Wat doe jij als je kind avondeten weigert?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mama1978, 14 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama1978

Mama1978 Actief lid

10 jun 2009
    348
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik zit een beetje met een vervelende situatie.
    Mijn zoontje wil iedere keer geen avondeten. Heel zelden wel een dag, maar meestal niet. We hebben al van alles geprobeerd: een beloningslijst, op de gang zetten, wel toetje, geen toetje... Het gaat ons er niet om dat hij bergen eet, maar in ieder geval een hapje proeft.

We vinden echter dat als onze dochter vreselijk haar best doet om te eten (wat ook echt niet van een leien dakje is gegaan) en ze beloond wordt met een ijsje, het niet eerlijk is als haar broertje ook gewoon maar een ijsje krijgt zonder dat hij een hap gegeten heeft. Ik ga hem geen ijs geven op een lege maag, dat vertik ik. Dan gaat hij alleen nog maar voor het toetje iedere keer en vult hij zo toch zijn maag. Maar ik vind ook niet dat mijn dochter daar de dupe van moet zijn, dus die krijgt wel een ijsje.

Maar ja, ik vind het ook een vreselijk idee dat hij dus met een lege maag naar bed gaat. Hij moet toch wel honger hebben? Wat zouden jullie doen? Een broodje aanbieden ofzo? Het vult de maag wel natuurlijk, maar hij moet niet leren dat hij maar wat anders mag in plaats van te proeven wat de pot schaft toch? Help...!

2. koekie monster

koekie monster Niet meer actief

ik ken het. ik heb ook alles geprobeerd maar niks hielp. uiteindelijk heb ik hem een toetje uit laten zoeken (vaker gedaan, maar hielp toen niet) en toen at hij heel zijn bord leeg. waar ik ook op let is dat hij niet teveel tussendoortjes krijg. wat nu ook helpt hij is helemaal dol van disney junior. als hij heeft gegeten mag hij dat kijken. maar het gaat op en af. succes

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Volle kwark of volken yoghurt aanbieden net verder niets. Het gaat vanzelf over.

Geen strijd.. maar dus ook niet belonen (met ijs... Ook dus niet je dochter)

4. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Niks. Blijven aanbieden en wil ze niet, dan niet. Ik zorg er sowieso voor dat ze overdag genoeg binnen krijgt (tomaatjes, komkommer, stukjes paprika, fruit, bruin brood, kaas/worst/zuivel) dus ondervoed zal ze niet raken.
    En een toetje krijgt ze ook gewoon. Wat ik wel af en toe wel eens wil doen is iets extra's bij het toetje doen (van die balletjes erop bijvoorbeeld) als ze goed eet.
    Ik vind het vooral belangrijk dat er geen negatieve lading aan het eten komt door te gaan zitten dwingen en pushen. En dat betekent dat ze soms goed eet, soms wat minder en soms niks. Ik ben er van overtuigd dat dat vanzelf goed komt.

5. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

8 jan 2009
    772
    0
    16
    Eerder warm eten helpt hier al iets. Als ze al moe zijn, kunnen ze vaak niets meer hebben en hebben ze ook geen trek.

Vandaag aten we bloemkool maar mijn dochter weigerde terwijl ze dat normaal heel lekker vindt. Heb toch verplicht 10 happen te eten omdat ik zeker wist dat ze het wel lust. Maar dat doe ik niet als we iets nieuws eten.

6. Theepot

Theepot Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.447
    0
    36
    Zuid Holland
    Hier eet dochter ook heel slecht..... Ze eet meer niet dan wel 's avonds.
    Wanneer ze echt niks wilt eten en ook niet wilt proeven gaat ze net zo makkelijk zonder eten naar bed hoor, ze is er ook nog nooit om wakker geworden.
    Wanneer ze een goede bui heeft en wel wat wilt eten krijgt ze ook een toetje. Maar ik heb maar een kind dus het probleem van een tweede kind wat wel goed eet heb ik niet.

7. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ja, hier net zo. Mijn dochtertje heeft 4 maanden lang ofzo zo'n fase gehad waarin ze niets of 3 happen avondeten nam. So be it. Ging vanzelf weer voorbij, sindsdien eet ze gewoon normaal.

8. nobodyswife

nobodyswife Actief lid

11 nov 2010
    290
    0
    0
    Wil ze niet, dan niet. Wil ze wel, ook prima.
    We schenken er totaal geen aandacht aan, ook niet als ze eens een keer wel wil eten. Toetje doe je haar ook geen plezier mee dus het is warme maaltijd of niets

9. sm1

sm1 Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.889
    115
    63
    Doe hier helemaal niks, en schenk er geen aandacht aan.
    Een normaal toetje (yoghurt of fruit) mogen ze wel altijd na het eten.

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Vanaf een jaar of 2 maakte ik een bordje voor in de koelkast.
    Hij kreeg dan wel een simpel toetje (yoghurt/kwark), en dan voor het slapen nog een kopje thee. Mocht hij gaan zeuren van de honger, dan stond er eerst dat bordje klaar om van te eten. En dan hoefde het echt niet veel te zijn, maar wel een paar happen. Ik geloof dat het 3 keer nodig is geweest, daarna at hij in ieder geval altijd wel een paar happen.

11. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Geloof me ik heb alles geprobeerd tot op mijn kop staan en alles. De enige die ik er mee had was mezelf. Sinds een drietal weken hebben we de regel dat uk eet wat wij eten en als hij zelfs helemaal niets proeft dat hij ook geen toet krijgt.
    Bij ons was het aandacht vragen. Sinds dat hij heeft gezien dat wij het meende was het na drie-vier dagen afgelopen en eet hij in ieder geval iets ... toetjes worden vanaf nu dus gewoon gegeven omdat hij weer is begonnen met eten.

Waar ik ook op let is een banaan laat in de middag dat vult natuurlijk te erg maar dat had ik niet zo in de gaten en dus vermijden we die na 15.00.

12. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    Hier helpt het enorm dat we tussen de middag warm eten. Dan eet ze echt tien keer beter als 's avonds. Dan is ze gewoon te moe om te eten. Dus waar je een mogelijkheid hebt om 's middags warm te eten zou ik dat zeker proberen als ik jou was.
    Verder vind ik dat goed eten de normaalste zaak van de wereld is, dus ik ben niet van het belonen. Wel is het leuk om van de maaltijd een heel gezellig samenzijn te maken, ongeacht of er goed of slecht gegeten wordt. Zo kun je bijv. van die leuke ijzeren bakvormen kopen waar je dan een eitje, kikker spinazie pannekoekjes, roze mega mindy bieten pannekoekjes in kunt bakken. Zolang het leuk is om te samen te eten en je zorgt dat ze niet te moe zijn, dan komt het op den duur vanzelf goed. In ieder geval niets forceren.

13. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Wij eten om die reden geen toetje direct na het eten maar voor het slapen gaan nog een bakje yoghurt of kwark.
    Over wel of niet eten doen wij dus ook totaal niet moeilijk, vanaf begin af aan nooit gedaan. Er zijn dagen dat ik niet eens in de gaten heb hoeveel ze gegeten heeft. Maar onze dochter is een hele goede eter, en ik denk zelf echt doordat er helemaal gene druk achter zit.
    Ze lust alles, eet eigenlijk bijna altijd haar bordje leeg en als ze dat een keer niet doet is dat ook prima, ik heb soms ook geen zin of minder honger. Heeft ze direct na het eten wel weer honger dan zet ik haar bordje alsnog op de salontafel en kan ze nog wat eten. Ze krijgt dus niets anders. En voor het slapen gaan mag ze dan een toetje. (wij eten om 18.30 meestal en ze gaat 19.30 naar bed dus zoveel tijd zit er niet tussen)

14. Loesjuh

Loesjuh Niet meer actief

Wat ik zelf zou doen, als hij zo te lezen wel komkommer/tomaatjes/stukjes paprika eet, dit verschuiven naar het avondeten en dit op zijn bordje leggen. Als hij dit eet, bijv een keer wat rauwe pasta erbij leggen. Gewoon een paar stukjes. Hier ook een slechte eter en zorg eigenlijk altijd dat ik tomaatjes/komkommer op tafel heb staan, dan weet ik zeker dat ze wat eet.

15. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier krijgt ze ook niks anders of zo... Dan maar met lege maag naar bed! Is hier tot nu toe nog niet zo vaak gebeurd.
    Heb hier ook nog nooit 'beloond' met een lekker toetje (ijs oid). Eten is eigenlijk een heel normaal iets en hoeft (naar mijn idee) niet beloond te worden met zo iets bijzonders! Maar kan me ook voorstellen dat je soms moedeloos wordt en van alles aan grijpt om hem maar te laten eten.

Hier is al ze al heel blij met een schaaltje volle franse kwark met een scheut diksap.
    Als ze niet veel heeft gegeten kan ze een appel/peer/banaan krijgen, of wat kale kwark of yoghurt!

16. Clapat

Clapat Fanatiek lid

10 mrt 2009
    1.059
    17
    38
    Duitsland
    1 keer heb ik vlees in vormpjes gekocht en sindsdien wil ze niks anders meer...
    Ze krijgt terug eten in "normale" vorm en daar blijft het bij. Bij ons komt nooit meer figureneten op tafel!!!
    Sindsdien heb ik van een goede eter zelf verandert in een slechte eter!
    Hier geldt de regel: er wordt gegeten wat op tafel komt.
    Eet ze het niet... pech gehad! Ook geen toetje dan!
    Het kan natuurlijk zijn dat ze echt iets niet lust, en dan hoeft ze het ook niet te eten. Maar een gekookte aardappel of pasta, smaakt altijd hetzelfde, dus dan moet ze niet afkomen dat ze net dat een keer niet lust.

17. Bri

Bri Niet meer actief

Ik doe helemaal niks als een van beide een keer niks wil eten. En vaker dan 'een keer' gebeurt het hier eigenlijk niet. Soms eten ze heel weinig, maar helemaal niks komt vrijwel nooit voor.

We hebben alleen wel als regel dat je geen toetje krijgt als je bord niet (bijna) leeg is. Prima als je niet wilt eten, maar dan hoef je ook geen toetje.
    Met oudste hebben we het een keer gehad dat hij 's avonds nog ging zeuren om eten, terwijl hij al in pyjama in bed lag. Dat is dan heel jammer de bammer, maar je krijgt dan niet alsnog eten als je al naar bed wordt gebracht (als hij er nog om zou vragen terwijl hij nog beneden was, dan zou het nog kunnen dat hij wat eet van het avondeten - dus zeker niet iets anders!). Vooraf uitleggen dat dat de consequentie is als je niet eet, en je daaraan houden.

Wat in elk geval goed werkte: laat ze helpen met het eten koken. Laat ze alles zien en voor zover mogelijk proeven tijdens het koken. Dat wekt heel veel interesse, en ze proberen dan veel meer uit dan wanneer ze alleen een kant en klaar bordje voor zich krijgen.

Maar goed. Ik heb misschien makkelijk praten, omdat ik eigenlijk heel makkelijke eters heb. Als ze dan eens een paar dagen niet verder komen dan 2 happen avondeten maak ik me daar geen zorgen over.

18. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Ik zie toetje niet als een beloning, maar als iets wat bij het eten hoort. zal dan sowieso het toetje wel aanbieden.

En verder, als ze niet willen dan niet. Ze krijgen wel een keer trek.

Overdag proberen er wat meer fruit en extra boterham in te krijgen?

zal er geen strijd van maken.

Emma wil heel af en toe niet. Dan vragen we haar wel te proeven, dat dpet ze meestal en vaak wil ze het dan wel. Zo niet, dan niet. Morgen weer een dag.

19. Bri

Bri Niet meer actief

Ik zie een toetje ook niet als een beloning (en het leegeten van je bord niet als een prestatie), maar wel als iets extra's. Niet als iets wat je eet omdat je nog honger hebt, terwijl al je groente nog op je bord ligt.

20. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Nietz bijzonders.
    Tussen 2,5 en 3 jaar werd hier amper gegeten. Wel een licht kind, maar ze viel niet af. Overdag at ze goed.
    Geen aandacht geschonken aan niet eten. Toetje is hier standaard, omdat het een onderdeel van de maaltijd is (anders te weinig zuivel).

Sinds ze 3 is eet ze heel goed. Soms, als het eten er anders uit ziet (bv eenpansgerecht) wil ze weigeren maar ze heeft nu de leeftijd (vind ik) om dan van alles 1 hapje te proeven, dit moet dan van ons. Vaak vind ze het dan wel lekker en eet er van.

Deel Deze Pagina