Vandaag met een aantal hulp-moeders en kinderen van de psz naar het zwembad geweest, was hartstikke leuk! We hadden afgesproken allemaal lekkere dingen mee te nemen, niet voor iedereen wat, maar gewoon wat extra's. Ik had mee: volkorenpistoletjes met kaas en ham. Komkommer, cherrytomaatjes, druiven en aardbeien en 6 pakjes bio-appelsap en een kan heet water voor thee. Het vond allemaal gretig aftrek en ging schoon op! Mijn zoon heeft echter op: 3 snoepjes 2 kinderchocolaatjes Wit bolletje met vruchtenhagel Een raket En nu ligt hij akelig te zijn op de bank... Tuurlijk mag hij lekker snoepen op zo'n dag, maar ik weet dat zijn buikje daar niet tegen kan. Maar wat moet je dan?
Hij heeft een darmaandoening. Teveel suikers zorgt voor megakramp! Als hij loopt te gillen: 'neenee, die die!' ga ik geen scene schoppen. Ik heb een lief kind, maar is ook gewoon een peuterpuber. Hij weet het zelf heel goed en ik heb het er nog met hem over gehad. Maar vreemd os lekker, dat is gewoon zo. Ik at vroeger bij mijn buren ook een vette spekpannenkoek, heerlijk! Maar ik wist ook dat ik er last van kreeg! Ik snap gewoon niet dat het voor veel mensen normale dagelijkse dingen zijn die een peuter krijgt. Er waren ook nog diverse soorten chips, cola etc. En die zakken chips gingen al open om 10.00 uur... Ik vind dat gewoon niet nodig.
misschien als hij zich straks wat beter voelt uitleggen dat dit komt doordat hij teveel snoept ion 1 keer en het dus misschien beter is volgende keer niet zoveel meer te snoepen. toevallig hoorde ik gisteren over deze aanpak van mijn vriendin haar zoon is 3,5 en dat gaat nu heel goed (ging wel over iets anders maar daar gaat het niet om) Daarnaast ik zie het veel om me heen onze zoon taalt er niet naar naar snoep heb het ook niet in huis, alleen af en toe een zak met kleine zakjes chips en dan krijgt hij bij warm weer een zakje, verder bijna nooit wat en op verjaardag mag die wel maar hij hoeft vaak ook niet. en ik zeg ook gewoon nee als het te gek wordt. Vrienden van ons dat is niet normaal snoep koek taart chips nootjes kaas worst en dat alles binnen 2 uur en het gek vinden dat hun zoon van 2,5 met zijn 88 cm wel 18 kilo weegt. ja hij moet maat 110 aan anders past zijn buik en kont er niet in en dan lachen ik zou de ogen uit mijn kop schamen. Ach zo heeft iedereen wat onze zoon is juist weer vrij mager 13,8 kilo bij 95 cm! ik zou me er niet te druk om maken het is gelukkig niet dagelijks.
@zogelukkig moeilijk zeg en hij snapt t wel als je t uitlegt? Hier veel last van allegrieen maar soms kan ik t mezelf niet ontzeggen. Ik draag dan de gevolgen. Maar bij een kindje is dat zo lastig kun je hem niet iets anders aanbieden op zo'n moment? of zeggen wat hij wel mag en dat t dan klaar is?
maar lijkt me moeilijk als er zoveel van dingen meegenomen zijn om het om je kindje allemaal uit te leggen dat hij het allemaal niet mag. ik vind het niet goed dat men zomaar cola chips en snoep mee neemt. je moet toch weten dat er heel veel kinderen zijn die dat alles gewoon niet mogen eten op psz leeftijd. beel beterschap.
Kun je voor hem dan niet iets meenemen wat hij heel lekker vindt (en zelf mag uitkiezen) waar hij geen last van krijgt? Dat hij dat dan mag hebben als de andere kindjes iets lekkers krijgen wat hij beter niet kan eten? Wat betreft dat scene schoppen: ik snap dat het niet leuk is maar ik zou mijn peuter niet laten bepalen wat er wel en niet gebeurt...
Het probleem is dat het dus voor problemen zorgt. Ik ben niet bang voor suiker, al eten wij thuis dat in eerste instantie niet. Ik zit hier al weken met uitdeelpakketjes van verjaardagen/afscheid psz. Wat daar allemaal in zit! Mijn zoontje koos tot voor kort altijd voor de komkommer of het blokje kaas, maar hij wordt natuurlijk ouder en is zich meer bewust van zijn omgeving. Hij wil nu vaker wat anderen willen. Herkenbaar?
vind het sneu voor je kindje maar vind het dan vreemd dat je niet ingrijpt als hij zulke dingen eet, ik zou liever scene schoppen dan met een ziek kind thuis willen zitten. een kind heeft nu eenmaal te leren luisteren, jij bent als ouder de baas, nee is nee, je had genoeg spullen mee die hij wel mocht dus ik snap niet dat je dat dan neit hebt gegeven. goede leer voor de volgende keer, toch ?
Hartstikke logisch! Heel normaal dat ze op een gegeven moment om zich heen kijken en vooral willen wat de andere kindjes ook doen.. maar aangezien dit waarschijnlijk iets is waar hij de rest van z'n leven mee te maken heeft, zal hij toch moeten leren om 'verstandig' te zijn. Dat is voor een peuter wel heel moeilijk hoor, daarom moet je als ouder die verwantwoordelijkheid nemen.. hoe sneu het ook is. Kan hij ook niet een beetje nemen of krijgt hij dan gelijk klachten? Misschien is dat een tussenweg... een beetje nemen van wat de anderen ook hebben en daarna iets anders..
Ik ben het met Kippiekip eens ik denk dat ik in jou situatie iets eerder had ingegrepen oke je mag 1 keer een snoepje uitkiezen daarna krijg je van mama een lekker....(iets gezonds). Ik snap dat je hem iets niet wilt ontnemen en niet teveel stennis wil maken maar soms moeten de grens wel duidelijk zijn. Je mag 1 snoepje en daarmee basta...meestal kiezen dan toch van eieren voor hun geld hoor.. succes en beterschap voor de kleine!
Mijn dochter heeft een poosje hetzelfde gehad. Ik had het vermoeden dat ze sterk reageerde op koemelk en suikers en heeft ze een poosje op 'dieet' gemoeten. Toen was ze net zo oud als jouw zoontje. Ik heb het haar wel echt verboden, had zelf dingen mee (bij een uitje) en ze kreeg echt niks. Ze was wel even boos maar ik heb het haar (wederom) uitgelegd en uiteindelijk ging ze akkoord (moest natuurlijk ook wel). Het is niet anders. Hij mag dus wel een beetje hebben? Kan je dan idd geen compromis sluiten? Bijvoorbeeld 'je mag dit chocolaatje nog en dat is de laatste, anders krijg je buikpijn'. En gezeur niet tolereren (ik zeg meestal dat als ze blijft zeuren we direct weer naar huis gaan). Over dat lekkers meenemen van andere ouders/kinderen: dat heb ik inmiddels geaccepteerd, hoewel ik me soms ook blijf verbazen. Mijn dochter speelt wel eens na school bij een vriendinnetje en vertelt dan vol trots dat ze een snoepje, chocolaatje, cakeje en lolly heeft gehad Tja, ben er niet blij mee en doe het zelf anders maar kan er weinig aan veranderen. Thuis krijgt ze genoeg gezonds en als hier vriendjes spelen krijgen ze ook heus wat lekkers, maar wel gewoon 1 ding. En vaak een bakje aardbeien ofzo, vinden ze altijd heerlijk.
Moeilijke is het besef dat die 'extra' buikpijn van dat lekkere snoepgoed komt. Ik kan het hem wel uitleggen, hij wordt dan eerst boos en daarna legt hij zich erbij neer, maar is wel verdrietig. Dat bedoel ik met scène, dat is niet leuk tijdens een uitje. Zucht .. Mama zijn is soms niet makkelijk!
ik snap je wel, als hij er geen last van had gehad, had je ws gedacht: ach het is maar een enkele keer. Maar juist omdat hij er dus last van heeft wordt het een probleem. Ik begrijp je verbazing goed over het feit dat dit bij veel peuterouders tot de standaard uitrusting hoort bij een ochtendje/dagje weg... Bij de meesten is het nl niet voor 1 keer, maar is dit dagelijkse kost. Ik weet eigenlijk niet wat ik in jouw plaats gedaan had....vanaf nu zou ik wel duidelijk aan hem proberen uit te leggen dat hij nu buikpijn heeft van alle snoepjes, dat sommige kindjes er goed tegen kunnen, maar zijn buikje niet. Dat hij misschien moet proberen volgende keer 1 ding van het snoep te kiezen en iets wat mama bij heeft. Ik denk nl ook dat stennis maken geen zin heeft...maar dat je er voor moet proberen te zorgen dat hij die verstandige keuzes zelf gaat maken. Ik heb een nichtje met koemelkallergie...toen ze een jaar of 4 was liep szus tegen hetzelfde probleem met bepaalde lekkernijen. Deze methode heeft wel geholpen..ze let nu goed zelf op en kiest soms iets minder verstandigs, maar dat onthoudt ze de volgende keer wel
tuurlijk is dat niet leuk, geen enkele moeder wilt dat maar ik heb liever even een verdrietig kind dan een ziek kind zoals je nu hebt ...
is ie niet gewoon akelig van spelen en "zwemmen" mijn kinderen kunnen zelfs zonder te snoepen daar soms niet goed van zijn hoor... Verder denk ik dat het juist handig was geweest om hem met mate wat te geven in het dagelijks leven zodat je niet van dee "explosies" krijgt en hij ook minder heftig zal reageren (je afzijdig houden van bepaalde producten laat je niet beter ertegen kunnen met mate in je leven eten vaak wel) Je hoeft niet elke dag een snoepje ofzo te geven maar misschien moet je het toch wat meer onderdeel van zijn dieet maken zodat hij juist niet zo'n heftige reactie krijgt want dat lijkt mij niet normaal of gezond eigenlijk. En daarnaast zal je zien dat ie dan niet overdreven van deze dingen eet omdat het al "normaal" is nu gaat ie erop af omdat ie het nooit krijgt (mensen willen altijd wat ze normaal niet krijgen, kids dus ook)
dit lijkt mij onzin, hier ook een kindje, wat overigens al ouder is maar dit ook niet in het dagelijks leven krijgt en als die dat een keer krijgt heeft ze er geen last van...lijkt mij meer met zn darmprobleem te maken te hebben...mensen met kma kunnen er ook niet beter tegen als ze wekelijks koemelk krijgen hoor, dan hebben ze alleen meer last juist. Ook hier wordt echt niet overdreven gereageerd op snoep als ze dat een keer krijgt. Het zou eigenlijk fijn zijn als meer ouders wat terughoudener met zoetigheid zijn, dan had je niet al op de psz dit probleem. das toch geen leeftijd voor snoep.
Ik ben dus niet zo'n moeder die op het kleed bij de tas met proviand zit. Ik zat dus met een stel kindjes in het pierenbad toen hij die chocolaatjes hqd gescoord. Hoorde ik pas op weg naar de fiets, toen zoon riep om meer chocolade. Dat ijsje ga ik hem niet ontnemen, dat hoort bij warm weer en zwembad! Had ik het eerder geweten, had ik hem dat broodje vruchtenhagel wel onthouden. Ik ben trouwens benieuwd hoe jouw reactie was geweest als ik had gezegd dat ik hem mijn gezonde verantwoorde biologische spullen had opgedrongen en dat hij geen zoete troep had gemogen.
Dat maakt toch niet uit wat een ander ervan vindt, gaat erom wat jij wil. Als ik wil dat mijn zoon geen snoep eet krijgt hij dat niet en kan hij kiezen of wat gezonds dan maar opdringen of niets. Nu snap ik dat je het niet gezien hebt, maar zou er toch met je zoon over 'praten"