verlof als gastouder

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by JTLKIM, Dec 27, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. JTLKIM

JTLKIM Actief lid

Nov 23, 2012
    157
    0
    0
    Hallo,

Ik zit even met een vraag over zwangerschapsverlof als ik een eigen onderneming heb.
    Als gastouder weet ik dat je ook recht hebt op verlof. En dan of je eigen met een maximaal.van het minimum van rond de 1000 euro.
    Ik sta ook ingeschreven bij de KVK.
    nu vraag ik mij af, kan ik ook bijv 6 weken hiervan gebruiken ipv 16 weken.

aangezien ik thuis werk heb ik niet zoveel weken nodig. En wil zo lang mogelijk tot aan de bevalling door werken.

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is.

Groeten Kim

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Kim,

Zowel de WAZO-uitkering (verlof voor werknemers) als de ZEZ-uitkering (verlof voor zelfstandigen) geeft recht op minimaal 16 weken verlof. Je hoeft in deze periode niet te werken.

Je mag echter wel werken tijdens het verlof, als je dat graag wilt. Houd er wel rekening mee, dat je volgens de Arbeidstijdenwet niet mag werken in de periode van 4 weken voor je uitgerekende datum tot 6 weken na de bevalling.

Actuele informatie over het verlof vind je op hier. In deze brochure van Rijksoverheid vind je informatie over de Arbeidstijdenwet.

Ik wens je alvast een fijn verlof.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. JTLKIM

JTLKIM Actief lid

Nov 23, 2012
    157
    0
    0
    Bedankt voor de uitleg.
    Hoe zit het dan met de inkomsten die ik ontvang van mijn werk, als ik ook nog ZEZ-uitkering ontvang?
    Dan zou ik in principe dubbel inkomen hebben een paar weken.

groeten Kim

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Kim,

Volgens de Arbeidstijdenwet mag je niet werken in de 4 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum en in de 6 weken na de bevalling.

Als je buiten deze periode, maar in je zwangerschaps- en bevallingsverlof gaat werken, dan heeft dit geen gevolgen voor je ZEZ-uitkering

Het klopt dus dat je dan een aantal weken 'dubbel' inkomen kunt hebben.

Ik wens je een fijn verlof en een goed 2013.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page