Hoi meiden Onze kleine meid is aanstaande zaterdag 5 weken oud. Zij is geboren met 36 weken. De eerste 12 dagen heeft zij in het ziekenhuis gelegen omdat ze te veel afviel en geen energie daardoor had om haar flesje leeg te drinken. Ik ben hierdoor best onzeker over haar gewicht geworden. nu sinds 1.5 week ongeveer spuugt ze na bijna elke fles. Van de 8 voedingen spuugt ze ongeveer 6 voedingen. Het zijn ongeveer 3 a 4 mondjes die ze uit spuugt en soms ligt er een hele natte plek in haar bedje. Is dit normaal? Ik maak me best zorgen er om. Ze valt niet af.. ze weeg nu ongeveer 3600 gram en 26 juni was dit nog 2900 gram. ik mag morgen voor het eerst naar het consultatie bureau ik vraag het daar ook nog naar.. maar omdat ik best getraumatiseerd ben door de ziekenhuis opname ben ik bang dat ze haar weer op gaan nemen (ookal weet ik dat ze dat niet doen). Ik hoop dat iemand mij een beetje gerust kan stellen. groetjes. Esmaralda
Hoi meid, om je een beetje gerust te stellen; alle kindjes spugen. De een war meer dan de ander. Zolang ze goed groeit en zij er geen last van heeft is er niets aan de hand. Je kunt eventueel de voedingen wel wat indikken met johannesbroodpitmeel. Dit maakt de voeding wat dikker zodat het beter op de maag blijft liggen. Je kunt dit in de natuurwinkel halen of in de supermarkt van nutrilon. Die heet nutriTon. Hier schijnt alleen ook vulmiddel in te zitten, die van de natuurwinkel is puur en dus eigenlijk beter. Succes!
Veel kindjes spugen, zolang ze er geen last van heeft (niet meer groeien, huilen etc) is het nog niet zo erg. In dit geval zou ik zeggen; volg de 'leefregels' voor reflux op; - zorg voor rust en regelmaat (niet per definitie op de klok, maar een vast ritme zoals: verschonen-fles-boeren-knuffelen-'spelen'-naar bed bij eerste vermoeidheids signalen-slapen-verschonen etc). - zorg voor niet te veel prikkels. - geef je kindje vaker kleine porties per dag. (De maagjes zijn nog zo klein) - (fv) maak de flesvoeding op de juiste manier klaar, koud water opwarmen, poeder erbij en roeren. (Warm kraanwater wordt voor elk kindje afgeraden, schudden zorgt voor extra lucht en extra lucht zorgt voor druk op de maag waardoor er meer voeding in de slokdarm komt). - (fv) zorg dat de voeding minimaal 20 minuten duurt. - (fv) houd je kindje zo rechtop mogelijk, waarbij de fles zo horizontaal mogelijk is zonder (!) dat er lucht in de speen komt. - zorg dat je kindje goed boert. - houd je kindje na elke voeding een half uur rechtop. - zorg dat alles waar je kindje in ligt schuin staat. - til bij het verschonen niet de beentjes te hoog op, maar draai je kindje. - een ergonomische draagzak/doek kan wonderen verrichten. Waarschijnlijk ben je dan al een heel eind op weg. Als je dochter er echt last van gaat krijgen en bijvoorbeeld veel gaat huilen kun je evt naar je ha voor medicatie, maar zo ver is het volgens mij nog niet. Ik ben geen voorstander van indikken dmv jbpm, maar als je dat wilt doen zou ik je pure jbpm van Tammi willen adviseren. In nutriton zit 70% aan toevoegingen en veel kindjes kunnen daar niet tegen.
Ik heb zelf de Comfort voeding van Friso (nu Hero Baby) gebruikt. Wij deden 50% standaard en 50% comfort, dit werkte bij onze dochter goed. We zijn nu aan het afbouwen en hopelijk hebben we er met de opvolgmelk geen (minder) last van. Sterkte!