Ik had in principe altijd hb circa 6.3-6.7. Ook voor zwangerschap maar nooit last van. 1e zwangerschap mijn HB bij 30wk was ook 6.7 toen zeiden ze in zh dat het geen zin heeft ijzer extra geven mede omdat ik ok voel mede omdat het niet gaat werken zo snel tot bevalling. Na de bevalling (ks) had ik 5.4 vonden ze ook prima ik kreeg ook niets en herstelde erg verbazend snel. Nu dus mijn hb ook 6.7 en ik werd gebeld door zh dat er recept ijzertabletten voor mij ligt. Ik heb pas over 1.5 weer echo/controle bij arts. Ik twijfel of ik tabletten moet/wil nemen. Ik voel mij okey, wel moe maar dat komt ook door te weinig slaap. Ik had 1e zwangerschap een pre eclapsie na 32wk.
Ik zou het zeker wel slikken want hb 6,7 is niet heel laag maar zeker niet veel. bij mij ondernamen ze pas actie bij 5,4 maar ivm maagverkleining slaan ze niet aan.
Maar toch raar dat ik vorige keer van gyn het niet kreeg, hij vond het prima 6.7. Nu dys uitslag kwam voor verlooskundige (ik had controle 30wk bij vk zh omdat iedereen die via zh loopt dat doet), dus ze vond blijkbaar het nodig? Maar zou gyn het niet beter weten dan verlooskundige? Ik heb ook gewoon geen last van zou gewoon lage hb niet bij mijn horen ook buiten zwanger? Ik ben juist erg sportief, druk en levendig hihi buiten zwangerschap en heb ook 6.4 altijd. Floradix drankje zal ik zeker niet nemen moet ik spugen van zi vies bah. Tabletjes kan maar ik las veel bijwerkingen juist zoals moeheid,duizelig,misselijk, diaree
Ja het drankje is ook erg vies. Je bepaald uiteindelijk zelf of je het slikt maar de verloskundige houden meestal een bepaalde lijn aan. Ik had eerst altijd 6.8 daar werd niks van gezegd, was op het randje. Nu 6.7 en moet ineens dat drankje nemen. Dus denk dat voor verloskundige 6.8 het minimale is waar je op mag zitten. Zodra je daar onder komt ondernemen zij actie.
Ja denk ik alleen loop ik niet bij verlooskundige. Ik loop in zh en hier id protocol dat iedereen komt met 30wk bij vk bevalling te bespreken. Ik krijg keizersnede dus valt niets te bespreken maar dus ze handelt volgens haar richtlijnen. Artsen hebben blijkbaar andere? Kan mij voorstellen dar vk geen risicos wil nemen maar dat is niet bij mij van toepassing toch. Wat opvallend is dat pas met 30wk mijn buik werd voor het eerst gevoelt door vk. Artsen doen dat niet ze maken gewoon echo elk keer. Ik denk dat ik dan tot 17 juli wacht waneer ik afsprak met mijn gyn heb kan ik even overleggen. Denk week zal niets uitmaken. Anders moet ik extra alweer heen rijden voor recept op te halen
Ja dan kan je het beste even overleg hebben met je arts. Als hij het niet nodig vind zou ik er niet aan beginnen. Hij is tenslotte degene die jou begeleid tijdens je zwangerschap.
Ik slik nu 3 wk ferrogranulaat maar ik ben niet misselijk duizelig of dergelijke wel donkeredere ontlasting. Die bijwerkingen staan ook niet bij regelmatig maar bij zelden. Maar de gynaecoloog zal moeten beslissen en ik zou daarop afgaan
Okey dan wacht ik wel volgende week af. Maar st zegt hij: ja kan hoeft niet dus eigenlijk 50/50 zouden jullie dat doen? Ik weet niet is het net zoals vitaminen zeg maar alleen beter of is iets wat wel overwege niet in te nemen beter als net dringent nodig?
Wat je nu wel zou kunnen doen is ijzerrijk voedsel nemen, en vitamine C. Vitamine C zorgt ervoor dat het ijzer beter wordt opgenomen.
En je ijzerrijke voedsel niet innemen als je zuivel tot je neemt. laat daar minimaal 3u tussen zitten. Succes
Ik zou het niet nemen. Wat ik me kan herinneren had je altijd al een hb aan de lage kant toch. Daarbij, zo schokkend laag is hij niet. Volgens de richtlijn krijg je met 30 weken pas ijzerpillen met een hb lager dan 6,3. Ik zal het voor de zekerheid even voor je opzoeken. Liever floradix nemen of zo
Zoals ik al dacht. Met 30 weken zijn de deferentieswaarden 'normaal' tot een Hb van 6,3. Richting het einde van je zwangerschap stijgt hij meestal wel weer iets.
Dankje! Had floradix gekocht al in begin want was moe moe moe maar echt 1 ini mini slok ik moest gelijk overgeven zo vies is dat! Kon echt niet tegen..helaas... Ik wacht volgende week af afsprak met mijn gyn dan vraag ik waarom opeens nu wel tabletten en vorige keer niet toen ook 6.7 was.. Bovendien voel ik mij best prima
Zou er niks aan doen, vindt het niet schokkend laag. Eventueel wat vaker appelstroop op brood eten ofzo. Min HB was paar maand terug 6,5 dat was prima zei de vk. Gister was hij 5,6 en nu wordt er bij mij wel ingegrepen, heb ijzertabletten voorgeschreven gekregen.
O okey hihi Weet ook niet wat voor tabletjes ze in zh voorschrijven... Ik lees natuurlijk ook dat het ijzer te kort kan bij baby wel gevolgen hebben maar mijn oudste is daar goed mee gekomen zeg maar.. Maar zouden deze ijzertabletten ook iets negatiefs hebben? Ok baar niet schaad niet wil ik dan wel innemen hoor maar als dat toch wel iets bijwerkingen etc meebrengt dan denk ik wel 100x na..
Mij is verteld dat het teveel aan ijzer je lichaam via je urine weer verlaat. Ik heb alleen enorme obstipatie en enkele aambeien gekregen van de ijzertabletten. Een veelvoorkomende, vervelende bijwerking. Er zijn twee soorten als het goed is, mocht het zover komen vraag dan om de soort waarbij je het minst last krijgt van deze bijwerkingen.
Mijn Hb was met 30 weken precies 6.3, kreeg inderdaad geen ijzertabletten, want dat was precies goed. Zelf vond ik het erg laag, zit altijd rond de 7.7/7.8.