Hoi meiden, Ik wil even iets van me af schrijven. Mijn dochter is bijna 17,5 maand en wil of durft op een of andere manier niet los te lopen. Toen ze 14,5 maand was liep ze stukken los. Dit deed ze dan een paar dagen en daarna stopte het. Als we haar dan wilde stimuleren begon ze te huilen en ging ze zitten. En zo gaat het sindsdien. De ene dag loopt ze stukken los en dan stopt het.. Het frustreert met wel een beetje omdat ik weet dat ze het kan maar op een of andere reden niet doet. Het cb heeft ons 1,5 maand geleden doorverwezen naar de kinderfysio omdat ze zich ook bijna niet op trok. Prompt deed ze dit 2 dagen later wel,haha. De kinderfysio zag niks geks en vond het ook een beetje gek dat het cb ons had doorgestuurd omdat er motorisch niks aan de hand lijkt. Wanneer zal de dag zijn dat ze het toch eindelijk echt zal gaan doen..het is allemaal zo veel makkelijker, zowel voor haar als voor ons. Herkennen meer moeders dit? Liefs
Ja hoor, mijn dochter liep alleen aan de hand of langs de tafel. En toen ze 18 maanden was, belde mijn man en zei: ze loopt. Ik zei: ach wat lief, een paar stapjes? Hij zei: nee, van de keuken naar de kamer, alleen de bochten gaan nog niet goed Dus ik zou me nog niet te druk maken hoor. Als ze met 2 jaar nog niet los lopen dan zou ik me zorgen gaan maken. 1,5 jaar is een heel gemiddelde leeftijd om te gaan lopen volgens mij.
Mijn zoontje is 1 dag jonger en loopt ook alleen als hij een hand van mij krijgt (vaak zelfs maar 1 vinger). Hij steunt daar dan vaak niet eens op, hij kan het dus waarschijnlijk ook wel, maar hij durft gewoon nog niet. Ach er gaat vast vanzelf een lichtje bij ze branden
Mijn dochter doet precies hetzelfde mel1989. Ze heeft mijn vinger vast uit pure veiligheid. Ze rent soms zelfs als ze mijn vinger vast heeft. Zo te horen ben ik dus niet de enige..
Mijn zoontje is 19 maanden en loopt ook nog niet los. Het is jammer, maar je kan er weinig aan doen. Hopelijk loopt ie in de zomer wel los. Zou me een hoop schelen met 3 dreumesen.
Hier was het ook wel/niet lopen. Paar dagen wel, dan weer niet. Leek het ook eng te vinden. Toen ze wel goed losliep durfde ze ineens niet meer buiten te lopen. Duurde ook weer een maand voordat ze dat deed. Ene kind is gewoon voorzichtiger dan de andere.
Onze dochter is 1 dag ouder, en loopt sinds gisteren kleine stukjes los. Maar het liefst kruipt/schuift ze over de grond. Ik zou me niet zoveel zorgen maken, 1,5 jaar is een hele gemiddelde leeftijd om het lopen te leren.
Mijn dochter had precies hetzelfde rond 16 mnd. Kon allang lopen maar wilde het niet. Ze kroop heel snel, dus waarom zou ze lopen? in alles is ze heel voorzichtig, en ze voelde zich veiliger bij het kruipen wat ze goed onder de knie had. Lopen was nog een beetje eng. Wij maakten ons er ook eigenlijk niet druk om, kwam wel. Maar grappige is dat wij ook bezig waren met zindelijkheids training en omdat ze al regelmatig wat op het potje deed besloten we haar een weekend zonder luier rond te laten lopen. Verwaming goed aan en alleen een trui aan. Het frapante was, dat de plas overal lag en niet in de pot - maar! Ze ging opeens langzamerhand lopen. eerst half lopen/kruipen,(met handen en voeten lopen/kruipen zonder knieeen op de grond) of kleine stapjes en dan weer kruipen, en tegen eind van t weekend hele huis door. De reden was dat ze nu zonder broek niet meer goed kon kruipen en haar knietjes zeer deden, en ze ook veel minder snel kon. Toen dacht ze zeker; dan maar de knieen van de vloer af dus langzaam maar zeker ging ze toch over naar lopen. Zindelijk is ze dat weekend niet geworden, maar lopen dus wel! Wellicht kan je altijd proberen gewoon een weekend geen broek aan te doen. (je kan natuurlijk gewoon de luier aanlaten) en kijken wat er gebeurt. Wellicht geeft het wel extra motivatie omdat kruipen nu wel erg lastig gaat. Maar als t niet werkt, maak je igg niet druk zoals de meesten hier al zeggen. t lopen komt echt vanzelf wel (weer).
Hier waren/zijn ze alle drie nog veel langzamer dan dat. Ik baal er ook wel eens van, want sommige dingen zijn nu echt gedoe. Hij heeft een hekel aan stil zitten of op de arm zitten, maar ik laat hem bijvoorbeeld niet kruipen over het schoolplein. Maar ja...ook al baal ik nog zo hard, hij gaat er volgens mij geen dag eerder van lopen...
Thanks voor jullie reactie! En dat van dat zonder broek kruipen inderdaad een goed idee, alleen mijn dochtertje doet aan kontschuiven haha. Dus helaas werkt dat niet voor haar . Ik weet inderdaad dat het gewoon angst is en niet dat ze het niet kan. Maar inderdaad is het gewoon soms fijn als ze het wel zou doen! Want ze wil overal heen maarja dat kan niet altijd kontschuivend haha. We wachten het gewoon af.. Thanks meiden!
Hier iets jonger, maar ik herken het wel. Ze moet mijn vinger wel vasthouden en eigenlijk met beide handjes. Maar ik voel dat ze er niet echt meer op steunt/leunt. Ach, voor ze 16 zijn komt het vast goed. En dan zouden we ze misschien graag weer bij de hand nemen
haha nee dat werkt dan niet. Je kan natuurlijk altijd wel de luier uitlaten, dan wordt kontschuiven ook een stuk moeilijker, mja dan moet je maar net willen, je moet wel achter haar aan met een dweil. Of zul je net zien wordt ze dan opeens zindelijk in plaats van leren lopen haha!
Mijn zoontje heeft ook lange tijd niet los "durven" lopen. Liep aan de hand, maar we moesten haast niks ondersteunen en als we hem dan los lieten en iets verder geknield gingen voor hem staan en zeiden "kom" dan ging hij gewoon op zijn knieën zitten en kwam naar ons toe gekropen . Ineens, 2 dagen voor hij 17 maanden werd, was hij vertrokken. De eerste dagen was dat nog een mix van kruipen 4/5 van de tijd en stappen 1/5 van de tijd, maar daarna was hij al snel weg . Oh en wat je zegt van makkelijker voor hem en voor haar.... reken daar maar niet te hard op want ons mannetje wil nu werkelijk alleen maar stappen en overal naartoe gaan waar hij wil!
Ik hoop ook dat ze d'r ooit achter komt Ik heb het wel los gelaten en kan d'r toch niet dwingen als ze niet wil.. Maar vandaag na het wandelen bij een speeltuin beland waar leeftijdgenootjes lekker aan het spelen zijn en mijn dochtertje dit niet kan omdat ze mijn vinger moet hebben en ik d'r nergens zo kan neerzetten o.i.d. Ze kan ook niet daar gaan kontschuiven. Ik mort overal met d'r heen lopen en ze kan niet lekker zelf rond stappen en aan de gang gaan, terwijl de andere kindjes dit wel lekker doen..arghh Op dat moment frustreert het me wel weer enorm en voel ik me er echt rot om..waarom doe je het niet..zoveel makkelijker..grr