Dag dames, even een vraag. Ik heb een eigenwijze peuter van ruim 2.5. Al maanden lang eet hij zeer weinig groente. Wortels vind hij wel lekker, en broccelie ook soms, maar verder krijg ik er weinig in. Zodra het ook gemengd is, eet hij het helemaal niet meer, ook de wortels bv niet. Spagheti bv eet hij alleen de kale pasta (als het hem zint, ook niet altijd) en als ik alles door elkaar mix of een sausje er over doe, eet hij helemaal niets. We maken ons er tot nu toe niet al te druk over, hij slaapt meestal goed (wel vroeg wakker soms) en is een bezig mannetje. Zijn gewicht gaat wel minder hard dan zijn lengte, hij komt niet zo hard aan als hij eerst deed, maar hij is ook doenig, dus daar zal de energie wel in gaan. Overdag eet hij prima trouwens. Op de langere termijn, vind ik echter wel dat hij op een gegeven moment wat meer moet gaan eten. Nu proeft hij het ook vaak niet eens. We hebben een tijdje geprobeerd geen toetje te geven, maar dat maakte maar weinig indruk op hem. Mijn vraag is nu, hoelang duurde dit bij julie, en wanneer zijn jullie toch concequenties aan het gedrag gaan stellen. Mijn dochter van 5 bijvoorbeeld móet 3 hapjes proeven, lust ze het dan niet, oke, kan gebeuren, maar altijd even proberen eerst. Dit levert bij zoon alleen maar strijd op, dus voor nu laten we het gaan, maar mijn vraag is, voor hoelang?
Hoelang? geen idee. Maak me hier al zorgen na een paar dagen Gewoon blijven aanbieden, mijn peuter weigerde komkommer altijd maar bleef het op haar bord leggen en vandaag at ze het. En verder nieuwe dingen aanbieden.
Hier gaat alle groente ook niet van harte. Prei bijv. ((Zijn sliertjes) of sla (dat is rauw). We zetten het haar iedere keer voor. Ze is op zich een goede eter. Wellicht kun je het compenseren met fruit. Of lust ie dat ook niet? Hier zet ik bij het ontbijt wel eens een appeltje neer of pers sinaasappelsap. Of denk eens aan worteltjes gesneden als frietjes als tussendoortje. Stukjes komkommer of tomaat met een stukje kaas op brood.
Ik zou het gewoon blijven aanbieden en geen strijd van maken. Je mag het proeven, proberen, weer uit je mond doen...prima. Toetje bieden wij altijd aan, ook als hij slecht gegeten heeft. Is gewoon onderdeel van het eten. Onze zoon heeft ook lang heel slecht gegeten in de avond, maar sinds een week probeert hij weer van alles en eet het nu op.
Soep werkt hier als een trein, courgette en tomatensoep. Groentesapjes drinkt ze ook heel graag. Rode biet met appel, spinazie met banaan en mango. Dus die krijgt ze ook een paar keer in de week. Groente eten gaat steeds beter, maar nog steeds niet van harte. We blijven aanbieden en zij kijkt maar of ze het eet. Ik ga het niet opdringen want dat werkt alleen maar averechts.
Oh een bakje met komkommer, tomaat en olijven eet ze inmiddels ook als tussendoortje. Als ik er een paar kappertjes bij doe scoor ik echt punten
Wij hebben er nooit een strijd om gemaakt, onze zoon moest echt letterlijk spugen als we hem dwongen 1 hapje te nemen, het zal iets in zijn hoofd geweest zijn maar het knopje kon gewoon niet om bij hem, Toen hij bijna 5 werd 2 maand van te voren ongeveer hebben wij hem Verteld dat vanaf 5 jaar kinderen toch echt wel af en toe groente moeten eten, dit zouden we 2 keer per week doen hij mocht de dagen kiezen en het soort aan groente, hij koos altijd bloemkool en broccoli Het was een beetje mentale voorbereiding, en hij hoefde maar 1 hapje dus het ging goed met twee keer in de week 1 hapje proefen, en opeens vroeg hij om meer en koos hij ook andere groentes Nu is hij 6 en eet andijvie spinazie bloemkool broccoli bonen doperwten en spruiten zonder zeuren en elke keer voegen we een nieuwe groente aan het lijstje toe We gaven hem wel extra vitamines maar hebben dus nooit strijd om de groentes gemaakt en nu eet hij bijna elke avond groente
Deze strategie zou ik niet doen bij zo'n jong kind, ik denk dat dat niet helpt, de afkeer wordt alleen maar groter omdat het moet. Loslaten, blijven aanbieden, evt groentesapjes en soep als dat er wel makkelijk in gaat en onthoudt: het komt goed
En tussen de middag groente geven of snackpaprika's, tomaatjes, komkommer, etc., doet hij dat wel? Advocado op brood, humus met soepstengels ofzo... Hier nog geen ervaring mee en ik ben er een leek in; ik probeer alleen maar mee te denken.
Ik heb een kleuter van 4,5 die sinds ze 1 is geen groenten meer eet. En dan bedoel ik dat ze behalve eens in de paar weken een stukje wortel en sinds kort soms een hapje spinazie, geen groenten eet. Wel fruit, maar qua avondeten alleen vlees en kale rijst/aardappels/pasta. Een zoon die sinds een jaar geen groenten meer eet, behalve mais.
Hier blieft meneer ook niet echt groenten. Wel een hapje soms maar behalve erwten en wortelen uit een potje en witte bonen in tomatensaus (die vind hij heerlijk) lust hij niets. Hier maak ik paar keer in de week verse soep met veeel groenten, dat lust hij wel. En gepureerde pastasaus met veel verse groenten geef ik als ketchup, dan lust hij het wel. Verder laat ik het maar zo. Hij krijgt zijn bord en eet waar hij zin in heeft en dan prima. Ik heb geen zin in elke avond strijd.
Oudste ging pas een beetje redelijk eten toen ze naar school ging.... Dus bereid je voor op het ergste, zou ik zeggen, dan kan het altijd nog meevallen Eet hij wel goed fruit? Dan is dat iig binnen. Zoniet, dan voor je eigen idee misschien vitamines bijgeven?
Vanaf 2 jaar moet er hier geproefd worden van wat er op het bord ligt. Vind je het echt niet lekker, prima, dan laat je het liggen. Maar als ze niet proeven, wennen ze ook niet aan nieuwe smaken. Een kleuter die al jaren geen groenten meer eet...sorry, dat vind ik echt veel te ver gaan. Hier dus altijd proeven met als resultaat, een kleuter die alles met veel plezier proeft en ook bijna alles lekker vindt, groenten incluis. En een peuter die ook alles proeft maar niet alles lekker vindt - ook prima. Ik zou er dus iets minder vrijblijvend mee omgaan.
Soep! Aspergesoep, groente, champinons, broccoli etc. Hier dochter altijd eet goed opzich maar ze verkiest vlees en smagetti/macaroni. Aardappel eet ze niet en ook groente alleen broccoli, speziebonnen, rauw wortels, rauw paprika, komkommer. Ze eet wel alle fruit ook aardbei en blauw bessen en appels etc. Tot kort geleden at ze en pastinaak en spinazie etc maar nu vind ze dat vies denk ik (we ook) ze weet hoe dat smaakt maar wil absoluut niet proeven. Ik geef haar wat we eten of ze dat niet lust boeit niet zo dan niet. Bijvoorbeeld vandaag was hutspot met lam en dopertjes. Dopertjes geprobeerd maar spuugde uit en aardappel helemaal niet dus bij groot stuk vlees zo gebleven. We hebben geen toetjes in huis, zelden mag ze appelpuree.
Hier hetzelfde. DL eet ook al sinds een half jaar slecht. Ene keer heel goed andere keer bijna niets (avondeten). Vlees gaat er zo in,maar de groenten vindt ze niets. Als er ook maar een klein stukje groenten bij haar vlees zit hoeft ze helemaal niets meer. Ik geef haar overdag 2 stukken fruit zowieso, en soms tussendoor stuk paprika (dat vindt ze dan wel weer lekker) maar dit wilt ze ook niet altijd. Het is iets wat bij de leeftijd hoort, dat zeg het CB ook. Wel aanbieden en blijven stimuleren. Geen strijd aan gaan. Het is lastig, vindt ik zelf. Je bent bang dat ze te weinig binnen krijgen, maar je moet je erbij neer leggen
In principe moeten ze hier ook proeven, maar dan vanaf 3 jaar. Even voelen en eraan likken volstaat ook. Wennen en nieuwe smaken kost echt een keer of 15 geloof ik? Dus ik denk ook dat als je nooit proeft, je nooit leert eten. Wij eten elke dag voornamelijk groente en veel verschillende en ik vind dat ook echt belangrijk. Groente eten is zo goed voor je. Dwingen kan niet dus het gaat wel op een speelse manier. Meestal proeft mijn dochter dus ook wel en soms op dwarse dagen niet, dan is dat zo. Ze weet dat het wel de bedoeling is en dat zorgt ervoor dat ze uiteindelijk toch veel proeft en op den duur ook waardeert. Ik steek wel veel tijd in de bereiding en zorg dat het er lekker uitziet, een doorgekookt stuk bloemkool nodigt niet uit.
Ik denk dat het vanzelf wel weer komt. D. (nu ruim 3) eet denk ik al 1,5 jaar amper groente. Soms een paar hapjes broccoli of een paar hapjes boontjes en komkommer eet ze vaak nog wel wat van, maar verder niet. Gemengd of gepureerd moet ze helemaal niets, dus daar begin ik al helemaal niet aan. De oudste heeft ook zo'n periode gehad en dat is ook goed gekomen, ik neem dus aan dat het bij de jongste ook wel weer goed komt. En proeven moet hier ook, maar als ze blijft weigeren dan ga ik het er niet in proppen oid...
ik ben het hier wel mee eens..ik vind zeker niet dat je moet dwingen in de zin van erin proppen ofzo maar als het een probleem van jaren is dan gaat mij dat persoonlijk ook te ver. Een kind wat nooit hoeft verliest denk ik ook de smaak...zeker als het al vanaf jonge leeftijd is: zoals 1 jaar wat ik hier lees dan is het nu een gewoonte om te weigeren ipv de gewoonte om te eten. Ik denk wat eylem zegt dat dat te vrijblijvend is. En proeven kan best.
Wij hebben onze oudste ook nooit gedwongen (wel gestimuleerd) en die eet inmiddels ook prima en proeft nieuwe dingen 99/100 keer. En als baby at ze enkel potjes: hoe vaak we toen wel niet gehoord hebben dat dat funest was voor een goede smaakontwikkeling en het leren eten van verschillende structuren ed... Het zou nooit meer goed komen, zeiden sommige mensen.