Tips? Zelf slaaptijden dreumes veranderen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Boordevol, 28 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.170
    4.321
    113
    Beste dames,

Mijn zoontje van bijna anderhalf is altijd een slechte slaper geweest en nog steeds helaas. Hij wordt 's nachts nog vaak wakker, inmiddels neem ik dit voor lief. Ik weet niet meer hoe ik dit kan veranderen. Nu speelt echter het volgende probleem. Door de slopende nachten sliep hij tot een week geleden nog 2 keer per dag. Rond 11u een klein uurtje en dan rond 16/17u (hij kon dan echt niet meer) anderhalf uur ongeveer. Normaal kon hij dan rond 20u alsnog naar bed maar de afgelopen 2 weken maakte hij er een echt potje van want om 20u was hij met geen mogelijkheid meer tot slapen te krijgen. Gevolg: hij bleef tot 21u a 22u wakker. Toen ik het zat was heb ik dit sinds 3 dagen weten om te buigen naar het volgende. Overdag gaat hij niet eerder naar bed dan tussen 12 en 13u, hij slaapt dan anderhalf uur en daarna gaat hij pas om 19.30u naar bed. Hij slaapt dus nog maar 1 keer van ander half uur. Alleen is hij rond 10/11u dus echt chagerijnig van de slaap en rond 16/17u ook weer. Dan is het dus huilen, zeuren en jammeren. Ik vind het eigenlijk heel zielig om hem wakker te houden maar anders krijg ik hem niet op een normaal tijdstip in bed. Is dit wel goed wat ik doe? Wetende dat hij van die gebroken nachten echt moe is? En hoe moet ik dan met hem omgaan als hij zo lastig is door de slaap en hij me eigenlijk bijna smeekt om te laten slapen?

Ik hoop op tips. We doen dit sinds 3 dagen en het werkt wel. Misschien dat hij als hij dit ritme gewend is niet meer die 'huiluurtjes' heeft? Hij valt nu om half 8 als een blok in slaap (om vervolgens 2 uur later weer wakker te worden maar goed). Het gaat er om dat hij op tijd in bed ligt in plaats van tot 22u rond rent.

2. piemie

piemie Fanatiek lid

28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Tja lastig is dat, toen Tygo op 1 slaaplje over ging hadden wij het ook, dus ging ik rond half 11 even een boodaschapje doen oid. zodat hij er wel even uit was. Dan was ik rond half 12 terug en dan even tv kijken/samen spelen dan rustig aan een broodje en dan naar bed. Voordeel is wel dat hij 3 uur slaapt en we dus niet zo'n lange middag hebben als jullie. En als je hem dan aan het eind van de middag een half uurtje op bed legt? En dan op tijd wakker maken ofzo?
    Bij ons was het ook een beetje wennen nu heeft hij het niet meer. Het jengel uurtje aan het eind van de dag herken ik wel hoor, vandaag sliep hij van 1 tot 4 maar om half 6/6 uur is hij het toch weer zat en is het wat moeizaam allemaal. Ik ga dan met hem spelen of even de tuin in, lekker rustig aan in bad en om half 8 weer naar bed.

3. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.170
    4.321
    113
    Als ik hem rond 16u in bed doe en na een half uur wakker maak is hij eerst een kwartiertje huilerig maar vervolgens kan hij met dat half uurtje wel vooruit tot een uur of 22u! Erg he. Dus dat kan helaas echt niet. Ik probeer hem ook af te leiden maar 1,5u is ook erg weinig voor zo'n slechte slaper. Hij pakt helaas nooit zijn rust en gaat ook niet een keer 'bijtanken' ofzo na zoveel gebroken nachten.

4. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Lijkt me een hele goede manier hoor. Juist idd om half 11 nog wat leuks/interessants gaan doen, en dan gerust om half 12 middageten. Dat deed ik bij die overgang ook. Dan lag ze er om 12 uur in, en deed ze 1 langer slaapje. Nu wisselt het wel eens. Soms slaapt ze om half 1 meteen, soms ligt ze er om half 2 in en kletst ze nog een half uurtje. Soms slaapt ze ook 1,5 uur en soms 3,5 uur ;)

Ik zou dus zo doorgaan en de lastige momenten zo gemakkelijk mogelijk maken, dus afleiden en leuke dingen doen en dan gewoon heel vroeg op de middag z'n bed in. Hopelijk snapt hij het snel en gaat hij 's middags iets langer slapen (bevorderlijk voor de gezelligheid ;)).

5. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.170
    4.321
    113
    Ik ken mijn zoontje inmiddels goed genoeg om te weten dat hij niet langer dan die anderhalf uur gaat slapen helaas. Daar hoef ik dus niet op te hopen. Maar ben al blij te lezen dat ik het dus wel goed doe. Maar echt wat (NIET) slapen betreft is dit mannetje echt een uniek geval.

6. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.170
    4.321
    113
    Oh ja, vóór het slapen middageten heeft dan geen enkele zin. Als hij zo moe is wil hij abslouut niet eten.

7. piemie

piemie Fanatiek lid

28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Weet je ik denk dat je het hardstikke goed doet, je doet er alles aan om het hem zo gemakkelijk mogenlijk te maken.
    Weet je wat ik deed en nog steeds doe, een beetje een schama aan houden. Dus bv eerst 's ochtends het huishouden doen, dan om 10 uur een koekje en wat te drinken dan even op bezoek/boodschapje/kinderboerderij dan even tv kijken, rustig aan broodje eten en naar bed.
    En dan 's middags ook ong. een schema. Tygo houd nogal van het voorspelbare en wordt daar een stuk rustiger van.
    Hier helpt het wel die moeilijkere momenten te overbruggen. Is jouw zoontje vaak wakker 's nachts?

8. piemie

piemie Fanatiek lid

28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Nou dan lekker na het slapen een broodje, miss een stuk fruit ofzo rond 11 uur. Misschien doe je dat al hoor;)

Deel Deze Pagina