Bijna 2.5 en nog nachtfles !

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door allstar, 18 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissyC

MissyC Fanatiek lid

5 dec 2013
    1.098
    8
    38

Onze dochter van bijna 2 krijgt ook nog een fles melk mee. Praat heel veel en duidelijk voor haar leeftijd.

2. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Rietjes zijn ook slecht voor de tanden.

TS Adhoc stoppen lijkt mij ook het beste plan. Kan even vervelend zijn, maar je doet hem er uiteindelijk wel een plezier mee. Het is nu ook gewenning om wakker te worden voor een fles. Wellicht gaat ie dan ook beter doorslapen. De vakantie is een prima moment om het uit te proberen. Dan kan je de eventueel slapeloze nachten wat opvangen omdat jij en/of je partner niet hoeven te werken. In max. een week heeft ie zich aangepast. Geef hem anders een beker met water. Succes!

Overigens verbaas ik mij over de mensen die hun kind een flesje meegeven in bed. Bed is om in te slapen, niet om te eten of drinken.
    Als je daar niet mee begint, hoef je er ook niet mee te stoppen. ;)

3. Cato1981

Cato1981 Actief lid

23 apr 2013
    422
    3
    18
    Mijn zoontje ook hoor ;)

4. sydneys

sydneys Niet meer actief

Maar waarom zou een kind minder snel praten als het 10/15 min per dag een speen in de mond heeft ?
    Dit lees ik vaker maar dit gedeelte begrijp ik niet.
    En hoe is dat slecht voor de tandjes? Een flesje is toch zo leeg

5. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there

De gewoonte om peuters en kleuters overdag en 's nachts een flesje te geven om ze 'zoet' te houden kan zuigflescariës in de hand werken. Baby's en peuters die vaak 's nachts een flesje met zoete inhoud krijgen, lopen het grootste risico op deze vorm van tandbederf. Niet alleen limonade en vruchtensap, maar ook vla of melk kunnen op deze manier het gebit aantasten! Doordat er vrijwel continu voedsel wordt aangeboden, voelen de zuurvormende bacteriën zich er prima thuis en zullen ze veel zuur gaan vormen. Tanden en kiezen krijgen op deze manier te weinig gelegenheid om de beginnende gaatjes weer te herstellen. Overdag, als er vrij veel speeksel wordt geproduceerd, waardoor een deel van de vruchtensuikers of melkzuren kan wegspoelen, lukt dat nog een beetje. 's Nachts is de mond door een geringe speekselproductie veel droger, waardoor zoetigheid de hele nacht blijft zitten, met als gevolg weinig kans op herstel van de beginnende aantastingen.

Overigens kan het kind ook op andere wijze zuigflescariers krijgen.

Bij hetzelfde artikel stond ook nog iets over het afleren.

Mijn kind wil een zuigfles met zoete inhoud 's nachts, hoe kan ik haar dit afleren?
    Als uw kind zes maanden of ouder is, kan je beginnen met het mengen van datgene wat je gebruikt om de zuigfles te vullen (bijv. melk of sap etc.) met water.
    Vervang elke dag een achtste door water, zodat na vier dagen de helft van de inhoud uit water bestaat. Ga zo door tot na 1 tot 2 weken de gehele inhoud van de fles uit water bestaat.
    Indien mogelijk kan de gehele fles natuurlijk ineens vervangen worden door water, maar vaak is een geleidelijk traject makkelijker te bewerkstelligen. Het is echter niet de bedoeling om dit proces wekenlang te laten voortduren, probeer uw kind zo snel mogelijk van de zuigfles af te hebben, ook al zou dit enkele onrustige weken (nachten!) kunnen opleveren.
    Bij voorkeur moet de gewoonte om een fles 's nachts te hebben na de eerste zes tot twaalf maanden worden afgebouwd, een fopspeen kan daarbij in het begin een hulpmiddel zijn.

6. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    Dat wordt inderdaad gezegd. Mijn dochter heeft ook nog tot 2,5 de fles gehad, daarnaast dronk ze ook al uit bijna alle andere bekers maar wilde het liefst haar fles. Ook had ze tot ongeveer 2 jaar een speen. Ze is een hele vlotte prater en articuleert heel goed. Echt nooit problemen mee gehad!

Ik herken het wel dat hij nog om een fles vraagt. Het is ook zo'n makkelijk moment om ze slaperig te krijgen. Bij ons vroeg ze middenin de nacht gelukkig niet meer om de fles. We hadden wel een probleem doordat ze na de fles in slaap viel en ik haar dan wakker maakte om haar tanden te poetsen. Dit vond ik op een gegeven moment zo lastig dat we cold turkey gestopt zijn met de fles. We hebben haar toen voor het slapen gaan uit een gewone beker (haver)melk gegeven (ze heeft koemelkallergie dus havermelk is haar melk). Dit hoorde bij het nieuwe ritueel. Het is een paar dagen wat moeilijk gegaan maar uiteindelijk wende ze er wel aan.

7. sydneys

sydneys Niet meer actief

Hier geen nachtvoeding meer sinds 4/5 maanden.
    Drinkt overdag uit een gewone beker en s'avonds nog een flesje melk. Waarom een flesje? Uit gewoonte, ritueel. Het is zijn heiligdom. Flesje, luier, tandjes poetsen en naar bed. Hij doet ongeveer 3min over de fles maar hij is zo blij als ik zijn flesje maak. Ik vind het zielig om het af te pakken.
    Wat is daar zo slecht aan?
    Wij eten toch ook wel eens chips, snacks, of gaan opzoek naar verboden ijs in de diepvries.

Snachts vind ik het ook niet nodig maar waarom zijn die 5/15min fles zo slecht als je het overdag geeft?

Toen het die dagen 33/38 graden was heb ik wel een nacht of 3 een tuitbeker met water naast zijn bed gelegd. Was 31 graden op de slaapkamer.
    Hij drinkt nooit meer uit een tuitbeker maar dit had ik gedaan voor als hij zou drinken en het niet netjes terug zou zetten

Nu wil ik wel overgaan naar een gewone beker want de speen is weer kapot maar toch. Ik vind het zo zielig :) hij is zo blij met zijn flesje

Voor uitstapjes heeft hij wel een drinkbeker. Handig en ook ivm wespen

8. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    Ja ze krijgt in de middag voor het slapen, in de avond voor het slapen. En snachts als ze wakker wordt. Ik lette wel altijd op dat het niet meer dan 300 cc was. Ik weet indd ook dat het slecht is. Ze zou het kunnen begrijpen maar ze gaat het niet willen, ze gaat het om vragen etc. Hoe moet ik handelen? Ze is ook best een pittige meid. En speen ook, die wil ik ook afleren.

9. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Tja gewoon niet geven punt. Wie is hier de ouder jij of ze?
    Beste gewoon alles niet wegstoppen maar echt weggooen.
    Verzamel alle flesje en spenen en leg uit haar dat ze oud genoeg is en grote meid en dat het baby spul is. Gooi weg met haar buiten zodat ze weet dat het echt weg is.
    Ze kan om vragen maar wat niet is is er niet.
    Overdag kan je gewoon glas melk geven bij lunch en maaltijd gewoon.

Tja ik heb ook erg pittige meisje maar nog nooit probleem mee gehad, heb speen gewoon weggegooid zelf en ze zocht overaal vroeg om te tillen en kijken. Niet gevonden was ze tevreden. Ze vind dat fles en speen en luiers echt babyspul is zonder dat ik dat ooit zei.
    Laatst waren we op visite en daar jongen 2.5 met speen ze trok het af en begon lachen en zeggen: jij bent baby!. Niet leuk voor die jongen maar is harde waarheid ook voor die moeder 😂😂

10. channe

channe Fanatiek lid

4 aug 2012
    1.147
    70
    48
    NULL
    Sorry hoor, maar volgens mij bepaald jouw dochtertje ook heel veel..
    Sommige dingen zijn niet zo zwart/wit en elk kindje behoeft een andere aanpak. Daarbij zijn alle ouders ook anders.
    Hoe je zelf bent geef je ook over aan je kind...

Dat gezegd te hebben ben ik het verder eens dat een fles niet meer nodig is. Ik denk dat ik zou proberen om toch water te geven en anders rustig af te bouwen. Suc6 in ieder geval.

11. Sic

Sic Bekend lid

17 dec 2010
    777
    691
    93
    Allstar, heel herkenbaar ;) Ook hier een slechte slaper, die nu dus nog steeds de melkfles wil. Hij heeft geen speen, maar lijkt behoorlijk afhankelijk van de fles. Ook vanwege angst gevolgen tandjes nu toch besloten het aan te gaan pakken.

Wij zijn sinds vannacht begonnen met het niet meer geven van de melkfles, wat resulteerde in 1.5 uur drama. We zijn bij hem blijven zitten en hebben hem zover kon getroost. En aangezien wij denken dat het duidelijkst is dat hij dan helemaal geen fles meer krijgt, stoppen we dus helemaal. Ons plan is dat hij voor het naar bed gaan nog melk uit een beker melk drinkt en water mee zijn bed in krijgt. Hij wil nu gemiddeld nog 2 maal per nacht (uur of 12 en nog ergens ...) een fles melk (vaak aangelengd). Hij eet als een bootwerker overdag en is goed op gewicht. Hij is nu bijna 2 jaar. We gaan hem niet alleen laten huilen, maar blijven dan bij hem zitten.

Hopelijk gaat het geen weken duren. Ik heb me nu op een week drama ingesteld ... maar het is niet of we hiervoor nu zo fantastisch sliepen.

Als iemand al eerder op deze manier (cold turkey) is gestopt, dan hoor ik graag de ervaringen!

12. tuc

tuc Niet meer actief

Echt echtheel gauw (lees gister) stoppen). Het is zo vreselijk slecht en zo onnodig. Geldt ook voor degenen die s ochtends, tussen de middag of s avonds nog een fles geven. Ik begrijp werkelijk niet waarom je dat blijft doen.
    Mijn kinderen zouden er heel blij van worden als ze elkeavond met een waterijsje naar bed mochten...maar ja echt normaal is het niet he?

13. tuc

tuc Niet meer actief

ik ben het met je eens...helemaal is veel duidelijker..anders snapt hij er idd weinig van.

Ik ben idd cold turkey gestopt maar niet op de manier of leeftijd zoals jij nu. Ik ben met de eerste verjaardag gewoon gestopt met de fles voor naar bed gaan..vind ik dan echt niet meer nodig.
    S nachts zijn ze hier met 8 weken gestopt.

14. misa

misa Niet meer actief

Ts: ik begrijp het helemaal. Als je een kindje hebt dat door welke reden dan ook moeilijk is en moelijk slaapt, dan krijg je soms gewoontes die niet handig of gezond zijn. Bij ons was de fles met 1,5 gelukkig wel klaar, maar het wakker worden niet. We hebben nachtenlang opgelopen, gewiegd, gevoed..... Doodop waren we. Ik kreeg een burn out erbij door alle stress en slaap tekort. Mensen die dat niet meegemaakt hebben, snappen dat uiteraard niet. Mijn brein was continu in opperste paraatheid, wat vergelijkbaar was met iemand die een trauma opgelopen had. Dan maak je je echt niet meer zo druk om een extra flesje of een speentje.

Maar als het weer wat rustiger wordt, dan denk ik ook dat het afleren van die gewoontes heel belangrijk is. En dan vooral een fles omdat daar voeding/drinken in zit wat slecht is voor de tanden. Niet omdat ze even zuigen......... Die fles is toch zo leeg, wat een gezeur. Maar die tanden wel natuurlijk.

Hier heeft dochter heel slecht geslapen en toen we het wilden doorbreken ging dat totaal niet. Ze was 1,5 a 2 jaar oud en we hebben 3 weken lang snachts slaaptraining gedaan. Heel structureel, heel duidelijk, heel comsequent. Zonder enig resultaat. Later bij de psycholoog bleek dat ze ws een soort van separatieangts had, dus dit zou nooit werken met geslaagd resultaat. Ze heeft daana zelfs weer een aantal weken bij ons op de kamer geslapen.
    Ik bedoel er maar mee te zeggen: het is niet altijd zo zwart wit. Niet elk kind en elke ouder is hetzelfde. Laat staan de situatie eromheen.
    Nu heeft mijn dochter nog een speen snachts. Ze praat al heel lang heel goed (vinden veel anderen ook), dus tja..... Ze slaapt sinds ze ruim 2,5 is bijna alle nachten door. En ze is nu net 3 jaar. De speen zijn we al mee bezig: boekjes lezen en benoemen dat we er binnenkort mee stoppen. Dat leeft heel erg en binnenkort gaan we dat cold turkey doen en zij mag kiezen hoe. Maar ze is nu net snachts ook zindelijk dus niet alles tegelijk..... ;)

Dus ts: ik snap je helemaal en soms ontstaan dingen door de situatie en door onmacht of vermoeidheid. Maar soms is er dan toch echt een moment gekomen dat je een stap moet gaan maken. Ik zou dus ook dmv boekjes, verhaaltjes, filmpjes, vertellen inweken. Dan over een dag of 2/3 samen met je kindje alles weg doen of aan een ander geven. Dan is het ws even doorbikkelen, maar dan heb je het voor je kindje en voor jezelf wel gewonnen.

Succes...!

15. LiLaa

LiLaa VIP lid

9 feb 2011
    6.120
    0
    36
    Genieten van mijn mooie gezinnetje
    Op de roze wolk :-)
    Dit!

16. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Ik begrijp wel dat het een gewoonte is geworden, maar ik zou er toch echt mee stoppen. Zoals ik al schreef het is een gewoonte, niet iets wat hij nodig is.
    Een fles vind ik sowieso niet bij een 2,5 jarige passen maar los van dat is het ook niet goed natuurlijk.
    Als hij dorst heeft zou ik een beker/bidon water naast zijn bed zetten. Hier hebben ze een bidon met water voor als ze een keer dorst hebben.
    Zeker geen melk meer.
    Succes! Ik begrijp dat het weer lastig wordt om hieraan te beginnen, maar hopelijk valt het mee.

17. bloemetje95

bloemetje95 Niet meer actief

Ik snap dat "hij wil/zij wil" niet zo. Ik ben heel erg pro overleggen met je kind en je kind een stem geven maar als iets echt slecht is voor een kind dan is ie met 2,5 nog NIET in staat zo'n beslissing te maken. Ze willen namelijk heel veel wat niet allemaal kan of mag..
    Je kunt t wel uitleggen dat t voor babys is en niet voor grotere kindjes en dat het ongezond/slecht is. Dan wat al genoemd is samen "afscheid nemen" van deze gewoonte dmv weggooien, gedag zeggen, verzin maar iets. En telkens als t kind erom vraagt steevast eraan herinneren dat jullie ermee gestopt zijn en een alternatief aanbieden wat wel mag

18. Cato1981

Cato1981 Actief lid

23 apr 2013
    422
    3
    18
    Snap de vergelijking hier niet met waterijs en dat het ongezond is? Vind dat echt zwaar overdreven, sorry maar iedereen doet net alsof het vergif is en als je je kind een fles geeft een vreselijk slechte moeder bent en je iets vreselijks aan doet.
    Sorry maar ik kan het niet laten om te reageren, wilde dat eerst echt niet maar vind de reacties echt om mij kapot te ergeren.
    Mijn zoon krijgt een fles maar geen vla of danootje dat lijkt mij een stuk ongezonder.

19. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Vind jij dat iemand een vreselijk slechte moeder is als ze haar kind een waterijs geeft?

Die vergelijking is voor de tandjes echt niet raar hoor. Melk uit een fles zuigen IS gewoon heel slecht voor het kindgebit.

20. tuc

tuc Niet meer actief

Ja zo bedoelde ik hem idd.

Deel Deze Pagina