hallo, mijn naam is Maria. Ik heb mij op 19 november 2013 ziek gemeld en ben ziek gebleven tot mn zwangerschapsverlof. Aansluitend aan mijn zwangerschapsverlof heb ik mij weer ziek gemeld. (wel boventallig gewerkt een aantal uur een aantal maanden, maar op 100% ziek blijven staan) De periode van loondoorbetalingsplicht wordt bij zwangerschap verlengd met de periode van zwangerschapsverlof heb ik begrepen. De loondoorbetalingsplicht loopt bij mij dus 2 jaar en 4 maanden na de eerste ziektedag af. Dat is op 19 maart 2016. Mijn werkgever zegt het volgende : Een werkgever mag uitstel van de loondoorbetalingsplicht aanvragen en daarmee de periode van loondoorbetalingsplicht verlengen. Maar dit geldt niet als er sprake is van een ziektewetuitkering. En dat is bij mij het geval omdat ik ziek bent als gevolg van zwangerschap en/of bevalling. Dit is zo omdat UWV feitelijk mijn loon tijdens ziekte betaald. De conclusie is dus dat de WIA-aanvraag niet uitgesteld kan worden. Waarschijnlijk ontvang je de formulieren om de WIA-aanvraag in te dienen aan het einde van dit jaar (2015). Dit is wat mijn werkgever zegt.... Mijn eerste vraag is klopt dit ?? Mijn tweede vraag, ik ben ziek ten aanzien van zwangerschap (post partum depressie). Daarvoor ben ik inmiddels 3,5 dag per week opgenomen in een GGZ instelling. Dit is een traject van een jaar. Ik ben daar juni 2015 begonnen, en moet dus tot juni 2016. Daarmee weet ik dus nu al zeker dat ik geen 70% aan het werk kan zijn op het moment wanneer de WIA aanvraag gaat lopen/beoordeeld gaat worden. Ik werk als leidinggevende binnen een bepaald bedrijf. Kan het UWV beoordelen of zeggen dat ik dan wellicht in maart 2016 nog niet geschikt ben voor de functie van leidinggevende maar wel voor de functie van opererend personeel op de werkvloer bijvoorbeeld ? Of beoordeeld het UWV puur voor de aanvraag van de WIA op de functie in het bedrijf wat je hebt (had). neemt de UWV arts in zijn beoordeling mee, dat ik tot aan juni 2016 iniedergeval bij de GGZ ben maar daarna wellicht langzaamaan wel weer mogelijkheden heb om mijn oude functie op te pakken ? (dat is wel de verwachting van GGZ behandelaren, en Bedrijfsarts) Of is 2 jaar ziek, 2 jaar ziek, jammer dan. Wettelijke periode is voorbij..... Ontslagtoekenning wordt toegekend aan werkgever. Beetje jammer zou dat zijn als de verwachting is dat je weer hersteld, (alleen dat net ff iets langer duurt.) wanneer ik de UWV arts besluit ontslagtoestemming te verlenen aan mijn werkgever vanwege mijn 2 jaar ziek, heb ik dan recht op een transitie vergoeding ? (ondanks dat ik ook een WIA uitkering krijg) Ik werk 15 jaar bij mn werkgever en stel ik heb dan dadelijk geen werkgever meer en een WIA uitkering. Wat dan ? Dan moet ik zodra ik weer beter (genoeg) ben, of deels beter genoeg, solliciteren begrijp ik dat goed ? Kijkt een UWV arts dan alleen maar naar mijn capaciteiten en opleidingen, of neemt deze ook een stukje prive situatie hierin mee. (ik werkte op bepaalde tijden vanwege onze 2 zorgintensieve kinderen met autisme, deze hebben smorgens meer aansturing nodig, en vanwege speciaal onderwijs andere schooltijden dan regulier onderwijs, daarom was ik ook zo blij met mijn baan, waarin ik veel vrijheid had) Laatste vraag ; mijns inziens doen mijn werkgever en bedrijfsarts nagenoeg niets aan mijn reintegratie. Ik ben zelf degene die contact moet opnemen, aan de bel trekt om even te vertellen hoe het met me gaat. Als ik aan het werk boventallig om te proberen wil mag dat niet, omdat ik daar niet klaar voor ben, daarnaast is dat teveel zeggen zij. ik werkte 3,5 dgn binnen het bedrijf. zit nu al 3,5 dgn in behandeling. Ik heb de (bijna) afgelopen 2 jaar 1x een bloemetje gehad, zijn ze 2x mijn verjaardag vergeten en ben ik niet uitgenodigd voor het teamuitje. Het lijkt wel alsof ik er niet toe doe meer, afgeschreven, vergeten. De formulieren plan van aanpak, 1e jaars evaluatie, etc. zijn allemaal amper ingevuld. Er zijn geen verslagen etc. Ik heb het idee dat mijn werkgever de periode van 2jr ziek af zit te wachten (ze hebben mijn functie al ingevuld en geen leidinggevende plek meer beschikbaar) zou ze dus mooi uitkomen als ik eruit mag. Is er een kans dat UWV de aanvraag afkeurd ? En dan mag ik dan voor een bepaalde periode langer in dienst blijven ? of krijgt mijn werkgever een boete van het UWV en ga ik alsnog uit dienst ? Sorry voor de hoeveelheid vragen, maar er komt nu zoveel op mijn pad, ik zie het allemaal niet meer zitten. wellicht helpt wat meer informatie mij weer verder.
Beste Maria, Je hebt een aantal vragen over de aanvraag en beoordeling WIA. Je vraagt wanneer je het aanvraagformulier voor de WIA-uitkering gaat ontvangen. Je ontvangt een brief dat je WIA kunt aanvragen als je 88 weken ziek bent. De aanvraag dien je dan uiterlijk in als je 93 weken ziek bent. Of beoordeeld het UWV puur voor de aanvraag van de WIA op de functie in het bedrijf wat je hebt (had). De verzekeringsarts beoordeelt wat je belastbaarheid is. Dus wat je nog wel kan. Daarna selecteert de arbeidsdeskundige welke functies nog door jou uitvoerbaar zijn. Het gemiddelde salaris wat je nog met deze functies kan verdienen wordt vergeleken met het salaris wat je verdiende voor je ziekte. Is het verschil groter dan 35% dan krijg je een WIA-uitkering toegekend. Neemt de UWV arts in zijn beoordeling mee, dat ik tot aan juni 2016 in ieder geval bij de GGZ ben maar daarna wellicht langzaamaan wel weer mogelijkheden heb om mijn oude functie op te pakken ? De arts beoordeelt je belastbaarheid op dat moment. Er kan wel sprake zijn van een beslissing waarin staat dat je na een bepaalde tijd wordt herbeoordeeld. Heb ik dan recht op een transitie vergoeding ? Ontslaat de werkgever je na 2 jaar ziekte? Dan moet hij jou een transitievergoeding betalen. De periode waarin je ziek bent geweest, telt mee voor de berekening van de hoogte van de transitievergoeding. Kijkt een UWV arts dan alleen bij het opleggen van de sollicitatieplicht naar mijn capaciteiten en opleidingen, of neemt deze ook een stukje privé situatie hierin mee. De arbeidsdeskundige van UWV bepaalt of jij een sollicitatieplicht krijgt en hoe vaak je dan moet solliciteren. De rapportage met functies die je nog wel kunt uitvoeren geeft een indicatie van het soort functies waarop je kunt solliciteren. Is er een kans dat UWV de aanvraag afkeurt ? En dan mag ik dan voor een bepaalde periode langer in dienst blijven ? Als UWV oordeelt dat je werkgever te weinig inspanningen heeft geleverd om jou te helpen re-integreren kan er een loonsanctie opgelegd worden. Dit kan maximaal 1 jaar duren. Tijdens dit jaar mag je niet ontslagen worden en moet de werkgever je salaris doorbetalen. Actuele informatie over de beoordeling en beslissing WIA-aanvraag vind je hier. Ik wens je een voorspoedig herstel. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Dankjewel voor de antwoorden, daar kan ik weer verder mee. Nog een vraag ; stel nou, het verschil is minder dan 35% , of de WIA wordt afgekeurd. Wat dan ??
Beste Maria, Je moet ten minste 35% arbeidsongeschikt verklaard worden om in aanmerking te komen voor WIA. Ben je minder dan 35% arbeidsongeschikt? Dan krijg je geen WIA, maar kun je WW krijgen als je werkgever het dienstverband beëindigt. Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare