3 kinderen en groot leeftijdsverschil?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door botervliegje, 26 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. botervliegje

botervliegje Fanatiek lid

30 dec 2007
    1.732
    72
    48
    Gewoon even benieuwd... Wie heeft er meer dan twee kinderen en leeftijdsverschil tussen de eerste twee en de laatste? Een 'nakomertje' zeg maar? Hoe bevalt het leeftijdsverschil? Wat ervaren de oudsten om een broertje of zusje erbij te krijgen?

2. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

9 okt 2014
    1.213
    1
    0
    Drenthe
    Ik ben zwanger van de 5e
    Tussen 1e en 2e zit 2,5 jaar, oudste is nu 11, 2e 8
    Tussen 2e en 3e zit 3,5 jaar, 3e is nu 5
    Tussen 3e en 4e zit 2 jaar, 4e is nu 3
    Straks zit er tussen de 4e en 5e bijna 4 jaar.

Wat versta je onder nakomertje? Onze jongste gaat nog niet naar school als de baby komt, voor mij is het daarom geen nakomertje.
    Als deze baby geboren wordt zijn onze kinderen 11,9,bijna 6 en bijna 4.

Onze kinderen vinden het fantastisch (4 meisjes) willen alles weten over de zwangerschap en verheugen zich enorm. Ze gaan het allemaal bewust meekrijgen, dat is erg leuk.
    Als je nog vragen hebt dan laat maar weten :)

3. Zwangernr6

Zwangernr6 Niet meer actief

Ik ben zwanger van de zesde! Mijn eerste vier kreeg ik binnen 4 jaar, de vijfde kwam 9,5 jaar na de vierde. Dus een behoorlijk leeftijdsverschil.

Mijn kids (oudste nu ruim 15, dan 14, 13 en 11) vinden het geweldig om nog een klein broertje te hebben en ook dat er nu nog een baby bij komt. Ze verheugen zich enorm erop!

4. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Zelf ben ik niet zo ver maar kom wel uit zo'n gezin. Mijn zus is 10 jaar ouder en mijn zusjes zijn weer 10 en 11 jaar jonger dan ik.
    Het enige nadeel is dat we niet echt samen opgegroeid zijn, maar verder is iedereen erg blij met elkaar volgens mij ;)

5. tiepmiep

tiepmiep Bekend lid

10 mei 2011
    956
    11
    18
    R,dam
    Mijn oudste dochter is 15 en heeft een zusje van net 2 en morgen word ze weer grote zus.dus tussen oudste en jongste kinderen zit een leeftijds verschil van 13 en 15 jaar.
    Ik vind het geweldig zij, trouwens ook maakt alles heel bewust mee zelfs de bevallingen.

6. SuzykeQ

SuzykeQ Bekend lid

13 jan 2013
    747
    0
    0
    NULL
    NULL
    1e Kind: 8 jaar
    2e kind: 6 jaar (schelen 20 maanden)
    Kind 3 komt in januari, die zal dan 6.5 jaar schelen met de (nu) jongste :)

7. flowersoflove

flowersoflove Bekend lid

15 nov 2013
    811
    0
    16
    Kinderopvang
    Tussen mij en mijn oudste broer zit 10 jaar, met mijn zus scheel ik 6 jaar en met mijn kleine zusje 11. Ik heb het nooit leuk gevonden, zulke grote verschillen. Ik was een nakomertje en mijn moeder is daarna hertrouwd en heeft toen nog een kind met een andere man gekregen.

8. Linx

Linx Actief lid

28 okt 2013
    239
    0
    16
    NULL
    Twente
    Hoi,

Ik heb (nog) geen kinderen en zeker niet met leeftijdsverschil ertussen, maar misschien heb je wel wat aan mijn persoonlijke ervaring.

Mijn zusje en ik verschillen 1,5 jaar van elkaar, ik ben de oudste. Toen ik 11 was heb ik er nog een (half)broertje bij gekregen. En eerlijk is eerlijk: ik wou er destijds ECHT GEEN broertje of zusje bij. Het klinkt heel erg, maar dat was een paar jaar later nog zo. Mijn zusje daarentegen was vanaf het begin aan dol op hem. Het verschilt dus wel per persoon.

Overigens is mijn broertje nu 15 en we kunnen het heel goed met elkaar vinden. Tuurlijk, er is leeftijdsverschil, maar dat lijkt niet zo veel meer uit te maken naarmate we ouder worden. Mijn moeder zegt altijd dat het voor haar ook wel prettig is geweest dat mijn zusje en ik mee konden helpen door bijvoorbeeld op te passen etc. En ze denkt ook dat mijn broertje 'emotioneel voorloopt' op zijn leeftijdsgenootjes omdat hij 2 oudere zussen heeft. Maar dat zal ook wel persoonlijkheid zijn.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Linx

9. MotherMary

MotherMary Fanatiek lid

10 sep 2014
    1.748
    2
    0
    theaterdocent, regisseur en leerkracht basisonderw
    Overijssel

Wauw, wat spannend voor jullie! Veel succes en geluk morgen!

Mijn broertje was ook een nakomertje, scheelt 8 jaar met mijn zusje en 10 jaar met mij. Ik vond het heerlijk om dat zo bewust mee te maken! Was altijd al en ben nog steeds stapeldol op mijn broertje

10. Ik ben 13 jaar ouder dan m'n broertje en vond (en vind) het echt fantastisch! Ik was dolblij toen m'n moeder vertelde dat ze zwanger was en vond het krijgen van een broertje ook echt geweldig!

11. Bollen

Bollen Fanatiek lid

22 jul 2013
    1.422
    7
    38
    NULL
    NULL
    Ik ben 8 jaar ouder dan mijn zusje en 15 jaar ouder dan mijn broertje. Alle drie dezelfde ouders en ben meer dan gek op m'n broertje!

12. jojo32

jojo32 Fanatiek lid

26 nov 2008
    1.871
    8
    38
    nu huisvrouw
    grunn
    hier 3 kinderen zoon van 19
    2de zoon vam 15
    en dochter 5 jaar

13. mnsy

mnsy Bekend lid

8 jun 2009
    811
    0
    0
    Dochter is 12, zoontje is 4 en nu zwanger van de derde.

14. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Wij hebben er straks 3 en daar zit niet enorm veel tussen. Mijn oudste is dan bijna 5 en mijn jongste is 2,5.

Een echt nakomertje zit er denk ik niet in, want ik ben 34 nu. Ik denk dat dit ons laatste kindje is (al zeg ik nooit nooit :) ). Maar in het geval we er toch nog voor zouden gaan (of er zomaar mee verrast worden, want we raken heel makkelijk zwanger), dan kan er wel 10 jaar tussen oudste en vierde zitten. Geen idee, wie dan leeft...

15. MamaIII

MamaIII Bekend lid

29 sep 2014
    700
    0
    16
    Vrouw
    Hier zit er tussen de oudste en de middelste 5,5 jaar en tussen de oudste en de (nu nog) jongste bijna 8 jaar. Mijn kids zijn een hele sterke 3-eenheid, mooi om te zien :). Wanneer de baby komt, is mijn oudste bijna 15, de middelste 9,5 en de jongste wordt na een paar maanden 7. Alle 3 de kids vinden het super dat er nog zo'n kleintje bij gaat komen!

16. botervliegje

30 dec 2007
    1.732
    72
    48
    Bijna iedereen positief dus! Er zijn best veel voordelen inderdaad. :)
    Wij zijn helemaal blij met onze twee wonderen van kinderen. We hebben zelfs ook nog 6 cryo's (ingevroren embryo's) in de vriezer zitten. Ik denk dat ik het wel heel moeilijk mee zou hebben om die te laten vernietigen of aan de wetenschap te schenken... Maar binnen korte tijd terugplaatsen lijkt me niet zo handig, ben eigenlijk constant oververmoeid. Vandaar mijn vraag...:p. Maar heel fijn om te horen dat het prima gaat in de meeste gezinnen waar ook grotere leeftijdsverschillen zijn.
    Echt een kinderwens voor een derde hebben we dus niet. Wie weet over een jaar of 5. En dan dus misschien laten terugplaatsen of toch de beslissing te maken iets anders te doen. Maar ja, stel dat we veel geluk hebben en de eerste is raak, dan kunnen we ook niet door blijven gaan ;). Besef dat, hoewel echt een dilemma voor ons, we enorm boffen dat we zo 'rijk' zijn met zoveel IVF succes na heel moeilijke jaren.

17. botervliegje

30 dec 2007
    1.732
    72
    48
    Wow, nog één avondje zwanger :D Geniet nog even van de trappelende beentjes en succes morgen!

18. Babystew

Babystew Niet meer actief

Hier heb ik 2 dochters uit oktober 2011 en juli 2013, en we willen graag een derde. Hoe lang het nog gaat duren en of het ooit komt weet alleen de toekomst.
    Dat slaapgebrek herken ik trouwens, daarom hebben we hier gewacht tot de nachten redelijk zouden gaan! Voel me eindelijk weer een beetje mens haha (en dan toch nog een willen he..).

Hier juist trouwens het liefst redelijk dicht op elkaar omdat het mij niks lijkt om na een aantal jaren weer 'opnieuw' te moeten beginnen. Maar ik zie ook zeker veel voordelen aan het langer ertussen hebben. Lijkt me heel leuk als de oudste(n) de zwangerschap echt bewust meemaken bijvoorbeeld. En met 2 oudere kinderen heb je meer tijd om van de baby te genieten.

19. Lovemykids4

Lovemykids4 Niet meer actief

Hier een zoon van bijna 15 jaar zoon van pas 7 jaar en dochter van bijna 3 jaar en deze babygirl in mijn buik word 3 dgn na dochter haar verjaardag geboren over 3 weken.
    Dus groot leeftijd verschil.

20. belgischemama

belgischemama Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.614
    0
    0
    Tss 1 en 2 zit 20 mnd, tss 2 en 3 zit 6j, tss 1 en 3 zit 8j, tss 3 en 4 net geen 3j, dus tss 1 en 4 bijna 10.5j en tss 2 en 4 iets meer dan 8.5j

Deel Deze Pagina