actief lid

Apr 22, 2017
    148
    18
    18
    Female
    ons dochtertje word over iets minder dan 3 weken 1 jaar
    Mijn vraag is hoe hebben jullie dit aangepakt met de voeding ??
    Hebben jullie der gelijk met de pot mee laten eten dus ook zout enz. En gewone melk laten drinken ?
    Ik vind me dochtertje wat aan de dikke kant ze is 9,5 kilo en 70 cm ze krijgt smorgens een bordje pap can 3 schepjes nutrilon en 4 schepjes Bambix
    Smiddags een fles van 150-160 cc en 1,5 sneetje brood en s’avonds een volle fles van 200cc en dan als avond eten een potje van 12 mnd en tussendoor smorgens nog wat fruit en einde vd dag ook of een koekje
    Moet ik dit niet gaan veranderen ze moet uiteindelijk toch minder melk drinken ??

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Hier veranderde niks.
    Hij at vanaf het begin met de pot mee volgens baby led weaning en krijgt nog bv.

Zout zou ik wel mee oppassen. Een kind tussen de 1-3 jaar mag 3 gram zout per dag. (Een volwassene 6 gram, een kind tot 1 jaar 1 gram). Het is dus voor jezelf ook niet gek om voorzichtig met zout te zijn.
    Een sneetje brood bevat al 0,4 gram zout. Dus dat tikt hard aan.

Verder is het gewoon een beetje uitzoeken hoe en wat. Het ligt er ook aan wat ze zelf wel en niet wilt.

Vanaf een jaar wordt 300 ml zuivel per dag aangeraden, dit is inclusief yoghurt en kaas enzo. De flessen zullen dus afgebouwd moeten worden.
    Het is even zoeken wat je als eerste wilt vervangen. Een gedeelte kan voor gewone melk, maar je kunt ook vervangen door water/thee.

En als ze nog wat langer gewoon kv krijgt is ook geen probleem hoor. Zeker zo lekker voor het slapen is het een fijn moment. Hou er alleen wel rekening mee dat de tanden gepoetst moeten worden na de fles.

3. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,265
    25,723
    113
    Ik heb de middagfles vanaf een jaar ongeveer weggelaten en vervangen door water of diksap. Dat ging prima. De fles voor het slapen gaan had/heeft hij nodig. Niet zo zeer voor een volle buik, maar meer als bedritueel en rustmoment. En ook de melk bij zijn ontbijt kon ik niet weglaten. Hij weigerde te eten tot hij zijn melk op had.

Verder ging hij toen heel vroeg naar bed, dus was niet echt mogelijk om met ons mee te eten. Hij kreeg dan prakkie van wat eten dat ik had bewaard, een potje of wat groente uit de diepvries met wat aardappel oid. Toen hij langer wakker bleef, (rond de 14mnd) ging hij met de pot mee-eten. Hij krijgt wat wij krijgen en kliedert er lekker op los. En soms lukt het niet om hem mee te laten eten, door sport van één van mijn kinderen. Dan krijgt hij een restje van een dag eerder of heel simpel een boterham met wat rauwkost en fruit om te knabbelen.

Het mee-eten ging meteen heel goed. Hij is van begin af aan gewend aan prakkies of juist hele stukken. Dus een stamppot gaat er goed in, maar ook een thaise curry. Ik blijf het leuk vinden om hem te zien proberen en proeven.

4. GDuif

GDuif Bekend lid

May 22, 2016
    940
    170
    43
    Hier zitten we een beetje te hannessen met de hoeveelheden eten. Ze eet erg weinig. Ze eet ook mee met de pot. Soms hapt ze 20-30 hapjes weg, soms 10, soms maar 5. Dan staat haar pet er gewoon niet naar, of xe heeft weinig honger. Niet lusten is het niet, want zelfde gerecht een andere x hapt ze wel goed.

@ts ik lees meteen even mee. Ze krijgt hier ook nog drie grote flessen waarvan 1 papfles. Vooral brood gaat zeeeeeeer moeizaam. Ben bang dat als ik de middagfles weg laat, ze te weinig binnen krijgt.

5. Elmyra

Elmyra Niet meer actief

Ons zoontje word 26/2 ook 1 jaar. Hij eet in principe nu al met de pot mee maar omdat hij nog 3 slaapjes doet en dus om 17 uur al eet (wij eten tussen 17.30-18.00) krijgt hij potjes afgewisseld met kliekjes. Ik kook sowieso met weinig zout, de tomatensaus voor de pasta maak ik zelf, hij eet chili (dat bereid ik zelf met kruiden dus geen pakje met e-nummers en andere meuk), stamppotten en aardappelen en groente. Ik houd eigenlijk altijd wel iets over dus dat gaat in een bakje in de vriezer.

Mijn zoontje is 9,5 kilo en 71cm. Ik vind hem niet dikkig hoor, het is gewoon een lekker mollige baby. Heerlijk ventje. Je dochtertje hoeft niet op dieet hoor ;). Ons zoontje krijgt geen kv meer. Zijn schema is nu:
    - 7.30 uur schaaltje fijne granenpap (maak ik met 120ml gewone melk)
    - 10.00 uur fruit met water uit rietjesbeker
    - 12.00 uur 1 boterham belegd en melk uit rietjesbeker (soms nog een cracotte erbij als hij meer honger heeft)
    - 15.00 uur rijstwafel, cracotte, maïsboogjes of iets dergelijks met water
    - 17.00 uur warm eten (ca 200 gram)
    - 19.00 uur flesje gewone melk (120ml)

Als hij zijn derde slaapje laat vallen dan gaat hij met ons mee eten rond 17.30 en krijgt hij geitenyoghurt na. Die fles van 19.00 uur laten we dan vervallen.

6. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Hier ook bijna 1 en hij heeft nog maar 1 momentje op de dag waarin hij zijn voeding krijgt en dat is door zijn pap in de ochtend.
    De avondfles sloeg hij weg en sindsdien niet meer gegeven...gaat prima.
    Verder eet hij met de pot mee.
    Zout voegen we later zelf aan ons eten toe en hij krijgt dus alles zonder zout. Ook koken we nooit uit pakjes, dus dat gaat ook prima.
    Hij drinkt nu 150cc gewone melk en krijgt Griekse yoghurt. Zijn ochtend papje wordt met 1 jaar een broodje/yoghurt/smoothie met wat drinken en dan vervalt zijn lunchmelk. (Moet rond ze 300cc zuivel uitkomen)
    Zijn schema nu is
    8.30/8.45 wakker
    9.00 pap 150/5
    11.30 1.5 broodje en 150cc melk
    12.00-14.00 slapen
    15.00 fruit en water
    17.30 avondeten en Griekse yoghurt
    18.45 slapen

7. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,296
    10,265
    113
    Is het niet
    Krijgt ze nou niet teveel melk dat ze gewoon geen honger heeft. Een kind dat een goed gewicht heeft krijgt niet snel genoeg te weinig binnen.

Toen uk met de pot mee ging heel eten zijn we zelf gaan minderen met het zout. Kruiden kunnen zout deels vervangen en heb je toch een smakelijke maaltijd.

Vooral geen pakjes/zakjes.als we nu een keer iets uit een zakje eten hebben we allemaal ontzettend veel dorst. Gisteren toevallig gehad en heb nu nog dorst.

Minder zout is een kwestie van gewenning.uk van 3.5 eet er niet minder om.(bij pakjes eet hij wel minder dus maken we het liever zelf)

8. Raaf92

Raaf92 Niet meer actief

Denk dat als je minder flessen gaat geven dat ze meer gaat eten, was hier wel zo ;)! Maar ze eet nog niet alles mee hoor, k heb gewoon groente voor haar in de vriezer dat eet ze nog wel 3x per week! Ik laat ze wel met ons mee "proeven! Geef haar groente eerder dan dat wij gaan eten;)! En gewone melk vind ze niet heel lekker dus dat meng ik met 2 schepjes voeding en water! S avonds krijgt ze nog wel 180/6 fles!

9. Raaf92

Raaf92 Niet meer actief

Ons schema is:

7.30 boterham klein beetje yoki drink in een glas om te oefenen
    8.30 flesje gewone melk 80 cc 40 cc water en 2 schepjes voeding
    10.00 2 stuks fruit
    12.30 boterham
    13.00 flesje 120/3
    15.30 tussendoortje
    17.00 120 gr groente en yoghurt
    18.30 fles 180/6

10. MilouR

MilouR Bekend lid

Oct 17, 2017
    566
    433
    63
    Female
    Na Hugo's eerste verjaardag ben ik zowel potjes als zelfgekookt eten gaan geven. Het lag er net aan wat wij aten. Inmiddels is hij 15 maanden en eet hij grotendeels met ons mee, alleen niet als wij pizza eten.

Hier is het schema nog altijd:
    1 boterham + melk
    Fruit
    1,5 boterham
    Tussendoortje
    Avondeten
    Yoghurt (soms met fruit)

Hij lijkt nog geen behoefte te hebben aan meer eten en gaat hier prima zo!

Ojaa, de beker melk wil hij niet koelkast koud. De beker vul ik en gaat even in de magnetron op 600 watt. Als het lauwwarm is, gaat de halfvolle melk er prima in.

Wij geven slechts 1 beker, maar dan een volle. Na 100ml begon hij extreem te piepen dat het leeg was en na een volle beker is het goed, krijgt hij de rest van de dag water en yoghurt na :)

11. Neilia

Neilia Niet meer actief

9,5 kg is toch niet dik? Das gemiddeld.
    Hier eet ie al vanaf 6 maanden met de pot mee. Wij gebruiken zelf geen zout.
    Hij krijgt nog 2 flessen waarvan 1 papfles.
    Met 1 jaar zal ik de opvolgmelk gaan vervangen naar half volle melk.

Dit is nu ons schema:
    07:00 - 180/6 papfles
    09:00 - 2 stuks fruit
    11:30 - 2 boterhammen + bekertje appelsap
    15:00 - maisboogie/soepstengel/rijstwafel oid + bekertje sap/thee
    17:30 - avondeten + toetje
    18:45 - 180/6

Met 1 jaar zal het dit schema nog steeds zijn alleen zijn de flessen er dan af of krijgt ie hooguit nog 1 fles voordat ie naar bed gaat.

12. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Je dochter is net zo lang en zwaar als mijn dochter en die is pas 6 maanden. Inderdaad wel mollig, maar ik zou d'r niks om laten hoor. Gewoon gezonde voeding aanbieden, dan doe je het prima.
    Er wordt inderdaad een max van 300cc zuivel aangehouden, met onze zoon duurde het iets langer voor we daar zaten, maar dat is ook geen ramp hoor.
    Schema met 1 jaar van onze zoon was zo:

Ontbijt: 1 boterham en beker thee
    Tussendoor: rijstwafel, cracotte, soepstengel of biscuitje met beker roosvicee
    Lunch: 2 boterhammen met bekertje gewone melk, moest hij erg aan wennen, wilde liever melk uit de fles, dus hij dronk vaak niet zoveel, max 50cc ofzo
    Tussendoor: Fruit met roosvicee
    Avondeten: Zoveel mogelijk met de pot mee, ik kook vrijwel zoutloos en in het begin kreeg hij bij pakjes en zakjes een potje, maar na een poosje vond ik dat ook niet zo nodig meer. Wel at ik max 1x per week uit pakje/zakje, met schaaltje yoghurt toe
    Voor slapen gaan: Fles van 150cc melk (verviel met 14 maanden)
    In de nacht vaak nog een flesje van 150cc melk (verviel met 17 maanden)
    Vanaf toen dronk hij tussen de middag wel een hele beker melk dus dat alles compenseerde toen weer.

13. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,945
    14,996
    113
    Gewicht hier zat tegen de 10kg en 73cm toen ze net een jaar was. Nu ze steeds meer gaat lopen en klauteren gaat dat babyvet wel erg hard er af.

In principe krijgt ze hier sinds een week of 3 nog 1 fv, in de ochtend.

Papfles of uit een bordje moet ze niet dus ik gooi een paar lepels bambix door dr zelfgemaakte fruithap, dient gelijk meerdere doelen want die eigen fruithap is nogal vloeibaar dus een stuk makkelijker weg te lepelen, vult beter door de bambix en wat vezels extra :)

In de middag rond 16:00 hebben we dr fles vervangen door wat anders maar ze is op t moment aan t wolven en bunkeren en slapen als een malle dus nu weer even een fv.

Ze moet op de 300ml melk uitkomen incl toetjes etc. Daar zit ze zo nu en dan boven. Maar die drinkt ze dan ook weer niet helemaal. We hebben m tijden lang gewoon gehanteerd omdat t geen drinker is en ze ook niks anders wilde drinken, waren al aan de slag met een open beker dat gaf met 30-60 ml nog t meeste succes. Van de week tot de conclusie gekomen dat een rietjesbeker haar ding is.

Ze gaf t min of meer zelf aan dat die tweede fles wel weg kon. Die eerste fles is dr heilig en gaat schoon op, die tweede was t enthousiasme toch behoorlijk minder voor.

Idem met omschakelen naar mee-eten. Potjes was ze wel ff klaar mee, at niet echt lekker meer dus gewoon eens eerder gaan eten en met zn allen aan tafel met een pan aardappels, worteltjes en vlees en haar mee laten etende ervan uitgaande dat ze niet moest en we alsnog een potje konden klaarmaken.

Nouuuuu dat ging prima hoor at vrolijk mee en voelde zich geloof ik ineens een hele grote meid. Alleen pasta moet ze écht niet. Potjes met stukjes is ze geen fan van maar goed geprakt prakkie eet ze zo op alleen minder in hoeveelheid dan dr potje maar een verse prak valt denk ik ook wel wat zwaarder.

Nu is t een beetje om en om ook omdat ze op t moment weer een beetje aan t rommelen is en om 18:15 al aangeeft heel moe te zijn.

Share This Page