hypermobiel of heupdysplasie

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Maritiem, 14 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maritiem

Maritiem Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.394
    1.285
    113
    Hallo dames,

vandaag moest ik met mijn dochter naar de manueel therapeut voor haar behandeling tegen kiss. zou de laatste keer zijn, zou inderdaad. Want na het bekijken van haar bekken/heupen kwam ze tot de conlusie hypermobiel, mevrouw kan met haar linkerbeen haar voet zo ongeveer naast haar schouder zetten. Maar met de rechter lukte dit dus niet. nou bleek deze kant ook wat vast te zitten dus daar kon het verschil vandaan komen.

Ook vroeg ze of er heupproblemen (heupdysplasie) in de familie voorkomt, dit is dus niet het geval en toen liet ze dit ook weer gaan. nu volgende week vrijdag naar de fysio, die gaat er wat beter naar kijken en kijken nu het los is of het volgende week meer gelijk is.

toen ik thuis kwam heb ik toch even gegoogeld, mede omdat er vaker een vaag vermoeden was van de heupen maar hier eigenlijk nooit op doorgegaan wordt omdat het niet in de familie zit. en dan zie ik dat kinderen die hypermobiel zijn vaak de eerste jaren wat trager ontwikkelen, nu is daar hier geen sprake van, dochter liep los op haar eerste verjaardag. en kan het dat de hypermobiliteit dan alleen in de heupen zit?

ik vrees nu dan ook een beetje voor de dysplasie (ook al heeft ze geen extra plooien e.d.) maar hoe wordt dit behandeld bij kinderen die al wat ouder zijn? ik kan alleen maar verhalen vinden over behandelingen vanaf 3 of zes maanden met spreidbroekjes, maar kan dit ook nog als ze wat ouder zijn?

Mensen met ervaring van ofwel de late behandeling van heupdysplasie of hypermobiel met normale/snelle ontwikkeling?

(sorry voor het lange verhaal, wist niet hoe ik het korter uit kon leggen ;) )

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik ben zelf hypermobiel en beide jongens ook.

De oudste was vrij vlot met grove motoriek. Stond en liep langs met 10 maanden en stak over (bank-tafel) met 11/12 maanden. Door verhuizing loslopen met 14 maanden, anders waarschijnlijk eerder. Met 1,5 jaar rende hij in de ronte als een 2,5 jarige.
    Jongste was juist langzaam, liep pas los met 23 maanden.

De jongens zijn hypermobiel in alle of vrijwel alle gewrichten. Bij de oudste geconstateerd op 4 jarige leeftijd, jongste op 2 jarige leeftijd. Bij mij pas toen ik 32 was en alleen vanwege de jongens.

De fysio kan hypermobiliteit vaststellen, dus daar zou ik de eerste vraag neer leggen. En die zal mogelijk ook meer kunnen zeggen over heupdysplasie.

Deel Deze Pagina