Ik heb ff een vraagje, ik hoop dat ik het duidelijk uit kan leggen. Normaalgesproken berekenen ze hoe lang je zwanger bent dmv de eerste dag van je laatste menstruatie. Als je een cyclus hebt van 28 dagen krijg je er dan 14 dagen "gratis" bij. Maar wat nou als je geen cyclus had van 28 dagen? Ik had een cyclus van 25 dagen. Ik weet dat mijn eisprong precies 14 dagen voor mijn nod is geweest. Dus van de eerste dag van de menstruatie tot de eisprong bleven nog 11 dagen over en die heb ik er dus bij gekregen. Maar dat is toch niet eerlijk zegmaar? Iemand met een cyclus van 28 dagen is 2 weken na de bevruchting altijd 4 weken zwanger. Maar ik niet, ik was dan 3 weken en 4 dagen. Maar kwa groei zijn de kindjes toch even ver, als je er van uitgaan dat de eisprong bij beide 2 weken voor nod was???? En wat nou als je een cyclus hebt van bijv 35 dagen en je ei 14 dagen voor nod? Dan ben je ineens al 5 weken, terwijl het kindje ook even ver gegroeid is als bij anderen. Ik hoop dat jullie mijn gedachte snappen haha Word dit dan gecorrigeerd bij termijnecho's of kijken ze er gewoon niet naar?
Klopt, hier juist een heel lange cyclus. Omdat maar weinig vrouwen een cyclus hebben van precies 28 dagen met precies op de veertiende dag de eisprong, wordt deze datum alleen als eerste schatting gebruikt tegenwoordig. De ' echte' datum wordt inderdaad bepaald aan de hand van de vroege termijnecho.