Ons dochter (woord in maart 3 jaar) is verslaafd aan melk. Ze drinkt zeker 1,5 liter op een dag en dan ook nog uit een fles. Af en toe wil ze wel wat water drinken, maar zelden. Altijd maar de fles met warme melk. Nu vind ik inmiddels wel dat ze van de fles af moet en ook gewoon water of sap moet gaan drinken. Maar hoe kan ik dat het beste aanpakken??? Hebben jullie tips?
Ik neem aan dat zij het niet zelf maakt hihi dus proberen 1 fles te vervangen door sap.. tuitbekertje.. of rietjes beker als ze dat makkelijker vind. gaat die goed, nog 1tje..
inderdaad gewoon ander drinken aanbieden en gewoon gaan kiezen voor tuitbekers, rietjesbekers of drinkbekers. Als ze dorst heeft, drinkt ze heus wel.
Of aanlengen met thee. En zeggen dat de flessen op zijn en dat ze voortaan gewoon uit een beker moet drinken. Ik vind persoonlijk wel dat ze dat toch al moet kunnen. Op een PSZ moet ze toch ook gewoon uit een beker drinken.
Niet meer geven, een paar dagen drama, dan over? Maar vooral doen waar jij zelf achter staat. Volgens mij is er niets mis met veel melk drinken maar uit de fles drinken is heel slecht voor de tandjes, dat snapt je kindje nu denk ik al wel als je het uitlegt. Overigens zijn die van mij "verslaafd" aan drinken uit pakjes maar dat varieert wat makkelijker (ik geef ze ook melk en water uit pakjes). Ze drinken ook gewoon uit een beker hoor.
ssgerdundt, niet om flauw te doen maar deze topics horen niet in de lounge. Zag je vorige topic ook al over papa, miscshien kan iemand deze ook verplaatsen?
Sorry voor het verkeerd plaatsen van dingen, zal beter opletten. Ons dochter kan idd. ook uit een gewone beker of tuitbeker drinken, doet ze op de PSZ ook, maar ik denk dat ze het gewoon lekker vind om uit de fles te drinken. Ik heb het idd. zelf in de hand. Zal kijken hoe ik het aanpak. Bedankt voor de tips
Ik weet dat wij toen ons broertje werd geboren (6 en 4 jaar) ook ineens weer uit de fles wilden drinken. Net als hij. Misschien langzaam afbouwen. Maar als ze het alleen thuis doet en verder ook uit een gewone beker drinkt zou ik er niet zo´n probleem van maken. Thuis is toch altijd even lekker kunnen doen wat je fijn vindt. En dan misschien lekker aanlengen met thee. heerlijk. Vonden wij altijd erg lekker thee met melk.
Ik zou de fles ook gewoon wegdoen. Mijn zoontje vond tot 17 maanden de fles ook makkelijk. En dronk ook niet zo goed uit andere (tuit) bekers. Toen toch de fles weggedaan, omdat het voor het KDV niet handig was. En na 2 dagen piepen was het over. Het was een gewoonte geworden, maar was prima af te leren. Ik merkte ook dat hij toen minder melk ging drinken. Uit de fles kreeg hij het heel makkelijk, maar uit de beker was dat moeilijker. Dus dronk hij automatisch wat minder. Eet ze verder wel goed, want 1,5 liter is echt heel veel. Normaal is de max 500cc. Melk bevat melksuikers/vetten, en dat vult best wel. Dus ander eten hoeft dan niet zonodig meer.. Of misschien iets als een smoothie proberen? Wat fruit, wel met een scheut melk. Leuk om samen te maken. Gezond en lekker om te drinken.. Wij hebben hier nu liefst 3 zuivelmomenten: melk bij het ontbijt (pap, of beker), melk bij de boterham, toetje na het eten. Dan zitten we ruim op de 300cc die geadviseerd wordt..
Ik vind die hoeveelheid wel erg hoog ook hoor. En die fles...tja ik denk dat je daar zelf ook je twijfels wel over hebt. Ik zou denk ik de fles (als ze daar echt zo aan hecht) reserveren voor 1 moment op de dag, en de rest van de dag is de fles gewoon 'kwijt'. Tegen een kind van 3 jaar kun je ook rustig zeggen dat ze te oud zijn voor het een en groot genoeg zijn voor het ander, op die leeftijd snappen ze al veel en kun je al veel uitleggen.
Als ze het op het kdv wel kan uit een beker, dan kan ze dat thuis dus ook! Smoesjes verzinnen als fles kwijt ben ik geen voorstander van; de ene keer wel fles en de andere keer niet lijkt me verwarrend. Gewoon belonen als ze goed uit haar beker drinkt! 300 ml. melk is overigens meer dan genoeg voor een kind van 3. Als je daarnaast 50 gram vlees of vis of vleesvervanger geeft en 1 boterham met kaas kom je al aan de benodigde eiwitten. Meer is overbodig en een zware belasting voor de nieren.