te vroeg bevallen-nog in duitsland, en dan?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door guppekop, 4 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    wie weet hoe dat zit? Ik ben nu 34 weken zwanger en varen momenteel in duitsland en het ziet er naar uit dat het nog wel 2 a 3 weken kan duren voordat we weer in NL zijn. Krijg het nu alleen vreselijk op mn zenuwen. Wat als ukkepuk zich eerder aandient dan verwacht? Ik weet wel, hier in DU worden ook kindjes geboren maar toch...Gaat het hier in de ziekenhuizen hetzelfde als in NL? En zullen wij wel snappen wat de dokters dan allemaal bedoelen aangezien mijn duits zeer miserabel is en wim het medische niet snapt. En waar moeten we Daniël dan laten? Nu is mn broer er nog (logeren) en die kan wel oppassen maar wat als hij weer weg is? En wat moet er dan daarna geregelt worden? Ben wel op google aan het zoeken, maar ik kom er niet uit!

2. RianneF

RianneF Bekend lid

31 okt 2008
    712
    0
    0
    Niet alleen zul je daar naar een Duits ziekenhuis moeten, je kindje zal daar ook aangegeven moeten worden. Je zou wat zinnetjes kunnen vertalen via internet of iemand die goed Duits spreekt en dat meenemen? Misschien knullig maar beter als niks.
    Ik mag hopen dat de dokters daar ook Engels spreken...

3. Meis85

Meis85 Fanatiek lid

27 dec 2008
    4.141
    1
    0
    nou weet mijn Szus woont in Dl en die is daar ook bevallen, je gaat daar naar een soort kliniek. zit meestal wel bij een ziekenhuis maar is echt alleen om te bevallen omdat er in DL geen thuisbevallingen plaats vinden. dus iedereen gaat daar naar een Frauenartz zoals ze dat noemen zit tussen gyno en verlos in zoals in NL. en moet zeggen dat de begeleiding van zwangere in DL wel veel beter geregeld is als hier in NL. dus komt wel goed als je daar meot bevallen maar zou toch even wat info over de buurt opzoeken als mogelijk daar moet bevallen. en engels spreken ze overal toch?
    succes

4. Gravid

Gravid Niet meer actief

hey meis,
    Ik snap je zenuwen helemaal, aangezien ik dus ook aan boord gewoond heb en zwanger was toen die tijd!
    Ook ik was helemaal zenuwachtig op het eind, helemaal omdat wij voornamelijk in Frankrijk zaten.
    Goed, ik had dan geen ander kindje nog.. dus die zenuwen en zorgen had ik niet, maar had wel zo iets van stel dat het begint, wat dan?
    Maar wij hebben het toen zo geregeld dat het schip 3 weken voor de uitgerekende datum de werf op ging in NL, en wij naar huis.
    Was L. dan toch veel eerder nog geboren, ja dan had ik ook ergens in Frankrijk of Duitsland bevallen.
    Ik kan je nu dus niet zeggen hoe het is om daar te bevallen, maar neem aan dat als het nu bij jou begint, je snel genoeg aan wal ligt..en naar het zkh kan.
    Ik ga er van uit dat het dan ook vast wel goed komt, de Duitse artsen weten vast wel wat ze doen.. en op dat moment gaat het zeker wel goed komen dan!
    Door middel van handen en voeten taal, komen jullie er vast wel uit ;)
    Kan je broer, of ander familie lid de laatste weken niet aan boord komen/blijven, voor het geval dat je toch eerder gaat bevallen, en hij/zij dan op Daniel kan passen?
    Of misschien kan Wim regelen dat hij de laatste weken alleen in NL vaart?
    Dat lijkt me misschien nog de beste oplossing!

5. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    @engels spreken: tja, dat is net zo'n probleem, heb absoluut geen talenknobbel:) dan nog liever duits dat wim het nog enigzins kan volgens als ik niet aanspreekbaar ben;)

@meis85: dan ga ik dat van die klinieken maar eens nazoeken! lastige is alleen dat je tijdens het varen niet constant op dezelfde plek ben en het dus telkens verandert welk ziekenhuis dichtsbij is.

@gravid: jij herkent het:D ben wel blij dat het nu DU is en geen FR zoals we bij daniel hadden. Als we weer in Nl zijn gaan we ook de grens niet meer over, en hebben een ligplek voor 4weken gereserveerd vanaf dat ik 39weken ben omdat we nu niet echt verwachten dat ukkepuk eerder komt maar die hormonen...:)
    Broer moet weer werken erna, mn ouders en broer/zusjes gaan nog op vakantie naar polen en als die dan terug zijn komt zusje wel aan boord tot de baby er is, schoonfam is geen optie (schoonzusje die zou kunnen werkt, schoonma word ik na uur al gek van). En ze opbellen als het begonnen is...tja, als ze eerst nog 600km moeten rijden schiet dat ook niet erg op...
    Gelukkig wel veel sluizen nu (moeten van de week in regensburg lossen) dus veel plekken waar schip stil kan

6. Sas7

Sas7 Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.092
    0
    0
    Ik neem aan dat je een soort van reisverzekering hebt of een ziektenkostenverzekering. Neem dan even contact op met de ziektenkostenverzekering of zij een contract hebben een alarmcentrale zoals die bv van de ANWB en welk tel nr dat is. Zodat je hun kunt bellen om bv dichtsbijzijnde ziekenhuis te vinden en hoe en wat met rekeningen garanderen. Dit kunnen alarmcentrales allemaal al voor je regelen. Een alarmcentrale kan desnoods ook een tolk of een contactpersoon voor je regelen die de taal spreekt. Succes ermee.

7. adi

adi Niet meer actief

Misschien denk ik nu te simpel, maar is het geen optie dat jij de laatste 4-6 weken van je zwangerschap thuis in Nederland doorbrengt, bij je ouders of zo? Werkende vrouwen nemen dan ook verlof op, en blijven rustig thuis.
    Voor mijn eigen gemoedstoestand zou ik dat doen eerlijk gezegd.

8. Meis85

Meis85 Fanatiek lid

27 dec 2008
    4.141
    1
    0
    @guppekop, ja hoop dat je iets kan vinden, maar je moet dus bij een frauenartz zijn die doen de bevallingen in DL. Ergens aan wal vragen over er noodnummers zijn? en ja mocht het gebeuren en er is geen oppas, in zo'n kliniek is vast wel iemand die voor kleine Daniel wil/kan zorgen het is toch niet een situatie die vaak voor komt toch?

9. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    @sas7: ziektenkostenverzekering kan ik er weleens over bellen ja.

@adi: bij daniel heb ik dat gedaan, omdat ik te gestresst werd, maar toen waren we nog als personeel en konden ze zonder mij varen. Maar nu hebben we eigen schip en moeten er minimaal 2personen (met vaarboekje!) aan boord zijn tijdens het varen dus dan zullen we personeel moeten in huren wat financieel niet haalbaar is.

10. Gravid

Gravid Niet meer actief

Scheelt dat je straks gewoon in NL vaart dan!
    Heb je toch meer rust!
    En let maar op, zolang je nog in buitenland bent, komt baby echt niet!
    Je hoort heel vaak dat het pas komt, wanneer jij gerust bent!
    Al zal dat niet altijd zijn, maar meis.. komt echt wel goed!
    (Lydia kwam uiteindelijk ook pas met 42 weken ;))
    Maar kan me je zenuwen heel goed indenken hoor, was net zo toen die tijd!
    En net wat andere ook al zeiden, mocht je toch in DL bevallen, dan is er vast wel iemand die op Daniel wil passen.
    Komt echt wel goed dan!

11. Sensea

Sensea Niet meer actief

misschien denk ik nu heel stom, maar zoiets had je toch kunnen zien aankomen. je zult straks ook moeten bevallen en herstellen, je kan toch niet de volgende dag alweer aan dek staan. hebben jullie dan helemaal niks geregeld? als je in nederland bent heb je toch dezelfde problemen. of heeft 1 van je fam leden een vaarboekje? en heb je dan wel opvang voor de kleine? hoe ga je het met kraamhulp doen?

12. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    We hebben vanaf dat ik 39weken zwanger ben een ligplaats gereserveerd voor 4weken wat verlengt kan worden indien nodig. Weet ook wel dat het niet de langste tijd is om te herstellen, maar ik hoef aan dek zeer weinig te doen. En het maakt weinig uit of ik nu in de stuurstoel of op de bank ga zitten;)
    Kraamhulp kan dus gewoon aan boord komen terwijl we stilliggen.
    Oppas: zusje komt in week39 naar ons en blijft dan logeren totdat de baby er is. En heeft mn moeder achter de hand voor als het niet lukt.

Maar het gaat er mij om van wat als de baby nu veel eerder komt en we nog in DUITSLAND zijn.
    Als we in NL zijn en de baby komt eerder en er moet nog gevaren of gelost worden kunnen we veel sneller iemand aan boord hebben dan wanneer we in oostzuidduitsland zitten. Het scheelt nogal of je naar rotterdam moet rijden of naar regensburg, ongeacht waar je woont in NL.

13. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Uhm niet iedere Frauenartzt doet bevallingen in Duitsland... ik liep mn controles bij de FA en ben in het ZH bevallen onder een Hebamme (VK) en een Gyn. Okay ik had suiker, maar ook zonder indicatie had mij FA de bevalling niet mogen doen, omdat ze niet is verbonden aan het ZH waar ik ben bevallen.

Maar wat al is genoemd, ik zou zo'n alarmcentrale eens bellen voor meer info.
    Sterkte ermee meid.

Weëen = weëen
    Entbindung = bevalling
    Schmerzen = pijn
    schmerzhaft = pijnlijk
    (Schmerz)Linderung = (pijn) verlichting/bestrijding
    Ruckenmargspritze = ruggeprik
    Wasser = vruchtwater
    Vruchtblase = vliezen
    Vruchtblase ist geplatzt = vliezen zijn gebroken

Uhm... heb je dr meer nodig... vraag maar raak, ik weet er nog wel een paar voor je.

Oh en anders zou je "kwebbel" (of kwebbeltje ) even een berichtje moeten sturen. Zij is kraamverpleegkundige en ook woonachtig in Duitsland

14. Sensea

Sensea Niet meer actief

heb je reden om aan te nemen dat de baby veel eerder komt? dan zou ik inderdaad maar wat woordenlijsten gaan maken enzo.en je verzekering bellen.

15. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    nee, heb gewoon gruwelijk last van mn hormonen:) Vooral nadat ik gisteravond en vanochtend krampen/steken in mn onderbuik had (word nu minder)

16. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Haha...ik weet van bevallingen etc inderdaad veel af, maar ben wel in een nederlands ziekenhuis werkzaam ;)

Heb je hele topic eens doorgelezen en ik zou het advies van de alarmcentrale opvolgen.

Hoe doe je dat nu dan met de verloskundige controles? Als je een paar weken in het buitenland zit moeten de controles toch ook doorgaan. En misschien handig als je al je gegevens ook in het duits vertaald hebt.

Daarnaast vind ik het persoonlijk een beetje vreemd dat je pas vanaf 39 weken een ligplaatst hebt gereserveerd. Ook al ben je bij de eerste 'laat' bevallen zegt dat niets over deze bevalling.
    Je ziet wat voor een 'stress' het je nu al geeft.

Ik wens je veel succes en voor vragen mag je mij natuurlijk altijd een Pb doen.

Kwebbel

17. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    zo'n lijstje moet ik maar eens schrijven ja en bij de papieren doen! Is het voor wim ook weer makkelijker om te vertalen

18. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    controles: ik belde naar de vk als we (redelijk) in de buurt waren en het ongeveer tijd was. Vaak kwam dat wel redelijk uit, soms paar dagen eerder, soms weekje later. Maar nu zal ik even zonder moeten doen.

gegevens vertalen: hoe bedoel je? de gegevens van de zwangerschapskaart?

ligplaats: tja, we hebben nu eenmaal niet zo'n grote spaarpot dat we paar maanden stil kunnen gaan liggen. En alleen in Nl varen is niet rendabel.

19. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    wat is slijmprop in het duits?
    ben even een lijstje aan het schrijven ;)

20. mm7

mm7 Fanatiek lid

9 feb 2010
    2.801
    28
    48
    Wat vervelend voor je zeg dat je in aan 'andere' situatie zit dan normaal op dit moment. Ik zou ook even mij verzekering bellen en het voorleggen, maar ook even je vk, en aan beide vragen hoe te handelen als het nu in Duitsland gaat beginnen. Schrijf dat stap voor stap op, en je zult zien dat je dan een stuk rustiger zit... Ik wens je heel veel succes, en hoop dat de baby pas na de 39 weken geboren wordt!

Deel Deze Pagina