Zoontje zit volgens mij alweer een poosje in zijn nieuwe fase. Dat betekent hier: 's morgens veel eerder wakker dan normaal (gem. zo'n 6:15 uur), veel korter slapen 's middags (2 a 2,5 uur max), veel boevengedrag door nieuwe ontdekkingsreis, veel foei/mag niet/pas op/uitkijken, lastig met eten EN ook wederom tanden die op doorkomen staan. Pfft.... erg vermoeiend van tijd tot tijd. Begrijp me niet verkeerd, klagen wil ik niet. Ik ben blij dat hij 's nachts goed doorslaapt (al tijden van 19 tot normaal 7 uur). Eten gaat voor de zoveelste keer veel minder, terwijl hij wel wil snoepen of bv zo eigenwijs is en alleen vlees eet en rest laat staan (voortaan weer vlees als laatste geven). Ook ineens weer 's morgens tegen 11 uur moe. Moet ik hem dan weer 2x op bed gaan leggen? Hij is al een tijdje over op 1 slaapje van 12-15/15:15 uur. Vind het ook zo vroeg om hem al om 11 uur een boterham te geven en dan op bed te leggen. Optie om met eten te wachten lijkt me ook niet aantrekkelijk, aangezien het dan weer zo laat wordt voor hij gaat lunchen (als hij 3 uur aaneen slaapt) of wellicht na een uurtje wakker is dan boterham en dan vervolgens niet meer wil slapen. Kortom ik vind het maar lastig momenteel en ben benieuwd of meer hetzelfde ervaren als ik en hoe jullie hier dan mee omgaan.
Ja, lastig is het wel! Ik zou hem ook niet weer naar 2 slaapjes doen. Eerder toch maar kiezen voor optijd eten en daarna naar bed. Die fase gaat wel over, dan kan hij weer de 'normale' tijden aanhouden. Mijn nichtje heeft ook bijna een jaar lang geen tot bijna geen avond eten gehad. CB zei dat het niet erg is: wel proberen te zorgen voor andere gezonde dingen overdag: fruit, komkommer, tomaat, yoghurt. Verder hebben ze haar gedrag na vanalles te proberen maar genegeerd. Elke keer wel eten voorschotelen en als ze dan 'klaar' was gevraagd: ben je klaar? Dan was het ja en dan haalden ze het bordje weg. Wel veel frustratie bij ouders af en toe, maar nu eet ze eindelijk weer! En het slapen, of beter gezegd vroeg wakker zijn: daar doe je even niets aan denk ik. Misschien niet direct eruit halen (altijd handig en belangrijk denk ik), zodat ze weten dat ze niet bij ogen openen er direct uitgehaald moeten worden. Succes!!
Ik zou hem ook niet 2 keer naar bed brengen ik denk zelf dat hij er dan aan gaat wennen. Misschien een uurtje later naar bed brengen dat hij dan sochtends een uurtje langer slaapt en dan op kan blijven tot 12uur. En eten Ja dat is hier ook af en toe een drama. Maar als ze honger krijgen dan gaan ze vanzelf wel weer eten hoor.
komt me bekend voor en wij weten ook niet goed wat we ermee aan moeten. onze zoon slaapt nog twee keer maar dat is net teveel en 1 keer net te weinig. zit echt in de overgang nu. eten thuis is een drama, maar bij oppassen hoor ik alleen maar goede dingen wat eten betreft. zou haast aan mezelf gaan twijfelen dat ik iets niet goed doe, maar wat? hij zal het ons nog niet kunnen vertellen . geloof dat hij nu stil is bed. heb hem er net in gelegd maar meteen schreeuwen . succes ermee
Die ellende hebben wij ook al een aantal weken. Het avondeten is hier een drama, maar het toetje gaat er prima in. ´s Avonds slapen is een drama en echt het is soms wel half 10 dat hij er een keer in ligt. De middag slaapjes zijn van 13.00 uur tot 15.30 uur gemiddeld. Die gaan altijd prima. Je moet maar zo denken, het gaat over!
Heel herkenbaar, vooral het nee/pas op/afblijven . Heb bijna het idee dat je alleen aan het mopperen bent. Doet ook echt alles na, dus zelf uitkijken wat je doet . Maar ja hoort er allemaal bij en het is eigenlijk ook wel leuk dat hij nou aan gaat geven wat hij wel en niet wil (duidelijk dmv schudden en knikken) en meer gaat praten. Tja en dat eten...
1 troost deze fase gaat weer over hoor mijn zoon heeft dit net gehad allemaal, ik werd er soms ook moe van. Dwars zijn, niet willen slapen en het eten was een puinhoop... en nu is hij bijna 20 maand en kan ik zien dat mijn kleine Lieve ventje weer tevoorschijn komt Hij heeft nog steeds zijn dwarse momenten hoor (normaal met deze leeftijd) maar zo dwars als met 18 maand is hij niet meer. Hij slaapt weer goed momenteel 4 dagen per week doet hij zelfs weer 2 slaapjes overdag. En zolang mijn zoon goed slaapt overdag is hij het liefste mannetje van de wereld Slaap doet mijn zoon heel goed, maar met 18 maanden had hij gewoonweg geen zin in slapen. Hij sliep 's nachts wel goed trouwens. Mijn zoon is nu deze sprong enorm veel gaan praten, veel woorden er bij geleerd en is met 2 woorden gaan praten ook heeft hij geleerd hoe de deuren open en dicht moeten e.d. ze leren weer veel tijdens deze sprong. het is echt even een fase die lastig is maar ze komen er weer uit hoor!
Nou je verhaal is vandaag heel herkenbaar (alleen was mijn zoontje even om 7 uur wakker en echt wakker een half uurtje later, dus dat was geen ramp. Het is wel eerder dan we gewend zijn). En vanochtend? Een ramp! Jengel, jengel, jengel. Toch duidelijk wel moe maar niet moe genoeg om te slapen. Dus ik hou 'm toch maar op tot zijn normale bedtijd (afzien!). Normale bedtijd is hier trouwens 13:00. Eten gaat gelukkig nog wel goed. Maar ik heb vandaag hier echt een opstandig, bozig kind terwijl hij normaal echt een zonnetje is! Ik kan op het moment niet met hem naar buiten omdat ik zelf niet in orde ben... dat zou wel helpen. Even energie kwijtraken. Manlief moet vanmiddag maar even met hem gaan.
Heey hier ook een in de peuterpuberteit heel herkenbaar.. Toch heb ik ook het idee, dat hij wel veel meer begrijpt, dus heb het idee dat het ook snel makkelijker wordt. Hier ook veel kiezen achterelkaar en daardoor s nachts wakker. Mijn zoontje is ook echt op avontuur en wil alles zelf uitproberen en dan is het soms erg moeilijk voor hem dat niet alles mag Maar wat ik al zei hij begrijpt nu wel veel meer en weet dan ook wel wat wel en niet mag. Alleen als hij even een driftige bui heeft doet hij juist dingen die niet mogen hihi ik vind het ook best een beetje grappig af en toe. Ik denk dat je je vooral moet voorhouden, dat het ook weer een fase is en dat ze er veel van leren. Ze zijn hun eigen ik aan het ontdekken en kijken waar de grenzen liggen. Er komt ook zoveel op ze af en ze leren zo snel en zo veel, dat is ook best lastig. Ze begrijpen dan al best veel, maar het is nog heel moeilijk om te snappen waarom iets niet mag. Vaak hebben ze ook tijdelijk weer een periode van slecht of wisselend slapen, dat gaat meestal vanzelf weer over. Dit is ook met eten, dat wisselt vaak ook enorm. Succes ermee! En ach al zijn het nog zo enorme dwarse dreumessen, ze zijn zooo leuk!
Thanks allemaal voor de bemoedigende woorden. Sinds dit weekend lijkt het wel een beetje opgeklaard. Het eten gaat weer stukken beter, gisteren en vanmorgen normale tijd wakker 's ochtends en zonder morren gewoon boterhammen eten. Avondhap gaat ook goed. Het lijkt nu weer even een inhaalfase met eten. Lekker hoor als je kindjes zo goed eten. @ Annetske - praten en al met 2 woorden. Dat zie ik hier nog niet gebeuren. Woordenschat is hier beperkt tot papa, mama, baba (=bumba), pop (=plop), kak (=vieze luier), pssst (=plassen), oeoe (=geluid van koe). @ Cygnet -Beterschap voor jou. Hoe lang slaapt je kindje nog 's middags? @ Patriesja - Ja, ik merk ook dat hij veel snapt, maar soms lijkt hij gewoon oostindisch doof. Tuurlijk moet ik ook veel lachen (stiekem dat hij het niet ziet) om zijn halsbrekende toeren/kwajongensstreken.
hihi ja dat oostindisch doof zijn ken ik, daar is hij erg goed in Gelukkig gaat het alweer iets beter met je zoontje. Ach.. na zo een lastige periode, dan ben je weer extra blij als alles weer goed gaat en kun je weer extra van hem genieten!
Een klein beetje afhankelijk van de dag maar gemiddeld zo'n 2 uur. Hij slaapt in principe van 13:00 - 15:00. Op het KDV wil hij nog wel eens wat langer slapen en ook als hij heel druk is geweest (zoals vandaag).
Hier dus nu ook maar een middagslaapje van 2 uur, voorheen zeker 3 uur. Vind het ineens zoveel minder.... ben benieuwd of dit ook nog weer veranderen gaat. (Je hebt nu steeds minder tijd om even dingen te doen als hij slaapt.... laat staan het forum in de gaten houden)..
Hoi Inez, Ik herken vooral dat boefengedrag. Dit speelde bij ons ca. een maand geleden. Zo ontzettend dwars zijn, niet willen luisteren, snel boos, overdag korter slapen ('s nachts gelukkig wel goed), slechter eten. Ik kon echt blij zijn als hij 's avonds op bed lag en ik de volgende dag lekker ging werken. Dit heeft ongeveer 2 weken geduurd en ineens verdween weer. Tegenwoordig is het alleen maar genieten met hem. Fijn dat het al iets beter gaat. Het is een fase en gaat vanzelf weer over.
Thanks Kiwi1. Slaapt jouw zoontje dan nu weer zijn oude ritme op de dag of is dat bij een korter slaapje gebleven?
Een hele tijd terug was het 2,5 uur maar ik vind 2 uur in de middag mooi zat dus hier geen echte vermindering.
Zoals het er nu naar uitziet (als alles goed gaat, 12 wk nog niet voorbij) valt deze fase bij ons net rond de geboorte met kraamvisite etc. Dit gaat gezellig worden Hoelang duurt deze fase gemiddeld?