Hallo mama's Eind van de maand word onze tweeling een jaar. Dus al bijna een jaar borstvoeding in zicht Maar ik moet zo ook weer in de nacht stand-by voor het werk. Ik kolf nog steeds tussen de middag. Maar langzaam aan merk ik dat ik dat niet zo handig meer vind dat mijn werkdagen hierdoor langer zijn. Kolven is nu eigen tijd namelijk. Allemaal wel te doen hoor. Maar wanneer stop ik ermee...Ze mogen natuurlijk ook andere dingen. Ik wil best nog een poosje door gaan met voeden. Helaas moet er ook gewerkt worden en is er minder ruimte voor op verzoek voeden. Afbouwen kost heel veel moeite ivm de vele melk. En in de nacht komt Lotte nog geregeld drinken. Dat vind ik nu wel zwaar worden. Dus met een beetje pech heb ik bij een nachtdienst ook geen slaap ( ik slaap met de werk telefoon naast me, als ik gebeld word moet ik weg). Ben zo bang dat als ze drinkt en slaperig word de telefoon gaat en ik haar toch wat abrupt moet los maken van de borst. Kortom, ik wil kolven afbouwen, maar voeden niet perse. Hoe doen jullie dat? Gr Iris
Meestal na een jaar kun je vrij gemakkelijk stoppen met kolven. Stabiele productie noemen ze dat , echt gewoon vraag/aanbod, daar passen je borsten zich dan op aan. Kun je rustig 12-24 uur zonder voeden/kolven en dan zonder problemen voldoende hebben om op verzoek te geven. Kindjes eten/drinken ook andere dingen en melk is niet meer grootste bestanddeel van hun dieet. Ik ben bij middelste met 14 mnd gestopt met kolven, in mijn afwezigheid kreeg ze yoghurt, water, sap, boterham etc. Bij de jongste gestopt met 10 mnd. Gewoon op verzoek blijven voeden als ik wel thuis was, nooit problemen gehad. Genoeg melk, geen stuwing... Dat was juist het grote voordeel van langvoeden, veel meer lusten en minder lasten . Ik heb gewoon gestopt met kolven (deed het nog 1 keer per werkdag) en alleen de eerste dag een beetje volle borsten gehad aan eind van werkdag, maar verder niets gemerkt. Ik herken het gevoel dat je denkt 'hoe moet dat dan, gaat het wel goed??' maar je moet gewoon uit proberen. Als het niet goed werkt voor je, kun je altijd weer iets anders verzinnen.
Dank je voor je reactie. Ben zo bang dat ik een ontsteking krijg. Was met minder kolven al😞 Heb snel stuwing overdag. Echt bizar. Terwijl ze dan minder vaak drinken en de avond veel. Toch maar eens proberen dan. Kolf maar mee voor de zekerheid
Ik kan me voorstellen dat het bij een tweeling wel ietsje anders is, , tenslotte maak je 2 keer zoveel melk aan, dan zul je ook vast eerder stuwing merken... Maar het lijkt mij dat het ook bij een tweeling mogelijk moet zijn om zonder kolf te blijven voeden? Proberen, dat is de enige mogelijkheid, anders weet je het niet... Succes! (en als het niet naar wens verloopt, dan weet je dat ook en kan het weer makkelijker zijn om het kolven vol te houden)
Wat je kan doen is je kolf gewoon meenemen en als de druk toch te groot wordt alleen even de druk eraf kolven. Dus maar 1 of 2 minuten kolven.