Bijna 3 jarige eet heel weinig!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Monic, 27 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Monic

Monic Bekend lid

27 mrt 2012
    751
    2
    18
    Oke dames..

Mijn eerste dochter is nooit een grote eter geweest, sinds baby af aan niet.. maar nu is het wel heel erg.

Ze wil de laatste tijd alleen maar broodje met nutella eten en verder niks! S ochtends en s middags gaat het nog wel goed; ze eet een appeltje, eitje, broodje met nutella, komkommertje maar dan houd t al gauw op. Enige wat ze echt lust is macaroni met gehakt maar verder niks!

Groenten eet ze ook echt niet meer.. yoghurt lust ze wel.

En dan nu? Ik wil er geen machtsstrijd van maken maar ze is aan de dunne kant.. 13.3 kg en word 15/09 3 jaar..

Ze is de afgelopen maand ook een beetje afgevallen. Ben al naar de dokter geweest maar die maakte zich nog geen zorgen om echt wat te gaan doen of onderzoeken ofzo..

Ik wil ook echt niet pushen maar ben er zelf ZO klaar mee dat ik wel boos word (geef het toe, is niet slim.. maar ik kan er de laaatste tijd ook echt slecht tegen.. word zo verdrietig als ik haar zo slapjes op de bank zie en dat ze dan niks wil eten..)

Iemand tips? Ik zie het even niet meer zitten :(

2. PBV

PBV Fanatiek lid

6 feb 2018
    1.765
    1.321
    113
    Vrouw
    In het westen
    Mijn zoontje wordt ook binnenkort 3 jaar en eet ook niet heel goed. Hij is 14 kg en 93 cm. Smorgens gaat het idd goed. Hij krijgt altijd kwark, yoghurt drink, plakje rookworst en fruit. Dan hoop ik dat hij een bolletje met kaas eet. Of lig een paar happen ervan.
    Dan eet hij smiddags ook bijna niks. Avond eten is ook best lastig. Vanavond 1 hapje eten en een bakje appelmoes (heeft ie lig wat binnen) en een paar stukjes komkommer en natuurlijk het toetje. Ik eet zowiezo wel 2x in de week pasta want dan weet ik zeker dat hij goed eet.
    Ik maak me er geen zorgen om. Hij geeft nu wel aan dat hij honger heeft en hij drinkt goed.
    Misschien is je dochtertje niet lekker? Hoelang doet ze dit al? Ons mannetje doet het nu een paar weken.
    Ik ben nu wel strenger. Als je een hapje neemt, dan mag je bijvoorbeeld strakjes tv kijken. Compromis sluiten helpt op dit moment wel een beetje.

3. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Let it go, bied eten aan, als ze honger hebben eten of vragen ze er wel naar.

Mijn dochter (net 3) vreet ook niks. 1 bruin bolletje in de ochtend, paar hapjes banaan, smiddags bolletje en vanavond 10 poffertjes. Dat was het.
    Ze "doet" het verder goed. Is energiek, groeit in de lengte, ontwikkeld zich prima.

Zelf was vroeger ook een draak met eten. Dwingen, boos worden , moeten, dreigen niks hielp.

Wat wel helpt is betrekken in bereiden van eten. Mijn dochter helpt vaak mee en proeft zo tussendoor al eten en leert wat het is.

4. BZD

BZD Fanatiek lid

17 jan 2014
    1.059
    166
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Hier helpt meehelpen met koken ook. Daar waar tomaten op het bord een no go zijn, halen de tomaten de pan niet wanneer hij ze zelf mag halveren.
    En voor de rest heel herkenbaar.

5. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Alle maaltijden met elkaar aan de keukentafel eten, i.p.v. op de bank? Gezellig samen eten.
    Verder ben ik hier vanaf ruim 2 jaar begonnen met 2 hapjes proeven van alles en hier stelden we dan soms weer een 'beloning' tegenover. Bijv. na 2 happen proeven mag je een toetje. In de tijd dat hij het toetje niet zo boeiend vond werd het als je je hapjes op hebt mag je een filmpje kijken.
    Hier at hij met 2 jaar bijna niks, hij is nu 4 en lust best wel wat.
    En hier eet ik de dingen die hij lekker vind ook met regelmaat, dan is het eten voor hem ook leuk.

6. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Hier ook wel tijdje om en om gedaan dus eerst hapje avondeten dan hapje yoghurt etc. Verder ook wel eens als ze al kan tellen eerst 5 haopen en dan een toetje of vast wat geven als ik aan t koken ben en zij. Oor de tv zit dan gaat het gedachteloos naar binnen. En vollr melk en kwark ed geven als ze dan eet krijgt ze ook echt wat binnen

7. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Onze zoon eet ook slecht maar ik ga er niet op in. Ik zet een bordje met 1 schep eten erop en meestal haal ik dat zo'n 20 minuten later weer weg.
    Wat hij vandaag gegeten heeft:
    O: halve boterham, beker melk
    T: biscuitje
    L: 1 boterham
    T: banaan
    A: niks want...'jakkes, vind ik echt vies'

Anderzijds hoor ik hem ook nooit klagen over honger dus het zal wel goed zijn. Als je ziet wat een energie hij heeft (en verbruikt) snap ik niet waarom hij zo weinig eet maar er komt vast een dag dat het beter gaat. Mijn inmiddels 6-jarige at 3 jaar geleden ook amper wat maar ik bleef alles gewoon voorzetten (en onaangeraakt weer weghalen) en nu eet ze praktisch alles en redelijke hoeveelheden.

tuc vindt dit leuk.
  8. Brabootje

Brabootje Actief lid

11 feb 2013
    395
    1
    18
    NULL
    Hier hetzelfde, bij dochter van 2,5 is ook vooral het avondeten een probleem. Brood, yoghurt en fruit gaat gelukkig prima. Zo te lezen is het ook wel iets dat een beetje bij deze eigenwijze leeftijd hoort..

9. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.993
    15.614
    113
    Nabij Utrecht
    Sorry geen tips, maar wel herkenbaar.
    Tot aan het 3e jaar ging het goed.
    Daarna wou ze geen avondeten meer.
    Veel strijd gehad, boos geworden, beloningssystemen, lief gedaan, genegeerd, laten meehelpen met koken... niks hielp.
    Ze wou uiteindelijk alleen vlees.

Ze is nu 8 en eet nog steeds amper avondeten.
    Kale spaghetti slierten met kaas eet ze.
    Net als vlees en boerenkool.
    Ook bloemkool vind ze nu wel lekker en zuurkoolstamppot.
    Doperwten schept ze er 5 van op en dat is al teveel.

Verder eet ze bijna niks qua avondeten.
    Wij aten gisteren chili concarne op wraps.
    Zij at kale wraps met blaadjes sla.

Ze ging uiteindelijk ook dunner worden.. nu weer wat aangekomen, maar nog steeds niet zoals het hoort.

Wij laten het maar.
    Komt vanzelf hopelijk wel weer een keer.

10. Monic

Monic Bekend lid

27 mrt 2012
    751
    2
    18
    Pff we zijn dus niet de enige..

En hoe doen jullie het dan met een alternatief? Onze dame gaat dan echt huilend een broodje nutella vragen ipv het normale avondeten en dan geef ik eerst niet toe maar uiteindelijk trek ik het toch uit de kast omdat ze het echt wil en echt honger heeft maar gewoon het eten niet wil..

11. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.993
    15.614
    113
    Nabij Utrecht
    In het begin telkens gegeven.
    Daarna er mee gestopt, want ander "leert" ze nooit met de pot mee eten.
    Nu doen we dat ook dus niet meer.
    Dan maar met honger naar bed.

Ze mag alleen nog een broodje als avondeten, als wij iets gaan eten waarvan ik zeker weet dat ze het ook echt niet lust ;)

12. tuc

tuc Niet meer actief

Geen alternatief geven natuurlijk. Zo gaat ze nooit eten.
    Als ze honger heeft kan ze gewoon eten wat op tafel staat. Wil ze dat niet, dan is het pech.

13. Fluitekruidje

Fluitekruidje Niet meer actief

Mijn zoontje van bijna 4 eet ook heel slecht. Hij is ook erg dun. 104 cm en nog geen 12 kilo. Helaas weer afgevallen de laatste tijd.

Hier kan hij eten wat er op tafel staat. Ik houd wel rekening met zijn voorkeuren. Zo houd hij erg van bloemkool en worteltjes dus dat eten we wekelijks.

Ik heb ook compromissen. Pas een toetje na een x aantal happen.

Gisteren heeft hij gegeten:
    O: halve boterham met niks erop
    TD: 2 stukjes meloen
    L: 1 boterham met pindakaas
    TD: blokje kaas en 2 snoeptomaatjes
    D: 3 happen nasi en een klein schaaltje yoghurt.

Dit is een vrij standaard hoeveelheid.
    Zolang hij vrolijk, levendig is en zich goed ontwikkeld verwacht ik dat het wel goed komt ooit..

14. Tuttebella

Tuttebella Niet meer actief

Niet geven natuurlijk. Als jij altijd iets krijgt wat je super lekker vindt eet je de rest ook niet meer natuurlijk.

Ze kunnen eten wat ik maak, eten ze niet? Ook dikke prima, bij t ontbijt krijg je weer eten. Is even zielig, maar ze wennen er snel aan ;)

15. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Dit inderdaad!
    Mijn zoontje is ook dol op chocopasta, als hij elke avond een boterham met chocopasta zou krijgen, dan weet ik zeker dat hij z'n avondeten daarvoor ook aan de kant zou schuiven.
    Poosje terug kwam hij uit bed later op de avond en zei dat hij honger had (had overigens wel gewoon avondeten op toen), hij kan dan een banaan krijgen of niks. Hij koos voor de banaan, dus had echt trek. Als hij geen honger heeft dan kiest hij niet voor die banaan, dan zegt hij bijv. ik wil geen banaan, ik wil een snoepje. Tja, dan heeft hij toch echt pech.

Voor de jongste ben ik nog iets minder 'streng' maar zij eet in principe ook gewoon met de pot mee, ze lust bijna alles. Zij krijgt wel altijd een schaaltje griekse yoghurt toe, ook als ze vrijwel niks gegeten heeft.
    Dat krijgt de oudste dan weer niet, die krijgt alleen een toetje als hij in elk geval iets heeft gegeten. Uiteindelijk zal het bij de jongste ook zo gaan op het moment dat ze dat kan begrijpen.

tuc vindt dit leuk.
  16. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    En als je haar bordje bewaart en het dan weer geeft als ze dus wel echt honger heeft? Met de boodschap, je kunt dit eten of niks.

Wat je ook nog kunt doen is van haar avondeten een soort Monkey platter maken: dus naast het gewone avondeten wat fruit erbij of een cracker of broodje met boter (geen chocopasta! ). Dan kan ze kiezen wat ze wil en krijgt ze altijd wel iets wat ze lust.
    En als ze dan nog niks wil eten, zie bovenstaande . Daar hoeft ze dan ook niet zielig over te gaan doen want het zijn dingen die ze lust.

17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.144
    8.876
    113
    Daarmee houd je het, denk ik, juist in stand. Want waarom zou ze wat anders eten als ze toch brood met Nutella krijgt?

tuc vindt dit leuk.
  18. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Geen alternatief. Je eet wat de pot schaft en anders wacht je tot morgen. Is wel eens gebeurd dat ze zonder eten maar bed gingen. Jammer dan. (Merkten er niks van trouwens ze sliepen met zo goed) Als ze weten dat ze een boterham krijgen gaan ze nooit avondeten..,

19. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Geen alternatief geven. Mijn zoon gaat regelmatig naar bed zonder gegeten te hebben. Tja hij doet het zichzelf aan, zo vies is ons eten nou ook weer niet dus hij kan gerust eten :p
    Hier krijgen ze een toetje als ze minstens zoveel happen hebben gegeten als dat ze oud zijn. Mijn zoontje dus 3 en mijn dochter 6 happen. En dan wel van de groente en/of aardappel. Vlees is een leuk extraatje maar dat eten ze sowieso meestal wel om. Het gaat juist om de groenten die ik ze wil laten eten.

Dus nogmaals...Geen alternatief bieden. Ze heeft ook wel door dat ze dat krijgt zolang ze niet gaat eten. Als je echt honger hebt dan eet je ook wat je niet zo lekker vindt.

Overigens heb ik mijn dochter vanaf een jaar of 4 geleerd dat er een verschil is tussen 'niet lusten' en 'niet lekker vinden'. Als je iets echt niet lust dan ga je er bijna van over je nek en dan hoef je het niet te eten (paprika en champignons in haar geval, dit mag ze altijd laten liggen). Als je iets niet lekker vind...Ja kan maar dan eet je gewoon maar wat minder maar kun je het prima eten. Ik heb ook dingen die ik niet zo lekker vindt maar toch moet ik eten. En dan schep.ik gewoon de helft op dan ik doe van dingen die ik wel lekker vindt.

Deel Deze Pagina