weggelopen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door dorisn, 21 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    alyssa is gisteren bij de oppas weggelopen.

ze was in de speeltuin aan het spelen (bij de oppas achter) en dat gaat al een jaar lang goed.
    gisteren was er nog een ander meisje en die zei tegen alyssa dat ze thuis water moest gaan halen. (voor iets dat ze in de zandbak hadden gemaakt)
    alyssa heeft dit heel letterlijk genomen en is naar huis gelopen (gelukkig dichtbij de oppas), maar daar was natuurlijk niemand en toen bedacht ze dat ze bij oma wel water kon halen en is ze naar mn schoonmoeder gegaan die ook nog niet thuis was uit dr werk.
    na ongeveer 5min kwam mn schoonmoeder thuis (terwijl mn oppas en haar dochter de hele buurt aan het doorzoeken waren) en ze heeft gelijk mn man gebelt wat ze moest doen.
    toen kwam de dochter van mn oppas er ook an en die heeft alyssa weer meegenomen.

we hebben haar toen we thuis waren even heel duidelijk gemaakt dat ze nooit meer mag weglopen.
    ik was eigenlijk te blij dat het goed is afgelopen om echt boos te zijn.
    wel heeft ze een flinke straf te pakken want ze mag voorlopig niet meer alleen naar de speeltuin bij de oppas.

iemand ervaring met een weglopertje en hoe komt het vertrouwen in haar weer terug want ik vertrouw mn eigen meisje niet meer op dat gebied.

liefs doris

2. adi

adi Niet meer actief

Hoe oud is je dochter?

Voor mijn gevoel moet ik echt een leeftijd weten om je verhaal te kunnen beoordelen. want een kind tot een jaar of 4 kun je naar mijn idee niet 'straffen' op weglopen, die is te klein om buiten te zijn zonder toezicht.
    na 4 jaar zou ik het goed uitleggen en afspreken dat ze alleen op die en die plek mag zijn buiten, en daar nooit vanaf mag gaan zonder ouders/oma/oppas enz.

3. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Hoe oud is ze? Volgens mij is het echt een kwestie van goed uitleggen. Wij hebben een speeltuin met een hek er omheen, dus dan is het gemakkelijk af te spreken dat ze niet buiten het hek mag zonder iets te zeggen, maar dat is natuurlijk meestal niet zo.

Ik zou het blijven herhalen, voordat je er heen gaat, tijdens het spelen herhalen af en toe, en naderhand ook even benoemen ('Goed dat je in de speeltuin bent gebleven, nu gaan we samen weer naar huis.').

Julia is ook snel weg, zomaar buiten de schutting of opeens een winkel binnen lopen. Gelukkig is ze nog wat kleiner en zit ik (en mensen die haar alleen zien) er wat meer bovenop, ik let erg op haar.

4. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Oh, ik lees nu pas dat ze daar alleen was... Hmm, ik zou dat idd niet doen tot een leeftijd dat ze dit soort dingen snapt. Waarom was er niemand thuis dan? Waar was jij of de oppas dan op dat moment?

5. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Natuurlijk begrijp ik dat je angstig bent en vreselijk geschrokken van wat er is gebeurd, maar ik denk ook dat je een beetje overdrijft als je zegt dat je het vertrouwen in je dochtertje kwijt bent. Ik vind namelijk dat ze heel wijs heeft gehandeld. Ze begreep een opdracht verkeerd, is toen naar huis gelopen (ze weet de weg, knap!), daar heeft ze niemand aangetroffen en ze heeft toen zelf bedacht om naar oma te gaan. Het is niet dat ze bedacht heeft om er lekker tussenuit te knijpen, ze was op zoek naar water.
    Ik denk dus dat je haar beter uit kunt leggen dat 'thuis' niet alleen bij jou is, maar ook bij de oppas, als ze daar is. Of vertel haar dat ze eerst aan de oppas of een andere volwassene, die op dat moment verantwoordelijk voor haar is, moet gaan vragen of ze iets mag gaan halen.

6. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    @jipper, aan jou antwoord heb ik iets.
    ik had het nog niet van die kant bekeken.
    het is idd knap dat ze zelf de weg wist en dat ze bedacht om naar oma te gaan toen er niemand thuis was.

@de anderen: alyssa is 3jaar en ze speelt al een jaar lang prima in die speeltuin.
    ze heeft daar bijna de hele middag lief gespeeld samen met andere kinderen uit de buurt.
    mn oppas is regelmatig gaan kijken en andere ouders ook die daar wonen en alyssa is zelf regelmatig naar binnen gegaan om te plassen of wat te drinken.

ze was bij de oppas omdat ik mn diploma uitreiking had en mn man aan het werk was. (als er iemand thuis was zou ze niet bij de oppas zijn lijkt me)

liefs doris

7. mamaSuusenTessa

mamaSuusenTessa Bekend lid

8 okt 2010
    893
    0
    16
    NULL
    Eindhoven
    Wat verschrikkelijk dat ze niet is gebleven in de speeltuin,maar ze is pas 3!Het is jouw verantwoordelijkheid/of van de opasser,dat ze blijft waar ze is.Ik zou eerder het vertrouwen in je oppas kwijt zijn.Hoe kan je nu het vertrouwen kwijt raken in een kind van 3...

8. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    Ik vind het ook erg jong om zomaar alleen te gaan spelen in een speeltuin... Net als MamaSuusenTessa vind ik het de verantwoordelijkheid van de oppas en had zij beter moeten opletten. Ik begrijp echt niet dat je dat goed vindt en dat ze al een jaar alleen daar speelt. Mijn dochter is 2,5 en die loopt nog weg als ik erbij ben. Ze ziet gewoon iets leuks en gaat daar dan achter aan. Heel logisch vind ik voor die leeftijd...

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn jochie van 3j10m speelt echt niet alleen in de speeltuin hier. Hij zou het wel redden, maar ik doe het toch niet.
    Het hangt erg van de situatie af, en de speelplek (hier zit rondom een weg, dus altijd oversteken).

In jou geval, gezien de leeftijd, denk ik eigenlijk dat het meer geluk is geweest dat ze niet eerder op stap is gegaan. De eerste reactie van een kind bij iets is toch naar huis te gaan.

10. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Sorry hoor, maar je kind is 3 en speelt al een jaar lang alleen in de speeltuin? Dat vind ik écht niet normaal sorry!

11. Dora en Boots

Dora en Boots Niet meer actief

Dat dus, ik begrijp het echt niet:(
    Niet op je dochter afschuiven, ze is nog veeel te jong om de consequenties van het weglopen te overzien! En dan geef je haar nog straf ook?

12. Sunlight

Sunlight Fanatiek lid

7 nov 2007
    2.717
    0
    36
    beveiliger
    friesland
    ik vind de reacties hier wel wat fel.
    ik bedoel kunnen jullie hier met zijn allen door het beeldscherm heem kijken. en bij hun de situatie beoordelen.
    ik denk dat de moeder altijd zelf het kindje nog het beste kent.
    en toen ik 2 was ging ik ook alleen naar de speeltuin en dat was 3 straten verder op. maar mijn moeder kon daar gewoon op vertrouwen ik ging naar de speeltuin en keek goed uit ik moest ook nog een weg over en als ik geen zin meer had of moest plassen dan kwam ik gewoon weer terug.
    ja meiden sommigen zijn gewoon zo vroeg vertrouwd alleen en de anderen hebben hun moeder wat langer nodig.
    maar jullie zijn niet degenen die haar hier op kunnen beoordelen echt vreselijk vind ik dat!
    die speeltuin is notabene bij hun achter huis!!!!!!!!!!!!!!!!!!

en als ik naar mijn zoon zie die is 1 jaar en 8 maand nou die kan met 2.5 ook echt wel alleen naar de speeltuin.

13. mamaSuusenTessa

mamaSuusenTessa Bekend lid

8 okt 2010
    893
    0
    16
    NULL
    Eindhoven
    Ik geloof dat TS om een mening vraagt,en die geef ik.Dat jij het beoordelen noemt,zegt misschien meer over jou.
    Ik vind het gewoon vreemd dat ze het vertrouwen in een kind van 3 is verloren.De verantwoordelijkheid kan je nooit(!) bij een kind van 3 leggen,maar bij haar en haar oppas.

14. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Wij hebben ook zo'n hofje hier schuin voor, maar dan nog ben ik voor heel goed blijven uitleggen. Voor je dochter is het ook heel wat dat ze weg is gelopen en zomaar ergens anders heen ging. Ik denk dat dat al wel behoorlijk indruk heeft gemaakt. Ik zou het haar gewoon goed op het hart drukken.

Julia zal met die leeftijd ook wel naar de speeltuin gaan alleen, maar daar heb ik vanaf de keuken direct zicht op, dus dat vind ik wel echt anders. Ik weet niet hoe dat bij jullie oppas is, maar ik snap wel dat de situatie kan ontstaan.

Hopelijk kun je haar zelf ook goed uitleggen hoe of wat, en begrijpt ze snel dat ze echt bij de oppas moet blijven. Dat is ook lastig, om zo buiten te begrijpen dat je echt bij de oppas in de buurt moet blijven en niet naar huis kunt gaan!

15. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik wist dat ze tegenwoordig snel zelfstandig moesten worden, maar dit vind ik wel wat overdreven. ik vind ook dat de schuld eerder bij de opasser en de ouders ligt, dan bij het kindje. die vind ik uitermate slim eigenlijk, dat ze thuis niemand aantrof en toen naar oma ging om water te halen, omdat haar dat de beste oplossing leek.ze raakte niet eens afgeleid van haar oorspronkelijke opdracht toen het anders liep dan ze dacht.

ik denk dat je je dochter best kunt vertrouwen heel goed zelfs als ik dit zie met dit voorbeeld. maar dat jullie meer leeftijdsgericht moeten gaan denken, als je dingen van haar verwacht.

16. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    ho ho ho!!!!!
    ik zeg niet dat ik de verantwoordelijkheid bij alyssa leg!!!
    ik heb niemand om een mening gevraagt, ik heb gevraagt om ervaring, en dat is in mijn ogen iets anders dan een mening!!!!

alyssa is een meisje dat je normaal gesproken daarin wel kan vertrouwen.
    ik heb ook uitgelegt hoe het kwam dat ze naar huis liep (ander meisje zei dat ze thuis water moest gaan halen).

dat er ouders zijn die 3jr te jong vinden om alleen in de speeltuin (die omringt is door huizen en je door een steegje moet verlaten) snap ik.
    maar probeer mij ook te begrijpen dat ik enorm geschrokken ben omdat ik dit niet van haar verwachtte.

in overleg met mn oppas mocht ze van mij (en mijn man) daar samen met de andere kinderen in de speeltuin spelen.
    van te voren hebben we met de oppas en alyssa de straf besproken wat betreft weglopen.
    we herhalen dit ook regelmatig en vragen regelmatig of ze nog weet wat er gebeurt als ze wegloopt.
    ze weet dan te vertellen dat ze dan niet meer in de speeltuin mag spelen, dus lijkt me duidelijk dat ze het snapt.

ik zou het fijn vinden als jullie me niet meer zo fel aanvallen.

ik vroeg alleen maar of er iemand ervaring mee had.

liefs doris

17. me83

me83 Niet meer actief

het verschilt denk ik per kind of ze zelfstandig met kinderen spelen of niet.. je weet zelf het beste wat je kind kan of niet..

ben altijd alleen heel bezorgt dat er een vreemde vent rondloopt en je kind meeneemt..hopelijk word er daar wel goed op gelet want in een oogwenk zijn ze weg.. (dit bedoel ik niet als aanval maar puur uit bezorgheid!!)

18. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    van die vreemde vent begrijp ik, ben ik nu ook wel extra bezorgt om.
    ik denk alleen dat de leeftijd dan niet zoveel uitmaakt.
    je hoort ook wel verhalen van kinderen die al in groep 6 (bv) zitten en zo`n gek tegenkomen.
    ik denk dat we daar met zn alleen maar niet al te veel over moeten piekeren anders moeten we onze kids maar achter het huis laten spelen tot ze het huis uitgaan en dat kan ook weer niet.

liefs doris

19. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Was het wel echt weglopen ??
    In mijn ogen is ze gewoon water gaan halen en heeft zich lichtelijk vergist in de term "thuis"
    Dat betekend dus
    - ze kent de weg van de speeltuin naar huis (en dan nog naar oma toe)
    - en ze weet dat thuis bij mama is en niet bij de oppas ;)

Gewoon goed uitleggen dus dat als ze bij de oppas is dat mama en papa niet thuis zijn en ze dus naar de oppas moet lopen.
    Ze heeft zich vergist, ze is 3 dat kan gebeuren en voor je eigen gemoedsrust misschien even overleggen met de oppas dat ze er de komende tijd weer even bij moet blijven.

20. raspberry

raspberry Niet meer actief

@TS: denk dat jipper goede punten aanhaalt :)
    En begrijp ik het goed dat ze nu nog geen straf heeft gekregen, maar dat ze nu -nu ze weet dat dit dus niet mag- wel weet welke consequenties erop staan als ze het nu nog een keer doet? Dat lijkt mij prima namelijk. En ik moet zeggen, als ik je verhaal lees en de dingen die je dochtertje blijkbaar al kan, dat ik niet zou denken dat ze nog eens vanaf de oppas alleen naar huis gaat wandelen.... ;)

Wat betreft vertrouwen zul je meer bedoelen dat je weer even moet gaan ervaren dat dit soort dingen niet nog een keer zullen gebeuren, en dat zal met een week of wat echt wel weer OK zijn hoor ;)

Deel Deze Pagina