Dat het slecht is voor de tanden dat staat als een paal boven water, ik zeg niet dat, dat niet zo is. Maar aangeven dat een kind een fles met een waterijsje moet/ kan vergelijken vind ik echt niet reëel. Dan heb je het over snoepgoed geven voor het slapen gaan dat vind ik geen reeële vergelijking met melk. Op het moment dat je zegt dat jouw kind ook blij zal worden van een waterijsje voor het slapen insinueer je dat een moeder haar kind snoepgoed of dergelijk geeft op het moment dat ze nog een fles geeft. Duidelijk is dat het slecht is voor de tanden al wijst het onderzoek hier op papflessen maar dat terzijde. Vind de reacties gewoon echt zwaar overdreven. Vind dit dezelfde discussie als limonade of water geven of als je een keer een koekje ipv komkommer geeft. Mijn zoon eet geen zoet is geen zoetekauw eet alleen crackers en dergelijk en drinkt water wil geen limonade misschien heb ik dan makkelijk praten maar tegenwoordig vind ik echt dat we soms doorslaan. Alles met mate maar ik ben zelf heel tenger en kreeg gewoon roosvicee en af en toe een spekje maar goed nu dwaal ik af
Melk is niet slecht voor een kind...net zoals een waterijsje niet slecht is. Elke dag een waterijsje wel net zoals elke dag voor het slapengaan een fles. Het is slecht voor de tanden, voor de mondmotoriek enz. Het is geen snoepgoed maar wel even slecht vind ik in die mate.
Wat lastig, Het is absoluut gewoon heel slecht , en ik kan me enorm goed voorstellen dat dit lastiger ligt als gewoon even stoppen, maar toh is dat de enige oplossing, afbouwen is een idee? Eerst van fles naar beker en dan van melk langzaam over op water ofzo?
Ik zou de flessenfee laten langskomen. Voorbereiden op dat de fles naar een baby gaat die het nodig heeft. Dat je kind nu te groot is. Fles weg, kadootje ervoor terug. En dan is het even zuur, wijzen naar het kadootje, slokje drinken geven en weer slapen.
Ik snap dat het je raakt, maar melkzuur dat opgezogen wordt uit een speen ook nog zonder branden te poetsen en s nachts is net zo slecht voor het gebit als sommige snoepgoed. Waarom is dat een rare vergelijking? Die fles is nou niet iets wat een peuter nodig heeft, het is slecht voor de tanden, peutermelk (lees ik een paar keer in deze topic) is echt mierzoet, en het wordt gegeven omdat het kind dat heel graag wil. Ik kan het niet anders zien als een soort traktatie. Een 2 jarige heeft helemaal niet zoveel melk nodig, kunstvoeding al helemaal niet, en uit een fles drinken is gewoon ongezond voor het gebit en de mond. Een waterijsje heeft echt niet meer nadelen hoor..
Een kind heeft de eerste levensjaren wel melk nodig hoor. En volle melk is beter dan halfvolle. Halfvolle melk is een soort vedunde versie van de gewone melk, koeien geven immers geen halfvolle melk (en mensen al helemaal niet), en bevat minder vet en minder voedingsstoffen. 1-2 glazen melk overdag zijn zeker niet slecht voor een kind. Het gaat meer om het zuigen ervan en s avonds en s nachts drinken.
ik denk dat wat betreft melk (wat gezien wordt als iets gezonds, baby's krijgen in de eerste maanden niks anders) zich goed kunnen en willen verschuilen achter: maar het is nog zo'n fijn, gezellig momentje En met een waterijsje/snoepje kunnen ze dat niet...terwijl het op deze leeftijd in deze mate even slecht is.
Helemaal mee eens. Ik ken wel een paar ouders die dat óók doen en ik krijg altijd de indruk dat ze (onbewust) hun kind klein willen houden óf gewoon niet het verstand en/of de ruggegraat hebben om de slechte gewoonten te doorbreken van hun kind. Zelf kan een kind die keuze niet maken, dat is de verantwoordelijkheid van de ouder! Zie onderstaande foto van een kindje met zuigfles cariës, wat is nou echt zieliger.....dit of 'savonds gewoon een beker (!!!) WATER naast het bedje neer zetten?!
Begrijp helemaal wat je bedoeld pas bijna 2 jaar terug toen ze bijna vier was scheelde denk 5 maanden. Heeft ze in de nacht nog een flesje gedronken en ik raad het je aan om toch het nu al te beginnen met afleren. Mijn dochter had wel schaden aan haar tanden. En we deden er geen drinken in ook water. Wel scheutje melk van wegen de ( witte kleur) en toch ja het is hier dus ook mis gegaan een paar kiezen die gaatjes hadden en een had zelfs een kroontje nodig. Nu is het gelukkig allemaal op gelost ze had geen ontstekingen ect ect zo ver was het nog net niet. En gelukkig naar een kindertandarts gegaan. En via onder narcose is het hersteld haar melk gebitje. En ja heb mij wel ( schuldig gevoeld) was ik ook maar ook hier een dochter tot bijna vier in de nacht die spookte je kiest de weg van de minste weerstand. ( heel goed te begrijpen) want ook ik was het zat na al die jaren elke nacht een wakker kind. Ik ga je niet veroordelen omdat ik weet hoe het kan lopen. Het is idd nog een soort troost was blijer geweest denk met een speen. Maar ja die wilde ze niet meer met 9 maanden. Het fles moment was idd het tut moment ze viel zo lekker in slaap en kwam s nachts toch nog als nog. Hier is hij tijdens een logeer partij plotseling verdwenen we hadden er al een tijd met haar over gepraat en toen hij dus kwijt was en weg kreeg ze hem niet meer was even een paar weken moeilijk maar geen spijt dat die in eens verdwenen was. Hij staat hier nu als aandenken in de kast. Zoek op jouw manier om er snel van af te komen voor je kind en voor je zelf. En snap het zeker hoor echt een kind dat al bijna vier was van af geboorten elke nacht wakker dat sloopt je.
Nou zo zag het bij mijn dochter er niet uit hoor! Er was wel wat mis maar de voortanden waren gewoon spik en span en de meeste kiezen ook waren in totaal vier kiezen niet goed waar van een kroontje en ze had zo genoemde kaaskiezen dat zijn al kiezen die minder glazuur hebben. Dus sam sam verhaal. Bij mij dan. Maar waren er op tijd bij dat scheelt. En ruggengraat de een heeft er meer van dan de ander maar dat maakt je nog steeds geen slechte ouder. En begrip op brengen werkt vaak beter dan er mee om je oren gaan slaan.
dit is lief gesproken en helemaal zoals het bij ons ook is... soms ontstaan situaties door welke reden dan ook... en tja dan is een speentje gewoon even een handig speentje.... thanks voor je woorden!
ah fijn!!! iemand die het snapt... zat soms ook met grote ogen te lezen hier naar de reacties.... inderdaad het is geen vergif wat er in die fles zit! daarnaast eet onze zoon geen enkel snoepje, niks!!!! en poetsen we tee keer zn tanden... snap de overdrevenheid ook niet zo goed... heel apart.
Weetje wat het is het is makkelijker om te zeggen wat je niet moet doen dan wat je wel moet doen. En sommige hebben er een dag taak aan om te doen als of ze de perfecte opvoeding in handen hebben. Ze vergeten alleen even dat ook al geef je je kind een stevige basis het nooit garanties geeft voor de verre toekomst. We mogen dan nu als soft omschreven woorden ,Idd het doet pijn om te lezen. Maar ik bedenk mij maar gelukkig zitten ze de perfecte positie om te kunnen oordelen. Aan begrip heb je meer zeker te weten.
Ik weet het lieverd! Het kan minder erg zijn en nóg erger dan op deze foto dus heb maar wat als voorbeeld genomen. Het dochtertje van mijn vriendin heeft dit dus, het meisje is zes, de tandarts voorspelt hierdoor ook problemen met haar blijvende gebit. Natuurlijk heeft haar moeder nu ontiegelijke spijt....😪 Ik heb het expres wat hard verwoord in de hoop dat het bij een paar lezende mama's een 'wake-up call' effect zal hebben. Natuurlijk maakt het je geen slechte moeder als je je kind als peuter nog een flesje geeft. Vaak is het tóch nog onwetendheid, soms laksheid en sommige ouders zijn gewoon te 'soft' omdat ze het zo zielig voor hun kleintje vinden. Dus daarom zeg ik, beter even een aantal nachten afzien en cold turkey stoppen dan dat je kind een gebitje zoals in de foto hieraan overhoudt. 😣
Ik begrijp dit soort reacties dan weer niet. (Zoete)melk uit een fles, en vooral snachts is gewoon een enorme aanslag op de tanden. Mbt de tanden van je kind kun je het inderdaad vergelijken met snoep. Dat jij dat niet wilt lezen kan, maar dat verandert niks aan de schade die melk uit een fles kan verrichten op een peutergebit. En snoep is ook geen vergif hoor, waarom DIE vergelijking? Ik snap heel goed dat het lastig is om een peuter iets te ontzeggen waar die van geniet. Wat ik niet snap is een soort gedachtengang dat het allemaal wel meevalt, en vast niet zo erg is als de tandartsen het aangeven. Dat vind ik een beetje 'laat maar waaien instelling', en bevordert ook niet de motivatie om een peuter op een kindvriendelijke manier van een slechte gewoonte af te helpen.
Bedankt dat je het even zo vermeld. Ik ben het zeker met je eens maar ik snap dus ook de andere kant. op een gegeven moment snak je gewoon naar een nacht door slapen en dan is de keuze soms zo makkelijk om dan toch s nachts die fles te geven. ( kind lag ook al bij mij in bed haah) dus Nu gelukkig al een paar maanden in eigen bed en heel soms als we het samen willen bij elkaar toen het zo warm was en ze ook lekker bij de ventilator wilde liggen. ( dan mag ze gerust) of als ze verdrietig is of over vermoeid zo als gisteren avond. Waren weekendje uit drie avonden kei laat naar bed en alleen maar spelen dat kwam er gisteren avond uit. Te moe maar na een weekend vol pret. Zit nu ook zelf na te puffen haha.
Ik begrijp het wel. Ze zitten nog in de ( ontkenningsfase.) en soms moet je alle moed bij elkaar pakken om iets door te zetten en soms juist als je weerstand geeft betekend dat wel dat ze er na de hand over na gaan denken. Niemand wil kinderen met verrotte tanden en niemand wil zijn kind eigenlijk iets geven wat echt bewezen slecht is. Hier was het afgebouwd na een slokje melk op een fles water de kleur was toen voldoende maar daar zijn wel maanden aan vooraf gegaan een peuter juist een peuter zijn van die vasthoudende regeltjes.. Als ze het niet zag werd het steeds minder en op een gegeven moment was het ligt grijs van een drupje melk met ( alleen water verder) toen was ik echt blij water is beter dan in elk geval andere dingen.
Gekke vraag misschien: maar kan je anders niet gewoon de tanden van je zoontje poetsen 's nachts na de fles??