het is niet overdreven, het is echt zo slecht. Maar sommige ouders willen gewoon de strijd met hun kind niet aan (wordt nog wat later als je dat met 2,5 al niet doet) en praten het zo goed.
Wat een berg reacties.... Het lijkt me niet gemakkelijk. Mn zoon is net twee geweest en hij snapt veel hoor,maar als ik hem zoiets zou moeten 'afleren'....zou ook niet weten hoe t moest. Mijn zoon heeft s nachts nog weleens trek... Maar het is een soort vicieuze cirkel bij mn zoon. Ook moeilijk slapen....na een nacht slecht slapen, lukt t eten overdag niet goed enword hij s nachts weer wakker met honger En zelf niet goed kunnen slqpen, het breekt je op. Hopelijk vind je een manier die werkt voor jullie
Ook al snap ik je latere toelichting, vind ik dit soort uitspraken (zie dik gedrukt) een beetje jammer en al zeker niet opbouwend. Ik heb er in ieder geval weinig aan. Soms zit je in een situatie met je kind (en hierdoor ook met jezelf en rest van je gezin) waardoor het kiezen uit 2 'kwaden' is. MAAR zaterdag op zondag zijn wij cold turkey gestopt met de melkfles bij ons jongste zoontje. Geen fles meer voor het slapen gaan en ook niet meer in de nacht (kwam soms nog 2 keer). Zijn water gaat mee zijn bed in en hij krijgt een bakje yoghurt voor het slapen gaan. En het valt tot nu toe reuze mee. Samen hebben we afgesproken dat een van ons wel bij hem blijft zitten als hij wakker wordt, want hij is dan wel overstuur. De eerste avond/nacht heb ik een uur bij hem gezeten, de tweede nacht mijn vriend een uur en gister alleen een keer een kwartier rond een uur of 10 in de avond en verder doorgeslapen. Wel bij het naar bed brengen ook een half uurtje, maar dit was met fles ook wel eens het geval, dus maakt weinig uit. Dus ziet er goed uit!
Hoi ts, zal ik dan ook maar een reactie plaatsen dat me oudste zoon nog uit een fles drinkt overdag, en hij is al 5. Hij kan heel goed uit een beker drinken. Het is natuurlijk wat anders dan s'nachts. Maar ook is het van ons de strijd niet aan gaan, en zo van oke.. dat zeg ik eerlijk. Maar we hebben afgesproken wanneer mama en papa vakantie hebben(over 2,5) week dat de flessen de deur uit gaan. Kan nu wel. en slecht is het , dat is ook zo...Het is een kwestie van geduld en volhouden. Maar is soms best moeilijk. Maar nu gaan we het doen!
Vind deze reactie een beetje raar, om zo te onderdelen over andere. Dit is hetzelfde als zeggen dat moeders die de fles in plaats van de borst hebben gegeven gewoon gewoon lui zijn en hun kind wel flesvoeding hebben gegeven super slecht en ongezond ten opzichte van hun kind zijn geweest. Hier een jaar bv maar oordeel daar ook niet over. Ik ben prima in staat om de strijd met mijn zoon aan te gaan, alleen blijkbaar vind ik het ik tegenstelling tot naar mijn idee iedereen nog niet nodig dat punt zal echt wel komen. Mijn zoon krijgt de fles s'avonds dat heeft niets met de strijd wel of niet aangaan ik vind het gewoon erg overdreven hoe hier gereageerd wordt. Nogmaals de fles is gewoon slecht maar om zo te oordelen vind ik niet reëel.
Ben het met je eens en niet alleen omdat mijn dochter ook bijna 4 was voor dat het echt eindigde. Heb er ook een gehad zoonlief die heeft van af maand 7/8 nooit meer een fles aangeraakt. Sommige geven ook idd de borst tot 4/5. Kan mij niet wijs maken dat bv dan ook nog zo ( gezond is voor de tanden) ook in bv zit ( suiker) en van alles en nog wat. Het is idd ook een soort vorm van troost en geborgenheid.
Het zit allemaal tussen de oren van ouders "fles heeft geborgenheid, troost" etc. Prachtige voorbeeld van meisje op Kdv waar mijn dochter zit: ze is 4.5 bijna en continu met speen, erg veeleisend, huilerig, papa/mama oogappeltje etc. Ze is continu met speen omdat ouders bang zijn dat ze gaat niet slapen of huilen overdag (vergeleken met mijn dochter zonder speen ze met speen 100x huilen en eisen per dag") ze wil absoluut geen speen uit. Komt ze naar kdv, leidster doet gelijk af: meisje vind het overigens prima. Hele dag niet gevraagd, huilt nooit. Komt mama, ze is gelijk: ik wil speen en huilen. Dus ja in ogen van ouders is ze baby nog en moet zo getroost worden in ogen van andere is gewoon ouders die haar liever klein zien en houden. Waar is de grens zoekt iedereen zelf op. Idereen is verschillend is logisch. Er zullen altijd discussies zijn over opvoeden, wat te eten etc..
Je kunt het ook anders zien in plaats van dat ze hun kind als baby zien. Hebben kind hele dag niet gezien. Kind is moe en een moe kind zoekt geborgenheid juist bij zijn ouders die geven dat. zo zie ik dat niet meteen oordelen. Wat wel waar is iedereen doet het op zijn of haar eigen manier.
Je kan veel dingen "anders zien" en interpreteren vanuit jou perspectief. Iedereen doet dat hij ziet wat hij wil zien en horen. Zolang je als ouder dat ziet zal kind dat ook oppiken en zien. Zo te horen zoals sommige schrijven:" 3 jaar fles en speen, heb gestopt ging gelijk goed geen drama zoals ik had verwacht" Dus blijkbaar zit het in ouders en niet in kind. Na dagje kdv kind van 4 is echt niet moe btw ik haal hier altijd energieke kind op die nog erna uren stuitert thuis en niet moe is. Na dagje school kind van 4 kan best wel moe zijn maar kdv kan mij niet voorstellen. Of ik heb gewoon kind die niet zeurt, niet huilt, niet moe is. Als je kijkt met ogen van kind naar dat "speen/fles" gedoe zonder uitleg weten ze al klein dat het bij "baby" hoort. Ik heb nooit hier gezegt "is voor baby, nu ben je groot etc"' maar toch va 1.5 vind ze kinderen of dat 2 of 5 jaar is met speen/fles/buggy een "baby" dus ze weet dondersgoed dat het bij baby hoort omdat ze dat zelf zo was. Kinderen van 4 weten ze dat zeker en ze willen liever baby zijn als ouders dat prima vinden dan meisjes/jongens want met "baby" heb je extra punten voor Wat in elk gevaal mijn positie is in dat is dat zo snel mogelijk afleren dingen die vasthoud aan "baby" tijd. Dat alleen om later geen problemen mee hebben, dat kind zelfstandig is overaal ook zonder ouders en hou vast aan spullen en rituelen. Ik vind knuffel is enige wat ik vind mag blijven. Maar dan ook alleen in bed. ze neemt die ook op psz in tas maar levert gelijk in bij leidster in de kast. Mag terug als ze gaat slapen.
Tja wij hadden het makkelijk, dl werd als baby woest om elke speen waar geen melk uit kwam dus heeft nooit speen gehad. Binnen het jaar weigerde ze de hele fles. En toch, nu ze bijna twee is, kijkt ze graag in de opbergdoos met babyspullen en dan haalt ze de fles eruit en doet alsof ze een baby is. Vraagt om melk ( daar lachen we dan maar even om). Ze sabbelt wel op een knuffel soms. Misschien is dat een goeie vervanging.
hallo, even een update! en een flinke ook.... Hij is er vanaf.... de nachtfles! eerste nacht alleen water ging prima... tweede nacht wat lastiger, ook water derde nacht : niet wakker geworden!!!! ja pas om 06 uur... whoehoeeeeee!!!!! wel geef ik hem nu smorgens lekkere warme melk! uit de fles, en dan een half uurtje erna de tandjes poetsen. lijkt me prima!
Wat super zeg! Helemaal dat hij zo snel de nacht doortrekt zonder fles! Maar waarom die melk in de ochtend niet uit een gewone beker? Of zijn dat teveel stappen in 1x?