Bijna 16 maanden en (weer) maat 62...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Sisa, 28 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Skye

Skye Niet meer actief

Tja, maar uitdrogen is wel wat anders als gewoon laag in de groeicurve zitten en daar ook blijven zitten. Zolang ze gewoon gezond eruit ziet en vrolijk is.......dan lijkt het me sterk dat ze uitgedroogd is.

Drinkt ze trouwens wel gewoon goed??

wat ik me afvraag......komen haar broekspijpen niet tot aan haar knieen, mijn dochterje is iets kleiner en die 62 broekjes zijn gewoon veel te kort.

2. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Loco dat zég ik toch ook niet dat dat groot is? Ik zeg alleen dat ze altijd al dun geweest is & nu gewoon haar curve volgt dus dat er niks alarmerends is! En dat het dus ook niet raar is dat ze nu nog op -2 zit (aangezien ze daar altijd gezeten heeft) en ze daar wss ook nog heel lang zal blijven zitten! Mijn zoon is 85cm en nog geen 10kg ! Ook niet de dikste dus... En als ik de omvang van een 68 zie past hij die denk ik ook nog wel ja... Maar qua lengte allang niet meer, en kindje van ts ook niet aangezien ze 76cm is!

3. LovelyDK

En ik snap ook niet hoe je uitdroging met de situatie van ts kan vergelijken, dat is totaal niet aan de orde volgens mij!
    Plus dat een baby van 6 maanden nou ook niet echt top vergelijkingsmateriaal is op een dreumes van bijna 1.5 !

4. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Ok dames, even voor de duidelijkheid:
    * Charlotte drinkt voldoende, sinds gisteren ook dreumesmelk en is dus NIET uitgedroogd (daar ging het inderdaad ook niet om)
    * Sondevoeding lijkt me nog niet nodig als ik eerlijk ben, ik snap de reactie ergens zeker wel, (begrijp me niet verkeerd!) maar zo uitgehongerd is ze gewoon niet, ze drinkt echt genoeg maar heeft geen zin om te eten. Vanmorgen hebben we met veel spelen en afleiden gelukkig wel een hele boterham erin gekregen en na 2 uurtjes nog een potje frutapura. Ik geef nu maar gewoon even wat ze altijd erg lekker vond, dat blijkt toch voor nu even de beste oplossing.
    * Maat 62 past wel nog in de lengte, ze heeft een vrij lang bovenlijfje en wat kortere beentjes want deze maat is nu dan gewoon een 3-kwart broekje. Prima te doen met dit weer en het ze loopt gelukkig niet voor gek. (ze was met 14 mnd 76cm).

Verder wil ik absoluut niemand tegen het hoofd stoten, maar wat LovelyDK zegt klopt wel: Charlotte heeft altijd nét onder de -2 lijn gezeten en volgens het cb is dat voor haar gewoon goed. Ze volgt haar eigen lijn, heel af en toe zit daar een dipje in maar dan groeit haar lengte wel weer en zo blijft alles in verhouding zeggen zij. Het cb heeft altijd heel duidelijk aangegeven dat ze magertjes is, maar dat er ook dikkere kinderen zijn van haar leeftijd (11-13kg). Juist vanwege die verschillen komen er gemiddeldes en komen ze op lijnen als +2 tot -2. Het cb maakt zich zorgen als ze afvalt én niet meer in de lengte groeit, dat zeiden ze in ieder geval de laatste controle en ik zal dinsdag weten of dat zo is of niet (en het dan hier ook even melden).

En om bij mijn vraag te blijven: haar meer laten eten lijkt dus geen oplossing te hebben helaas, alleen geduld en blijven aanbieden maar niet forceren. Wel allemaal bedankt voor het meedenken in ieder geval!!

5. LovelyDK

Chantal ik vind dat je het perfect oplost en vooral je laatste zin "geduld, blijven aanbieden maar niet forceren" is écht heel top! Je bent goed bezig...

Succes op het CB dinsdag, laat je weten hoe het is geweest?

p.s. kuitbroekjes zijn zooooooo cute !!!!

6. whitesaber

whitesaber Niet meer actief

Misschien even weer overgaan op een 4mnd of 6mnd potjes daar zitten geen stukjes in
    Daar hoeft ze niks voor te doen,en krijgt ze toch wat binnen

7. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Hai Chantal,

Mijn meisje was met 14 maanden 76 cm en ongeveer 8800 gram.
    Maar iets zwaarder dus (al zat ze toen wel in kleding maat 80).

Snap wel je ongerustheid over het afvallen nu hoor! Ze zijn al niet dik (wat op zich natuurlijk prima is) dus dan wil je liever niet dat ze nog meer afvallen.

Misschien helpt het om af en toe een fles pap te geven? Of wil ze dat ook niet hebben?

x

8. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Ons meisje werd bij 42wk geboren, 3.7 kg.

6mnd: 6.6kg, 63cm
    12mnd: 7.8kg, 70cm
    1jr3mnd: 8.2kg, 74cm
    1jr6mnd: 9.2kg, 77cm

Je ziet dat ze tot de weging bij 15mnd echt ienie-mini was, ze dook met haar gewicht fix onder de onderste lijn.

Toen ze anderhalf was weer gewogen: in 3mnd tijd 1kg aangekomen!!
    (ze is amper ziek, dus daarvan is ze in andere maanden niet afgevallen waardoor ze ineens zo'n sprong maakt).

Onze arts is altijd tevreden geweest, en maakte zich geen zorgen over het gewicht, want ze deed alles helemaal prima.
    En voila: het kwam ook echt! Ze krijgt nu ineens vetjes hier en daar, een schattig rond dreumesje is het nu.

Echt hoor, zolang je ukje zich verder goed ontwikkelt geen zorgen over proberen te maken.

- voeg bij wat ze eet wat extra's toen, zoals echte boter door haar eten. geeft ook net wat meer smaak.
    - als ze nog een stuk banaan op kan, geef het dan gewoon - limieten stellen even niet doen
    - volle melk, echte boter, en dat koekje mag ook.

Onze uk eet geen brood, dus daar zijn we al snel vanaf gestapt. We probeerden havermout, en dat vond ze eigenlijk best lekker, en werd langzaamaan een succesnummer voor ontbijt (grove havermout (muesli) gewoon in melk meekoken).

Voor lunch dus ook geen brood: ze krijgt 2x warm eten op een dag.

Twee eetlepels voor avondeten vind ik niet eens zo gek hoor. De een eet gewoon meer dan de ander.
    En bedenk maar dat elke hapje is meegenomen, benader het positief. 3 happen eten is niet slecht, nee: ze heeft mooit 3 hapjes op, dat zit erin!

9. @LovelyDK Toen ons meisje uitgedroogd was, was ze een half jaar.
    En verder vergelijk ik mijn situatie niet met haar verhaal, ik had dat alleen ingetypt om aan te geven dat je je eigen gevoel moet volgen en zeker als je je ongerust maakt. Vaak klopt je moedergevoel wel als er iets is, ook zeggen artsen dat er niets aan de hand is.

Maargoed, aan je felheid te merken heb je nogal een kort lontje!
    Ik bedoelde mijn reactie gewoon ook goed.
    Succes ermee.

10. @Chantal74 Hoop dat het gewoon allemaal klopt vwb haar groeicurve, dan zal het allemaal vast goedkomen.

Groet, Mirjam

11. LovelyDK

Een halfjaar is mi hetzelfde als een halfjaar? En mijn reactie is niet fel hoor, maar gewoon hoe ik het zie... Dat jij het als fel opvat is jou ding ;)

12. jammetje

jammetje Actief lid

5 mei 2010
    216
    0
    0
    mijn zoontje van 2,5 is ook nooit zo'n eter geweest. Hij heeft ook zijn periodes, dan eet hij heel veel en dan opeens laat hij het staan. En als ze dan ziek zijn eten ze helmaal niks meer!!!!
    Toch komt het daarna altijd goed. als ze gewoon nog actief zijn en het goed doen zal ik me niet zo druk maken.

13. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    mijn jongste was met 14 maanden 7,5 kilo en 72 cm. Ook een echt ukkie dus. En hoewel hij niet echt ziek was, is hij rond de 14/15 maanden toch veel minder gaan eten. Dat is ook gewoon in de ontwikkeling van kinderen, die m.n. in het eerste jaar heel veel groeien. Daarna vlakt de groei wat af en eten ze dus ook minder, omdat er minder energie nodig is om te groeien. Inmiddels is mijn mannetje bijna 2, net in maatje 80 (tja....echt iniminie dus) en weegt hij nog steeds geen 10 kilo.
    Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt, maar het is ook normaal dat kinderen vanaf de leeftijd van je dochter gewoon minder gaan eten. Hier eten beide kids soms in de avond een heel bord leeg, maar soms gaat er met moeite 1 hap in. Op beide mogelijkheden slapen ze net zo goed en ik ga er altijd maar vanuit dat ze het op een ander tijdstip wel weer inhalen. En onze Chris zit dus al heel lang onder de -2 lijnen van het CB, maar ik maak me er niet druk meer om. Hij doet het verder uitstekend. Ik hoop dat je dinsdag gerustgesteld wordt op het CB en je meisje ook snel weer echt opknapt, of ze nu wel of niet meer gaat eten.
    Overigens heb ik hier nooit iets speciaals gedaan met eten en krijgt hij ook geen aparte melk (gewoon halfvol), extra vet, boter of wat dan ook. Wel ontbijten ze hier met bambix ipv brood op onze werkdagen, maar dat is meer vanwege het gemak dan met als doel dat er calorieen binnen komen

14. LovelyDK

ik bedoel 6mnd

En de reactie hierboven hoor je idd echt heel veel.. Deze leeftijd staat bekend erom dat kids echt slecht eten! Hier vandaag 1.5 boterham en 2 hapjes spaghetti... Meer niet..

15. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Toch stelt me dat dan weer iets gerust. Het is ook zoals werd geschreven, ze slaapt er niet minder op hoor, ze slaapt net zo goed de klok rond als ze heel weinig eet dan wanneer ze heel goed eet. Het is ook meer voor mijn eigen gemoedsrust dat ik even extra wil gaan wegen en meten dinsdag. Niet dat ik er dan een kilootje kan 'aankijken' maar oke, we zullen zien.
    @lovelyDK: hier 1 boterham, 1 frutapura, 1 asperge en een half bakje vla. Wel nog 2 bekers peutermelk en wat thee en water.
    Fijn te lezen dat jij ook zo'n niet-etertje hebt trouwens...!
    @loco1: uiteindelijk zal het inderdaad wel allemaal goedkomen, dank je!

16. LovelyDK

Chantal echt hè? Dat heb ik dus ook.. Vind het 'heerlijk' om herkenning te lezen... Ik vind het natuurlijk rot voor jou, maar zo ben ik gelukkig niet de enige!

17. EmyD

EmyD Niet meer actief

Onze meid was met 14 maanden precies even groot en zwaar als jullie dochter..;). Al zit ze hier net onder de -1 lijn..;). Ze is ook nooit een grote eter geweest en zal dat ook nooit worden denk ik. Ze is met 5 maanden begonnen met bewegen (tijgeren), en is sindsdien ook niet meer opgehouden (ze loopt inmiddels al een paar maanden). Ze ontwikkelt zich dus ook prima, maar het feit dat ze nooit stil zit en daarbij geen grote eter is, verklaart wel waarom ze zo licht is.
    Ook hier zijn er momenten dat wij ons heel erg druk maken als ze weer in een periode zit dat ze heel weinig eet. Ze is al zo dun, en als ze ziek is, wordt ze binnen een dag of 2 echt compleet vel-over-been. Ze heeft gewoon geen reserves, dus dan tikt een periode niet eten nog sneller aan.
    Gelukkig is onze dochter dol op pap (bambixgranen met melk). Daar begint ze de dag dan ook altijd mee. Heeft ze dat alvast binnen. Ze heeft een hele tijd ook tussen de middag pap gegeten, inmiddels eet ze dan een halve boterham en een stuk fruit. 's Avonds eet ze op het moment heel goed, maar dat kan volgende week anders zijn en dan eet ze maar 2 hapjes (of niks..).

Hier werkt regelmaat wel goed. We eten, soms op de lunch na, de maaltijden aan tafel, op redelijk vaste momenten. Verder zet ik regelmatig een pakje met bv partjes mandarijn op tafel (of rond lunchtijd peperkoek, eierkoek, boterham..), waar ze af en toe iets uitpakt. Zolang we geen druk uitoefenen eet ze het beste. Ze zit 's avonds met gemak 45 minuten aan tafel. Ik zet haar regelmatig vast met bv wat groentes voor d'r neus (eigen bordje en vork) aan tafel, terwijl ik nog aan het koken ben. Pas na een paar minuten begint ze met eten. Wat ze eet, eet ze. Of dat nou vlees, groente of aardappelen zijn. Pasta's zijn hier een groot succes. Omdat ze niet zo goed eet, geef ik over het algemeen dingen die ze wel lust. Als het avondeten een tijd goed gaat, ga ik wel met andere dingen 'experimenteren'.
    Hier heeft het cb zich nooit 'ongerust' gemaakt over het gewicht van onze meid. Het was misschien wel een idee om haar een vitamine-tablet te geven als ze die dag slecht heeft gegeten.

Nou, lang verhaal.. Ik hoop dat ik je kan helpen.. Je bent zeker niet de enige van wie het kindje slecht eet. Maar als je kind daarbij ook erg licht is, maak je je veel meer ongerust. Blijf goed naar je kindje kijken; Is ze vaak ziek? Hoe ontwikkelt ze zich? Valt ze niet af? (niet aankomen is niet zo erg, als ze maar niet afvalt) Blijft ze in de lengte groeien? Is ze vrolijk?
    Als je die dingen positief kunt beantwoorden dan kun je er vanuit gaan dat je je geen zorgen hoeft te maken over jouw dochter (makkelijker gezegd dan gedaan..). En anders voor je eigen gemoedsrust gewoon een keertje langs de huisarts gaan hoor!

Succes..

18. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    @lovely: ja écht inderdaad, fijn he ;):D
    @EmyD: nou, welkom zou ik bijna zeggen, we kunnen wel een clubje oprichten...

Nou ja, ben wel opgelucht om dit te lezen dames. Wat EmyD schrijft, doen wij ook. We eten op vaste tijden, alle maaltijden en altijd aan tafel. Charlotte zit ook lang aan tafel maar verveelt zich dan niet of zo, af en toe een hap erin. Ben gewoon zelf misschien te neurotisch wat groenten eten betreft. Ik wil gewoon dat ze dat dagelijks eet, misschien moet ik dat wat meer loslaten? Voel me echt schuldig als ze een dag geen groenten heeft gegeten omdat ze het dan weigert. En hier ook: wat ze graag eet, maak ik vaak klaar (tot ongenoegen van mijn man: alwéér spinazie, alwéér broccoli, alwéér wortelen?! :D;) ).

En ook hetzelfde: in tijden dat ze opeens heel goed eet, ga ik meer dingen geven die ze nog niet vaak heeft gegeten of eerder niet lekker vond.

19. EmyD

EmyD Niet meer actief

Haha, ja dat herken ik wel. Al vindt onze meid spinazie en wortelen zum kotsen. Dus hier is het; alweer brocolli, alweer sperziebonen..
    Maar ik vind het gewoon heel belangrijk dat ze (gezond) eet. En dat ze daarbij voorkeuren heeft voor bepaalde dingen, ja, dat heb ik zelf ook. Ik ga daar op het moment liever in mee dan elke avond strijd aan tafel of zonder iets te eten naar bed.
    Ik merk ook heel erg aan onze meid dat ze iets veel lekkerder vindt/sneller eet als ze het herkent!

20. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Ja precies, hier net zo! Maak ik een tartaartje, aardappel en spinazie a la creme: reken maar dat ik 2x kan opscheppen want mevrouw eet de bodem nog uit haar bordje, raar toch? Helaas mogen ze maar 2x per week spinazie, maar anders..!

Deel Deze Pagina