Bijna 14 maanden en niet alleen kunnen gaan zitten

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mamaikke0604, 24 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamaikke0604

6 feb 2011
    75
    0
    0
    in de zorg
    Deventer
    Hallo
    Wij hebben een zoontje van bijna 14 maanden.Hij kan nu alleen ziiten als wij hem recht op zetten.Hij kan nog niet alleen zelf gaan zitten,ook kruipt hij nog niet en kan niet zelf gaan staan.

Heeft iemand tips,als we hem laten liggen dan blijft meneegewoon liggen en neemt geen aanstalten om zelf te gaan zitten.

Ook gebruikt hij een loopwagen met 4 wielen,daar kan hij dan wel in lopen en staan,duhhh ik snap het niet meer,hahaha

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Bedoel je zo'n loopwagen waar je kindje in hangt? http://www.vakantietsjechie.cz/afbeeldingen/herfstvakantie%202007/loopkar_2.JPG zo een ( Google afbeelding ) ? Die zou ik dan eerst maar 's wegdoen want die zijn heel slecht voor de ontwikkeling van de heupen van je kindje.

Maar over zijn ontwikkeling; wat zegt de CB arts ervan? Want er zijn bepaalde richtlijnen die ze in de gaten houden. Indien de CB arts vind dat hij "niet snel genoeg" ontwikkeld, zou ik zeker vragen om een doorverwijzing naar een kinder fysio. Maar het ene kindje is nou eenmaal veel sneller als het andere kindje. Een nichtje van ons liep met 9 maanden los en een neefje liep vlak voor zn 2e verjaardag los.

3. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Ieder kind is inderdaad anders en ontwikkeld in zijn eigen tempo.

Maar 14 maanden en nog niet zelf zitten vind ik wel laat. ( in vergelijking met mijn kleine vent. Die is 9,5 maand en kruipt, zit zelf, trekt zich op en loopt om de tafel heen)

Wat zegt het CB ervan ?? En anders eens langs een kinder fysio gaan. Misschien heeft hij ergens last van dat hij niet zelf gaat zitten etc.

4. adi

adi Niet meer actief

Je zegt dat hij IN een loopwagen loopt, dus ik denk dat je een loopstoeltje bedoelt.

Op welke manier is zijn motorische ontwikkeling geweest de afgelopen tijd. Hebben jullie hem veel en vaak (lees: bijna altijd) op de buik laten spelen zodat hij de gelegenheid had om te leren kruipen en zitten?
    Als dat zo is, dan kan het waarschijnlijk gewoon zijn tempo zijn en komt het allemaal nog. Ik zou bij cb advies vragen en tips om hem te stimuleren.
    Wij hebben van de fysio veel tips gekregen, waarvan de belangrijkste was om het kind nooit zelf zomaar op zijn billen neer te zetten. Want daarmee wordt het kind niet gestimuleerd om te gaan zitten en weet ook niet hoe hij zelf in die positie kan komen.

Wat ze wel adviseerde:
    - op de buik laten spelen -> altijd;
    - naast de bank/ boxspijlen ed neer te leggen zodat het kind zich kan optrekken;
    - optrekken stimuleren, als het bijna lukt maar te lang duurt: helpen door de billen bijv even te ondersteunen, of even voordoen hoe hij het ZELF kan doen (dus optrekken aan iets vanaf de buik, op de knieen komen en dan draaien en zitten op de billen).

Hetzelfde geldt voor kruipen en staan: door een kind zomaar op de billen neer te zetten of in een loopstoeltje wordt het kind niet gestimuleerd om het zelf te leren.

5. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    14 maanden en nog niet zelfstandig kunnen zitten vind ik erg laat. Mijn zoontje is 15 maanden en loopt al meer als twee maanden. Tuurlijk mogen, kunnen en zijn er (grote) verschillen in de ontwikkeling tussen baby's en dat is ook normaal. Maar met 14 maanden nog niet zitten?
    Ben inderdaad ook erg benieuwd wat het CB hiervan vind. Zit er wel vooruitgang in zijn ontwikkeling? Een stijgende lijn? Wil hij zelf zitten/staan? Toont hij initiatief?
    Ik zelf zou geloof ik wel proffesionele hulp gaan zoeken als mijn kind met 14 maanden alleen nog maar zou kunnen/willen liggen.
    En het is al gezegd, maar dat loopding wat je hebt is funest voor het ontwikkelen op zit/loop/staan gebied. Vanaf wanneer gebruik je dat en gebruik je het veel?

6. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Als jullie nog geen fysio hebben ingeschakeld, zou ik dat toch doen, ik vind het ook erg laat. Rolt hij wel? Voor de rest volg ik Adi: altijd op de buik. laat het hem maar lekker zelf doen.

Deel Deze Pagina