Bijna 37 weken zwanger en stuitligging.

Discussie in 'De bevalling' gestart door djoyz, 19 feb 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. djoyz

    djoyz Fanatiek lid

    29 mrt 2019
    1.468
    1.510
    113
    Vrouw
    Ik ben benieuwd of er ervaringen zijn.
    Vandaag ben ik om precies te zijn 36+5 dagen zwanger van ons tweede kindje.
    Omdat ze (net zoals haar broer) groot geschat is qua gewicht ben ik vanaf morgen overgedragen naar de gynaecoloog en morgen heb ik daar dus mijn eerste afspraak (echo en gesprek).

    Nou had ik vandaag nog een extra controle bij de verloskundige omdat ik haar minder voelde bewegen.
    Bloeddruk was perfect, en hartje klonk helemaal goed. Ze lag netjes met billen omhoog en hoofdje naar beneden, nog niet ingedaald.
    Ze heeft lang in stuit gelegen, tot 35 weken, daarna draaide ze en met de controle daarna lag ze ook gewoon in hoofdligging.
    Omdat ze met dit termijn geen risico’s willen nemen ben ik toch even in het ziekenhuis geweest voor een CTG. Ook deze was prima in orde.
    Maar… nu komt het; mevrouw lag dus gedraaid, met haar hoofd rechts in mijn buik. Dus; stuit.
    Ik had al het gevoel soms dat als ik zelf voelde ik geen ‘bolletje’ bovenin mijn buik voelde maar rechts en links, en dit is dus bevestigd.
    Dit betekend dat ze dus gedraaid is is een kleine 3 kwartier van hoofd naar zij ligging.
    Nou heb ik morgen die afspraak bij de gynaecoloog waarbij waarschijnlijk besproken ZOU worden hoe en wat qua inleiden ivm grootte van de baby.
    Maar als mevrouw nog zo aan het draaien is dan kan inleiden volgens mij helemaal niet.

    Heeft iemand hier ervaring mee zo laat in de zwangerschap en hoe is dit afgelopen?
    Ik wil echt echt geen keizersnede, maarja wat moet dat moet.
    En een versie zal ook weinig nut hebben want als ze nu binnen 3 kwartier al draait is de kans groot dat ze na de versie ook weer terugdraaid.. (dit gaf de verloskundige in het ziekenhuis ook aan).

    Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaring indien die er is.
     
  2. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.644
    2.020
    113
    Mijn zoon lag ook in stuit maar hij lag in een positieve houding zodat er gewoon een natuurlijke bevalling mogelijk was. Bij jou klinkt het als dwarsliggen en dan is een natuurlijke bevalling uitgesloten. Lastig hoor maar laat je goed voorlichten door de artsen. Misschien is een geplande keizersnede een idee? Dat schijnt veel prettiger te zijn dan een spoedkeizersnede. Er zijn dan zelfs opties dat je door een doorzichtig scherm mee kunt kijken en de baby direct kunt vasthouden. Succes!
     
    Mango227 vindt dit leuk.
  3. blij83

    blij83 Fanatiek lid

    5 jun 2012
    2.061
    1.850
    113
    Kan het zijn dat de verloskundige de ligging niet correct heeft gevoeld deze ochtend? Of werd de ligging bepaald met een echo?
     
  4. djoyz

    djoyz Fanatiek lid

    29 mrt 2019
    1.468
    1.510
    113
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie!
    Ja gepland geeft natuurlijk veel meer rust, maar ik wil ivm herstel natuurlijk veel liever een vaginale bevalling ipv keizersnede. Maar weer liever een keizersnede dan een stuitbevalling hoor, mocht ze uiteindelijk echt helemaal in stuit draaien en blijven liggen..
    Ik ben ook heel nieuwsgierig naar morgen.. alsof ik al niet ‘zenuwachtig’ genoeg was.. kleine drama queen:p
     
  5. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.644
    2.020
    113
    Veel mensen zijn angstig voor een stuitbevalling maar met de juiste arts is dit prima te doen hoor. Ik heb het gedaan en zou het zo weer doen. Maar daarin heeft iedereen zijn eigen keuze natuurlijk!
     
  6. djoyz

    djoyz Fanatiek lid

    29 mrt 2019
    1.468
    1.510
    113
    Vrouw
    Denk dat die kans vrij klein is omdat 2 verloskundige het gecontroleerd hebben.
    En toen ik thuis was van CTG voelde ik ook weel een ‘bolletje’ boven mijn navel dus toen lag ze waarschijnlijk alweer goed, en nu voel ik weer en ligt ze weer overdwars (naast mij navel aan beide kanten rondingen te voelen.)
     
  7. enceinte

    enceinte Actief lid

    17 aug 2023
    318
    312
    63
    Vrouw
    Hopelijk om je iets gerust te stellen: mocht een keizersnede nodig zijn hoeft dit echt niet altijd een moeizaam herstel te betekenen. Van mijn dochter heb ik dit gehad en het viel mij 100% mee. Na de bevalling van mijn zoon had ik een half jaar herstel, bij mijn dochter moest ik mezelf echt afremmen om 6 weken rustig aan te doen omdat het zo goed ging en hoefde maar 1 nacht in het ziekenhuis te blijven. Ben heel benieuwd wat de gynaecoloog morgen over de situatie zegt.
     
  8. Minimensje83

    Minimensje83 Fanatiek lid

    19 jan 2014
    1.563
    977
    113
    Vrouw
    Als de baby nog zo makkelijk draait (wat bij sommige vrouwen prima kan bij 2+ zwangerschap) kunnen ze ook inleiden en evt ter plekke versie doen. Dat lukt dan vaak wel. Mocht het onverhoopt niet lukken spreek je van tevoren af of het stuitbevalling of keizersnede wordt. Nu een versie doen heeft waarschijnlijk geen zin omdat de kleine zo weer kan draaien ..
    zou dat gewoon even navragen bij de gyn maar heb wel goede hoop dat je gewoon vaginaal kan bevallen met dit verhaal
     
    Mango227 vindt dit leuk.
  9. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.851
    26.423
    113
    Vrouw
    Op de dag van draaien bleek de baby hier zelf gewoon goed te zijn gedraaid weer. Ook dat kan. Had ik mij voor niets lopen stressen
     
  10. Enigma

    Enigma Fanatiek lid

    11 jul 2019
    1.195
    1.611
    113
    Vrouw
    De tweede lag hier ook altijd dwars/in stuit. Soms eens goed, maar ze draaide graag. Moest ingeleid worden en natuurlijk daalde de dwarsligger ook niet netjes in. Inleiding was gepland en we hebben gewoon van tevoren even gecheckt hoe ze lag. Toen lag ze gelukkig goed en kon de inleiding doorgaan.
     
    djoyz vindt dit leuk.
  11. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    12.161
    12.556
    113
    Vrouw
    Als ze groot word geschat dan is een stuitbevalling vaak al uitgesloten.
    Een versie doen ze vaak ook niet bij grotere kindjes.
    Zo wel en lukt dan zullen ze een sluitlaken gebruiken en daarna inleiden.
    Zodat de baby goed blijft liggen.
     
  12. djoyz

    djoyz Fanatiek lid

    29 mrt 2019
    1.468
    1.510
    113
    Vrouw
    Nou.. vandaag weer echo gehad, volledig in stuit dus hoofd naar boven en billen beneden, maar nog niks ingedaald.
    Morgen afspraak voor versie.
    Als dat niet lukt; geplande keizersnede.
    Als het wel lukt en ze ligt een week erna (dan weer controle) nog goed dan plannen we een inleiding.
    Als het wel lukt en ze draait terug; geplande keizersnede.
    En als er dan iets gebeurd voordat de datum er is voor geplande keizersnede dan word het een spoed keizersnede.

    Eerlijk gezegd ben ik niet bang dat het draaien morgen niet lukt, maar ik heb er een hard hoofd in dat ze dan ineens wél blijft liggen. Maar we wachten het af.

    @Loveischocola niks gehoord over stuitlaken oid.
     
  13. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    12.161
    12.556
    113
    Vrouw
    @djoyz Je kan altijd informeren als wel lukt en week erna toch weer eigenwijs is en je wilt nog een versie proberen en gelukt is dan gelijk inleiden met sluitlaken zodat ze niet terug kan draaien.
     
  14. djoyz

    djoyz Fanatiek lid

    29 mrt 2019
    1.468
    1.510
    113
    Vrouw
    Lol. En ik googlen op stuitlaken.
    Ik zal het morgen eens vragen maar ik denk dat we maar 1 poging versie gaan doen aangezien termijn en eerder willen inleiden/halen van kindje ivm geschatte gewicht. We wachten het maar weer af..
     
  15. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    12.161
    12.556
    113
    Vrouw
    Stuitlaken zou wel betere naam zijn ja haha!
    Snap ik vaak is ook reden dat ze toch weer terug draaien ook..
    Succes en als ks word komt het ook absoluut wel goed ❤️
     
    djoyz vindt dit leuk.
  16. djoyz

    djoyz Fanatiek lid

    29 mrt 2019
    1.468
    1.510
    113
    Vrouw
    Bedankt voor je lieve berichtje!
    Ik ben heel benieuwd hoe en wat, ik ben nu al behoorlijk zenuwachtig.. dus het word een langgeeee ochtend.
     
  17. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    12.161
    12.556
    113
    Vrouw
    Hoe laat mag je?
     
  18. djoyz

    djoyz Fanatiek lid

    29 mrt 2019
    1.468
    1.510
    113
    Vrouw
    2 uur. Brr… :roflmao: telefoon hangt al in de oplader want het word een lange zit hoorde ik!
     
  19. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    12.161
    12.556
    113
    Vrouw
    Owhh bijna! Zorg dat je goed ontspannen bent dan gaat het makkelijker.
    Ze checken eerst natuurlijk hoe ze ligt dan aan de ctg, en dan de versie en tijdens de versie houden ze de baby ook goed in de gaten. Na afloop weer aan de ctg
     
  20. djoyz

    djoyz Fanatiek lid

    29 mrt 2019
    1.468
    1.510
    113
    Vrouw
    Versie is gelukt, maar man wat had ik dit onderschat. Ik vond het echt wel heel erg pijnlijk.
    Eigenlijk hadden we controle op maandag maar nu toch al vervroegd naar vrijdag voor de zekerheid, gewoon zeker weten dat ze nog steeds goed ligt.
    En ik hoop het.. want anders willen ze het misschien nog een keer proberen en daar zit ik echt niet op te wachten.
    Duim voor me.. ❤️
     

Deel Deze Pagina