Hallo meiden, Ik heb even een belangrijke vraag.. Ik ben bijna 28 weken zwanger en moet helaas de ziektewet in. Door mijn geregelde flauwvallen etc vinden mijn werk, de gyn en de vk dat het beter is dat ik voorlopig even rust neem en de ziektewet inga. Nu maak ik me daar best zorgen om omdat ik ook in de schuldhulpverlening zit en het juist daar zo goed mee gaat. Mijn werk gaat nu een ziektewet uitkering aanvragen en dan waarschijnlijk aansluitend mijn zwangerschapsverlof. Kan iemand mij vertellen wat het precies inhoudt.. Ik heb namelijk een aantal vragen??? 1. Krijg je 70% of 100% van je salaris uitbetaald op het moment dat je in de ziektewet zit en zwanger bent. ( ik heb een 0 uren contract ). 2. Heb ik nu minder lang verlof omdat ik dan nu ziekgemeld ben? 3. Heeft het verder nog ergens invloed op, of zijn er dingen die ik moet weten die belangrijk zijn. Alvast bedankt.
Als je een nul uren contract hebt dan heb je 0 uren en wordt er in feite niets betaald omdat je op papier geen uren hebt. Dit zal dan vervangen worden door het uwv door een uitkering maar hoe dat zit weet ik niet En je hebt niet minder verlof omdat je in de ziektewet zit. Wettelijk nog steeds 16 weken. Verschil is alleen dat je met verlof nu gerekend wordt vanaf 34 weken. Als je het uwv belt dan heb je helemaal snel antwoord.
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/brochures/2010/09/21/loondoorbetaling-bij-ziekte-informatie-voor-werknemers/15br2009g020.pdf Pagina 12
Bedankt voor jullie antwoorden. Ja het uwv gaf wel aan dat zij de uitkering vergoeden voor mijn werkgever, omdat ik een 0 uren contract heb. Ik krijg dus een uitkering van het uwv, dat heb ik volgens mij goed begrepen. Maar vroeg me af of dat gewoon 100% is van mijn uurloon of 70%. Ik zal anders even moeten bellen inderdaad morgen.
ik kreeg ook 100% maar weet niet of dit ook is als je een 0 uren contract heb als je verder naar beneden scroll heb je daar ook een apart lijstje waar je uwv vragen kan stellen die mensen zijn van het uwv. Heel veel succes