nouja ik wilde alleen maar duidelijk maken dat het dus ook nog niet zoveel is en dat ze ook geen hele zinnen zegt hoor... een paar woordjes... maar ik zou me daar zelf niet zo ontzettend druk over maken denk ik... dat komt vanzelf wel en je zou veel moeten oefenen, en bij alles wat een kind in gebarentaal zegt of wat wil hebben steeds de woorden erbij blijven zeggen, en vragende dingen stellen.... hoorde net nog van een moeder die haar zoon voor het eerst naar de psz heeft mogen brengen en hij praat nog geen 1 woord, wat bleek nou hij was gewoon te lui.. alles werd toch wel voor hem gedaan nog voordat hij iets kon zeggen... maar hij kan het dus wel en wist het ook wel... misschien dat het jochie wat meer in aanraking moet komen met andere kinderen?? en dan ziet en hoort hoe zij dat doen? kan heel goed werken voor sommige kinderen.. als je zelf echt het idee hebt dat er iets niet klopt zou ik dat melden bij het cb en zij kunnen je doorverwijzen...
Eigenlijk maakte ik me geen zorgen om mijn manneke van bijna 2. Maar vanmiddag was ik bij het CB voor een verlate prik, toen ze opmerkte dat hij totaal niet sprak. Ja, alleen Pappa zegt hij. Ze vroeg me of hij dingen aanwijst---- Nee Kan hij lichaamdelen aanwijzen---nee begrijpt hij bv. Jas aan----nee... Idd nu valt het me op dat hij zulke simpele dingen niet begrijpt. Hoeveel kids begrijpen als je zegt: Waar is papa? Vaak kijken ze dan naar de deur, tenminste dat was bij mijn oudste wel het geval. Maar Marijn doet dat dus echt niet.. Hij heeft vaak last van zijn oren, dus misschien hoort hij slecht... Misschien hoort hij alleen het gebrom van ons praten, maar de taal niet, zeg maar. Tjah.. dan vind ik het niet gek dat hij niet veel praat. Ik heb nu een verwijzing naar de huisarts... dus w.s wordt het de KNO.. Ik heb wel de laatste tijd veel gezegd, dat ik vind dat hij zo klein is vergeleken met andere kinderen van zijn leeftijd. Ik bedoel niet lengte, maar taal/spraakontwikkelijk... Hij lijkt jongen daardoor... Echt nog een baby... Motorisch is er niets aan de hand... Ff afwachten dus..
Dat klinkt idd wel als iets waar andere problemen achter weg zullen komen. Fijn dat je een doorverwijzing hebt! @Kisbaba: hoe is het inmiddels? Hebben de tips om hem wat minder snel te 'begrijpen' geholpen? Ik las dat een paar meiden hier aangaven dat er pas vanaf 4 jaar iets mogelijk is bij logopedie, maar dat klopt toch echt niet. Dat zal bij bepaalde problemen misschien het geval zijn, maar niet overal. Mijn nichtje is 3 en krijgt momenteel logopedie, omdat ze haar woorden erg slecht uitspreekt, (wel normale woordenschat dus, maar het komt erg krom d'r bekkie uit, slecht te verstaan als je d'r niet kent). Bovendien vind ik dat geen handig argument om maar af te blijven wachten... Hij is gewoon laat en de meeste kids zijn eerder, (behoorlijk wat eerder). Er hoeft idd niets aan de hand te zijn, maar dat weet je pas als je daar een professional naar laat kijken. Persoonlijk zou ik liever wat te snel bij het CB aan de lijn hangen om het hierover te hebben, dan dat ik het afwacht en uiteindelijk blijkt dat er echt iets aan de hand is en het door te laat actie ondernemen, lastig wordt om de achterstand in te halen, (dan heeft ie gelijk een handicap in het sociale verkeer op school straks). Zeker als ie dus op maar een paar woordjes blijft hangen, zou ik gewoon het CB eens bellen om te overleggen!
Hoi dames Ik breek maar even in, in deze topic Andro is 18 maanden, maar zegt ook vrij weinig. Ik herken zo wat hier staat, ik "begrijp" hem en doe wat hij wil. Nu zeggen jullie dat je niet moet toegeven en gewoon doen alsof je hem niet begrijpt. Als ik dat doe wordt mijn ventje "boos". Hoe kan ik daar dan het beste me omgaan. Alle tips zijn welkom
In plaats van meteen te doen wat hij bedoel, even vragen wat hij bedoelt. Dus als hij bv. naar de pindakaas wijst en dan bv. 'uhuh' zegt, dan kan je aan hem vragen: wil je pindakaas op brood? Vaak nemen ze het dan vanzelf over en gaan ze 'pindakaas' zeggen. Als je eenmaal weet dat ze het kunnen zeggen, niet eerder geven dan wanneer ze het zeggen (en je ziet dan vanzelf wel of ze het nog weten of het vergeten zijn. Dan moet je ze even helpen). Maar met 18 maanden niet praten is heel normaal hoor volgens mij, Eva zei toen ook nog niet zoveel, dat kwam 1 a 2 maanden later en toen ging het ook héél snel!
@snoopy1978 Wat een leuke filmpjes van eva en zo schattig Volgens mij is mijn ventje gewoon een boef. Vaak hoor je een woord een paar keer en dan vertikt hij het om het weer te zeggen, de boef We wachten af en gaan proberen om niet overal en vooral op DA te reageren
Dank je wel Ik herken het wel hoor, Eva kon met 7 maanden mama zeggen (dan zei ze me na), maar vanaf ongeveer 1 jaar noemde ze mij papa, met anderhalf jaar ook nog, je zag gewoon aan dat koppie dat ze expres geen mama zei . Vlak daarna was ik gelukkig wel gewoon weer mama
Buiten de goeie tips die hier gegeven worden wil ik toch ook even aanhaken bij Merijn. Er kunnen heel veel oorzaken van laat praten zijn (waarbij 18 maanden een heel verschil is met twee jaar). Wij als mama kunnen hier vanachter de computer niet zien of er iets is wat het kind belemmert in het praten, zoals bijvoorbeeld een verkeerde stand van de tong of wat dan ook. Zelfs een deskundige kan dat niet vanachter een computer zien. Ik pleit met dit soort dingen (net als met heel laat lopen en dat soort dingen) dus ook voor het even door iemand die deskundig is laten beoordelen. Dan weet ik bijna zeker dat ik ofwel terecht gerust gesteld wordt of dat ik naar de juiste deskundige doorverwezen wordt. Zelf ben je deskundige over je eigen kind, een deskundige heeft alleen net weer wat meer verstand van de ontwikkeling die passend is bij de leeftijd. Yake: Ik vond dit niet zo ongenuanceerd hoor! Ik ben het geheel met Merijn eens. Daarbij wil ik nog even een kleine opmerking plaatsen op jouw berichtje: Woorden die op drie handen te tellen zijn, zijn toch al tussen de 10 en 15 woordjes. Daar kun je al beter uithalen of het kind het uberhaupt lukt om te praten dan wanneer het kind alleen mama en papa kan zeggen, wat toevallig ook nog de twee woorden zijn waar weinig mondmotoriek voor nodig is. Dat schijnt ook de reden te zijn dat mama mama heet en papa papa. Het schijnt in veel talen de makkelijkst uit te spreken woorden te zijn.
Een logopedist kan wél kijken of er een oorzaak is van het late praten. Een goede logopedist controleert alle factoren grondig en wanneer blijkt dat er verder niets aan de hand is zal de logopedist je waarschijnlijk inderdaad weer gerustgesteld naar huis sturen.