Beste zwangeren: Lees overal over het maken van een bevallingsplan. Nu ben ik benieuwd wat jullie daarin hebben staan en dan vooral de dingen waar een "first time mom" wellicht niet zo snel over na zou denken. Zo las ik net bijv over de afspraken als ik onder algehele narcose zou moeten: dat vriend de fam nog niet laat weten wat het is en dat ze het zeker nog niet mogen zien/vasthouden voordat ik dat heb gedaan. Welke tip zou jij geven? Wat mag er bij jou absoluut niet ontbreken in jullie plan/wensen?
Heeft je VK/gyn geen voorbeeldlijst? Wij zijn er ook mee begonnen trouwens, schrijf er iedere keer weer dingen bij. Maar het is natuurlijk heel persoonlijk! Goed overleg met je partner is t belangrijkst! Voorbeeld wat jij noemt zou ik met je vriend kortsluiten, hoeft niet in je plan... Het is ook niet zo, dat als je t opschrijft een verpleegkundige je vriend gaat controleren Ik heb er bijvoorbeeld in staan dat ik geaag thuis wil blijven, indien medisch verantwoord. Dat ik wil dat de navelstreng pas wordt doorgeknipt (door mijn man) als die is uitgeklopt. Dat ikzelf of anders mijn man de baby aanpakken indien mogelijk. Dat ik bewegingsvrijheid wil tijdens de weeën, maar ook tjjdens t persen... Het is een richtlijn van wat jij/jullie zouden willen... Bespreek t met jd VK/gyn en houdt in je achterhoofd dat t altijd anders kan lopen! Succes
Ik wil dat ze de navelstreng laten uitkloppen indien mogelijk. Ik en mijn partner willen niet de moederkoek zien tenzij wij daarom vragen. Ik wil geen pijnstilling tenzij ik daar zelf om vraag. Ik wil niet dat de baby de kamer verlaat zonder mij of mijn partner. Ik wil dat mijn partner de navekstreng doorknipt. Indien inknippen nodig is, mogen ze dat doen zonder dat van te voren aan te geven.
kijk eens op google bevallingsplan er staan er veel voorbeelden. ik heb er ook een omdat vorige x dingen niet zo gingen zoals ik dat wilde.
Eerlijk gezegd heb ik daar helemaal nog niet over nagedacht. Dit is mijn 1e zwangerschap en eerlijk gezegd weet ik niet wat ik eigenlijk kan verwachten. Heb me wel al ingeschreven voor mijn bevalling in het Ziekenhuis, thuisbevallen is geen optie als je 4 hoog woont. Mijn enige punt tot nu toe is dat ik geen toeters en bellen wil, dus bi me bevalling wil ik mijn man en mijn moeder verder niemand. Ook wil ik niet dat er een hele parade op de gang staat, dus bellen we iedereen NA de bevalling.
Ik heb voorbeelden van internet gebruikt, hier op het forum gelezen en met vrouwen (die al eerder moeder waren) op zwangerschapsgym gepraat erover en zij gaven mij extra tips waar je zo 1,2,3 niet aan zou denken - zoals de reflextest; dat je die graag wilt zien en of dat op je bed mag gebeuren wanneer je in het ziekenhuis bevalt. Dat je de baby graag het eerste uur bij je wilt hebben (medisch verantwoord natuurlijk) en nog niet in bad hoeft worden gedaan etc. etc. Ik heb het mijne verleden week in moeten leveren.
ik heb er instaan dat we zelf de baby zoveel mogelijk willen verzorgen na de bevalling. dat papa de baby op de borst moet hebben als ik dat door complicaties niet kan. en dat hij dus niet bij mij moet zijn maar bij de baby. ook dat ze elke ingreep met mij overleggen en welke pijnmedicatie ik wil maar alleen als ik er om vraag.en geen stagaires erbij.
Bij je eerste punt: er staan sowieso minimaal 2 a 3 mensen bij. Vlos of gyn met een verpkeegkundige die hulp bied. Hier begon het met vlos en verpleegkundige maar hulp van gyn was nodig. Vlos bleef erbij. Gaat niet weg. Je kan hoogstens " eisen" dat er geen stagiares of overbodig personeel bij is. 2e punt is niet iets voor op een geboorteplan. Dit is een punt om duidelijk te krijgrn bij je moeder en man. ZH gaat namelijk niet jouw fsmilie bellen dat er iets is geboren... Dus zolang je man/moeder zich hieraan houd, hoef je ook niet bang te zijn voor een parade op de gang..
Ik heb erin staan: - liefst thuis bevallen - tijdens weeen zoveel mogelijk alleen laten - zelf pershouding bepalen en hierin advies krijgen - wil niet weten als er geknipt gaat worden - wil geboortetens gebruiken tijdens weeen - baby zelf aanpakken - geen "gedram" over borstvoeding geven als jk dit niet wil - geen stagiares erbij en ander overbodig personeel Als ik naar het ZH moet: - bovenstaande. - alleen pijnstilling als ik erom vrasg - GEEN sufmakende pijnstillers - bij alles wat er met baby gebeurd graag uitleg - bij medische handelingen van baby mijn toestemming en als ik dit niet kan, Toestemming van mijn moeder - baby blijft ten aller tijde bij mij op de kamer. Tenzij strikt medisch noodzakelijk - als baby en ik gescheiden moeten worden door bijv medische check of ingreep dan Blijft mijn moeder bij de baby. - na de bevalling blijven we niet langer dan noodzakelijk in het ZH. - mocht ik net als bij vorige bevalling niet zelfstandig kunnen plassen dan blijf ik NIET in het ZH maar wil ik een verblijfscatheter en ga ik naar huis
Ik kan me voorstellen dat er voorbeeldlijsten zijn firsttimemom, maar er zijn altijd dingen waar je missch niet zo snel aan denkt vandaar mijn vraag. Dank voor alle reacties tot nu toe. En als ik zie hoevaak het topic al is bekeken, zijn er volgens mij meer mensen met die vraag. Mocht iemand nog een tip hebben, welkom. Uiteraard snap ik dat zoiets persoonlijk is maar zeker als je voor de eerste x bevalt heb je echt geen idee waar je aan kunt denken
Mijn plan: Ik wil graag thuis bevallen Tijdens de bevalling wil ik graag zo min mogelijk mensen om me heen. Eigenlijk alleen ML. ML hoeft de verloskundige pas te bellen als ik het gevoel heb dat het niet goed gaat óf als de baby er bijna aankomt. In elk geval vind ik het geen prettig idee om heel vaak getoucheerd te worden om te kijken hoe ver de ontsluiting is. Mijn inziens is een bevalling iets dat we al miljoenen jaren doen en dat mijn lichaam ook zou moeten kunnen zonder hulp. Als ik dat aangeef, wil ik dat ML mijn moeder of zusje belt om erbij te zijn. Indien ik het idee heb dat ik wat meer steun nodig heb. Liever geen stagiaires. Ik sta open voor een 'actieve bevalling' dwz verschillende houdingen uitproberen tijdens het opvangen van de weeën. Skippybal lijkt me ook prettig. Ik wil tijdens de bevalling de mogelijkheid hebben om te kiezen voor de baarkruk of iets dergelijks. Tijdens de bevalling wil ik niet dat er beeldmateriaal wordt gemaakt. Als ik moet worden ingeknipt wil ik dat niet van tevoren weten. Als het moeten gebeuren, doe het dan maar gewoon, waarschuw me desnoods 1 seconde van tevoren, maar niet verder dan dat, want dan voel ik me er alleen maar gespannen door. Uiteraard alleen als het écht nodig is! Ik wil dat de keuzes die worden gemaakt in het belang van de baby zijn en niet worden gemaakt op basis van protocollen. Dus: als er 1 uur staat voor iets en het duurt langer maar het gaat goed met de baby, dan wil ik niet dat er wordt ingegrepen. In principe wil ik het zonder pijnbestrijding proberen, maar ik behoud mezelf het recht toe om tijdens de bevalling van mening te veranderen. Ik wil graag zelf de navelstreng doorknippen, eventueel samen met ML, als hij dat wil op dat moment. Ik wil dat de familie pas op de hoogte wordt gesteld op het moment dat ik dat aangeef, niet eerder dan dat. Ik ben bloeddonor en wil dit na de bevalling ook graag blijven. Dus alleen een bloedtransfusie als het echt niet anders kan. (Alleen bij levensgevaar, dus)
Ik lees ook even mee, want heb wel bepaalde waarden en normen die ik wil tijdens de bevalling en heb al goede omschrijvingen er tussen gelezen.
Volgens mij is het ook niet verplicht, hoor... Maar het is wel handig, als je bepaalde wensen hebt die je zó belangrijk vind dat je zeker wilt zijn dat de vk en evt anderen het weten...
TS, en alle andere dames ook natuurlijk Ik zou zeker een plan schrijven! Heb het zelf niet gedaan en heb daar nog steeds spijt van. Zo zou ik er nu in zetten dat ik GEEN flesvoeding in mijn kind wil. Meteen aan de borst. Bij alledrie is er zonder overleg een klein flesje gegeven en daar was ik het absoluut niet mee eens. Want het was helemaal niet nodig. Maar ja toen was het al te laat.. Bij nr 3 heb ik gevraagd om een ruggenprik maar die pas na uren bedelen gekregen. Ik zou dus in het plan zetten dat als ik mijn wens hiervoor duidelijk maak, er naar mij geluisterd moet worden. Als ik vraag om een ruggenprik en het is medisch verantwoord, dan krijg ik die ook. Hierboven heb ik ook een paar goede dingen gelezen. Maar dit zijn voor mij 2 hele belangrijke punten. Ik denk alleen niet meer dat ik het nodig heb, het blijft waarschijnlijk bij 3 kids... Succes met de bevalling! En ga ook even samen met je partner er voor zitten, neem de lijst door, wie weet heeft hij ook nog dingen die voor hem belangrijk zijn
Ik ben er nog niet aan begonnen.. Weet nog niet eens of ik thuis of in't ziekenhuis bevallen wil eerlijk gezegd..
Ik hoefde tot voor kort helemaal geen bevalingsplan. Ik dacht 'dat bevallen doe ik wel even, en dan gaan we gezellig met zijn drietjes weer naar huis', maar nadat ik alle horror verhalen had gelezen op 'bevallingsverhalen', ben ik toch van plan om zoiets op te stellen. Ik moet er niet aan denken dat er allerlei stagiaires tussen m'n benen staan, dat iemand me aait onder het puffen of dat ze me lastig gaan vallen met allerlei verhalen. Haha dus ik ga mooi op papier zetten wat ik wel en vooral niet wil.
Ik ga geen plan maken.. heb alles besproken met vriend wat ik belangrijk vond qua inlichten familie etc en wat ik vwrwacht van hem tijdens de bevalling. Ik ben een type die het liever over zich heen laat lopen, dat heb ik bij de eerste ook gedaan en dat vond ik heel fijn! Als ik iets wil op het moment van de bevalling kan ik het altijd nog aangeven. Vaak vraagt de vk het ook wel. Maar snap ook dat mensen wel een plan maken hoor!