Ervaringen extreme reflux

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door raspberry, 12 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou het fijn vinden om ervaringen uit te wisselen met moeders van kindjes met extreme reflux.
    Caitlyn heeft een erg heftige verborgen reflux, waarvoor we al een heel traject van uitproberen van medicatie achter de rug hebben. Zantac, zantac met motilium, nexium en nu nexium met erythromycine, (een AB die als bijwerking snellere maaglediging kent). Morgen komt de kinderfysio hier aan huis, om te kijken of we daarmee nog winst kunnen behalen.

Caitlyn kan niet op haar rug liggen, dan komt voeding direct omhoog. Ze moet bijna zittend liggen, willen we voorkomen dat er voeding omhoog komt. Dat betekent dus praktisch dat ze overdag vrijwel altijd bij ons is, (draagdoek), omdat half zittend liggen ook altijd betekent dat ze vroeger of later opzij beweegt en dan dus om kiepert of onderuit zakt. Kan dus alleen met ons in de buurt.'s Nachts lukt het gelukkig wel om haar in haar wieg te laten slapen, maar alleen op haar buik bij een behoorlijk opgehoogd matrasje.

So far, so good, maar ze krijgt nu behoefte aan wakker zijn na een voeding, kijken en binnenkort ws ook wat speel-achtige dingen wel. En ik vraag me dus af hoe andere moeders dat gedaan hebben.
    Plat op de rug onder een babygym gaat dus niet, maar wat dan wel?

En met bijvoeding: verstandig om met 4 maanden al te starten vanwege de reflux, of toch wachten, omdat haar darmen door alle medicatie de nodige optaters hebben gehad...? (Ze krijgt ook nog een beta-blokker voor haar hart en forlax vanwege verstopping, die veroorzaakt wordt door de nexium).
    Tips en ervaringen dus erg welkom :)

2. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Hier geen ervaringen met extreme reflux. Wel normale reflux. Het bijvoeden wordt dan idd aangeraden met 4 maanden. Mijn jongste kon dit alleen nog niet verdragen. Hij heeft tot 6 maanden flinke krampen gehad.
    Zou je haar in de maxi cosi kunnen laten spelen?

3. Samy84

Samy84 Bekend lid

29 mei 2011
    789
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook extreme reflux die tot op heden (20 mnd) nog aanwezig is.
    Ze krijgt alleen nexium dat werkt goed.

Van baby af aan was alles schuin het bedje, box, aankleedkussen etc...
    Na het eten kin ze gewoon niet plat gelegd worden dus de ontwikkeling verliep hierdoor stroef en anders.

Zo heeft ze nooit gekropen maar is ze gaan billenschuiven haar nekspieren waren een lange tijd zwak dus ze kon moeilijk haar hoofdje omhoog doen .

Hier heeft het starten met vaste voeding niets uitgemaakt dus persoonlijk zou ik daar niet voor kiezen.

Sterkte het is echt geen pretje voor die kleintjes.

Ohja nutriton zou ik ookniet gebruiken hier werden de klachten nog erger van.

4. Mama Roos

Mama Roos Fanatiek lid

29 jun 2012
    1.061
    1
    0
    Werk als Verzorgende IG in een gesloten pg afdelin
    Twente
    Graag lees en schrijf ik mee.
    Hier inderdaad ook de jongste met reflux wat nu onder controle is door medicatie en het feit dat ze nu wat ouder is en zelf meer rechtop kan en wil zitten.

Ik losde het liggen op dmv het voedingskussen, wipstoel en babyschommel te combineren.
    In bed en kinderwagen lag er altijd een deken onder het matras.

Bij voeden begon ik hier met 5 maanden inderdaad pas mee op advies van de kinderarts begon ik met groente aan te bieden, deze zijn wat milder voor de maag dan fruit.
    Ze zeggen inderdaad bij reflux kinderen dat je zo vroeg met bijvoeden mag beginnen omdat ze van vastere voeding minder spugen, dit was bij ons echter niet het geval. Dat minder spugen is nu pas aan de orde nu ze wat ouder is... behalve bij vloeibare sappen daar is het altijd nog spugen...

5. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Hier ook erytromicine en nexium, R heeft het met bijna 2 jaar nog steeds nodig. Wij hadden via MP een Doomooseat gekocht, ideaal! Zo kon hij na het eten (en ook tijdens het eten: hij kreeg door het spugen een flesaversie en moest van 5-10 maanden aan de sondevoeding) half omhoog liggen, maar wel lekker weggezakt in een kuiltje zodat hij er niet uit zakte.
    Hier op advies van de KA met 4 maanden begonnen met rijstebloem (en groente, maar dat trok zijn maagje niet). Hij heeft een tijd lang al zijn voedingen als pap gehad. Bleef er beter in, maar als hij dan toch spuugde (elke dag wel een keer) was het wel extra zielig met die dikke drap.

Heel veel sterkte ermee. Heb je het idee dat de ery werkt? Hier pas met 9 maanden mee begonnen, bleek voor R een wondermiddeltje!

6. raspberry

@Paarse: de MC is echt een straf voor haar :( Als ie gewoon op de grond of op tafel staat, is dat helaas ook echt veel te plat nog voor haar en bovendien ligt ze dan te krom ook, waardoor voeding direct omhoog komt, (autorijden is dus ook rampzalig :().

@Samy: nutriton werkt hier gelukkig wel, want pap zou ze nog niet mogen en rijstebloem wordt in de maag weer vloeibaar en zou dus zinloos zijn, (naast dat daarvan ook nog eens bekend staat dat het verstopping kan geven en daar heeft ze door de nexium al zoveel last van dat we er forlax bij hebben .
    Ze slaapt op haar buik, waardoor het optillen van haar hoofdje echt geen punt meer is, (was al geen punt toen we startten met buikligging). Dus die handicap zullen we er niet nog eens bij hebben qua ontwikkeling.

@Mamaroos: heb jij wel een babygym/speelkleed gebruikt?

@Miepie: gisteren gestart met de erytromycine en het is meteen rustiger: ze drinkt grotere flessen en laat nu dus ook weer langer tussen de voedingen, (tot gisteren 2-2,5 uur ertussen steeds en dan maar 40-70 willen drinken, terwijl ze een week of 2 geleden gewoon op 120+4 zat...
    Ga ook op MP maar eens kijken dan, ken de doomooseat idd wel.
    Hoe ging bij jullie de ontwikkeling van zitten/kruipen/staan/lopen?

7. Mama Roos

Mama Roos Fanatiek lid

29 jun 2012
    1.061
    1
    0
    Twente
    Speelkleed eigenlijk nu pas, maar dan is het nog niet langer dan 10 min...
    Babygym wel, maar dan zette ik hem voor de wipstoel, liggend op haar rug en dan de babygym erover is hier ook geen optie.

Ze lag toen ze klein was tot 4 maand altijd op een voedingskussen in de box met een plat kussen aan het hoofdeind onder het voedingskussen dit was de ideale houding voor haar.
    Ook hadden we een babyschommel die ook niet helemaal plat lag hier heeft ze veel avonduren in door gebracht.

8. Mama Roos

Mama Roos Fanatiek lid

29 jun 2012
    1.061
    1
    0
    Twente
    Hier gelukkig ook geen klachten op nutriton gebruik, juist als ik het niet in de melkfles doe kan ik haar net zo goed geen fles geven, want dan spuugt ze de alle melk weer uit.

9. Withinshin

Withinshin Bekend lid

1 okt 2009
    972
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik weet niet of het al genoemd is;

Wij hadden Sven vaak in de wipstoel in de box, daarboven de babygym.
    Verder zijn wij heel snel begonnen met op de buik neerleggen om te 'spelen' en dit steeds langer proberen.
    Als laatste zijn wij wel met 4 maanden met bijvoeding begonnen (terwijl hij ook obstipatie had van de medicijnen), dit ging hier prima.

Over het algemeen heeft hij de eerste maanden veel in de wipstoel (die wij hadden kon ontzettend ver naar boven) gezeten en op z'n buikje gelegen. Ja ook hier een ontwikkelingsachterstand hierdoor. Hij kon pas laat rollen, en kruipen. Echt zelf gaan zitten deed hij 'pas' met 13 maanden en hij loopt nu overal wel langs en aan de hand mee, maar los nog niet. Nu is hij 14 maanden.

Het komt allemaal vanzelf wel, alleen wat later...

Ik hoop dat je hier wat mee kunt, het is zo ontzettend moeilijk als een kindje (verborgen) reflux heeft!

10. balleke

balleke Fanatiek lid

21 jan 2009
    1.837
    0
    0
    gevaarlijk beroep
    brabant
    pff meid heftig zeg! Cris de middelste had hele heftige verborgen reflux. Maar hij vond ook niks fijn, zelfs draagzak vond hij verschrikkelijk. Verder was het onrustige baby volgens de fysio (voor ons ook) en inbakeren hielp een beetje bij het slapen. Na voeding deed ik hem altijd in het wippertje en zo recht mogelijk (zittend bijna) En dat ging goed (wel met de juiste medicatie) Zelfs de maxi cosi vond hij verschrikkelijk (reiswieg heeft hij nooit in gelegen) Ben ik eerder overgestapt naar de wandelwagen vanaf zijn 4 maanden ipv 6 maanden. Ik weet wel dat het een hele zware tijd was en elke keer maar zoeken wat hij nu wel fijn vond. Nu Tijs dus ook ver-reflux heeft en nu ook Nexium krijgt (sinds gisteren, daarvoor zantac) Wat ik altijd doe na de voeding is even recht op houden 5/8 min en daarna het wippertje in. Eigenlijk het zelfde als zijn broer, maar hij is veel meer relaxter dan zijn broer, dus met aan en uitkleden of plat liggen op zijn rug doet hij niet moeilijk als ik met hem bezig ben. Oow miss tip. Met het verschonen van Cris deden we verschoning-kussen ook schuin bij het hoofd eind, net als bij zijn bed. Heel veel sterkte...

11. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Hier geen reflux maar wel een enorme spuugbaby en ook krijsen bij platliggen en alles eruit golven. Zelfs 3 u na haar voeding. Ik had een kussen in haar box neergelegd en als ik mn handen even vrij wilde legde ik haar daarop ze zakte dan diep genoeg om niet om te kukelen.

Hier wel een speelkleed met boog gebruikt. Ik legd een handdoek onder haar zo dat die kleed niet vies werd. Ze had genoeg afleiding erdoor want huilen deed ze onder die boog niet. Hier heeft bijvoeding wel wat geholpen tegen het spugen maar niet veel. Pas nu met stap 2 voeding is het echt af en toe een mondje of klein golfje. Heel veel succes. Niet leuk!

12. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Ikdus, klinkt toch wel als reflux hoor - wie heeft jou verteld dat dat t niet is?

TS, R loopt in ontwikkeling erg achter. In eerste instantie werd gedacht dat dat een combi was van het stilliggen (tot 10 maanden heeft hij alleen maar stil gelegen, hoogstens trappelen met zijn beentjes. Zodra hij bewoog, spuugde hij, dus dat had hij snel door) en vroeggeboorte/herseninfarct vlak na geboorte. Maar hij haalt nu ook niet in, wat je wel zou verwachten. Hij ging rollen met 10 mnd, kruipen en los zitten met zo'n 16/17mnd en hij zit nu op zijn knietjes en probeert zich op te trekken. Hij is nu ruim 21 maanden, gecorrigeerd 19.

Vorige week hebben wij te horen gekregen dat voor dit alles toch en andere oorzaak gevonden is; R heeft een foutje in zijn chromosomen zitten. Heeft dus allemaal niks te maken met zijn vroeggeboorte, spugen, of wat dan ook, maar gewoon een 'programmeerfoutje', we weten dus nu ook niet hoe ver hij gaat komen..... maar dat is allemaal een heel ander verhaal, het ging hier over de reflux van jouw kleintje! Ik heb onze Doomoo helaas uitgeleend aan een vriendin met een kleine met reflux, hopelijk vind je er op MP een (ik had m voor 40E, nog helemaal netjes).

13. raspberry

Jeetje Miepie, wat heftig! :(
    Heb inmiddels via marktplaats een wipstoeltje met speelboog gevonden, goedkoper en net zo handig, denk ik :)

@Ikdus: vraag me ook af wie jou gezegd heeft dat dat geen reflux is? Ik hoor alle symptomen voorbij komen hoor.... ;)

@Balleke: hoe combineerde je dat inbakeren dan met de reflux? Want hier kan de dame echt niet op haar rug liggen en ingebakerd op de buik kan niet, lijkt me? :(
    Heb hier namelijk wel even ingebakerd vanwege onrust, en dat hielp, maar met die buikligging gaat dat dus niet meer :(

@Withinshin: ja, dat wordt dan idd maar veel op de buik laten spelen.
    Fysio komt zo hier, dus die ga ik ook maar om tips vragen hoe ik haar ontwikkeling wel zo veel mogelijk kan waarborgen. Wat juist voor een reflux-kindje is het handig en fijn als ze zich zo snel mogelijk kunnen ontwikkelen en dus ook zo snel mogelijk zitten en staan enzo, lijkt me ;)

14. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Of het extreem was durf ik niet te zeggen. Onze dochter heeft ook reflux gehad. Haar bed stond zo schuin mogelijk, ze sliep op haar buik (ook nog even ingebakerd gelegen), en alles deed ik zo schuin mogelijk (box stond schuin, aankleedkussen), en ze lag redelijk wat in de wipstoel en maxicosi om te slapen (lees dat caitlyn hier een hekel aan heeft).

Voor mijn zoontje zijn onrust (ook reflux) heb ik zo'n gillende elektrische schommelstoel aangeschaft. Denk achteraf dat mijn dochter dit ook erg fijn had gevonden.

Haar voeding dikten ik zo dik in dat het net beton was, en dan nog kwam het wel eens omhoog.

Bijvoeding heb ik in het begin problemen mee gehad. Begonnen met 5 maanden en 3 weken met potjes. Alles kwam in alle heftigheid terug (terwijl het net onder controle was). Op advies hier, gestopt met bijvoeding, eerst weer onder controle krijgen, en daarna met stukjes begonnen. Dit ging al een stuk beter.

Alles wat maar enigszins vloeibaar was dikten ik in.

Toen ze begon buik te schuiven kwam het regelmatig in golfjes eruit zetten. Ook brood kwam er 45 minuten later nog rustig uit.

Uiteindelijk toen ze de hele dag stond is het langzaam minder geworden, en uiteindelijk opgehouden.

Sterkte!!!

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Lisa had dus ook erge reflux. Wij legden haar wel op haar rug, ook al spuugde ze dan. Soms deed ik het dan toch, kon ze naar de mobiel boven de box kijken. Ze zat ook wel in de wipper, half rechtop. Maar het meest had ik haar bij me. Vanaf 10 weken had ze een sonde en daardoor waren de reflux problemen zo goed als weg, gelukkig. Lisa kon met 5 maanden al tijgeren, ik denk doordat ze meestal op haar buik lag. Denk ook dat dat het advies van de fysio zal zijn, maar bij reflux liggen ze toch meestal al op de buik. Zitten kon ze vanaf 6 maanden. Wij zijn vanaf 4 maanden wel begonnen met bijvoeden, maar dat was vooral om van de sonde af te komen, maar het was pas met 6/7 maanden dat ze ook echt ging eten. Ik zou daar ook niet alle hoop op vestigen. Het is iets waar ze helaas echt overheen moeten groeien en gelukkig meestal ook doen. En onze kindjes zijn gewoon de pechvogels bij wie de medicatie niet lekker aanslaat...
    Hopelijk is je dochter net zo snel als mijn nichtje trouwens.... Die is 8,5 maand en loopt al (helemaal zelf en dus los), echt bizar... Zou echt ideaal zijn bij reflux kindjes!

16. kieke77

kieke77 Actief lid

5 jul 2008
    467
    7
    18
    Hier ook een zoontje met verborgen reflux. Hier ook nexium, werkt goed gelukkig.
    Wat wij doen, na de voeding in de wipstoel, hebben een babyjorn, hoogste stand en doen de speelboog eroverheen. Op de buik leggen in de box, met interactief speelkleed met spiegeltje, ramelaar, hebben ze wat te kijken, boxspiraal is al leuk naar te kijken.
    T. zou wel met 4 maand beginnen met vast voedsel, dat is net na oud en nieuw, hij heeft nu nl comfort met extra gemengd. Hij is nogal een hongerlapje, waarschijnlijk door de reflux.
    Hij slaapt op zijn zij in een zijslaapkussen.

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Maxicosi was ook een ramp hier trouwens. De eerste 10 weken zijn we nergens geweest, behalve bij het ziekenhuis en het consultatiebureau... Heb daardoor de verjaardag van mijn oma overgeslagen, het was een uur rijden en dat kon dus echt niet.

18. Withinshin

Withinshin Bekend lid

1 okt 2009
    972
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik hoop dat de fysio je wat tips kan geven, daar zal je kindje zeker bij gebaat zijn! En wat anderen ook al opmerken, als ze inderdaad kunnen kruipen, en staan wordt het beter. Dus juist die lichamelijke ontwikkeling is erg belangrijk (sowieso natuurlijk ;))

Verder gewoon proberen te kijken hoe je kindje toch wat kan spelen straks, en dan zo min mogelijk last heeft van spugen en oprispingen en van daaruit verder kijken.

Liefs

19. raspberry

Even kort, thanks weer voor alle ervaringen!
    Net contact met de kinderarts gehad en ze gaan Caitlyn opnemen vandaag en dan volgt er morgen een gastroscopie, en daarna dan dus verder kijken hoe en wat.
    Fysio is vanochtend geweest en constateerde dat ik qua liggen enzo alles al doe wat ze zou kunnen adviseren. Heeft me een paar oefeningen laten zien waarmee ik zoveel mogelijk de motorische ontwikkeling naar zitten kan ondersteunen, plus idd veel met de buikligging, en dan hopen we dat dit meiske nog even wat sneller wordt dan haar grote zus, (Thirza rolde met 5 mnd, ging met 7 mnd zelf zitten en anderhalve maand later kroop ze, trok zich op en liep langs bank en tafel).

Nou, ben benieuwd of er iets uit de gastrocopie komt en wat we met de resultaten daarvan kunnen.

20. kieke77

kieke77 Actief lid

5 jul 2008
    467
    7
    18
    Sterkte met de kleine meid. Hopelijk komt er wat uit.

Deel Deze Pagina